• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
موسسه «Fastmarkets» بررسی کرد:

چهار برداشت کلیدی از وضعیت بازار فروآلیاژها در آسیا

  • کد خبر : 41898
  • 23 اسفند 1402 - 5:22
چهار برداشت کلیدی از وضعیت بازار فروآلیاژها در آسیا
کنفرانس موسسه «Fastmarkets» با عنوان وضعیت بازار فروآلیاژها در کشورهای آسیایی طی روزهای 26 تا 28 فوریه 2024 در هنگ کنگ برگزار شد. در این کنفرانس، آخرین تحولات و پتانسیل بازار جهانی فروآلیاژها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت که در ادامه به چهار برداشت مهم از این کنفرانس به صورت تفصیلی اشاره خواهد شد.

کنفرانس موسسه «Fastmarkets» با عنوان وضعیت بازار فروآلیاژها در کشورهای آسیایی طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ در هنگ کنگ برگزار شد. در این کنفرانس، آخرین تحولات و پتانسیل بازار جهانی فروآلیاژها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت که در ادامه به چهار برداشت مهم از این کنفرانس به صورت تفصیلی اشاره خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، وضعیت مازاد عرضه و کاهش حجم تقاضا برای فروسیلیسیوم در صنایع پایین‌دستی چین توسط حاضران در کنفرانس مذکور با میزبانی موسسه «Fastmarkets» مورد بحث و تبدل نظر قرار گرفت. گفتنی است از فروسیلیسیوم عمدتا در تولید فولاد خام و منیزیم استفاده می‌شود.

یکی از حاضران در کنفرانس وضعیت بازار فروآلیاژها در کشورهای آسیایی بیان کرد: بازار فروسیلیسیوم چین در سال ۲۰۲۳، وضعیت مازاد نسبی عرضه را به ثبت رساند.

طبق گزارش انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، میزان کل تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۳، حدود یک میلیارد و ۱۹ میلیون تن اعلام شد که عملا نسبت به سال ۲۰۲۲ تغییری در آن مشاهده نشد.

احتمال پیشی گرفتن حجم عرضه از تقاضای فروسیلیسیوم در چین

طبق گزارش‌های دریافتی، حجم عرضه فروسیلیسیوم در چین حدود پنج میلیون و ۹۷۰ هزار تن و حجم تقاضا برای آن حدود پنج میلیون و ۶۸۷ هزار تن در سال ۲۰۲۲ اعلام شد. ارقام فوق برای حجم عرضه و تقاضای فروسیلیسیوم در سال ۲۰۲۳، به ترتیب حدود پنج میلیون و ۵۶۰ هزار تن و پنج میلیون و ۴۶۰ هزار تن ارزیابی شدند که نشان از روند کاهشی حجم عرضه و تقاضای این محصول دارد.

یکی از تولیدکنندگان حاضر در کنفرانس مذکور عنوان کرد: با وجود کاهش عرضه فروسیلیسیوم در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حجم تقاضا برای این محصول نیز روند نزولی را به ثبت رسانده است.

طبق گزارش انجمن منیزیم چین، میزان کل تولید این ماده معدنی در سال ۲۰۲۳، حدود ۷۴۰ هزار و ۷۰۰ تن گزارش شد که نسبت به میزان تولید ۸۷۶ هزار و ۹۸۹ تن ارزیابی شده در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸٫۴ درصد کاهش داشت.

به گفته یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در کنفرانس موسسه «Fastmarkets»، میزان تولید فولاد خام در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن شاهد تغییرات کمتری بود اما میزان تولید منیزیم نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافت. بر همین مبنا، حجم تقاضا برای فروسیلیسیوم به طور طبیعی با روند نزولی همراه بوده است.

نقش برجسته و نوظهور باتری‌های جریانی وانادیومی:

برخی از حاضران در کنفرانس وضعیت بازار فروآلیاژها در کشورهای آسیایی، نسبت به وضعیت بازار وانادیوم نگرانی‌های کمتری داشتند زیرا هم‌اکنون حدود چهار پنجم از میزان کل تولید این ماده معدنی در صنعت فولاد به مصرف می‌رسد.

