• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت سیمکا کابل ابهر:

جایگاه ایران در بازار جهانی سیم و کابل متزلزل شده است

  • کد خبر : 2938
  • 03 دی 1398 - 17:45
جایگاه ایران در بازار جهانی سیم و کابل متزلزل شده است
مدیرعامل شرکت سیمکا کابل ابهر، گفت: برخی سیم و کابل‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت ایرانی موجود در بازارهای خارجی، سایر سیم و کابل‌های تولید داخل را نیز زیر سوال برده و کمتر کشوری دیگر حاضر به همکاری با ایران است.

مدیرعامل شرکت سیمکا کابل ابهر، گفت: برخی سیم و کابل‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت ایرانی موجود در بازارهای خارجی، سایر سیم و کابل‌های تولید داخل را نیز زیر سوال برده و کمتر کشوری دیگر حاضر به همکاری با ایران است.

حبیب‌اله احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، اولین محصول تولیدی ما سیم بود و سپس سیم کابل‌دار را به خط تولید خود اضافه کردیم. محصول بعدی کابل‌های ابزار دقیق بود و بعد کابل‌های کنترل به سبد محصولات اضافه شد. در ادامه، به مرور زمان میزان کیفیت و تنوع محصولات را تکمیل کردیم.

وی افزود: مواد اولیه پایه برای تولید انواع سیم و کابل، مس و گرانول است. ما مس را از شرکت گیل‌راد و از طریق بورس تامین می‌کنیم. مفتول گیل‌راد بهترین کیفیت و درصد خلوص را در بین تولیدکنندگان مفتول دارد. PVC مورد نیاز برای تهیه کابل را نیز از شرکت دنیای گرانول خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سیمکا کابل ابهر، خاطرنشان کرد: در شرایط بحران‌های سیاسی و اقتصادی کشور، میزان فروش داخلی و خارجی تولیدکنندگانی همچون ما به صورت قابل توجهی افت کرد. بازار داخلی در رکود مطلق به سر می‌برد؛ به طوری که بسیاری از کارخانه‌ها توانایی پرداخت حقوق کارگران خود را ندارند. به این ترتیب، برای فرار از کسادی بازار مجبور هستند محصولات خود را زیر قیمت بازار بفروشند. عده‌ای تولیدکنندگان زیرزمینی نیز مشغول به تولید سیم و کابل‌های غیر استاندارد و نامرغوب هستند که محصولات خود را با کمترین قیمت روانه بازار می‌کنند. به دلیل وجود چنین سیم و کابل‌هایی در بازار، بسیاری از شرکت‌ها مجبور هستند برای فروش تمام محصولات خود، آن‌ها را زیر قیمت بفروشند تا ضرر کم‌تری را متحمل شوند. در حال حاضر، هیچگونه مسی در کارخانه نداریم و حدود یک ماه است که تولید شرکت متوقف شده است. ما  ترجیح می‌دهیم که به جای فروش زیر قیمت، هیچ تولیدی نداشته باشیم تا شرایط بازار به ثبات نسبی برسد.

احمدی در ادامه عنوان کرد: در شرایط سیاسی فعلی، روابط ایران با کشورهای همسایه مطلوب نیست در نتیجه، میزان صادراتی که پیش‌تر به برخی کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان داشتیم به صفر رسیده است. البته محصولات ما در حدی نیست که بخواهیم با کشورهایی نظیر ترکیه و امارات و یا کشورهایی اروپایی وارد معامله شویم. شرایط سیم و کابل‌های ایرانی در کشورهای خارجی، مانند جنس‌های چینی درجه سه در بازار داخلی بوده و سیم و کابل‌های تولید داخل هنوز کیفیت لازم برای رقابت با برندهای خارجی را به دست نیاورده‌اند. البته بدنامی سیم و کابل‌های ایرانی در بازارهای خارجی، به دلیل تولید و صادرات سیم و کابل‌های زیرزمینی بوده که باعث ایجاد نوعی بدبینی نسبت به محصولات ایرانی در این زمینه شده است. در نتیجه، همه مشتریان خارجی خود را در یک چشم به زدن از دست می‌دهیم.

وی تصریح کرد: تولیدکننده‌های ایرانی بدترین شرایط را نسبت به تولیدکنندگان سایر کشورها دارند. به دلیل بهره‌های کمرشکن بانکی در ایران، کمتر تولیدکننده‌ای برای ادامه فعالیت خود به سمت بانک‌ها می‌رود. با این میزان فروش و نرخ قیمت مواد اولیه، گرفتن وام برای تولیدکننده داخلی اصلا مقرون به صرفه نیست. کارخانه‌هایی که با وام پا به عرصه تولید گذاشتند، به مرور زمان به دلیل عدم ثبات بازار، توانایی بازپرداخت بدهی بانکی خود را نداشتند و بانک در ازای بازپرداخت وام، املاک و کارخانه آن‌ها را مصادره کرده است. در کشورهایی مانند چین و کره که چرخ تولید آن‌ها به قاعده می‌چرخد دولت از تولیدکننده حمایت می‌کند و وام‌هایی با سود یک درصد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سیمکا کابل ابهر، گفت: دغدغه تولیدکننده برقراری ثبات بازار و قیمت مس است و بی‌ثباتی قیمت بدترین آفت برای تولیدکننده محسوب می‌شود. گرچه کشور ما با مشکلات زیادی مواجه بوده و وظیفه همه ما این است که دست به دست هم دهیم و کشور را از بحران نجات دهیم اما در همین بحران‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی‌ ورشکست می‌شوند. به این ترتیب، از دولت انتظار می‌رود در خصوص مالیات و بیمه، دست تولیدکننده را بگیرد و در جهت رونق تولید از هیچ حمایتی دریغ نکند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2938

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت