• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024

کاهش حاشیه سود صنعت فولاد در چین و تبعات آن

  • کد خبر : 34003
  • 27 آبان 1402 - 8:21
کاهش حاشیه سود صنعت فولاد در چین و تبعات آن
حاشیه‌های سود تولید فولاد در چین از حدود پنج هفته گذشته منفی شده است اما طبق مشاهدات، واحدهای فولادسازی در این کشور برخلاف انتظارات بازار، هیچ کاهش قابل‌توجهی در ظرفیت تولید خود در کوتاه‌مدت را انجام نداده‌اند.

حاشیه‌های سود تولید فولاد در چین از حدود پنج هفته گذشته منفی شده است اما طبق مشاهدات، واحدهای فولادسازی در این کشور برخلاف انتظارات بازار، هیچ کاهش قابل‌توجهی در ظرفیت تولید خود در کوتاه‌مدت را انجام نداده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، طبق داده‌های منتشر شده توسط انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، تولید روزانه فولاد خام چین در اواسط ماه اکتبر ۲۰۲۳، به دو میلیون تن رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۱٫۲۵ درصد کاهش را به ثبت رساند. در عین حال هم‌اکنون میزان تولید کلی فولاد خام پس از ثبت یک روند صعودی در نیمه اول سال ۲۰۲۳، نسبتا ثابت باقیمانده است.

با وجود اینکه نشانه‌های واضحی از افزایش مجدد قیمت فولاد در صنایع پایین‌دستی در بازار داخلی چین مشاهده نمی‌شود، سوالی که مطرح شده این است که چه عاملی باعث می‌شود تولید فولاد در چین مجددا افزایش پیدا کند.

کاهش حاشیه‌های سود تولید فولادسازان

کاهش حجم تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین و به دنبال افزایش فصلی کوتاه‌مدت حجم محموله‌های فولادی در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳، بر قیمت فولاد در ماه اکتبر تاثیر گذاشت.

یک معامله‌گر فولاد مستقر در شانگهای به موسسه «Fastmarkets» گفت: هنوز محموله‌های فولادی پیش خرید شده که زمان دریافت آن‌ها قبل از تعطیلات پایان سال میلادی است را دریافت نکرده است. این مسئله نشان‌دهنده کاهش میزان پیش‌بینی شده مصرف فولاد تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

همچنین میزان مصرف فولاد در بخش ساخت‌وساز در حالت عادی پس از ماه اکتبر سال ۲۰۲۳، هم‌راستا با کاهش فعالیت‌های مرتبط با ساختمان‌سازی در فضای باز در فصل زمستان، روند نزولی بیشتری به خود خواهد گرفت.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت میلگرد آلماتور فولادی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در شرق چین را حدود ۳,۶۶۲٫۶۵ یوان (۵۰۰ دلار) در هر تن در اواسط ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که حدود ۳۲٫۶ یوان در هر تن (یا ۰٫۸۸ درصد) نسبت به قیمت اعلام شده در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ کاهش را تجربه کرد.

به علاوه قیمت تعیین شده این میلگرد فولادی در اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی، حدود ۱۴۰٫۷۹ یوان در هر تن (یا ۳٫۷ درصد) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

یکی از معامله‌گران فولاد مستقر در پکن عنوان کرد: تعلیق اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز در کل چین به دلیل مشکلات تامین مالی که توسعه‌دهندگان بخش املاک این کشور با آن مواجه هستند، منجر به کاهش حجم تقاضا برای فولاد شده است.

وی افزود: واحدهای تولید فولاد که نمی‌توانند سبد تولیدات خود را به محصولات فولادی دیگر با حاشیه سود بیشتر مانند فولاد مسطح تغییر دهند، متحمل ضرر و زیان زیادی خواهند شد؛ همچنین مصرف محصولات فولادی غیرمرتبط با بخش ساخت‌وساز در ماه اکتبر سال جاری میلادی نیز با کاهش همراه بود.

