مدیر تولید شرکت مهر و ماه گفت: در تولید لوستر، طراحی و ایدهپردازی از مهمترین عناصر به حساب میآید. نوآوری، یک محصول را منحصربهفرد میکند. در این صنعت افراد سودجو در کمین طرحهای نو نشستهاند تا با کپیکاری و تقلب، نمونههای مشابه اما بیکیفیت را تولید و وارد بازار کنند و با چنین اقداماتی، تولیدکننده اصلی متضرر میشود.
محمدرضا فراهانی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مواد اولیه تمام محصولات تولیدی کارخانه مهر و ماه برنج است. این فلز را به صورت ورق با ضخامت ۰٫۶ و ۰٫۵ میلیمتر، شمش با اندازههای ۱۰ در ۲۰ سانتیمتر و غلاف لولههای برنجی شرکت شهید باهنر تهیه میکنیم. مجموعه مهر و ماه متشکل از واحدهای مختلف ریختهگری، قالبگیری، تراشکاری، آبکاری، خمکاری و پرداختکاری است و تمام عملیاتهای مورد نیاز جهت تولید یک لوستر را در مجموعه داریم. اغلب مواد اولیه داخلی بوده و تنها کریستالهای مصرفی در ساخت لوستر وارداتی هستند که آنها را از طریق واسطه و شرکتهای بازرگانی تامین میکنیم.
وی افزود: کیفیت یک لوستر به عوامل گوناگونی وابسته است، از جمله این عوامل میتوان به نوع مواد اولیه، تجهیزات، نیروی انسانی و مراحل مختلف تولید لوستر اشاره کرد. اگر از برنج مرغوب به عنوان مواد اولیه استفاده شود قطعا در کیفیت محصول نهایی سهم پررنگی خواهد داشت. در مرحله ریختهگری استفاده از دستگاهها و تجهیزات مدرن نیز در تولید یک محصول مرغوب بیتاثیر نیست. در قسمت آبکاری، نوع موادی که استفاده میشود از اهمیت ویژهای برخوردار است. در مجموعه مهر و ماه، برای آبکاری از آب طلا استفاده میکنیم. بعد از انجام آبکاری قطعات، بر روی آن کیلر میزنیم که این موضوع باعث افزایش استقامت رنگ قطعات میشود و موجب افزایش عمر محصول تا ۱۰ سال میشود. علاوه بر کیفیت محصول، مراقبتهای بعد از خرید آن نیز مسئله مهمی است. مصرفکننده بعد از اطلاع از کالای خریداری شده باید از مواد شوینده مناسب با کالا استفاده کند تا عمر محصول کوتاه نشود.
این مدیر تولید در خصوص جایگاه صنعت لوسترسازی ایران در دنیا توضیح داد: ایران به لطف وجود مواد اولیه مرغوب و فراوان در کشور و همچنین علاقه مردم به هنر، از دیرباز توانسته در بین پنج کشور برتر و مطرح در این صنعت قرار بگیرد و از نظر کیفیت و طراحی با برترین لوسترهای دنیا به رقابت بپردازد. محصولات مهر و ماه با تکیه بر کیفیت محصولات و با وجود تمام مشکلات توانسته در بازارهای خارجی و داخلی مشتریان دائمی خود را حفظ کند. در حال حاضر، با کشور روسیه همکاری و معامله میکنیم و تا کنون در این زمینه مشکل خاصی نداشتیم. در بازار داخل نیز مصرفکننده اصلی محصولات ما، مردم هستند و در دو سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمتها، لوستر به عنوان یک کالای غیرضروری به اولویتهای آخر سبد خرید مردم انتقال یافته است. شرکت ما برای رفاه حال مشتریان و تعادل بازار، باید تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه را بر روی محصول نهایی تا حد امکان کاهش دهد و با تقبل ضرر مالی، مشتریان خود را حفظ کند.
فراهانی با بیان اینکه مشکلات صنعت لوسترسازی زیاد است، تصریح کرد: اولین و اساسیترین مشکل این حرفه و سایر صنایع افزایش قیمت مواد اولیه است. معضل بعدی که فقط این صنعت را احاطه کرده، کپیکاری است، زمانی که یک محصول جدید وارد بازار شده و با استقبال خوبی مواجه میشود، سایر تولیدکنندگان به راحتی و بدون هیچ زحمتی نمونههای مشابه با آن محصول را تولید و روانه بازار میکنند و حق طراح و تولیدکننده اصلی ضایع میشود. ایده و خلاقیت در این شغل حرف اول را میزند که متاسفانه افرادی هستند که در کمین ایدههای ناب نشستهاند. برای جلوگیری از این امر، هیچ راهی وجود ندارد؛ چراکه با تغییر جزئی در کار، طرح را از آن خود میکنند و جایی برای شکایت نمیگذارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار خلاقیت، تجهیزات و دانش روز دنیا نیز در این صنعت نقش موثری دارند. برای پیشرفت در کار و ارائه محصول متناسب با نیاز بازار، باید دستگاهها و ماشینآلات واحدهای ریختهگری و خمکاری پیوسته به روز شوند. البته این حرفه نمیتواند فقط به ماشینآلات تکیه کند و نیروی انسانی جزء جداییناپذیر در این صنعت است چرا که لوسترسازی از رشتههای صنایع دستی به حساب میآید و با حمایتهای دولت و ارگانهای دولتی میتوان مسیر تولید را هموارتر کرد و در سطح دنیا خوش درخشید.
انتهای پیام//