سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۰۳ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:31 /یکشنبه/7 اسفند 1401

پیش‌بینی قیمت طلا و عوامل موثر بر آن در سال ۲۰۲۳

براساس آخرین پیش‌­بینی انجام شده توسط بانک جهانی، در صورتی که افزایش نرخ بهره همچنان ادامه یابد، قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان طی یادداشتی اختصاصی در پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» نوشت: پیش‌بینی می‌شود که کالاهایی از جمله طلا و نقره در سال ۲۰۲۳ از جمله با ارزش‌­ترین دارایی­‌های موجود در بازار و گروه‌های مالی پیشرو و شرکت‌های تحقیقاتی جهانی باشند. تحلیلگران مختلف (Goldman Sachs؛ LBMA)، وب سایت­‌های خبری و مالی (CNBC.com، REUTERS.com، Forbes.com ، Investing.com، scbgold.com، Capital.com و …) و حتی سیستم فدرال رزرو یا بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (Federal Reserve System) که به اختصار Fed نامیده می­‌شوند نیز این موضوع را تایید می­‌کنند. تحلیلگران LBMA (The London Bullion Market Association) نیز کاملا نسبت به قیمت طلا طلا و نقره در سال ۲۰۲۳ خوش‌­بین هستند و براساس پیش‌­بینی آن‌ها قیمت طلا ۳٫۳ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ خواهد داشت.

عوامل مختلفی بر روی نوسانات قیمت بازار معرفی شده‌­اند که مهم‌ترین آن‌ها ارزش دلار آمریکا و سیاست پولی FED (43 درصد) است. قیمت طلا تمایل دارد به اقدامات فدرال رزرو واکنش نشان دهد زیرا برخلاف سایر فلزات صنعتی، قیمت آن معمولا تحت تاثیر عرضه و تقاضا نیست. در عوض، قیمت طلا به اقدامات فدرال رزرو مانند افزایش و کاهش نرخ بهره واکنش نشان می‌دهد. عامل مهم دیگر نیز تورم است که جایگاه دوم (۱۴ درصد) را به خود اختصاص داده و در نهایت فاکتورهای ژئوپلیتیکی (۱۱ درصد) مطرح هستند. (LBMA, 2023).

در ادامه پیش‌­بینی­‌های قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ که توسط موسسات معتبر مالی و خبرگزاری­‌های مهم ارائه شده است و همچنین نظرات تحلیلگران، ارگان­‌ها و نهادهای مربوطه به صورت مختصر بررسی شده‌اند.

مجله اقتصادی فوربز

سایت فوربز، شرکت رسانه‌­ای و مجله اقتصادی آمریکایی، در مقاله‌­ای که در روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر کرد، به افزایش شدید قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد و طلا را از جمله کالاهایی عنوان کرد که باید در لیست خرید گذاشته شود. به طور کلی­ می­‌توان گفت در سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی‌ها خوش‌بینانه‌تر هستند اما باید در خاطر داشت که این موارد فقط پیش‌­بینی هستند. بسیاری از ابهامات در مورد قیمت طلا در ارتباط با همان محرک‌­های اقتصادی هستند که موجب کند شدن رشد طلا در سال ۲۰۲۲ شدند. از جمله این محرک‌ها می‌توان به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، افزایش ارزش اوراق خزانه ایالات متحده، افزایش ارزش دلار ایالات متحده و عدم اطمینان پیرامون تقاضا در چین که بزرگ‌ترین بازار طلا محسوب می­‌شود، اشاره کرد.

علی‌رغم وجود ابهامات و بادهای مخالف احتمالی، طلا در سال ۲۰۲۳ حرف‌­های زیادی نیز برای گفتن دارد. فدرال رزرو همچنان در حال افزایش نرخ بهره است اما سرعت آن را کاهش خواهد داد؛ اگرچه کاهش سیاست‌های کووید ۱۹ تاثیر منفی بر اقتصاد چین در ماه دسامبر ۲۰۲۲ داشت، همین تغییر سیاست‌ها بی‌شک به تولید ناخالص داخلی قوی‌تری در چین منجر می­‌شود.

