• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

کاهش حجم بازار واردات آلومینیوم به برزیل

  • کد خبر : 13733
  • 10 اسفند 1401 - 5:13
کاهش حجم بازار واردات آلومینیوم به برزیل
فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با توجه به شرایط مطلوب بازار و افزایش ظرفیت تولید، صنعت آلومینیوم برزیل کمتر به واردات وابسته خواهد بود و تصمیم دارد در سال 2023 تولید فلزات داخلی را در اولویت قرار دهد.

فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با توجه به شرایط مطلوب بازار و افزایش ظرفیت تولید، صنعت آلومینیوم برزیل کمتر به واردات وابسته خواهد بود و تصمیم دارد در سال ۲۰۲۳ تولید فلزات داخلی را در اولویت قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، به گفته فعالان بازار، تصمیم برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش حجم واردات آلومینیوم به برزیل از مواردی هستند که نشان از عزم برزیل در این زمینه دارد.

با پیش‌بینی کاهش تمایل به صادرات و سخت‌تر شدن روند واردات به این کشور، تولیدکنندگان داخلی در حال افزایش پریمیوم به منظور تحویل محصول در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ هستند.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از آلومینیوم P1020A با شرط تحویل به انبارهای منطقه سائوپائولو، پریمیوم ۳۸۰ تا ۴۲۰ دلار در هر تن در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ را نشان داد که حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار به ازای هر تن در مقایسه با پریمیوم ۳۴۰ تا ۳۹۰ دلار در هر تن در دو هفته قبل از آن افزایش پیدا کرد.

در همین حال، ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از آلومینیوم P1020A، با شرط تحویل محصول در گمرک بنادر برزیل با تقبل هزینه توسط عرضه‌کننده در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲، پریمیوم ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن را نشان داد که نسبت به دو هفته گذشته آن زمانی که پریمیوم با ۱۰ دلار در هر تن کاهش به ۲۸۰ تا ۳۱۰ دلار در هر تن در نوامبر ۲۰۲۲ کاهش یافت، روند ثابتی داشت.

پریمیوم واردات از روز ۳۱ می ۲۰۲۲ زمانی که ۱٫۹۴ درصد افزایش یافت و به ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن رسید، افزایش نیافته و از آن زمان تاکنون یک روند نزولی داشته است.

یکی از معامله‌گران مطلع از وضعیت بازار اعلام کرد اکثر فعالان بازار در چنین شرایطی معاملاتی انجام نمی‌دهند و بیشتر نظاره‌گر خواهند بود. از یک سو، واردات فلزات از دیگر کشورها به دلیل عوارض گمرکی سخت‌تر خواهد بود و از سوی دیگر، سیاست ارزی قوی دولت جدید برزیل می‌تواند هزینه واردات را بسیار کاهش دهد و جان تازه‌ای به این بازار ببخشد.

یکی دیگر از معامله‌گران مطلع از وضعیت بازار اعلام کرد که برای واردات بیلت آلومینیوم همچنان مشکلاتی وجود خواهد داشت. به علاوه فضا برای واردات شمش و بیلت آلومینیوم در بازار محدودتر خواهد شد؛ چراکه پریمیوم تعیین شده برای آلومینیوم داخلی کمتر است.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم بیلت اکستروژن آلومینیوم ۶۰۶۳ و ۶۰۶۰ با شرط تحویل محصول در گمرک بنادر برزیل با تقبل هزینه توسط عرضه‌کننده در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ را حدود ۴۸۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به دو هفته قبل از آن بدون تغییر بود اما به نسبت ماه دسامبر ۲۰۲۲ با پریمیوم ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن، حدود ۷۰ دلار کاهش در هر تن را نشان داد.

پریمیوم تعیین شده بالاتر از ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن با شرط تحویل کالا پس از پرداخت عوارض گمرکی در بنادر برزیل بود زیرا عوارض و هزینه‌های کلی قیمت واردات را به ۷۰۰ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا پس از پرداخت عوارض گمرکی در بنادر برزیل می‌رساند.

از سوی دیگر، نیازهای بیشتر به قراضه آلومینیوم به این معنی است که عرضه ثانویه آلومینیوم در برزیل محدودتر شده است و خریداران بیشتر به واردات روی می‌آورند.

در چند ماه گذشته رقابت بر سر تامین قراضه آلومینیوم در برزیل به شدت بالا گرفت. یک منبع مطلع اعلام کرد که برخی از تولیدکنندگان به قراضه آلومینیوم وارداتی بیشتری نیاز داشتند؛ چراکه ظرفیت تولید در بزریل کفاف حجم مورد نیاز آن‌ها را نمی‌داد.

