سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، کمیاب شدن قطعه در این صنعت را رد کرد و خواستار اعطای تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت برای تحریک تقاضای مولد شد.
به گزارش «فلزات آنلاین»، حمیدرضا غزنوی اظهار داشت: عموما واردات قطعات تولید لوازم خانگی با چمدان مربوط به واحدهای زیر پلهای است و آنها با کمبود قطعه مواجه میشوند.
به گفته وی، مشکلات مربوط به تحریم و تامین ارز همچنان وجود دارد، اما مقیاس شرکتهای بزرگ و پیشران اقتصاد در صنعت لوازم خانگی به قدری بزرگ است که جابهجایی قطعه با چمدان برای آنها خندهدار است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه تصریح کرد: شرکتهای پیشران اقتصادی علیرغم تحریم، بیماری کرونا و شرایط سخت واردات قطعات و مواد اولیه به لحاظ داخلی و بینالمللی، کار خود را انجام میدهند، اما هزینه آن بیشتر است. چرا کارآفرینان بزرگ صنعت لوازم خانگی یاد گرفتهاند چگونه تحریم را بیاثر کنند و دور بزنند، اما شاید برخی شرکتهای سطح پایین با تولید کم و شرکتهای زیر پلهای برای تامین قطعه با مشکل مواجه باشند.
غزنوی با اشاره به فعالیت شرکتهایی که پرسنل آنها از ۱۰ هزار نفر گذشته، اظهار کرد: بعضی از این شرکتها روزانه سه هزار ماشین لباسشویی یا یخچال «ساید بای ساید» تولید میکنند. صنعت لوازم خانگی تغییر کرده، به طوری که سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۷۸ درصد افزایش تولید و در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه صرفه مقیاس بنگاه و صرفه مقیاس صنعت در صنعت لوازم خانگی اهمیت دارد، تصریح کرد: صنعت باید بتواند در عرصه جهانی وارد رقابت شود و در مقیاس بهینه قرار گیرد. برای مثال، در صنعت یخچال ممکن است نیاز کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه باشد که صنعت باید نیاز بازار را برطرف کند. مقیاس همین رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. اگر سه پیشران اقتصادی داشته باشیم که هر کدام بتوانند ۵۰۰ دستگاه تولید کنند به معنی صرفه مقیاس در سطح بنگاه است. اگر میزان تولید بنگاه پایینتر از این رقم باشد، مقیاس رعایت نشده است. بنابراین هر گونه سرمایهگذاری باید بر اساس مقیاس صورت گیرد.
به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در شرایط امروز بازار، صنعت لوازم خانگی تقریبا در حال نزدیک شدن به مقیاس است. یعنی یک کارخانه با سه شیفت کاری میتواند کاری کند که هزینه آن کمتر شود؛ چراکه اگر قرار باشد همان هزینه ثابت انجام شود، اما یک شیفت فعال باشد اتلاف منابع شده است. به عبارت دقیقتر، در حال حاضر صنعت لوازم خانگی شرایطی دارد که با هزینه ثابت سه شیفت فعالیت میکند که نشان دهنده نزدیکی به مقیاس است.
غزنوی با بیان اینکه باید به مقیاس اقتصادی برسیم تا در نتیجه آن در بخش تحقیق و توسعه، بازاریابی و رضایتمندی مشتری هزینه کنیم، تصریح کرد: برای رسیدن به این نقطه باید به مقیاس اقتصادی برسیم و موارد یاد شده در یک چرخه عمل میکنند. اگر مقیاس بالا باشد هزینه سربار به تعداد تقسیم و منجر به پایین آمدن قیمت و رضایتمندی مشتری میشود.
وی همچنین با اشاره به رکود حاکم بر بازار، اظهار کرد: به هر حال با توجه به ازدواجها و موارد دیگر، مصرف وجود دارد. بخشی از رکود هم به دلیل شرایط سیاسی تا زمان استقرار دولت جدید بود که با مشخص شدن وزرا تمام میشود.
بر اساس گزارشی از ایسنا، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، معتقد است به دلیل گرانی کالاها، دولت باید برای تحریک تقاضای مولد، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد.
انتهای پیام//