• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
رئیس انجمن فولاد آذربایجان عنوان کرد:

کمبود انرژی و خودتحریمی‌ها، جدی‌ترین چالش‌ شرکت‌های فولادی‌ است

  • کد خبر : 27962
  • 13 شهریور 1402 - 15:08
کمبود انرژی و خودتحریمی‌ها، جدی‌ترین چالش‌ شرکت‌های فولادی‌ است
رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: کمبود انرژی و خودتحریمی، از جدی‌ترین چالش‌ فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شوند که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را دشوار کرده است. کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش‌ یابد.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: کمبود انرژی و خودتحریمی، از جدی‌ترین چالش‌ فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شوند که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را دشوار کرده است. کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش‌ یابد؛ این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این چالش در سال‌های پیش‌ رو جدی‌تر خواهد شد و این موضوع می‌تواند حضور موثر و هدفمند کشور در بازارهای صادراتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، استفاده از صنعت فولاد در تولید، یکی از عوامل تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور به شمار می‌آید. این عامل موجب سازندگی، توسعه‌یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است. با نگاهی دقیق‌تر به زندگی روزمره خود، متوجه حضور صنعت فولاد می‌شوید که هر روز با آن سروکار دارید. بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده روزانه ما از فولاد تولید شده‌اند. صنعت فولاد از همان مراحل آغازین استخراج از معدن تا هنگام تولید و چه در زمان مصرف، منجر به اشتغال‌زایی و تولید مشاغل متعدد می‌شود. ایجاد مشاغلی مانند بهره‌برداری از معدن فولاد، حمل‌‎و‌نقل، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات، مشاوره پروژه، استفاده از نیروهای کاری و آموزش به منظور به‌روزرسانی اطلاعات و… را می‌توان از عوامل حضور صنعت فولاد در یک کشور دانست. تولید و مصرف فولاد، امروزه یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع به شمار می‌آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. زندگی روزمره بشر با فولاد آميخته شده و صنایع فولاد در سازندگی، بازسازی و توسعه کشور سهم مهمی را ایفا می‌کنند.

در همین راستا و به بهانه اولین حضور انجمن فولاد آذربایجان در نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران (ایران اکسپو)، نوید نواده اباذر، نایب رئیس گروه صنعتی پارس ساختار و رئیس انجمن فولاد آذربایجان بیان کرد: کمبود انرژی و خودتحریمی، از جدی‌ترین چالش‌ فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شوند که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را دشوار کرده است. کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش‌ یابد؛ این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این چالش در سال‌های پیش‌ رو جدی‌تر خواهد شد و این موضوع می‌تواند حضور موثر و هدفمند کشور در بازارهای صادراتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با اعلام این مطلب افزود: کمبود انرژی، چالش اصلی فولاد کشور است. ما به عنوان بزرگ‌ترین کشور دارای منبع نفت و گاز دنیا، امروز در پیک مصرف گاز روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب مصرف داریم؛ در صورتی که باید این میزان مصرف به ۱٫۴ میلیارد متر مکعب برسد. این تفاوت خوابی است که دولت‌های مختلف داشته و نتوانسته‌اند از سهم کشور در میدان‌های ذخایر گاز، تولید گاز کنند و یا اینکه علی‌رغم برخورداری کشور از شرکت بزرگ و تخصصی مپنا که یک شرکت بزرگ نیروگاهی در خاورمیانه است، هنوز کمبود برق در بخش تولید داریم که این نشان از ناسپاسی ما از نعمت‌های خدادادی است.

مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار با بیان اینکه در چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴، ما باید  ۵۴.۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر به سختی تقریبا ۳۰ میلیون تن تولید در این حوزه داریم. آیا در خصوص صادرات الباقی مصرف کشور ریل گذاری کرده‌ایم؟ خیر؛ آیا زیرساخت‌های انرژی به منظور تولید ۵۴ میلیون تن فولاد را فراهم کرده‌ایم؟ خیر؛ این موارد در کنار برخی از بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متناقض از سوی دولت و بدون نظرخواهی از بخش خصوصی، همان عبارت خودتحریمی است که یکی دیگر از چالش های تولید فولاد کشور به شمار می‌آید.