تغییرات در بازار

چهار عامل مهم که دو عامل آن مربوط به مقدار تولید داخلی و دو عامل آن مربوط به تجارت خارجی بود، در کمک به این تغییر در بازار آلومینیوم برزیل نقش داشتند.

اولین مورد، واحد ذوب «Alumar» در شمال شرقی ایالت مارانیائو برزیل بود که پس از هفت سال عدم فعالیت، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. این واحد ذوب که مالکیت آن به طور مشترک متعلق به شرکت‌های «Alcoa» و «South32» است، ۴۴۷ هزار تن در سال ظرفیت تولید دارد که در ماه آپریل ۲۰۲۲ فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

این افزایش، ظرفیت تولید در برزیل برای آلومینیوم اولیه را نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در هر سال افزایش داد؛ میزانی که از سال ۲۰۱۴ مشاهده نشده بود. دومین مورد، شرکت «Novelis» بود که تصمیم گرفت توسعه ظرفیت نورد آلومینیوم خود را در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل کند و به دنبال آن اعلام کرد که شرکت در برنامه توسعه دیگری سرمایه‌گذاری خواهد کرد و انتظار می‌رود در نیمه اول سال ۲۰۲۴ آن را تکمیل کند. هدف توسعه این پروژه‌ها افزایش ظرفیت تولید از ۵۸۰ هزار تن در هر سال به ۷۵۰ هزار تن در هر سال است.

ظرفیت بازیافت در واحد ذوب «Pindamonhangaba» متعلق به شرکت «Novelis» واقع در جنوب شرقی ایالت سائوپائولو، از ۳۹۰ هزار تن در هر سال به ۴۹۰ هزار تن در هر سال افزایش یافت و شرکت «Companhia Brasileira de Alumínio» علاوه بر راه‌اندازی مجدد خط ذوب شماره ۳ خود و برنامه‌ریزی برای انجام این کار برای خط شماره ۱، ظرفیت بیلت ثانویه خود را افزایش داد. به علاوه ظرفیت بازیافت را تا سال ۲۰۲۳ به ۱۸۰ هزار تن در هر سال افزایش خواهد داد.

در بحث تجارت خارجی، سال ۲۰۲۲ پایان پرداخت پریمیوم و عوارض گمرکی واردات برای آلومینیوم اولیه بود که به مدت هشت سال در برزیل دریافت می‌شد. علاوه‌براین، دولت برزیل از ماه آپریل ۲۰۲۳ عوراض جبرانی (هزینه گمرک) ۱۴٫۸۸ تا ۱۴٫۹۳ درصدی را بر روی محصولات نورد آلومینیوم چینی مانند ورق و فویل اعمال خواهد کرد.

یک منبع آگاه صنعتی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد اگر تمام ظرفیت جدید فلزات اولیه و نرخ‌های بازیابی قراضه در نظر گرفته شود، مشخص خواهد شد که حجم آلومینیوم مورد نیاز برزیل در سال آینده بیش از مقدار نیاز تامین خواهد شد.

نرخ بازیابی قراضه آلومینیوم برزیل حدود ۵۵ درصد بوده که بالاتر از میانگین جهانی آن یعنی ۲۸ درصد است. با این حال، افزایش مصرف منجر به افزایش حجم واردات در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت عرضه داخلی شده است.

یک معامله‌گر دیگر بیان کرد: حقیقت این است که برخی از مسائل مربوط به هزینه صنعت رفع شده است و قیمت‌های بورس فلزات لندن از این لحاظ بیشتر مورد اعتماد هستند، به همین دلیل این بورس خواهان سهم بازار بیشتری از واردات شد و در آن سرمایه‌گذاری انجام داد و اکنون می‌توانند بخش بزرگی از کالای مورد نیاز برزیل را تامین کند.

افزایش پرداخت عوارض گمرکی برای محصولات آلومینیوم وارداتی به برزیل

مصرف آلومینیوم در برزیل رو به رشد است و به همین دلیل به تبع آن باید ظرفیت تولید افزایش یابد. بر اساس گزارش گروه صنعتی «ABAL»، تقاضا برای این فلز در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و در سال ۲۰۲۲ با ۴٫۹۳ درصد افزایش به یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن رسید.

پس از توقف فعالیت چندین واحد ذوب در دهه گذشته، واردات آلومینیوم اولیه برای اطمینان از برآورده شدن افزایش تقاضای مصرف‌کننده نهایی حیاتی بود. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲، پریمیوم واردات برای محموله‌های بدون مشمول تعرفه به کشور برزیل برای حجم ۳۵۰ هزار تن رزرو شده بود که این رقم تا ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ۴٫۸ درصد کاهش یافت.