به گفته یک معامله‌گر فولاد مستقر در سنگاپور، فعالیت واحدهای تولیدی در چین در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳، بر خلاف انتظارات بازار کاهش یافت و شاخص مدیران خرید «Caixin» در بخش تولید از رقم ۵۰٫۶ در سپتامبر سال ۲۰۲۳، به عدد ۴۹٫۵ کاهش پیدا کرد.

داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین در روز ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۳ نیز از کاهش شاخص فعالیت مدیران خرید «Caixin» فولادسازان، از رقم ۵۰٫۲ به عدد ۴۹٫۵ در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ خبر دادند.

یکی دیگر از معامله‌گران فولاد مستقر در شانگهای بیان کرد: حجم کل سفارش‌ها از سوی مصرف‌کنندگان برای محصولات فولادی در تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین در ماه اکتبر ۲۰۲۳، به طور قابل‌توجهی کمتر از سال‌های گذشته بود و بیشتر فولادسازان مجبور شدند قیمت‌های خود را کاهش دهند.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت کویل نورد گرم فولادی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در شرق چین را حدود ۳,۷۶۲٫۶۵ یوان در هر تن در اواسط ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که حدود ۱۱۳٫۸۵ یوان (یا ۲٫۹۴ درصد) نسبت به قیمت ثبت شده برای این محصول در ماه سپتامبر سال جاری میلادی کمتر بود.

به علاوه قیمت تعیین شده این کویل نورد گرم فولادی در اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی نیز حدود ۵۷٫۶۹ یوان در هر تن (یا ۱٫۵ درصد) نسبت به ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

افزایش هزینه‌های مواد اولیه فولادسازان

کاهش حجم صادرات سنگ‌آهن از استرالیا به چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، قیمت سنگ‌آهن را در بحبوحه تلاش واحدهای تولیدی در چین، قبل و بعد از تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ افزایش داد.

در همین رابطه باید اعلام کرد که حجم ذخایر سنگ‌آهن در انبارهای بنادر چین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، برای اولین بار از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به زیر ۱۰۰ میلیون تن رسید.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت سنگ‌آهن با خلوص ۶۲ درصد با شرط تحویل در بندر چینگ‌ دائو چین با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده و هزینه بیمه با خریدار (CFR) را حدود ۱۱۸٫۹۱ دلار در هر تن در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که ۱٫۵۲ درصد کاهش را نسبت به قیمت تعیین شده این محصول در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به ثبت رساند.

در عین حال، افت قیمت این سنگ‌آهن در ماه اکتبر ۲۰۲۳ پس از افزایش شدید قیمت آن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نسبتا اندک بود.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت سنگ‌آهن با خلوص ۶۲ درصد با شرط تحویل در بندر چینگ‌ دائو چین با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده و هزینه بیمه با خریدار (CFR) در ماه سپتامبر سال جاری میلادی را حدود ۱۲۰٫۷۴ دلار در هر تن اعلام کرد که حدود ۱۰٫۷۴ درصد نسبت به قیمت تعیین شده در ماه آگوست سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

یک معامله‌گر فولاد مستقر در استان شاندونگ به موسسه «Fastmarkets» گفت: حجم معاملات فعال در بازار شهرهای بندری توسط واحدهای تولید فولاد چین، منجر به ثبات قیمت‌ها در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری میلادی شد و به روند معاملات این محصولات از طریق راه دریا سرعت بخشید. برخی از فولادسازان در عین حال مجبور شدند با هزینه بالای زغال‌سنگ کک‌شو در بحبوحه دسترسی محدود به منابع دست و پنجه نرم کنند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت زغال‌سنگ کک‌شو با مبدا تولید استان شانشی چین، با شرط تحویل در استان تانگشان را به طور متوسط ۲,۳۶۸٫۱۳ یوان در هر تن در اواسط ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که حدود ۱۶۱٫۸۸ یوان در هر تن (یا ۷٫۳۴ درصد) نسبت به قیمت ثبت شده برای این محصول در ماه سپتامبر سال جاری میلادی افزایش داشت. همچنین میانگین قیمت‌های زغال‌سنگ کک‌شو در ماه اکتبر ۲۰۲۳ نیز بالاترین میزان را از ماه مارس ۲۰۲۳ به ثبت رساندند.