نواده اباذر خاطرنشان کرد: صنعت فولاد، یکی از صنایع پیشرو به لحاظ اقتصادی در کشور است که از لحاظ رشد (GDP) در بخش اقتصاد خصوصی، یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در شمال غرب کشور را بر عهده دارد. توانمندی‌های بالقوه زیادی در فولاد کشور داریم که باید بالفعل شوند. در رده‌بندی جهانی، ما جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد هستیم و پتانسیل و قدرت بالایی در این صنعت داریم و لایق بهترین‌ها هستیم.

وی در خصوص چشم‌انداز و وضعیت صنعت فولاد کشور، مطرح کرد: شرایط صنعت فولاد کشور، شرایطی قابل افتخار و قابل احترام است؛ علی‌الخصوص در شمال‌ غرب کشور که بزرگ‌ترین قطب خصوصی فولاد کشور به شمار می‌آید. سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری که دولت در مرکز و جنوب کشور داشته، تاکنون در اختیار ما نبوده است اما با این وجود، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در بخش خصوصی کشور هستیم.

نایب رئیس گروه صنعتی پارس ساختار در ادامه سخنان خود اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی بعد از اصفهان و خوزستان که عمدتا سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها از سوی دولت انجام شده، سومین استان فولادی کشور است که از این لحاظ، بسیار قابل احترام و قابل اتکاست؛ به این دلیل که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، بارها تکرار شده است که تنها راه حل پیشرفت مملکت، پیشرفت و تقویت بخش خصوصی است.

نواده اباذر تصریح کرد: بخش خصوصی، متشکل از مجموعه شرکت‌هایی است که کنار هم جمع شده‌اند و می‌توانند بزرگ‌تر از غول‌های کشور به کار خود تداوم دهند؛ انجمن فولاد آذربایجان، بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین شرکت دولتی و یا فولادی خاورمیانه که همان فولاد مبارکه بوده، است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، عنوان کرد: طی دو يا سه دوره قبلی اکسپو در این نمایشگاه حضور داشتیم و از نزدیک توانمندی‌های کشور را با کشورهای مختلف مقایسه و این موضوعات را به صورت مکتوب نیز به وزارت مربوطه ارسال کردیم اما متاسفانه واقعیت این است که اصلا به توانمندی‌های صنعتی، معدنی و انرژی کشور آن طور که باید و شاید، نتوانسته‌ایم رسیدگی کنیم. ای کاش دوستانی که پای کار هستند، ضمن مقایسه وضعیت ما با سایر کشورها، نسبت به بررسی ضعف و کاستی‌ها و رفع موانع و مشکلات اقدام کنند.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان با بیان اينکه این انجمن متشکل از ۸۰ شرکت تولیدی و بازرگانی فولادی است، ادامه داد: تمام همکاران در کنار هم گرد آمده‌اند تا بتوانیم سهم صادراتی فولاد کشور و به ویژه استان اذربایجان‌ شرقی را افزايش دهیم. انجمن فولاد آذربایجان بیش از ۱۰ درصد صادرات فولاد کشور را در اختیار دارد و نزدیک ۲۵ درصد درآمد سرانه منطقه را شرکت‌های عضو این انجمن به وجود آورده‌اند. اميدواريم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است و با هدایت‌های دولت و وزارت صمت، شاهد رشد چشمگیر در این صنعت در سال‌های آتی باشیم.

نواده اباذر در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: عمده‌ترین اعضای انجمن فولاد آذربایجان از استان آذربایجان‌ شرقی بوده اما در اين میان از صنایع استان‌های آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان نیز در مجمع ما حضور دارند.

وی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: مجموعه شرکت‌هایی که زیرمجموعه انجمن فولاد آذربایجان هستند، شامل ۸۰ واحد به صورت مستقیم است و چندین واحد غیرمستقیم نیز حضور دارند؛ جمعا بیش از ۴۰ هزار نفر شاغل داریم و به دنبال ريشه‌کن کردن بیکاری در منطقه آذربایجان هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27962

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ریل ملی ذوب‌ آهن
29اردیبهشت
آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.