به گفته تعدادی از حاضران، بازار نوظهور باتری‌های جریانی وانادیومی به‌کاررفته در سیستم‌های ذخیره انرژی می‌تواند به عنوان محرکی جدید در روند افزایش تقاضای مواد اولیه وانادیوم در صنایع بالادستی مطرح شود. منابع مذکور در ادامه تاکید کردند که ارائه چنین محرکی می‌تواند کاهش حجم تقاضا برای وانادیوم در بازار فولاد به دلیل عملکرد ضعیف صنعت مذکور در بخش املاک و زیرساخت چین را جبران کند.

شایان ذکر است که نزدیک به ۸۰ درصد از حجم عرضه وانادیوم در فرایند تولید فولاد به مصرف می‌رسد. این در حالی است که باتری‌های جریانی وانادیومی، تنها ۵ درصد از حجم کل مصرف وانادیوم را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی شرکت‌کنندگان در کنفرانس مذکور عنوان کردند که هیچ بهبودی در روند تقاضای فولاد در صنایع پایین‌دستی مشاهده نشده است؛ چراکه صنعت املاک و مسکن و بخش زیرساخت‌ها حتی پس از ارائه بسته‌های حمایتی توسط دولت چین برای افزایش فروش مسکن در سال ۲۰۲۳ عملکرد ضعیفی داشته است.

لازم به ذکر است حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار تن وانادیوم پنتا اکسید برای تولید یک گیگاوات ساعت الکترولیت باتری‌های جریانی وانادیومی مورد نیاز است.

در سال ۲۰۲۲، موسسه تحقیقاتی «EV Tank» به طور مشترک با موسسه «Yiwei Institute of Economic» گزارشی رسمی در خصوص توسعه صنعت باتری‌های جریانی وانادیومی در چین منتشر کرد که در آن پیش‌بینی شده بود ظرفیت تولید باتری‌های نامبرده در سال ۲۰۲۵ ، به ۲٫۳ گیگاوات و در سال ۲۰۳۰، به ۴٫۵ گیگاوات خواهد رسید.

در همین راستا، پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ حجم تقاضا برای وانادیوم پنتا اکسید در باتری‌های جریانی وانادیومی به حدود ۱۰۰ هزار تن حجمی معادل میزان وانادیوم مورد استفاده در تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

به گفته منابع مذکور، از آ‌نجایی که حجم استفاده از باتری‌های جریانی وانادیومی در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی با افزایش قابل‌توجهی مواجه خواهد شد، مطمئنا حجم تقاضا برای مصرف وانادیوم افزایش خواهد یافت. با این حال، این روند چندین سال به طول خواهد انجامید.

کاهش حجم عرضه فروکروم در کشورهای جهان به جز چین:

شماری از فعالان بازار در حاشیه کنفرانس مذکور به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم عرضه فروکروم در سال  ۲۰۲۴ به دلیل افزایش حجم عرضه این ماده معدنی در چین، ممکن است با کاهش قابل‌توجهی در اکثر مراکز تولید بزرگ جهانی همچون آفریقای جنوبی، ترکیه، هند و زیمبابوه مواجه شود.

یاشار اوزدیرک، مدیر اجرایی بخش فروش و بازاریابی کروم در شرکت تولیدکننده فروکروم ترکیه‌ای «Yildirim» در این کنفرانس اظهار داشت: میزان تولید جهانی فروکروم پرکربن در سال ۲۰۲۳، به ۱۵٫۴۲ میلیون تن رسیده است که نسبت به میزان تولید ۱۵٫۳۵ میلیون تنی گزارش شده در سال ۲۰۲۲، اندکی افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: میزان تولید جهانی فروکروم پرکربن در سال ۲۰۲۳، در تمام کشورهای جهان به جز چین با روند کاهشی همراه بود.

یکی از تولیدکنندگان برجسته فروکروم مطرح کرد: احتمالا روند کاهش تولید فروکروم در کشورهای جهان و افزایش تولید آن در چین تا سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. این پیش‌بینی را می‌توان به تنش‌های ایجاد شده در دریای سرخ، افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌و‌نقل و کاهش ظرفیت تولیدکنندگان فروکروم نسبت داد؛ همچنین انعکاس این مسئله را می‌توان در گزارش شرکت «Glencore» به عنوان تولیدکننده فروکروم در کشور آفریقای جنوبی که در آن به کاهش ظرفیت فروکروم تولیدی اشاره شده است، مشاهده کرد.