از اواخر سال ۲۰۲۲، معاملات آتی طلا روند صعودی را آغاز کرد. این درست زمانی بود که ارزش دلار آمریکا روند نزولی نشان داد؛ در حالی که به هر نحوی یک سری نوسانات نیز وجود خواهد داشت، چشم‌انداز کلی طلا در سال ۲۰۲۳ درخشان است. مجله فوربز به سیگنال­‌هایی برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ نیز اشاره کرده است.

دلار آمریکا ممکن است یک بار دیگر افزایش قیمت نشان دهد زیرا انتظار می‌رود فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره در طول سال ۲۰۲۳ ادامه دهد؛ اگرچه آخرین افزایش نرخ بهره نشان داد که سرعت آن کاهش یافته است. این نرخ‌ها بر ارزش اوراق خزانه ایالات متحده نیز تاثیر می‌گذارد. اگر دلار قوی بماند، جهش قیمت طلا را دشوارتر می‌کند. حتی اگر نرخ‌ها کاهش یابند، باز هم می‌­توان یک سال مثبت را برای طلا پیش‌­بینی کرد که شامل افزایش تقاضا در چین با کاهش محدودیت‌های کووید ۱۹ است. چیزی که در ماه دسامبر شاهد آن بودیم، واکنش منفی اقتصاد چین به نوسان اخیر در سیاست‌های کووید ۱۹ بود که با تعطیلی مشاغل و مبارزات کارگری همراه شد.

طلا مانند سایر کالاها، می‌تواند در معرض نوسانات شدید ارزش در افق‌های زمانی کوتاه باشد. با این حال در دراز مدت، طلا به طور کلی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار پایدار در نظر گرفته می‌شود.

شبکه خبری رویترز

طی گزارش منتشر شده توسط شبکه خبری رویترز در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ و مصاحبه‌­ای که با دیوید مگر، مدیر معاملات فلزات در شرکت «High Ridge Futures» و جان فریزر، مدیر اجرایی سیتی گروپ «C.N» انجام شده بود، اعلام شد که فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا، افزایش نرخ بهره را در اواخر بهار یا اوایل تابستان کند خواهد کرد. در همین حال، چین در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش رشد اقتصادی بود اما مقامات مجمع جهانی اقتصاد معتقدند که بازگشایی این کشور بعد از همه­‌گیری کووید ۱۹ می‌تواند رشد جهانی را فراتر از انتظارات پیش ببرد. خرید طلا در چین قبل از تعطیلات سال نو که از ۲۱ ژانویه آغاز می‌شود، افزایش می‌یابد.

همچنین این مجله به نقل قول از تحلیلگران گلدمن ساکس مطرح کرد: انتظار داریم قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ به حدود یک هزار و ۹۵۰ دلار در هر اونس افزایش یابد.

وب سایت «Capital.com»

خلاصه‌ای از مقاله منتشر شده در این سایت اقتصادی معتبر در مورد پیش‌­بینی قیمت طلا در ۲۰۲۳ و محرک‌های اخیر آن بیان شده است.بازار طلا تحت تاثیر اثرات متقابل تورم بالاو مداوم بانک‌های مرکزی به‌ ویژه فدرال رزرو آمریکا بوده که نرخ‌های بهره را با هدف مبارزه با افزایش قیمت‌ مصرف‌کننده افزایش داده است. قیمت طلا تا روز هشتم فوریه پس از رسیدن به ۱۹۴۹ دلار در اولین روز ماه که بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۲ بود، تا ۱۸۷۲ دلار کاهش یافت. قیمت این فلز گران‌بها از آغاز سال ۲۰۲۳ بیش از ۲٫۸۴ درصد افزایش یافته است که به دلیل بازگشایی مجدد چین و تقاضای پیوسته برای این فلز است. قطعا برای سرمایه­گذاران سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی و کلان اقتصادی آیا باید بر روی طلا سرمایه­گذاری کرد یا خیر؟

مهم‌ترین عوامل محرک قیمت طلا

قیمت طلا توسط نیروهای عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد؛ اگرچه همواره ارزش این فلز فراتر از ارزش ابزاری آن بوده است. برخی از سرمایه‌گذاران از طلا به عنوان یک دارایی امن در زمان رکود یا دوره‌های عدم اطمینان به عنوان محافظی در برابر تورم استفاده می‌کنند.

