• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیر بهره‌برداری مجتمع گندله‌سازی بهاباد:

گندله‌سازی بهاباد تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

  • کد خبر : 41881
  • 22 اسفند 1402 - 13:13
گندله‌سازی بهاباد تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید
مدیر بهره‌برداری مجتمع گندله‌سازی بهاباد گفت: این مجتمع مجموعه‌ای با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون تن گندله است که هم‌‎اکنون در مراحل نهایی احداث قرار دارد و انتظار می‌رود تا خرداد ماه سال 1403 به بهره‎‌برداری برسد؛ ضمن اینکه محصولات این مجتمع، تامین‌کننده مواد اولیه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان خواهد بود.

مدیر بهره‌برداری مجتمع گندله‌سازی بهاباد گفت: این مجتمع مجموعه‌ای با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون تن گندله است که هم‌‎اکنون در مراحل نهایی احداث قرار دارد و انتظار می‌رود تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳ به بهره‎‌برداری برسد؛ ضمن اینکه محصولات این مجتمع، تامین‌کننده مواد اولیه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، میثم علی‌آبادی طی نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، بیان کرد: کارخانه گندله‌سازی بهاباد، یکی از کارخانجات شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان برشمرده می‌شود که برای تولید سالانه چهار میلیون تن گندله برنامه‌ریزی شده است؛ البته طراحی اولیه این پروژه بر اساس ظرفیت ۳٫۴ میلیون تن انجام شده و به مرور و در حین فرایند احداث و اعمال تغییرات، ظرفیت آن به چهار میلیون تن رسیده است. پیشرفت کلی این پروژه در حال حاضر ۹۵٫۹۳ درصد است که این شامل بخش مهندسی، تدارکات و اجرا است. میزان پیشرفت در بخش مهندسی، ۹۸٫۹۷ درصد و در بخش تدارکات، ۹۹٫۳ درصد است. به بیان دیگر، حدود ۹۹ درصد از بخش مهندسی اجرایی شده و تقریبا تمام تجهیزات لازم به سایت رسیده است. در مورد این ۰٫۷ درصد تجهیزات باقیمانده نیز قراردادها بسته شده و پرداخت‌ها صورت گرفته است و موارد یاد شده در مرحله ساخت و ارسال قرار دارند. پیشرفت بخش اجرا نیز به ۸۸٫۸ درصد می‌رسد. امید می‌رود این پروژه که تامین منابع مالی آن به طور کامل از محل سود شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تامین شده است تا خرداد ماه سال اینده به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز مجتمع گندله‌سازی بهاباد، عنوان کرد: بخشی از کنسانتره مصرفی در این واحد توسط شرکت عصر نوین بهاباد که در مجاورت سایت قرار دارد، تامین خواهد شد؛ همچنین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو این تضمین را داده است که مواد اولیه مورد نیاز مجتمع را تامین کند. با این حال، ما با هدف تضمین تامین مواد اولیه، اقدام به خریداری چندین معدن سنگ‌آهن کرده‌ایم تا خللی در تامین کنسانتره مجتمع ایجاد نشود.

مدیر بهره‌برداری مجتمع گندله‌سازی بهاباد در ارتباط با حمل‌ونقل مواد و محصولات این مجتمع، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت چهار میلیون تنی مجموعه، سالانه باید هشت میلیون تن مواد اولیه و محصول از این مجموعه حمل شود که اگر صرفا به روش جاده‌ای متکی باشیم، در هر ۲۰ ثانیه به تردد یک کامیون نیاز خواهد بود. به همین دلیل، این مجتمع اقدام به کشیدن یک خط فرعی از خط اصلی راه‌آهنی کرده است که از این ناحیه عبور می‌کند. در حال حاضر ظرفیت انتقال تمام کنسانتره ورودی و گندله خروجی از طریق سیستم ریلی وجود دارد. با این حال، بخشی از مواد و محصولات مجتمع گندله‌سازی بهاباد با هدف ایجاد اشتغال غیرمستقیم از طریق کامیون حمل خواهد شد.

علی‌آبادی در پایان به تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تنی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، این مجموعه به حدود ۱٫۷ میلیون تن گندله نیاز دارد. بنابراین ۲٫۴ میلیون تن گندله واحد گندله‌سازی بهاباد باید به بازار عرضه شود. باید توجه داشت که این منطقه، پتانسیل مناسبی را بر توسعه زنجیره فولاد دارد و احداث واحدهای احیا و حتی ذوب در این ناحیه از صرفه اقتصادی برخوردار است. بنابراین بهره‌برداری از این واحد زمینه مناسبی را برای احداث یک واحد ۱٫۸ میلیون تنی تولید آهن اسفنجی ایجاد می‌کند؛ البته با توجه به تقاضای بالا برای گندله، مشکلی در حوزه فروش وجود ندارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41881

نوشته‌های مشابه

09اردیبهشت
لزوم توسعه روابط ایران و گینه در حوزه معدن
مشاور وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه مطرح کرد:

لزوم توسعه روابط ایران و گینه در حوزه معدن

09اردیبهشت
امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن
وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح کرد:

امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن

09اردیبهشت
خوراک‌دهی به کارخانه استحصال طلای تفتان آغاز شد
با حضور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین،

خوراک‌دهی به کارخانه استحصال طلای تفتان آغاز شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.