سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۴:۰۹ /پنج شنبه/۶ دی ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۲۰:۱۲ /یکشنبه/۲۸ بهمن ۱۳۹۷

مدیر مهندسی شرکت موتوژن:

۱۰ درصد الکتروموتور مورد نیاز کشور تولید داخلی است

مدیر مهندسی شرکت موتوژن گفت: به دلیل پایین‌تر بودن قیمت الکتروموتورهای چینی، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند به فکر توسعه صنعت خود باشند. زیرا تولید برخی الکتروموتورها در داخل کشور به‌صرفه نیست.

محمد موسمی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، با بیان اینکه رقابت با چین برای تولیدکنندگان داخلی سخت است، اظهار داشت: توسعه چرخه تولید الکتروموتور و افزایش تولید انواع این موتورها با توجه به قیمت پایین‌تر الکتروموتورهای واردتی چینی به صرفه به‌نظر نمی‌رسد، قیمت این محصولات وارداتی نسبت به هزینه ساخت همان موتور در داخل کشور بسیار کم‌تر است.

وی افزود: با توجه به مشکلات کلی که در بحث واردات وجود دارد که گریبان‌گیر واردات الکتروموتورهای خارجی نیز هست، ممکن است که در آینده الکتروموتورسازان ایرانی به فکر توسعه محصولات خود باشند، به عنوان مثال به سمت تولید موتور با راندمان بالا بروند، یعنی موتورهایی تولید کنند که گرید انرژی بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما با توجه به شرایط اقتصادی، معضلات و بحران‌هایی که در بخش صنعت به‌وجود آمده است و همچنین نواساناتی که در بازار ارز وجود دارد، آینده صنعت الکتروموتورسازی به دلایل گفته شده و مشکلات به‌وجود آمده در بحث وارادات قطعات صنعتی، روشن نیست.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن با بیان اینکه شرکت ما تولیدکننده موتورهای کولری و صنعتی است بیان کرد: موتورهای کولری همان موتورهای استفاده شده در ساخت کولر آبی است. از موتورهای صنعتی نیز در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

در مجموعه ما موتورهای صنعتی با قدرت ۰٫۱ تا ۶۳۰ کیلووات تولید می‌شود. در ایران تکنولوژی ساخت موتورهای با ولتاژ مختلف وجود دارد، موتوژن موتورهای LV تولید می‌کند، یعنی موتورهای با ولتاژ کم، البته تکنولوژی ساخت موتورهایMV  و HV یعنی موتورهای با ولتاژ متوسط و بالا نیز در کشور وجود دارد اما شرکت‌های دیگری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

موسمی ادامه داد: موتورهای الکتریکی انوع مخلتفی دارند، وقتی می‌گوییم موتور الکتریکی این واژه ظریف‌ترین موتور مصرفی در دستگاه‌های کوچک تا موتورهای بزرگ صنعتی را شامل می‌شود. تولیدکنندگان داخلی نزدیک به ۱۰ درصد الکتروموتورهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند. چون الکتروموتورها بسیار متنوع هستند، باقی الکتروموتورهای مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: بزرگترین موتوری که در شرکت موتوژن تولید می‌شود موتور با توان ۶۳۰ کیلوولت است که در صنایع سنگینی همچون صنایع پتروشیمی مصرف می‌شود.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن با بیان اینکه الکتروموتور در همه جا مصرف می‌شود، گفت: عمده تولید الکتروموتور در کشور را سه شرکت تولید می‌کنند، البته شرکت‌های کوچکی نیز هستند که تولیدات محدود دارند. اما تاثیر آنچنانی بر میزان تولید ندارند و تقریبا می‌توان گفت چرخه تولید الکتروموتور توسط سه شرکت می‌چرخد.

