• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیر تعاونی 722 رخ سیم شهرکرد:

کیفیت حرف اول و آخر تولید را می‌زند

  • کد خبر : 38750
  • 02 بهمن 1402 - 4:42
کیفیت حرف اول و آخر تولید را می‌زند
مدیر تعاونی 722 رخ سیم شهرکرد، تولیدکننده انواع سیم و کابل برقی گفت: تولیدکنندگان با تولید و عرضه محصولات باکیفیت در بازار، موفق خواهند شد به راحتی جایگاه خود را در میان سایر رقبا ثبیت کنند؛ ضمن اینکه این موضوع تضمینی برای ادامه فعالیت صنعتگران و نویدبخش آینده‌ای روشن برای واحدهای تولیدی خواهد بود.

مدیر تعاونی ۷۲۲ رخ سیم شهرکرد، تولیدکننده انواع سیم و کابل برقی گفت: تولیدکنندگان با تولید و عرضه محصولات باکیفیت در بازار، موفق خواهند شد به راحتی جایگاه خود را در میان سایر رقبا ثبیت کنند؛ ضمن اینکه این موضوع تضمینی برای ادامه فعالیت صنعتگران و نویدبخش آینده‌ای روشن برای واحدهای تولیدی خواهد بود.

اسدالله برات‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: از چالش‌هایی که در حال حاضر مسیر تولید را برای تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور ناهموار کرده است، می‌توان از کیفیت پایین «PVC»‌ داخلی، تعدد واحدهای غیرمجاز، فروش محصولات بی‌کیفیت در بازار و شرایط دشوار واردات ماشین‌آلات نام برد. صنایع پتروشیمی داخلی، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید «PVC»‌ را با کیفیت بالایی تولید نمی‌کنند؛ یکی از این مواد روغن «DOP» است که واردات نوع باکیفیت آن به کشور انجام نمی‌شود. متاسفانه برخی از سیم و کابل‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، غیراستاندارد بوده و مشتریان این محصولات را به عنوان محصولات باکیفیت خریداری می‌کنند؛ این در حالی است که قیمت تمام شده سیم و کابل‌های استاندارد، بالاتر از این محصولات بوده و تولیدکنندگان غیرمجاز با کاهش کیفیت و کمیت مواد به‌‌کاررفته در سیم و کابل، موفق به کاهش قیمت تمام شده و فروش محصولات خود در بازار می‌شوند. این موضوع باعث شده تا قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان مجاز در بازار کاهش یابد اما با وجود مشتریانی که هنوز کیفیت را در اولویت قرار می‌دهند، تولیدکنندگان سیم و کابل‌های باکیفیت همچنان به فعالیت خود ادامه داده و ذره‌ای از محبوبیت برند آن‌ها در بین مصرف‌کنندگان کاهش نیافته است. گفتنی است که ما هم در تعاونی ۷۲۲ رخ سیم شهرکرد با این مشکلات روبه‌رو هستیم اما تمرکز روی تولید محصولات مرغوب باعث شده تا میزان فروش و همچنین مشتریان خود را حفظ کنیم. علاوه‌براین، واردات ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم و کابل به سختی صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان داخلی امکان واردات ماشین‌آلات اروپایی را ندارند؛ به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان ایرانی نسبت به خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های چینی اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: همان طور که ذکر شد، کیفیت بالای محصولات، یکی از دلایل اصلی ادامه فعالیت تولیدکنندگان و تضمین بقای واحدهای تولیدی است زیرا در حال حاضر تنها راهبرد کاربردی برای جذب و حفظ مشتریان، تعیین خط قرمزهایی در زمینه کیفیت است. در نتیجه می‌توان گفت که کیفیت بر قیمت ارجحیت دارد و مشتریان پس از استفاده از محصولات مرغوب، اطمینان حاصل خواهند کرد که هزینه صرف شده برای خرید این نوع از سیم و کابل‌ها ارزشمند بوده و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند؛ البته نمی‌توان تاثیر عرضه و فروش محصولات غیراستاندارد را نادیده گرفت اما در نهایت انتخاب مشتری و توجه آن به کیفیت محصولات، تعیین‌کننده خواهد بود.

سرعت بالا، مزیت ماشین‌آلات خارجی

مدیر تعاونی ۷۲۲ رخ سیم شهرکرد در رابطه با ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل، تصریح کرد: ماشین‌سازان داخلی ماشین‌آلات باکیفیتی را در این زمینه تولید کرده‌اند اما سرعت تولید این ماشین‌آلات نسبت به نوع مشابه خارجی پایین‌تر است؛ به عنوان مثال اگر سرعت تولید ماشین‌آلات ایرانی در هر ساعت ۲۰۰ کیلوگرم محصول باشد، سرعت تولید ماشین‌آلات خارجی حدود ۷۰۰ کیلوگرم محصول در ساعت است. اگرچه عدم وجود برخی از تکنولوژی‌ها در کشور نیز مزید بر علت شده است تا ماشین‌آلات ساخت داخل از سرعت بالایی برخوردار نباشند. لازم به ذکر است که ما در این مجموعه از ماشین‌آلات خارجی (ساخت کشور آلمان) و داخلی بهره‌ می‌بریم و به دلیل تجربه و دانش فنی بالایی که در صنعت سیم و کابل در اختیار داریم، به راحتی ایرادات و عیوب پیش آمده در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید را رفع می‌کنیم.

