مدیرعامل هیمکو گفت: رویدادهایی که با حضور شرکتها و برندهای بزرگ ملی و بینالمللی صنعت فولاد و حوزههای مرتبط برگزار میشود، علاوه بر ایجاد بستری مناسب برای بررسی موضوعات مختلف حوزه فولاد، فرصتی برای افزایش تعامل، معرفی دستاوردها، پتانسیلها و همچنین ارائه خدمات شرکتها است که در نهایت در تعیین سیاستهای کلی در این حوزه نقش مهمی را ایفا میکند.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، محسن نادری در حاشیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشمانداز صنعت فولاد و سنگآهن ایران با تاکید بر ضرورت بررسی چالشها و موضوعات مرتبط با صنایع مختلف به منظور ارائه راهکار و طرحهای مناسب و بهروز مرتبط با آن حوزه، مطرح کرد: چنین رویدادهایی که با حضور شرکتها و برندهای بزرگ ملی و بینالمللی صنعت فولاد و حوزههای مرتبط برگزار میشود، علاوه بر اینکه بستری برای بررسی موضوعات مختلف حوزه فولاد تلقی میشود، فرصتی است برای افزایش تعامل، معرفی دستاوردها و پتانسیلها و همچنین ارائه خدمات شرکتها که در نهایت در تعیین سیاستهای کلی در این حوزه نقش مهمی را ایفا میکند.
وی بـــا بیــان اینکــه بررســی توازن توسعه زیرساختها و طرح جامع فولاد یکی از محورهای اصلی همایـــش بـــوده اســت، ایجــاد و توسعه زیرساختهــای حمــل و نقــل را یک موضوع مهم برای صنایع فولاد و حوزه معدن توصیف کرد و افزود: حوزه لجستیک صنایع و بخش معدن در کشور متناسب با تقاضای آن توسعه پیدا نکرده و این عدم توازن بین عرضه و تقاضا، موجب ایجاد چالشهای متعدد برای بخش معدن و صنایع معــدنی شــده اســت که در صورت استمرار، این موضوع میتواند لطمه جدی به صنعت معدنی کشور به ویژه حوزه فولاد وارد کند.
طبق توضیحات نادری، مناسبترین شبکه حمل و نقل برای بخش معدن، شبکه ریلی بوده و در حال حاضر بیشترین سهم در استفاده از این شبکه متعلق به بخش معدن است. بنابراین ایجاد، بهبود و توسعه شبکه ریلی به عنوان یک نیاز، مورد توجه شرکتهای بزرگ معدنی کشور قرار گرفت و شرکتهایی همچون تجلی توسعه معادن و فلزات، گلگهر، چادرملو، سنگآهن گهرزمین و شرکت سرمایهگــذاری امیـد در قالب شرکت «هیمکو» اقدام به سرمایهگذاری و اجرای طرحهای بزرگ ملی در حوزه حمل و نقل کردند. این شرکت در حوزههای سرمایهگذاری و ایجاد اسکله اختصاصی صــادرات و واردات مــواد معــدنی و محصــولات فولادی، توسعه و تجهیز ناوگانهای حمل و نقل، انجام فعالیتهای خدماتی، بازرگانی و عمرانی مرتبط با ایجاد اسکلههای بندری و سازههای دریایی فعالیت دارد.
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا، احداث اسکله و پایانه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، تامین واگن و لوکوموتیو و همچنین توسعه شبکه ریلی کشور را به عنوان مهمترین پروژههای «هیمکو» نام برد و تاکید کرد: با اجرا و بهرهبرداری از این طرحها، نه تنها شاهد تسریع و تسهیل در حمل و نقل نهادههای تولیـــد و عرضــه محصــولات به بازارهــای ملی و بینالمللی میشویم، بلکه با کاهش هزینههای تولید، قدرت رقابت شرکتهای معدنی در عرصههای بینالمللی افزایش پیدا میکند. علاوهبراین، از نظر محیط زیستی نیز موجب کاهش چشمگیر آلودگی خواهد شد.
گفتنی است که دوازدهمین همایش چشمانداز صنعت فولاد و سنگآهن ایران با حضور شرکتها و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی از ۱۹ اردیبهشت ماه به مدت سه روز در محل هتل المپیک تهران برگزار و با تاکید بر موضوعاتی چون توازن توسعه زیرساختها (حمل و نقل، گاز، برق، آب و همچنین طرح جامعه فولاد، سیاستهای حاکمیتی در نظام قیمتگذاری ارکـــان زنجیــره فولاد، چالشهای نهادهای مختلف (منابع طبیعی، محیط زیست) با بخش معــدن، اهمیــت حوزه اکتشاف، امنیت سرمایهگذاری در این حــوزه و بررسی طرح جامع استراتژی توسعه صنعتی برگزار شد.