واحد‌های ذوب برزیل از قبل بر عرضه فلز با هزینه‌های کمتر و به دست آوردن سهم بازار تمرکز داشتند. تا روز ۹ دسامبر ۲۰۲۲ تنها برای حجم ۱۸۷ هزار و ۱۳۰ تن مجوز عرضه تحت این پریمیوم صادر شده بود.

یک تاجر مطلع از وضعیت بازار اعلام کرد که نوسانات نرخ‌ ارز، قیمت‌های بورس فلزات لندن و تعیین پریمیوم جهانی در غیررقابتی‌کردن روند واردات نقش داشتند. با افزایش حجم فروش آلومینیوم اولیه توسط شرکت  «Companhia Brasileira de Alumínio» و فعال شدن ظرفیت مجدد تولید واحد ذوب «Alumar»، استفاده از مواد آلومینیوم داخلی انتخاب مطمئن‌تری بود.

در عین حال تولیدکنندگان محلی بیشتر تحت فشار بودند که این قضیه خود را در حاشیه سود ناچیز بین پریمیوم محصول تحویل داده شده و وارد شده منعکس کرد که میزان آن در پایین‌ترین مقدار از زمان شروع ارزیابی هر دو بازار توسط موسسه «Fastmarkets» در سال ۲۰۱۴ بود. تا روز ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲، پریمیوم تحویل کالا پس از پرداخت عوارض گمرکی در مقصد به طور متوسط ۵ درصد بالاتر از میزان هزینه تحویل محصول در گمرک بنادر برزیل با تقبل هزینه توسط عرضه‌کننده بود.

از آن زمان، تفاوت بین پریمیوم‌ها در مقایسه با ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۱ و حداقل ۴۰ درصد در سال‌های گذشته به ۲۶ درصد افزایش یافته است.

یک تاجر مطلع دیگر از وضعیت بازار اعلام کرد که هیچ رقابتی برای واردات به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ وجود نداشته است.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود تعیین عوارض جبرانی (هزینه گمرک) بر روی ورق آلومینیوم چین و برخی از انواع فویل، وضعیت بازار محصولات نورد آلومینیوم را به طور قابل‌ توجهی تغییر دهد.

طبق آخرین داده‌های موجود در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، برزیل ۱۲۱ هزار و ۴۳۵ تن محصولات نوردی وارد کرد که نسبت به حجم ۱۰۳ هزار و ۸۹۳  تن در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۶٫۸۸ درصد افزایش داشت. در مقایسه مشابه، واردات محصولات نورد چینی ۸۵ هزار و ۱۰۸ تن نسبت به ۷۰٫۰۹ درصد از حجم کل افزایش یافته است.

اهمیت قراضه آلومینیوم

جاناینا دوناس، مدیر اجرایی گروه صنعتی «ABAL» به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که روند عمودی‌سازی و تجارت منصفانه عامل اصلی تقویت صنعت آلومینیوم برزیل است. وی افزود که گام بعدی، تمرکز بیشتر بر تولید قراضه است.

تولید قراضه آلومینیوم برزیل در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۷۱۹ هزار و ۹۰۰ تن رسید که ۱۰٫۴۶ درصد نسبت به حجم ۶۵۱ هزار و ۷۰۰ تن در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. همچنین در سال ۲۰۲۲ به همراه واردات قراضه، جایگزین مناسبی برای فلزات اولیه شد.

به عنوان مثال، در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲، کشور برزیل حجم ۱۸۷ هزار و ۸۰۳ تن ضایعات آلومینیومی وارد کرد که جهشی ۴۱٫۵۷ درصدی به نسبت حجم ۱۳۲ هزار و ۶۵۹ تن واردات در بازه مشابه در سال ۲۰۲۱ است. بیشتر این مواد از مکزیک (۸۲ هزار و ۴۹۲ تن) و پاراگوئه (۲۱ هزار و ۷۱ تن) وارد شد.

دوناس تاکید کرد که بخش قراضه آلومینیوم باید سامان داده شود و این کار می‌تواند در کمک به کاهش انتشار کربن در صنعت نقش اساسی داشته باشد.

وی افزود که انتشار کربن این کشور در حال حاضر کمتر از میانگین جهانی است و میزان آن حدود ۴٫۵ تا ۶٫۵ تن دی‌اکسید کربن معادل در هر تن آلومینیوم اولیه در مقایسه با ۱۶ تن دی‌اکسید کربن معادل در هر تن آلومینیوم اولیه در سطح جهان است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13733

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.