برات‌پور در رابطه با سطح دانش و تکنولوژی تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولیدکنندگان کشورهای همسایه، توضیح داد و گفت: بدون اغراق جایگاه صنعتگران ایرانی نسبت به صنعتگران کشورهای همسایه بالاتر بوده و کیفیت محصولات داخلی به حدی است که امکان رقابت با محصولات کشورهای توسعه‌یافته دارند. تولیدکنندگان کشورهای همسایه، استانداردهایی که تولیدکنندگان داخلی برای تولید محصولات رعایت می‌کنند را در نظر نمی‌گیرند و  به همین دلیل سیم و کابل‌های ایرانی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

وی با اشاره به شرایط بازار مصرف و تقاضای مشتریان، ابراز کرد: در تعاونی ۷۲۲ رخ سیم شهرکرد موفق شدیم تا با تولید محصولات باکیفیت، بازارهای داخلی خود را توسعه داده و مشتریانی از اقصی نقاط کشور داشته باشیم اما رشد این مجموعه همچنان ادامه دارد و در نظر داریم تا در سال آینده، برنامه‌ریزی‌هایی در راستای توسعه بیشتر بازارهای هدف خود انجام دهیم؛ یکی از اهداف دیگر ما در سال‌های آینده افزایش ظرفیت تولید مجموعه، صادرات و عرضه محصولات در بازارهای خارجی است؛ البته باید در نظر داشت که میزان تقاضای مشتریان در طول سال ثابت نبوده و روندی سینوسی را طی می‌کند؛ اگرچه تاکنون شرایط بازار مصرف مناسب بوده اما در مقایسه با سال‌های گذشته، میزان تقاضای مشتریان کاهش یافته است. لازم به ذکر است که صنایع مختلفی وابسته به فعالیت صنعت ساختمان‌سازی هستند، به طوری که با رکود و یا رونق این صنعت وضعیت آن‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود. در سال‌‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به دلیل رونق صنعت ساختمان‌سازی در کشور، صنعت سیم و کابل‌ شرایط بسیار مطلوبی داشت.

مدیر تعاونی ۷۲۲ رخ سیم شهرکرد با بیان اینکه دولت و مسئولان هیچ حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورند، افزود: صنعتگران ایرانی برای رفع موانع مسیر تولید، ابتکار عمل را به دست گرفته و بدون حمایت‌های لازم به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که وعده فراوانی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود که در حد شعار باقی می‌مانند؛ به عنوان مثال وعده ساخت یک میلیون مسکن که تاکنون اقدام جدی برای عملی کردن آن صورت نگرفته است.

برات‌پور در خصوص گلایه برخی از تولیدکنندگان از قیمت بالای مفتول مسی و نوسان آن، مطرح کرد: تولیدکنندگان خارجی مواد اولیه مورد نیاز خود را در ابتدای سال خریداری کرده و محصولات را با قیمت مشخصی به فروش می‌رسانند؛ در صورتی که قیمت مفتول مسی در بازارهای داخلی دائما در نوسان است و تولیدکنندگان در زمان عقد قرارداد، امکان اعلام قیمت نهایی به مشتریان را ندارند. به همین دلیل نمی‌توان تاثیرات منفی نوسان قیمت مفتول را نادیده گرفت اما متوقف کردن فرایند تولید به دلیل عدم تامین مواد اولیه راهکار مناسبی نیست؛ ضمن اینکه شرایط بازار مصرف در ایران متفاوت بوده و مشتریان به دلیل نگرانی از افزایش بیشتر قیمت‌ها، تمایل زیادی به خرید محصولات دارند زیرا بر این باورند که پس از افزایش قیمت‌ها سود بیشتری به دست خواهند آورد؛ در حالی که با کاهش قیمت‌ها، تب بازار فروکش کرده و تقاضای مصرف‌کنندگان روند نزولی به خود می‌گیرد.

کیفیت، گام اول مسیر برندسازی

وی به سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد ورود به صنعت سیم و کابل را دارند، توصیه‌ کرد: افرادی که به دنبال راه‌اندازی واحدهای تولیدی هستند، باید برای جذب مشتری و ادامه فعالیت مجموعه، توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات داشته باشند زیرا در صورت تولید محصولات بی‌کیفیت، موفق به مطرح کردن برند خود در بازار نشده و مشتریان تمایلی به خرید از آن‌ها نخواهند داشت. ضمن اینکه باید این موضوع را در نظر بگیرند تولیدکنندگان استرس کاری بالایی داشته و با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند اما موفقیت در مسیر تولید بسیار لذت‌بخش است. همچنین با گذشت زمان و کسب تجربه‌‌های بیشتر، تولیدکنندگان راهکارهای هوشمندانه‌تری برای رفع مشکلات ارائه داده و با تسلط بیشتری شرایط را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال یکی از چالش‌هایی که اکثر تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، محدودیت‌ها‌ی انرژی است که ما برای رفع این مشکل با تغییر برنامه کاری کارکنان در روزهایی که برق مجموعه قطع می‌شد، اقدامات دیگری انجام می‌دادیم.

مدیر تعاونی ۷۲۲ رخ سیم شهرکرد در پایان تاکید کرد: در کنار تولید سیم و کابل‌های باکیفیت سعی داریم تا با شرکت‌ در نمایشگاه‌های مختلف و ارائه توضیحات تکمیلی و همچنین ارائه نمونه محصولات به مشتریان، ثابت کنیم که در عمل نیز به وعده‌های خود پایبند هستیم؛ خوشبختانه تمام واحدها و کارکنان این مجموعه در راستای تولید محصولات مرغوب از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38750

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.