وقوع یک حادثه در معدن در استان گوئیژو چین، منجر به تعلیق یک سری فعالیت در معادن مختلف در این منطقه شد که این مسئله محدودیت در دسترسی به زغال‌سنگ در این استان را ایجاد کرد.

به گفته یکی از تحلیلگران بازار فلزات مستقر در شانگهای، انتظار می‌رود بازرسی‌های فنی با استفاده از قوانین سختگیرانه در معادن سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در سراسر چین به دنبال این حادثه در استان گوئیژو، منجر به کاهش عرضه زغال‌سنگ متالورژی در بازار داخلی این کشور شود.

یکی از معامله‌گران فولاد مستقر در استان هبئی چین بر این باور است که حاشیه سود فولادسازان با کاهش بیشتر قیمت فولاد و هزینه‌های عملیاتی و تدارکاتی آن‌ها، کمتر خواهد شد.

دوراهی تصمیم‌‌گیری تولیدکنندگان فولاد

علی‌رغم مواجه شدن فولادسازان با زیان‌های فزاینده و کاهش حاشیه سود، اکثر این تولیدکنندگان در چین تلاش قابل‌توجهی برای کاهش ظرفیت تولید خود انجام نداده‌اند.

یک معامله‌گر فولاد مستقر در سنگاپور معتقد است که فولادسازان در یک چرخه باطل قرار گرفته‌اند و در صورت کاهش ظرفیت تولید فعلی خود، ضرر بیشتری متحمل خواهند شد. برای این واحدهای تولیدی در میان‌‍مدت و بلندمدت، ادامه ظرفیت تولید فعلی از لحاظ اقتصادی، منطقی‌تر از کاهش ظرفیت تولید برای جبران ضرر و افت حاشیه سود است.

در ادامه به سه عامل مهم که به گفته موسسه «Fastmarkets» فولادسازان را ترغیب به ادامه حفظ ظرفیت تولید خود خواهد کرد، به تفصیل اشاره می‌شود.

-حجم تولید در سال ۲۰۲۴

به گفته یک معامله‌گر مستقر در هنگ کنگ، محدودیت‌های تولید در فولادسازی اغلب بر اساس حجم کل تولید یک واحد فولادسازی در سال قبل اعمال می‌شود.

وی افزود: در غیاب دستورالعمل‌های تولید از سوی مقامات چین، انگیزه چندانی برای فولادسازان چین به منظور کاهش مقدار تولید خود در سال ۲۰۲۳ وجود ندارد زیرا این امر می‌تواند حجم کل تولید احتمالی آن‌ها را در سال ۲۰۲۴ محدود کند.

از نظر این معامله‌گر، برای یک فولادساز منطقی نیست که به طور داوطلبانه مقدار تولید خود را در شرایطی که تولیدکنندگان رقیب تمایلی به انجام این کار ندارند، کاهش دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که فولادسازان بتوانند جریان نقدینگی مثبت خود را از طریق فروش محصولات فولادی حفظ کنند، علی‌رغم حاشیه‌های منفی به تولید با نرخ فعلی ادامه خواهند داد.

این معامله‌گر معتقد است که تعیین کاهش مقدار تولید تحمیلی توسط دولت چین، اغلب به عنوان یک راه نجات برای فولادسازان کوچک‌تر و کم‌بازده‌تر در این کشور تلقی می‌شود.

وی بر این باور است که فقدان اعمال محدودیت‌های تولید شفاف، موجب ایجاد خلا در بازار می‌شود و تنها برخی از تولیدکنندگان بزرگ توانایی گذر از چنین شرایطی را خواهند داشت. در چنین شرایطی، واحدهای تولید کوچک‌تر احتمالا به سمت ورشستگی سوق داده خواهند شد زیرا صنعت فولاد بیشتر به سمت فرایند ادغام و اکتساب حرکت می‌کند.