از لحاظ تاریخی، دوره‌های تورم بالا برای قیمت طلا مثبت بوده است زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند از ارزهای تحمیلی به سمت این فلز زرد فرار کنند. از این رو سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی در کنترل تورم، کلیدی در افزایش قیمت طلا است. طلا به عنوان یک کالای قابل مبادله بر اساس دلار آمریکا تعیین می­‌شود که رابطه معکوس با دلار آمریکا ایجاد می­‌کند. هنگامی که دلار آمریکا در برابر سایر ارزها افزایش می‌یابد، طلا ارزان می‌شود که به تقاضا آسیب می­‌زند. از سوی دیگر، وقتی دلار کاهش می‌یابد، قیمت طلا را افزایش می‌دهد زیرا این فلز برای خریداران خارجی ارزان‌تر می‌شود.

از طلا همچنین برای تولید جواهرات استفاده می‌شود که به ویژه در چین و هند و برخی از بزرگ‌ترین خریداران جهان، برای جشنواره‌ها و عروسی‌ها محبوب است. بر اساس گزارش«Statista»، بزرگ‌ترین واردکنندگان طلا در سال ۲۰۲۱، سوئیس، هند، بریتانیا و چین بودند.

دلار آمریکا

قیمت طلا تا حد زیادی تحت تاثیر شاخص ضعیف دلار آمریکا (US dollar Index or DXY) قرار گرفته است زیرا فدرال رزرو در نشست ماه فوریه ۲۰۲۳، افزایش نرخ بهره را به ۲۵ واحد پایه «bps» از ۵۰ واحد در ماه دسامبر ۲۰۲۲و ۷۵ واحد در ماه ژانویه در همین راستا کاهش داد. ماه نوامبر ۲۰۲۲، نشان‌دهنده کند شدن انقباض پولی است.

دلایل مختلفی را می­‌توان برای افزایش قیمت دلار نام برد. از جمله این دلایل می‌توان به فضای نامطمئن اقتصاد کلان، نگرانی در مورد تورم بالا، چشم‌انداز رکود، کند شدن رشد اقتصادی در چین و تاثیر جنگ روسیه و اوکراین که سرمایه‌گذاران را وادار به فروش سایر دارایی­‌ها کرده است، اشاره کرد.

DXY  (شاخص دلار آمریکا) که عملکرد دلار را در برابر ارزهای دیگر اندازه‌گیری می‌کند، در روز ۲۸ سپتامبر به ۱۱۴٫۶۸- در مقابل بالاترین سطح آن از آوریل ۲۰۰۲ رسید. با این حال، از آنجایی که به نظر می‌رسد سیاست انقباض پولی فدرال رزرو، سیگنال­هایی از نزدیک شدن به این روند صعودی را نشان می‌دهد، برخی از تحلیلگران معتقدند دلار به بالاترین حد خود رسیده است. استراتژیست­‌های ارز خارجی «HSBC» در یادداشتی به مشتریان در اواخر دسامبر ۲۰۲۲ نوشتند: ما انتظار داریم که صعود قدرتمند دلار آمریکا در سال گذشته، طی سال ۲۰۲۳ روند معکوس طی کند که حاصل کاهش نرخ بهره توسط «Fed» بوده است. به عبارت دیگر، ارزش دلار روند نزولی خواهد داشت.

آیا رکود در افزایش قیمت طلا موثر است؟

اقتصاددانان بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کردند که در حال حاضر در بازارهای اوراق قرضه به ویژه منحنی بازده معکوس (رویدادی که در آن نرخ بهره اوراق قرضه بلندمدت کمتر از اوراق قرضه کوتاه‌مدت است)، شاهد پویایی هستیم. از طرف دیگر، باید توجه داشت رکود لزوما خبر بدی برای طلا نیست. به طور معمول، قیمت فلزات گران‌بها از جمله طلا در دوران رکود کاهش می‌یابد. در رکود سال ۱۹۸۰، قیمت طلا به میزان ۶ درصد کاهش یافت که تا حدی به این دلیل بود که در آغاز سال ۱۹۸۰، قیمت طلا به شدت افزایش یافته بود و فدرال رزرو نیز سرانجام نرخ‌های بهره را بالاتر از تورم قرار داد. با این حال، در دوره‌­های رکود بعدی، قیمت طلا کمتر از سایر فلزات کاهش یافت و سریع‌تر نیز به به حالت اول و یا روند افزایشی برگشت. قیمت طلا معمولا در پایان رکود نسبت به ابتدای رکود، کمی بالاتر است.

