• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

چالش‌های فولاد مباركه در حوزه حامل‌های انرژی و اقدامات جبران‌ساز

  • کد خبر : 29496
  • 04 مهر 1402 - 7:49
چالش‌های فولاد مباركه در حوزه حامل‌های انرژی و اقدامات جبران‌ساز
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: مجموع اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده در راستای افزایش تاب‌آوری و تامین پایدار انرژی و سیالات موردنیاز واحدهای تولیدی، باعث شده است در مجموع علی‌رغم شدت محدودیت‌های انرژی و روند افزایش این محدودیت‌ها طی سال‌های اخیر، وضعیت تولید و ایجاد ارزش‌ افزوده شرکت پایدار باشد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: مجموع اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده در راستای افزایش تاب‌آوری و تامین پایدار انرژی و سیالات موردنیاز واحدهای تولیدی، باعث شده است در مجموع علی‌رغم شدت محدودیت‌های انرژی و روند افزایش این محدودیت‌ها طی سال‌های اخیر، وضعیت تولید و ایجاد ارزش‌ افزوده شرکت پایدار باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سید امیر طباطبائیان در خصوص چالش‌های این شرکت در حوزه انرژی، بیان کرد: اگرچه فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری، استفاده بهینه از منابع را در دستور کار خود داشته است اما با توجه به شرایط اقلیمی و برخی دلایل دیگر همانند بسیاری از صنایع، با مشکلات متعددی در حوزه انرژی مواجه شده و هر ساله در این زمینه دچار چالش‌ها و محدودیت‌های مختلفی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت به‌ دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت‌گرفته در حوزه‌های زیرساختی، نسبت به سایر شرکت‌ها از تاب‌آوری بیشتری برخوردار است. با این حال، باید گفت عمده‌ترین این مشکلات شامل مواجهه با محدودیت‌های مختلف انرژی به‌ ویژه آب و برق در فصول گرم سال، افزایش نرخ گاز طبیعی و عدم تخصیص گاز در فصل زمستان، سیاست‌های ناگهانی دولت در قیمت‌گذاری و افزایش‌های بدون منطق و دور از انتظار و به دنبال آن عدم قطعیت در برنامه‌های تولید و خسارت‌های عدم‌النفع تولید و نهایتا زیان شرکت‌ها به دلیل شفاف نشدن قیمت محصولات فولادی می‌شود.

بهینه‌سازی مصرف آب در فولاد مبارکه

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در ارتباط با میزان مصرف آب و اقدامات شرکت برای کاهش و استفاده بهینه مصارف، عنوان کرد: فولاد مبارکه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ با دیماند ۴۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای تولید ۲٫۴ میلیون تن فولاد آغاز کرد. این شرکت در آن زمان برای برداشت سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود مجوز داشت اما از همان زمان، با توجه به سیاست‌های فولاد مبارکه در جهت مهار یا کاهش چالش‌ها و محدودیت‌های یادشده، حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف آب و کاهش وابستگی به رودخانه آغاز شد؛ به‌ طوری‌ که اکنون مصرف ویژه آب به ازای هر تن تختال به ۲٫۲۷ کاهش ‌یافته است.

طباطبائیان در همین راستا ادامه داد: بازچرخانی آب و استفاده از پساب شهری، ازجمله طرح‌های مطرح در این زمینه است که از دهه ۹۰ در این شرکت آغاز شد. در سال ۱۳۹۲، فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۵۸ میلیون یورویی، پساب ۹ شهر اطراف را خریداری کرد و به دنبال آن توسعه تصفیه‌خانه‌ها نیز انجام شد. مجموع این اقدامات ضمن کمک شایان به حفظ محیط‌ زیست منطقه و جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه، باعث شد این شرکت ۲۰ درصد از آب موردنیاز خود را از این طریق تامین کند و این آب به‌نوعی جایگزینی آب خام شد. ایجاد مخازن ذخیره آب باران و پساب‌های تصفیه‌شده برای ایجاد ذخیره در زمان‌های بحرانی و توسعه تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی، از بارزترین اقدامات فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته بوده است.

وی اظهار داشت: با انجام این اقدامات و از سال ۹۸ به بعد با بهره‌برداری از این طرح‌ها، شرکت فولاد مبارکه دچار محدودیت تولید به دلیل کمبود آب نشد. هم‌زمان با تصفیه پساب، به‌ منظور افزایش کیفیت آب صنعتی پروژه‌ها و اقدامات انجام‌ گرفته و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، نتایج کیفی بهتری حاصل خواهد شد. باتجربه سال‌های گذشته ضمن برنامه‌ریزی و آمادگی لازم و انجام Replan از نیمه سال قبل، شرکت موفق شد بر چالش‌ها کمبود آب فائق آید.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در ادامه به پروژه‌های شرکت برای کاهش مصرف آب در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: به‌ طور کلی، سیاست‌گذاری شرکت کاهش مصرف آب تا سال ۱۴۰۴ با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف آب و مشخصات تبدیل برج‌های خنک‌کننده تر به خشک در واحدهای احیا مستقیم یک و ۲، واحد خنک‌کاری تختال (BWG) و ماشین‌های ریخته‌گری است. امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها و دیگر پروژه‌های در دست اقدام، برداشت آب از رودخانه به صفر برسد.

