• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
با اتکا به کشورهای متحد،

ژاپن تامین گاز طبیعی مایع را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 41888
  • 23 اسفند 1402 - 4:38
ژاپن تامین گاز طبیعی مایع را افزایش می‌دهد
به نظر می‌رسد ژاپن اتکای خود به منظور تامین گاز طبیعی مایع از کشورهای متحد نزدیک همچون ایالات متحده آمریکا و استرالیا را با توجه به اتمام زمان قراردادهای شرکت‌های تامین‌کننده برق ژاپنی با شرکت‌های روسی تا سال 2030 افزایش خواهد داد.

به نظر می‌رسد ژاپن اتکای خود به منظور تامین گاز طبیعی مایع از کشورهای متحد نزدیک همچون ایالات متحده آمریکا و استرالیا را با توجه به اتمام زمان قراردادهای شرکت‌های تامین‌کننده برق ژاپنی با شرکت‌های روسی تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «JERA» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده برق ژاپن، در ماه ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که در نظر دارد ۱۵ درصد از سهام پروژه «Scarborough» تحت مدیریت شرکت استرالیایی «Woodside Energy» را خریداری کند. اقدام به خرید سهام پروژه‌های مرتبط با تامین انرژی خصوصا گاز طبیعی مایع از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انرژی در ژاپن، در ادامه سلسله آخرین قراردادهایی بوده که به دلیل حمله روسیه به اوکراین در راستای کاهش وابستگی به واردات گاز طبیعی مایع از روسیه به ژاپن به امضا رسیده است.

پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین و تهدید این کشور مبنی بر قطع صادرات گاز به برخی از کشورها، ژاپن درصدد برآمد تا با یافتن منابع جایگزین گاز طبیعی مایع وارداتی از روسیه از طریق ثبت قراردادهای بلند مدت، نیاز خود به تامین این سوخت فسیلی را تامین کند.

لازم به ذکر است که گاز طبیعی مایع، حدود یک سوم از انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های برق ژاپن را تامین می‌کند. به علاوه، ژاپن دومین واردکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در دنیا محسوب می‌شود.

اگرچه حجم واردات گاز طبیعی مایع به ژاپن در سال ۲۰۲۳ حدود ۸ درصد کاهش داشت اما این سوخت فسیلی همچنان به عنوان یک منبع کلیدی در تامین انرژی نیروگاه‌های تولید برق این کشور محسوب می‌شود. در همین راستا، سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت هسته‌ای در ژاپن پس از تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای به علت فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، به منظور تامین انرژی برق افزایش پیدا کرد.

بر همین اساس، شرکت‌های تامین‌کننده گاز طبیعی مایع ژاپن از سال ۲۰۲۲ به بعد، پنج قرارداد بزرگ پیش خرید سهام در پنج پروژه مرتبط را در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا و استرالیا منعقد کردند. بر اساس محاسبات خبرگزاری رویترز، شرکت‌های ژاپنی قراردادهایی با مدت تامین ۱۰ تا ۲۰ ساله پیش خرید محموله‌های گاز طبیعی از این دو کشورها را مبتنی بر تحویل بیش از پنج میلیون تن سالانه یا ۸ درصد از میزان مصرف ژاپن در سال ۲۰۲۳ به امضا رساندند.

برخی از سیاست‌گذاری‌های ارائه شده در جهان همچون ارائه طرح جدید تعدیل میزان انتشار کربن در استرالیا که در اواسط سال ۲۰۲۳ معرفی شد و همچنین دستورالعمل رئیس جمهور وقت آمریکا به منظور توقف موقت صدور مجوز صادرات گاز طبیعی مایع، تاثیر چندانی بر کاهش تمایل ژاپن در راستای ثبت قرادادهای بلندمدت برای تامین سوخت فسیلی مذکور از دو کشور آمریکا و استرالیا نداشته است.

شرکت «Kyushu Electric Power» که جزو پنج شرکت برتر در تامین انرژی برق در ژاپن به شمار می‌رود، اخیرا اعلام کرده است که در حال بررسی خرید سهام پروژه گاز طبیعی مایع پروژه «Lake Charles» تحت مدیریت شرکت «Energy Transfer» در ایالات متحده آمریکاست؛ هرچند که در حال حاضر پروژه مذکور مشمول رعایت دستورالعمل توقف موقت صدور مجوز صادرات گاز طبیعی مایع از مبدا آمریکا می‌شود.

اقدام برای خرید سهام پروژه «Lake Charles»، دومین تلاش ژاپن در راستای تامین گاز طبیعی مایع مورد نیاز خود پس از ثبت قرارداد خرید سهام پروژه تحت مدیریت یک شرکت در استرالیا محسوب می‌شود.

تاکاشی میتسویوشی، مدیر اجرایی شرکت «Kyushu Electric Power» بیان کرد: روند عرضه گاز طبیعی مایع در پروژه‌های آمریکای شمالی و استرالیا در مقایسه با دیگر پروژه‌های فعال در سراسر جهان ثبات بیشتری دارد.

وی افزود: با این حال، برخی نگرانی‌ها در رابطه با عرضه گاز طبیعی مایع مبتنی بر دستورالعمل اخیر رئیس جمهور وقت آمریکا به منظور توقف موقت صدور مجوز صادرات این سوخت فسیلی وجود دارد.