در ماه جولای ۲۰۲۲، شورای جهانی طلا (سازمان متولی توسعه بازار صنعت طلا)، پیش‌­بینی کرد که این کالا ممکن است با دو باد مخالف کلیدی روبه‌رو شود. تحقیقات شورا، عوامل منفی که می‌توانند موجب کاهش قیمت طلا شوند را دو عامل نرخ بهره اسمی بالاتر و دلار بالقوه قوی‌­تر معرفی کرد. با این حال، این شورا همچنین خاطرنشان کرد که اثرات منفی بالقوه موارد فوق ممکن است توسط عوامل حمایتی دیگر از جمله تورم شدید و پایدار همراه با بازی طلا در برابر سایر کالاها، نوسانات بازار حاصل از تغییر در سیاست پولی و ژئوپلیتیک و نیاز به فاکتورهای حفاظتی موثر که بر همبستگی‌های بین سهام و اوراق قرضه غلبه کند، موازنه یا متعادل شود.

پیش‌­بینی قیمت طلا برای ۲۰۲۳

تحلیلگران گروه فناوری آلمانی «Heraeus» نظر خود در مورد آینده بالقوه طلا را در روز ۶ دسامبر ۲۰۲۲ ارائه کردند. قیمت دلار هرگونه افزایش بالقوه قیمت طلا را تعیین خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو در مقطعی در سال ۲۰۲۳ جهت­‌‎گیری سیاست خود را تغییر دهد زیرا تورم همچنان کاهش می‌یابد و احتمال تضعیف اقتصاد ایالات متحده به یک نگرانی مبرم‌تر تبدیل می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به تغییر جهت دلار و در نتیجه افزایش قیمت بالقوه طلا شود. پیش‌­بینی می‌شود طلا در محدوده‌­ای بین یک هزار و ۹۲۰ دلار در هر اونس تا یک هزار و ۶۲۰ دلار در هر اونس معامله شود.

یورگ کینر، مدیرعامل و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سوئیس آسیا کپیتال، در پیش‌بینی‌های خود نسبت به قیمت طلا خوش‌بینی بیشتری نشان می­دهد. بر اساس اظهار نظر وی در روز ۲۸ دسامبر در «Street Signs Asia» در «CNBC»، قیمت طلا می‌تواند تا چهار هزار دلار در هر اونس در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد زیرا افزایش نرخ بهره و ترس از رکود باعث بی­‌ثباتی بازارها شده است.

وی اضافه کرد که بسیاری از اقتصادها ممکن است در سه ماهه اول با کمی رکود مواجه شوند. این مسئله در نهایت منجر به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی و جذاب‌تر شدن طلا خواهد شد.

کینر تصریح کرد: از سال ۲۰۰۰، متوسط بازدهی طلا  بین ۸ تا ۱۰ درصد در سال است. شما نه در بازار اوراق قرضه و نه در بازر سهام به چنین بازدهی دست نیافته و فعلا هم نخواهید یافت. طلا یک محافظ تورم بسیار خوب است.

از روز هشتم ماه فوریه ۲۰۲۳، وب سایت پیش‌بینی «Wallet Investor» که مبتنی بر الگوریتم است، پیش‌بینی کرد که قیمت این کالا تا پایان سال به یک هزار و ۹۱۵ دلار افزایش خواهد یافت.

این وب سایت، در پیش‌بینی‌­های بلندمدت خود برای این فلز گران‌بها خوش‌بین بود زیرا پیش‌بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۲۵، شاهد افزایش قیمت تا ۲۰۱۷ دلار تا ماه فوریه همان سال بود. پیش‌بینی قیمت طلا در پنج سال آینده این وب‌ سایت، قیمت طلا تا فوریه ۲۰۲۸ را دو هزار و ۲۱۹ دلار نشان می‌دهد.