طباطبائیان در خصوص رویکرد فولاد مبارکه جهت تاب‌آوری بیشتر در زمینه آب و حامل‌های انرژی، مطرح کرد: در حال حاضر با اقدامات همچون بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب بر تن تولید محصول در فرایندهای تولید و بازچرخانی پساب صنعتی و استفاده مجدد در تولید و همچنین تامین بخشی از آب مورد نیاز شرکت از محل پساب شهری؛ اجری پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی در واحدهای تولیدی با استقرار استاندارد (ISO50001) استاندارد مدیریت انرژی که منجر به کاهش ۱٫۴۶۹٫۶۰۷ گیگاژول انرژی در سال ۱۴۰۱ شده است و انجام مطالعات امکان‌سنجی ذخیره‌سازی گاز طبیعی و مشارکت در توسعه فازهای میدان‌های گازی جنوب کشور، تلاش کرده‌ایم تاب‌آوری شرکت را بیشتر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بدو تاسیس فولاد مبارکه، مصرف انرژی به ازای هر تن تولید تختال در حدود ۳۲ گیگا ژول بوده است، تصریح کرد: از ابتدای راه‌اندازی تاکنون با انجام پروژه‌های بهینه‌سازی به‌طور مستمر ازجمله پروژه توسعه رکوپراتورهای نورد گرم به‌ منظور افزایش راندمان و کاهش مصرف ویژه گاز طبیعی و پروژه‌های صرفه‌جویی در ناحیه فولادسازی و آهن‌سازی، این میزان به کمتر از ۲۳ گیگا ژول به ازای هر تن اسلب کاهش‌ یافته است. اقدامات فولاد مبارکه هم‌زمان با توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در مدیریت مصرف و مهندسی کردن مصرف نقش موثری دارد.

پروژه‌های متنوع فولاد مبارکه در حوزه انرژی

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در ارتباط با پروژه‌های آتی این شرکت در حوزه انرژی، خاطرنشان کرد: توسعه رکوپراتورهای ۶ واحد احیا مستقیم به‌ منظور افزایش تولید و کاهش مصارف ویژه انرژی با توان الکتریکی معادل ۳۰ مگاوات؛ بازیافت حرارت از دودکش‌های کوره‌های پیش گرم ناحیه نورد گرم با توان الکتریکی معادل هفت مگاوات؛ احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی راندمان بالا (بیش از ۵۸ درصد) و مصرف بهینه‌تر سوخت نسبت به متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور معادل ۳۰۰ مگاوات؛ احداث پست جبران‌سازی توان راکتیو (FCB2)؛ احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاوات با توان الکتریکی معادل ۱۵۰ مگاوات به‌ صورت شبانه‌روزی؛ احداث نیروگاه خورشیدی ۳۵ مگاوات شناور روی آب با توان الکتریکی معادل ۱۰ مگاوات؛ مطالعه و احداث توربین‌های انبساطی به‌ منظور تولید برق در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز با توان الکتریکی معادل ۱۷ مگاوات؛ احداث نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی با توان الکتریکی معادل ۱۰۰ مگاوات و احداث بویلر بازیافت حرارت در نیروگاه فعلی با توان الکتریکی معادل ۳۰ مگاوات، از جمله پروژه‌های در دست اجرای شرکت در حوزه انرژی است که درمجموع با اجرای این پروژه‌ها، معادل ۶۴۴ مگاوات نسبت به شرایط فعلی صرفه‌جویی حاصل خواهد شد.

طباطبائیان در پایان یادآور شد: مجموع اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده در راستای افزایش تاب‌آوری و تامین پایدار انرژی و سیالات موردنیاز واحدهای تولیدی، باعث شده است در مجموع علی‌رغم شدت محدودیت‌های انرژی و روند افزایش این محدودیت‌ها طی سال‌های اخیر، وضعیت تولید و ایجاد ارزش‌ افزوده شرکت پایدار باشد؛ این در حالی است که امیدواریم با تکمیل پروژه‌های تامین و ذخیره انرژی، بیش‌ از پیش شاهد کاهش حداکثری توقف‌ها و خسارات ناشی از آن باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29496

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.