• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
با قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاری معدنی عربستان،

چشم‌انداز کربن‌زدایی در جهان تغییر خواهد کرد

  • کد خبر : 26420
  • 30 مرداد 1402 - 5:55
چشم‌انداز کربن‌زدایی در جهان تغییر خواهد کرد
در پایان ماه جولای 2023، معامله ۲.۶ میلیارد دلاری عربستان صعودی با بزرگ‌ترین شرکت معدنی برزیل یعنی واله، منجر به کسب سود ۱۰ درصدی از معادن این شرکت در کانادا و اندونزی شد که حاوی مس، نیکل و سایر فلزات صنعتی هستند و جهان برای کربن‌زدایی نیازمند تمامی این فلزات است.

در پایان ماه جولای ۲۰۲۳، معامله ۲.۶ میلیارد دلاری عربستان صعودی با بزرگ‌ترین شرکت معدنی برزیل یعنی واله، منجر به کسب سود ۱۰ درصدی از معادن این شرکت در کانادا و اندونزی شد که حاوی مس، نیکل و سایر فلزات صنعتی هستند و جهان برای کربن‌زدایی نیازمند تمامی این فلزات است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، این معامله زمینه را برای تغییر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در معدن و فلزات فراهم و پادشاهی عربستان را به عنوان یک بازگیر اصلی جهانی معرفی خواهد کرد.

معاملاتی از این دست در زمانی انجام می‌شود که دولت‌ها در سراسر جهان این سوال را مطرح می‌کنند که چه کسی کالاهای مورد نیاز برای رسیدن به اهداف کربن‌زدایی و حفظ اقتصاد جهان را طی تغییرات شدید آب و هوایی و بازارهای بی‌ثبات کنترل می‌کند.

عامل دیگر، چین است که بر اساس ارزش تولید مواد معدنی، مدت‌هاست که بر اساس ارزش تولید مواد معدنی، کشور برتر معدنی در سطح جهان بوده و بر اساس آمار استاتیستیکا، بیش از ۲۱۷ میلیارد دلار ارزش معدنی فلزی و زغال‌سنگ را گزارش کرده است. با این حال، با تغییر عوامل ژئوپولیتیکی، صنایع معدنی نیز به سایر بازیگران چشم دوخته است.

معدن، سومین صنعت مهم پادشاهی سعودی می‌شود

عمرو خاشقچی، تاجر سعودی که بیش از ۴۲ سال است گچ تولید می‌کند، در این خصوص عنوان کرد: معدن به سومین صنعت مهم در پادشاهی سعودی تبدیل می‌شود. کمبود شدید مواد معدنی حیاتی و استفاده از آن‌ها در تولید تلفن‌های همراه، تسیلحات، خودروهای برقی و… باعث شده است تا سعودی‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در این مواد معدنی حرکت کنند.

وی افزود: عربستان سعودی اکنون به دنبال تصاحب سهام اقلیت در دارایی‌های معدنی جهان است که به مروز زمان به این کشور امکان دسترسی به منابع کلیدی مواد معدنی استراتژیک را می‌دهد.

علی علیرضا، مدیرعامل شرکت حاجی حسین و علیرضا در این خصوص عنوان کرد: کشور پادشاهی سعودی شروع به کشف پتانسیل ثروت معدنی خود کرده که در حال حاضر ارزش آن بین ۱.۳ تا ۱.۵ تریلیون دلار برآورد شده است. این یک کلید مهم برای کاهش وابستگی بالای کشور به نفت و سوخت‌های فسیلی است.

این پادشاهی نزدیک به دو میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد که یکی از ۱۵ کشور جهان از نظر مساحت است و صنایع معدنی نسبتا توسعه‌یافته‌ای نیز در آن دیده می‌شود.

علیرضا تصریح کرد: برای شروع این روند، عربستان سعودی در ماه ژوئن ۲۰۲۰، قانونی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در تجارت معدنی پادشاهی تصویب کرد.

طبق گزارش اینوست سعودی، این قانون که در ماه ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شد، به این کشور در اکتشاف منابع معدنی به ارزش حدود ۱.۳ تریلیون دلار کمک خواهد کرد.

جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در معادن عربستان سعودی

لازم به ذکر است که همه این موارد، تنها بخشی از کمپین جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در معادن عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ است.

به گفته وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان صعودی، این کشور دارای بیش از ۲۰ نوع ماده معدنی مختلف از جمله طلا، مس، آهن، گرانیت و مرمر است.

در ماه مارچ سال جاری میلادی، این وزارتخانه جدول زمانی شاخصی را برای چرخه‌های مناقصه پنج فرصت جدید اکتشاف معدنی که در مجمع مواد معدنی آینده ۲۰۲۳ در ماه ژانویه در ریاض به نمایش گذاشته شد، اعلام کرد.

این اقدام حاکی از تغییر استراتژیک در سیاست پادشاهی به سمت کشف و استخراج مواد معدنی و فلزات است که به گذار کشور به سمت انرژی‌های پاک کمک می‌کند.

علیرضا خاطرنشان کرد: صنایع جدید در دنیایی که تلاش می‌کنند به محیط انرژی پاک تبدیل شوند، نیازها و فرصت‌های جدیدی در بخش معدن ایجاد می‌کنند.

در این راستا، معادن عربستان غنی از مواد معدنی مورد نیاز هستند. به عنوان مثال، در انتقال باتری در خودروها و همچنین سایر مواد معدنی حیاتی برای نیرودهی به توربین‌های تولید برق و…، علاقه عربستان سعودی به صنعت معدن محدود به سواحل داخلی این کشور نیست و از همین رو این کشور همکاری خود را با برخی از اتحادیه‌های بین‌المللی مانند شرکت واله برزیل و همچنین توافق اخیر با ژاپن برای توسعه استخراج عناصر نادر خاکی در این کشور و سایر بازارها تکمیل می‌کند.

معدن و صنایع معدنی به سرعت در پادشاهی سعودی رشد خواهد کرد

توسعه صنعت معدن پادشاهی، منوط به معاملات و سرمایه‌گذاری خارجی است. قرارداد واله، نشان‌دهنده اولین حضور پررنگ عربستان سعودی در معدن است و از طریق مناره مینرال سرمایه‌گذاری جدید بین صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی و شرکت معدنی عربستان سعودی با نام «معادن» است.

خاشقچی که در دومین مجمع مواد معدنی آینده در ریاض در ماه ژانویه شرکت کرد و متعاقبا به عضویت شورای ملی معدن عربستان سعودی منصوب شد، خاطرنشان کرد: این کشور پادشاهی در حال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معدنی است که از فناوری‌های بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند. تکنولوژی در حال تبدیل شدن به ابزار مهمی برای صنعت معدن است؛ چراکه می‌توانید از آن برای نقشه‌برداری و کار با ماشین‌آلات از راه دور استفاده کنید؛ بدون اینکه این ماشین‌آلات خودکار باشند. در واقع باید گفت که از چنین فناوری‌هایی در عربستان سعودی می‌توان به شکلی موثر استفاده کرد.

وی یادآور شد: اگرچه معدن و صنایع معدنی در عربستان سعودی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند اما به وضوح می‌توان گفت این صنعت در این کشور به سرعت رشد خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26420

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی
مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.