Gov Capital (مبتنی بر الگوریتم) در پیش‌بینی بلندمدت خود از روز هشتم فوریه، روند صعودی را در قیمت طلا ارائه کرد. پیش‌بینی این سایت برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۳، افزایش آن به دو هزار و ۷۸ دلار تا پایان سال بود؛ در حالی که پیش‌بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۲۵، نشان‌دهنده متوسط قیمت چشمگیر چهار هزار و ۹۱۶ دلار تا پایان سال بود.

پیش‌بینی قیمت طلا از سوی «TradingEconomics» بیانگر این است که این کالا تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به قیمت یک هزار و ۸۸۸ دلار معامله خواهد شد. مدل‌های کلان وب‌سایت و انتظارات تحلیلگران نشان دادند که قیمت این فلز گران‌بها در ۱۲ ماه آینده به یک هزار و ۹۶۱ دلار خواهد رسید.

تاکنون هیچ تحلیلگر یا وب سایت مبتنی بر الگوریتم، پیش‌بینی از قیمت طلا برای سال ۲۰۳۰ ارائه نکرده است. در پایان این وب­ سایت، به سرمایه‌­گذاران و افراد فعال در حوزه طلا پیشنهاد می­‌کند که همواره باید به خاطر داشت که نوسانات بالای بازار، ارائه تخمین‌های بلندمدت دقیق را دشوار می‌کند. پس باید تحقیقات را به صورت روزانه انجام داد و آخرین روندهای بازار، اخبار، تحلیل­‌های فنی و بنیادی و نظرات تعداد زیادی از تحلیلگران بررسی کرد

سایت «SBCGold»

در این سایت، تحلیل­‌های تعداد زیادی از صاحب­ نظران فعال در حوزه اقتصاد و تجارت در خصوص قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ مطرح شده که به تعدادی از آن‌ها در جدول زیر اشاره شده است.

بر اساس اعلام این وب­ سایت که مبتنی بر نظرات متخصصان قیمت­‌گذاری، رهبران جهان، تحلیلگران صنعت و بانک­‌های بزرگ است، مهم‌ترین فاکتورهایی که می­‌توانند موجب افزایش قیمت طلا در ۲۰۲۳ شوند، عبارت از کاهش نرخ بهره، رکود جهانی، تورم، کاهش تقاضا برای رمز ارز، کاهش ارزش دلار آمریکا، خرید مداوم طلا توسط بانک مرکزی، تنش‌­های ژئوپلیتیکی و حباب بدهی غیربانکی ۸۰ میلیارد دلاری است. همچنین مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌­توانند موجب کاهش قیمت طلا شوند نیز شامل افزایش مداوم نرخ بهره و تقاضای ضعیف در سرمایه‌گذاری هستند.

براساس آخرین پیش‌­بینی انجام شده توسط بانک جهانی، در صورتی که افزایش نرخ بهره همچنان ادامه یابد، قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام//

با توجه به نوسانات اقتصاد جهانی،

6:17 /یکشنبه/24 تیر 1403

پس از کاهش قیمت روز گذشته،

11:38 /سه شنبه/19 تیر 1403

علی‌رغم دستیابی به بالاترین حد یک ماهه،

7:59 /دوشنبه/18 تیر 1403

طلای جهانی ثابت باقی ماند؛

8:24 /چهارشنبه/13 تیر 1403

با توجه به نوسان نرخ بهره فدرال رزرو،

13:58 /سه شنبه/12 تیر 1403

در بازارهای جهانی،

8:29 /سه شنبه/12 تیر 1403

علیرضا طالاری، مدیرعامل مجتمع طلای موته در گفت‌‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:38 /شنبه/23 اسفند 1399

سيد احمد مشکانی، مدير ارشد گروه معدنی و بازرگانی زرمش طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:23 /شنبه/22 اردیبهشت 1403

محمد کشتی‌آرای، عضو کميسيون تخصصی طلا و جواهرات اتاق اصناف ايران نوشت:

6:33 /شنبه/18 فروردین 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500