وی گفت: در ساخت الکتروموتور از عایق مایلر و نومکس یا به اصطلاح همان عایق کاغذی سه‌لایه استفاده می‌شود. در کشور این عایق‌ها تولید نمی‌شود و تمامی عایق‌های کاغذی مصرفی الکتروموتور در کشور وارداتی است، این لایه‌ها فاصله بین سیم و فلز را عایق می‌کند. اما شار لاک در گونه‌های مختلف تولید داخلی دارد.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن ادامه داد: در موتورهای  LVاز سیم‌لاکی با سطح مقطع گرد استفاده می‌شود، هادی این سیم‌ها نیز مس است، البته اخیرا به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت آلومینیوم، از سیم‌لاکی آلومینیوم نیز در ساخت این موتورها استفاده می‌شود. سیم‌لاکی‌هایی با سطح مقطع تخت در ساخت موتورهایMV  و HV مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای بزرگ حتما باید با هادی مس ساخته شوند.

موسمی بیان کرد: ۱۰۰درصد سیم‌لاکی مصرفی در ساخت الکتروموتور از منابع داخلی تامین می‌شود، ما جز هسته سیلیکونی، بولبورینگ و عایق، باقی اجزای تشکیل دهنده موتور را از منابع داخل کشور تامین می‌کنیم.

موسمی با بیان اینکه تمامی صنایع بر یکدیگر تاثیر‌گذار هستند، عنوان کرد: افزایش قیمت سیم‌لاکی تاثیر مستقیم بر قیمت الکتروموتور می‌گذارد. یا زمانی که تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان سیم‌لاکی مشکل می‌شود آن‌ها نمی‌توانند محصول نهایی خود را با قیمت مناسب عرضه کنند. باتوجه به اینکه خرید سیم‌لاکی از داخل کشور به‌صرفه است نیازی به وارد کردن این محصول نیست.

مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

۱۶:۴۳ /چهارشنبه/۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت صدر سیم اصفهان مطرح کرد:

۶:۳۱ /پنجشنبه/۱۶ آذر ۱۴۰۲

کارشناس صنعت سیم لاکی عنوان کرد:

۱۶:۰۹ /سه شنبه/۱۰ مرداد ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت صنایع برق و الکترونیک مومن عنوان کرد:

۱۵:۲۲ /سه شنبه/۱۵ فروردین ۱۴۰۲

حسن شکرریز:

۱۴:۴۳ /دوشنبه/۴ مهر ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت لاک سیم:

۲۰:۰۲ /یکشنبه/۱۲ تیر ۱۴۰۱

امیرحسین قرشی، مدیرعامل شرکت سیم لاکی فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۷:۲۵ /شنبه/۳۰ تیر ۱۴۰۳

امیرحسین قرشی، مدیرعامل شرکت سیم لاکی فارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۵۶ /شنبه/۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

امیرحسین اقلیمی، مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۲:۴۷ /شنبه/۱۶ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت صنایع راما در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۷:۱۱ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۳۹۷

مدیر مهندسی شرکت کیان ترانسفو:

۲۰:۲۳ /یکشنبه/۲۸ بهمن ۱۳۹۷

سید امیرحسین قرشی، مدیرعامل شرکت سیم لاکی فارس طی یادداشتی در «فلزات آنلاین» نوشت:

۴:۵۵ /شنبه/۲ تیر ۱۴۰۳

امیرحسین اقلیمی، مدیرعامل شرکت صنایع سیم لاکی کاشان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۲۴ /شنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۲
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/10/5

226357

فلزات آنلاین

1403/10/5

612515

فلزات آنلاین

1403/10/5

923445

فلزات آنلاین

1403/10/5

3285726

فلزات آنلاین

1403/10/5

24873

فلزات آنلاین

1403/10/5

13831

فلزات آنلاین

1403/10/5

42643

فلزات آنلاین

1403/10/5

48803

فلزات آنلاین

1403/10/5

43072

فلزات آنلاین

1403/10/5

41383

فلزات آنلاین

1403/10/5

28816

فلزات آنلاین

1403/10/5

30214

فلزات آنلاین

1403/10/5

28818

فلزات آنلاین

1403/10/5

37402

فلزات آنلاین

1403/10/5

35717

فلزات آنلاین

1403/10/5

59438

فلزات آنلاین

1403/10/5

28101

فلزات آنلاین

1403/10/5

43017

فلزات آنلاین

1403/10/5

47324

فلزات آنلاین

1403/10/5

5049300