شرکت مذکور در این گزارش اعلام کرد که حدود یک میلیون و ۱۶۲ هزار تن فروکروم در سال ۲۰۲۳ تولید کرده است که نسبت به حجم تولیدی این ماده معدنی در سال ۲۰۲۲ که رقمی معادل یک میلیون و ۴۸۸ هزار تن بود، ۲۲ درصد کاهش داشت. همچنین در دستورالعمل تولید این شرکت برای سال ۲۰۲۴، میزان تولید فروکروم حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده است.

میزان تولید فروکروم در ترکیه به عنوان یکی دیگر از قطب‌های تولید این ماده معدنی، با توجه به عواملی چون افزایش هزینه‌های تولید بالا و نوسانات و ناپایداری بخش حمل‌و‌نقل با محدودیت مواجه شده است. در آغاز سال ۲۰۲۴، شرکت ترکیه‌ای «Yildirim» اعلام کرد که به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و مواد اولیه و همچنین کاهش حجم تقاضا و قیمت جهانی کالاها، ظرفیت تولید فروکروم خود را کاهش خواهد داد.

در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان فروکروم در هند که در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» حضور داشت، تصریح کرد: افزایش هزینه تولید و قیمت‌های سنگ معدن کروم، برخی از واحدهای ذوب فروکروم در هند را مجبور به کاهش یا توقف فرایند تولید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها آن دسته از تولیدکنندگانی که معادن سنگ کروم را تحت مدیریت خود دارند، می‌توانند با نرخ بهره‌برداری ۴۰ تا ۵۰ درصدی فعالیت کنند.

همچنین در زیمبابوه، میزان تولید فروکروم با چالش‌هایی همچون رقابت میان واحدهای ذوب در  این کشور با آفریقای جنوبی مواجه است. یکی از واحدهای ذوب فروکروم چینی مستقر در زیمبابوه اعلام کرد که در حال حاضر فرایند تولید خود را متوقف کرده ؛ چراکه حاشیه سود روند نزولی به خود گرفته است.

شرکت «Zimasco» به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فروکروم در کشور زیمباوه، در ماه دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که فعالیت دو کوره ذوب خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

احتمال بهبود وضعیت بازار سنگ منگنز:

بازار سنگ منگنز در زمان برگزاری کنفرانس موسسه «Fastmarkets» در سال ۲۰۲۴ نسبت به زمان برگزاری این کنفرانس در سال ۲۰۲۲ که در سنگاپور برگزار شد، وضعیت بهتری داشت.

از جمله برخی عوامل کلیدی موثر بر بازار سنگ معدن منگنز می‌توان به وضعیت مبهم شرایط لجستیکی در کشور آفریقای جنوبی،  عدم ثبات سیاسی در کشور گابن و افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل دریایی علی‌رغم افزایش حجم صادرات محموله‌های سنگ معدن منگنز به چین اشاره کرد.

یکی از خریداران چینی سنگ منگنز حاضر در کنفرانس وضعیت بازار فروآلیاژها در کشورهای آسیایی بیان کرد: تمایل برای سفارش محموله‌های سنگ معدن منگنز آفریقای جنوبی همچنان روند افزایشی دارد.

وی بر این باور است که افزایش ظرفیت فرآوری آلیاژ منگنز در چین، رشد بالقوه بازار ماده معدنی مذکور در هند و کاربردهای متنوع منگنز در صنایع دیگر، همگی از جمله مواردی هستند که نشان می‌دهد حجم تقاضا برای منگنز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

این خریدار تصریح کرد: رشد حجم تقاضا برای سنگ معدن منگنز را می‌توان در بخش انرژی‌های نو و سایر صنایع نوظهور مشاهده کرد. وی در ادامه تصریح کرد که

به گفته وی، مقیاس بازار آلیاژهای منگنز در چین از جمله‌ نگرانی‌هایی بود که اکثر حاضران در کنفرانس وضعیت بازار فروآلیاژها در کشورهای آسیایی به آن اشاره کردند.

یکی از فعالان بخش معدن حاضر در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» با اشاره به ظرفیت بالای استفاده از منگنز در بخش صنایع معدنی و بخش راه‌آهن در چین، اظهار داشت: هنوز میزان حجم تقاضا برای آلیاژهای منگنز در بخش‌های اعلام شده در چین نامشخص است.

اکثر فعالان بازار سنگ منگنز حاضر در این کنفرانس تاکید کردند که امید است که با ارائه مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی گسترده در نشست آتی سالانه کنگره ملی خلق چین (در روزهای چهارم و پنجم مارس ۲۰۲۴)، بازار منگنز وضعیت بهتری پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41898

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.