• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024

چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ نیکل پس از کاهش حجم معاملات «LME» در ۲۰۲۲

  • کد خبر : 11571
  • 10 بهمن 1401 - 7:09
چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ نیکل پس از کاهش حجم معاملات «LME» در ۲۰۲۲
ماه مارس 2022 به عنوان دوره تزلزل شدید بازار جهانی نیکل در کتاب تاریخ ثبت خواهد شد.

ماه مارس ۲۰۲۲ به عنوان دوره تزلزل شدید بازار جهانی نیکل در کتاب تاریخ ثبت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از روزنامه رویترز، تعلیق ۶ روزه معاملات نیکل در بورس فلزات لندن «LME» موجب ایجاد بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری زنجیره تامین جهانی شد.

معاملات بورس فلزات لندن مبنایی است که فرایند قیمت‌گذاری طیفی از محصولات نیکل از فلز تصفیه‌شده گرفته تا فرونیکل و حجمی از سولفات برای باتری‌های خودروهای الکتریکی بر تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تاجران تاثیر می‌گذارد.

معاملات بورس فلزات لندن بازدهی مناسبی داشته اما از حجم آن‌ها بسیار کاسته شده است. در همین راستا، حجم معاملات از ماه مارس ۲۰۲۲ به حدود نصف کاهش یافته و کمبود نقدینگی باعث تشدید تداوم افزایش قیمت‌ها شده است.

بورس آتی شانگهای نیز وضعیت متزلزلی را پشت سر گذاشته است. این بورس کاهش حجم معاملات شدیدتری را تجربه کرد و حجم معاملات در سال ۲۰۲۲ در بحبوحه نوسانات اختلاف قیمت‌ها حدود ۷۰ درصد کاهش یافت.

لازم به ذکر است که در این خصوص تلاش‌ها برای ایجاد یک فرایند جدید قیمت‌گذاری نیکل در حال انجام است. شرکت «Global Commodities Holdings» بر این باور است که فرایند پیشنهادی این شرکت که در گذشته نه چندان دور در معاملات بورس فلزات لندن استفاده می‌شد، می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای مبادلات فلزات صنعتی به همراه داشته باشد.

پلتفرم معاملات فلزات و بازیگران اصلی آن

شرکت «Global Commodities Holdings» دارای پلتفرمی با نام «GlobalCoal» است که معاملات زغال‌سنگ حرارتی و متالورژیکی در آن انجام شده و سه هزار کاربر دارد.

اعضای مهم این بازار شامل شرکت‌هایی مانند «Anglo-American»، «BHP»، «Jindal Stainless»، «ArcelorMittal»، «Glencore» و «Trafigura» بوده که همگی بازیگران اصلی زنجیره تامین نیکل هستند.

شرکت «Global Commodities Holdings» پیشنهاد می‌کند که شاخص‌های زغال‌سنگ بازار فیزیکی خود در بازار نیکل با شاخص فلزات تصفیه شده‌ای که قرار است تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۳ راه اندازی شود را همانندسازی کند.

تمام اشکال نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر بر روی پلتفرم این شرکت معامله می‌شود اما شاخص بازار فیزیکی آن با بریکت‌ها و صفحه کاتدهای برش‌نخورده با شکل و شمایل مایع تعریف می‌شود.

همچنین قیمت تسویه روزانه از سفارش‌های بازار فیزیکی و حجم معاملات دو ماهه برای تحویل به بندرهای بالتیمور، جبل علی، آمستردام، روتردام، آنتورپ، سنگاپور، کائوهسیونگ، جوهور، بوسان و شانگهای به دست می‌آید. به علاوه حداقل حجم معاملات حدود ۲۰ تن معادل حجم یک کانتینر حمل بار خواهد بود.

شرکت «Global Commodities Holdings» توسط مارتین ابوت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ مدیر اجرایی بورس فلزات لندن بود، مدیریت می‌شود و این انعکاس گذشته مدیران به همین جا ختم نمی‌شود.

پلتفرم «GlobalCoal» مرجع قیمت‌گذاری محموله‌های بازار فیزیکی است که تولیدکنندگان، اپراتورهای برق، شرکت‌های فولادی و شرکت‌های بازرگانی در آن مبادلات خود را انجام می‌دهند که می‌تواند اشاره به نقطه عطفی در روزهای ابتدایی آغاز فعالیت بورس فلزات لندن داشته باشد.

در همین رابطه هنگامی که بورس فلزات لندن برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ به طور رسمی تاسیس شد، در آن ابتدا بر روی محموله‌های فلزات در بازار فیزیکی در مکانی که در آن زمان نیروگاه صنعتی نامیده می‌شدند، قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌شد.

البته هم‌اکنون سیستم محرمانه معاملاتی بورس فلزات لندن هنوز هم اثراتی از آن نوع قیمت‌گذاری را در خود دارد. قیمت مبنای سه ماهه از زمان حمل بار مس به مقصد شیلی و حمل بار قلع به مقصد مالزی به وجود آمد. همچنین سیستم حیرت‌انگیز اعلانات چند روزه از زمان تغییر ناگهانی حجم واردات بندرها تکامل یافت.

شاخص نیکل جدید پیشنهادی، از بسیاری جهات بازگشتی به آن اصول اولیه است که در آن فرایند بر اساس تبادل محموله‌‌ها در بازار فیزیکی که فعالان صنعت به طور مستقیم در فرایند قیمت‌گذاری آن تاثیرگذار هستند، انجام می‌شود.

تلاش «LME» برای بازپس‌گیری اعتبار خود در بازار نیکل

مدل کسب‌‎وکار شرکت «Global Commodities Holdings» به گونه‌ای است که در آن به شاخص‌ها در یک بورس آتی مجوز داده می‌شود و می‌تواند یک شاخص در بازار فیزیکی را به یک منحنی آتی قابل معامله تبدیل کند.