این معامله‌گر خاطرنشان کرد: پشت پرده این رویکرد منفعلانه، دولت چین نسبت به کنترل مقدار تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ می‌تواند حمایت از فرایند ادغام و اکتساب بیشتر برای متمرکز کردن ظرفیت فعلی فولادسازی در چین باشد.

-کاهش حجم ذخایر انبارها و افزایش تولید فولاد

اگرچه حجم موجودی انبار فولاد کاهش یافته است اما فولادسازان در نظر دارند همچنان نرخ تولید فعلی خود را حفظ کنند. به گفته یک معامله‌گر مستقر در استان هبئی، موجودی انبار میلگرد فولادی در انبارهای تولیدکنندگان چین علی‌رغم افزایش مقدار تولید، برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۸٫۷ میلیون تن در هفته معاملاتی منتهی به روز سوم نوامبر ۲۰۲۳ رسید.

وی مطرح کرد: موجودی کویل نورد گرم فولادی در انبارهای تولیدکنندگان در ماه اکتبر ۲۰۲۳ مطابق با افزایش حجم تقاضا از بازارهای داخلی و صادراتی، به طور پیوسته کاهش یافته است.

یک معامله‌گر فعال در شهر نینگبو چین اظهار داشت: محدودیت دسترسی به ذخایر انبارها، فولادسازان را ترغیب می‌کند که ظرفیت تولید فعلی خود را حفظ کنند تا بتوانند در هنگام روند صعودی قیمت فولاد ناشی از افزایش حجم تقاضا، حاشیه سود بیشتری کسب کنند.

-افزایش هم‌زمان حجم صادرات و تولید فولاد

افزایش حجم معاملات در بازار صادرات فولاد چین، باعث شده است تا میزان مصرف فولاد در سال ۲۰۲۳ به طور نسبی روند صعودی به خود بگیرد. این موضوع منجر به کاهش مداوم موجودی مازاد انبار فولاد تولیدکنندگان به ویژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، کشور چین در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، حدود هشت میلیون تن فولاد صادر کرد که سه میلیون تن بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

با این حال، میانگین قیمت فولاد صادراتی در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ با ۴۱٫۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، به ۸۱۴٫۲۰ دلار در هر تن رسید؛ همچنین حجم صادرات فولاد چین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، به ۶۶٫۸ میلیون تن رسید که ۳۱٫۸ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.

یکی دیگر از معامله‌گران فولاد مستقر در سنگاپور به موسسه «Fastmarkets» گفت: حجم تقاضای ثابت برای محصولات فولادی از بازارهای خارج از چین، واحد‌های فولادسازی را به ادامه تولید با وجود حاشیه‌های سودهای پایین ترغیب می‌کند.

این معامله‌گر تصریح کرد: اگرچه قیمت‌های فولاد صادراتی عمدتا به دلیل رقابت شدید صادرکنندگان در چین و افت حجم تقاضای خریداران عمده کاهش یافته است اما فولادسازان همچنان می‌توانند به جریان درآمد ثابتی از محصولات فولادی صادراتی و تولیدی خود دست پیدا کنند.

وی یادآور شد: برخی از فولادسازان معتقدند تا زمانی که بتوانند نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند در واحدهای فولادسازی خود را حفظ کنند و هم‌زمان در انتظار کاهش هزینه‌های مواد اولیه بمانند، می‌توانند ضررهای ناشی از کاهش حاشیه سود خود را خیلی سریع جبران کنند. البته گذر زمان، نتیجه تاثیرگذاری استفاده از این استراتژی را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34003

نوشته‌های مشابه

23اردیبهشت
پیشرفت ۲۰ درصدی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مباركه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

پیشرفت ۲۰ درصدی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مباركه

23اردیبهشت
درآمد «کاوه» ۲۲ درصد رشد پیدا کرد
23اردیبهشت
تحقق سود دو برابری فولاد اکسین در سال ۱۴۰۲
مديرعامل هلدینگ صبا انرژی عنوان کرد:

تحقق سود دو برابری فولاد اکسین در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.