گفتنی است ژاپن و ایالات متحده امریکا، از اعضای گروه اقتصادی هفت (G7) به شمار می‌‌روند و در کنار استرالیا در یک انجمن امنیتی دیگر با نام مذاکرات چهارجانبه امنیتی «QUAD» عضویت دارند.

لازم به ذکر است که زمان برخی از قراردادهای بلندمدت شرکت «Kyushu Electric Power» با شرکت‌های استرالیایی، اندونزیایی و روسی در سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۲ پایان خواهد یافت.

مدیر اجرایی شرکت «Kyushu Electric Power» عنوان کرد: اندونزی ممکن است در آینده به دلیل افزایش حجم تقاضای داخلی به لطف اقتصاد رو به رشد این کشور، ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع خود را محدود کند.

وی خاطرنشان کرد: کشور قطر به عنوان یکی دیگر از تامین‌کنندگان ژاپن، در حال افزایش تولید گاز طبیعی مایع خود است. وزیر صنعت ژاپن با انتقاد از ایجاد محدودیت برای خریداران گاز مایع قطر و کاهش انعطاف‌پذیری حجم مبادلاتی محموله‌های صادراتی، خواستار حذف بند مقصد صادرات در رابطه با محدودیت ایجاد شده در قانون مرتبط با آن شد.

از سال ۲۰۲۲، شرکت‌های ژاپنی خریدار گاز طبیعی مایع مشارکت خود را با شرکت‌های عمانی اما در مقیاسی کوچک‌تر در مقایسه با استرالیا و ایالات متحده آمریکا افزایش داده‌اند. در همین راستا، اخیرا شرکت ژاپنی «INPEX Corporation» موفق به دریافت مجوزهای اکتشاف جدید میدان گاز طبیعی در کشور مالزی شده است.

یافتن منبع جایگزین گاز طبیعی مایع وارداتی از روسیه

بر اساس داده‌های دریافتی از گمرک ژاپن، حجم واردات گاز طبیعی مایع به ژاپن در دهه گذشته تغییر کرده است. در همین راستا، حجم واردات گاز طبیعی مایع به ژاپن از کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی، قطر و روسیه، کاهش و از مبدا کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و پاپوآ گینه نو به عنوان تامین‌کنندگان جدید افزایش یافت. بر همین مبنا، کشور استرالیا را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع به ژاپن در دهه اخیر در نظر گرفت.

کشور کانادا در حال راه‌اندازی اولین واحد تولید گاز طبیعی مایع با هدف صادرات است و شرکت ژاپنی «Mitsubishi Corp» به عنوان یکی از سهام‌داران این واحد تولیدی، طبق قرارداد منعقد شده امکان دریافت سالانه بیش از دو میلیون تن گاز طبیعی مایع را خواهد داشت.

یوکو نوبوکا، تحلیلگر ارشد بخش تحقیقات انرژی ژاپن در گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG)، اهمیت افزایش همکاری با کشورهای متحد ژاپن برای تامین انرژی مورد نظر خود از جمله گاز طبیعی مایع را به دلیل بحران ایجاد شده انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، بسیار مهم عنوان کرد.

گفتنی است حجم صادرات گاز طبیعی مایع از روسیه به عنوان سومین تامین‌کننده بزرگ ژاپن پس از استرالیا و مالزی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰٫۷ درصد کاهش را تجربه کرد.

بیشتر گاز طبیعی مایع ژاپن از پروژه ساخالین ۲ کشور روسیه تامین می‌شود، اما با توجه با اتمام زمان قرارداد مذکور در سال ۲۰۳۰، شرکت‌های ژاپنی به دنبال یافتن منابع تامین انرژی جایگزین و ثبت قراردادهای جدید در دیگر کشورهای جهان هستند.

ثبت قرارداد خرید سهام در پروژه جدید «Arctic LNG 2» که شرکت «Mitsui & Co» و سازمان دولتی امنیت فلزات و انرژی ژاپن (JOGMEC) حدود ۱۰ درصد از سهام آن را در اختیار دارند، نشان می‌دهد که ژاپن هنوز به طور کامل اتکای خود به واردات گاز مایع از روسیه را کاهش نداده است.

در همین راستا دولت آمریکا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ تحریم‌هایی را علیه پروژه مذکور اعمال کرد که باعث شد شرکت «Novatek» به عنوان مجری اصلی پروژه، شرکت «Mitsui & Co» را وادار کند مبلغ ۱۳٫۶ میلیارد ین (۹۱٫۹۴ میلیون دلار) بیشتری را در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.

دیوید بولینگ، مدیر شرکت «Eurasia Group» که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ معاون نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا برای ژاپن بود، اظهار داشت: اعضای گروه اقتصادی هفت (G7) نمی‌توانند یک شبه اتکای ژاپن به واردات گاز طبیعی مایع از روسیه را کاهش دهند. به همین دلیل ژاپن، نیازمند افزایش واردات این سوخت فسیلی از سوی کشورهای متحد خود است.

واردات گاز طبیعی مایع از کشورهای صادرکننده به مقصد ژاپن

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41888

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.