شاخص «NEWCIndex» این شرکت مبنایی است که برای زغال سنگ حرارتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به عنوان قیمت تسویه در معاملات آتی انجام شده با شاخص «gC NEWC» استفاده می‌شود و از طریق بورس «ICEEurope» ترخیص کالاهای آن صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه کل صنعت فلزات به دنبال جایگزینی برای روش قیمت‌گذاری در معاملات بورس فلزات لندن است، اگر شاخص نیکل شرکت «Global Commodities Holdings» بتواند جایگاه خود را تثبیت کند، شرکای آتی مشکلی بابت روش این قیمت‌گذاری احساس نخواهند کرد.

بورس کالای شیکاگو (CME) به سرعت در حال توسعه پورتفولیوی فلزات صنعتی خود است اما نکته قابل‌ توجه اینکه هرگز محصولات نیکل در آن ارائه نشده است اما بورس فلزات لندن در این خصوص حرف‌هایی برای گفتن دارد.

با آسیب دیدن فعالیت‌های تجاری و کاهش تبادلات مالی، دشوار خواهد بود که بورس فلزات لندن بتواند به زودی اعتبار خود را به عنوان مبنای قیمت‌گذاری جهانی نیکل بهبود بخشد. هرچند ایجاد ارتباط با شرکت بزرگ و قدیمی تجارت فلزات به نام «Old King Coal» می‌تواند در فرایند بازپس‌گیری اعتبار به بورس فلزات لندن کمک کند.

نابسامانی در روش قیمت‌گذاری نیکل

ابوت در بیانیه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ شرکت «Global Commodities Holdings» بیان کرد: در روند قیمت‌‌گذاری برای نیکل در بازار فیزیکی یکسری از نابسامانی‌ها وجود دارد؛ چراکه تاثیر معاملات آتی بر فرایند تسویه موجود بسیار زیاد بوده است.

وی افزود: یک استدلال بسیار قوی برای جداسازی قیمت‌‌گذاری بازار فیزیکی از معاملات بازار آتی وجود دارد که منجر به موفقیت هر دو روش می‌شود.

این موضوع در مورد معاملات نیکل بورس فلزات لندن که به سادگی نمی‌تواند مقیاس حجم موقعیت‌های فروش انبار شده توسط گروه «Tsingshan» چین را به سمت خود جذب کند نیز صادق است.

این واقعیت که میزان حجم زیادی از موقعیت‌های فروش نیکل گروه «Tsingshan» با شرط تحویل در مقابل حجم کوچکی از معاملات نیکل در بورس فلزات لندن قرار دارد، به سادگی گواه از برتری گروه «Tsingshan» در این رابطه دارد.

نکته‌ای که ابوت به آن اشاره کرد، تاثیر معاملات آتی در ساختار قیمت‌گذاری طراحی شده برای دوره پیش‌پرداخت است که بیشتر در بازار نیکل انعکاس می‌یابد.

از زمان خرید محموله فلزات در قالب معاملات فرکانس بالا در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت «Hong Kong Exchanges and Clearing» و دیگر شرکت‌های مالی، بورس فلزات لندن آن‌ها را پیگیری می‌کند.

مصرف‌کنندگان سنتی در صنعت از آنچه که به عنوان تاثیر قیمت‌گذاری نامناسب صندوق سرمایه‌گذاری بازار مالی یاد می‌کنند، امتناع می‌ورزند. این تنش‌ها منجر به ناسازگاری‌های مکرر بر سر تلاش‌ بورس‌ها برای مدرن‌سازی سیستم تجاری خود به منظور انطباق با شرکت‌های مالی تازه وارد در این عرصه است.

هر بازار کالایی فعال مبتنی بر اثر متقابل پوشش ریسک‌های مالی صنعتی و سفته‌بازان است اما همان طور که ابوت به آن اشاره کرد، لزومی ندارد که در یک مکان این فعل و انفعالات انجام شود. به‌ ویژه زمانی که آن مکان دارای اختلاف قیمتی است که در هر زمانی بین پول نقد تا قیمت سه ماهه ردپایی از آن وجود دارد و کاهش مقادیر موجودی انبارها این موضوع را تایید می‌کند.

دو سال گذشته شاهد افزایش اختلاف قیمت در مجموعه فلزات بورس فلزات لندن بوده است. در خصوص فلز مس، در اکتبر ۲۰۲۱ برای جلوگیری از آنچه که از آن به عنوان خطر تبدیل شدن به یک بازار بی‌نظم نام برده می‌شد، اقدامات ویژه‌ای انجام گرفت. در همین رابطه فلز قلع از قبل متحمل شرایط مشابهی به علت اختلاف قیمت‌ها شده بود.

روند قیمت‌گذاری نیکل اگرچه به طور منحصر به فردی گرایش به افزایش قیمت‌ها دارد اما می‌تواند به عنوان بخشی از یک الگوی گسترده‌تر مرتبط با کاهش موجودی انبارها و افزایش فعالیت‌های سفته‌بازان در خصوص نوسان قیمت‌ها تلقی شود. هرچند بسیاری از مصرف‌کنندگان فلزات در صنعت از خروجی این کار ناراضی خواهند بود.

نکته قابل‌ توجه دیگر اینکه ممکن است فعالان بازار نیکل تنها کسانی نباشند که روش‌های پیشنهادی شرکت «Global Commodities Holdings» در خصوص روش قیمت‌گذاری فلزات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11571

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

26اردیبهشت
قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب
یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب

26اردیبهشت
تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت
با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.