احمد شریفی فروشنده مصنوعات فلزی مختلف در پامنار، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در بازار پامنار انواع فلزات رنگین یا همان فلزات غیر آهنی در اشکال مختلف خرید و فروش میشود، بیشتر فلزات موجود در بازار تولید داخلی است، البته در برخی محصولات، مثل ورق مسی و آلیاژی پیش از شروع تحریمها، افزایش نرخ دلار و نرخ تعرفههای وارداتی، واردات از کشور ترکیه رواج داشت اما پس از افزایش نرخ دلار، واردات آن کاهش یافت و به مرور به صفر رسید؛ تقریبا دو سال است که دیگر هیچ ورق ترکی در بازار یافت نمیشود، مگر اینکه شخصی در انبار خود هنوز از این محصول، داشته باشد و در بازار عرضه کند. در حال حاضر واردات ورق مسی و برنجی از کشور ترکیه صرفه اقتصادی ندارد و با توجه به کیفیت پایینتر این ورقها، لزومی به واردات نیز حس نمیشود؛ پیش از این به دلیل ارزانتر بودن ورقهای ترک نسبت به ورقهای تولید داخلی، واردات عاقلانه بود و ورق مسی و برنجی از این کشور وارد میشد.
تولید میلگرد «کاپر نیکل» در ایران
وی با بیان اینکه تنها شرکت مس شهید باهنر ورق مسی و برنجی تولید میکند، عنوان کرد: با توجه به وجود منابع مسی در کشور، تقریبا بیشتر آلیاژهای ورق مس با کیفیت مطلوب توسط شرکتهای داخلی تولید میشود، البته به استثنا برخی آلیاژهای خاص که پیش از این، از طریق واردات تامین میشد اما الآن در بازار به سختی یافت میشود. «فسفر برنز» یکی از همین آلیاژها است که نیاز کشور به آن از طریق واردات تامین میشد و با افزایش قیمت دلار، این آلیاژ نیز به ایران وارد نمیشود و افراد محدودی هستند که از قبل این فلز را وارد کردهاند و در حال حاضر با قیمت بسیار زیادی به فروش میرسانند. «فسفر برنز» کیلویی ۲۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش میشود؛ البته شرکت شهید باهنر نیز میتواند این آلیاژ را تولید کند اما مصرف «فسفر برنز» آنقدر محدود است، که تولید آن به صرفه نیست. نیاز به ورقهای «کاپر نیکل» نیز از طرق واردات تامین میشود، تعدادی واحد کوچک در کشور هستند که میله و لوله «کاپر نیکل» تولید میکنند اما مواد اولیه و اصلی تولید این میلگردها نیز وارداتی است.
واردات ورق مسی توجیه اقتصادی ندارد
مدیریت فروشگاه فارس متال در خصوص انواع محصولات تخت تولید داخلی، توضیح داد: ورقهای مسی و برنجی از ضخامت ۰٫۰۲ میلیمتر تا سایزهای سفارشی با هر ضخامتی، در کشور تولید و در بازار نیز یافت میشود؛ البته سایزهای کمتر از ۰٫۰۲ میلیمتر در کشور مصرفی ندارد و به همین دلیل نیز تولید نمیشود. حتی مصارف ورقهای با ضخامت ۰٫۰۲ میلیمتر نیز بسیار محدود است. برخی فلزات با این ضخامت در صنایع خاصی مصرف میشوند، به طور مثال از ورق استیل با ضخامت ۰٫۰۲ میلیمتر در ساخت جعبه سیاه هواپیما استفاده میشود که مصرفی صنعتی است اما در بحث ورقهای مسی از این ضخامت بیشتر در صنایع دستی و هنرهای تزئینی استفاده میشود. از فویل مسی که ورق بسیار نازک است به عنوان لاینر یا لاتون در صنایعی همچون تراشکاری، برای تراز کردن استفاده میشود. لاتون فویلهای بسیار نازکی است که برای همسان کردن سطح قطعات تراشیده شده در تراشکاری استفاده میشود.
سایپا و ایران خودرو عمده مصرفکنندگان ورق برنجی
شریفی درخصوص مصرفکنندگان محصولات تخت مسی و آلیاژی، گفت: صنایع مختلفی از ورقهای مسی و آلیاژی استفاده میکنند، صنایع مختلفی همچون خودروسازی، قطعهسازی، صنایع الکترونیکی و …. از عمده مشتریان ما هستند. در صنایع خودروسازی بیشتر ورق برنج مصرف میشود و پیمانکاران شرکتهای قطعهساز از ما ورقهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و قطعات مورد نیاز شرکتهای سایپا و ایران خودرو را تولید میکنند.
وی با بیان اینکه در بسیاری موارد آلومینیوم جایگزین مس شده است، ادامه داد: از ورقهای مسی و برنجی در صنایع مختلف استفاده میشود، پیش از این در ساخت رادیاتورهای ماشین سنگین از ورق مسی استفاده میشد که در حال حاضر به دلیل قیمت بالایی که مس دارد، جای خود را به آلومینیوم داده است زیرا قیمت مس سه برابر قیمت آلومینیوم است.
کاهش قیمت ورق مس در بازار
مدیریت فروشگاه فارس متال با اشاره به تاثیر تحریم صادرات فلزات از ایران، گفت: این هفته به دلیل تحریم صادرات فلز، قیمتها کاهش داشته است، به عنوان مثال قیمت ورق مسی از ۲۸ تا ۲۹ اردیبهشت ماه کیلویی سه هزار تومان کاهش داشت که موجب توقف خرید و فروش در این بازه زمانی شد. زمانی که قیمت رو به کاهش باشد خرید و فروش متوقف میشود. قیمت بازار کاذب است و قیمت اصلی همان قیمتی است که شرکت شهید باهنر تعیین میکند اما در بازار دو، سه نفر هستند که مستقیما از شرکت شهید باهنر ورق مسی و برنجی خرید و بر اساس شرایط بازار قیمتگذاری جدید میکنند. باید نحوه درست خرید کردن در کشور فرهنگسازی شود که تا این قیمتهامتاثر از تقاضا تغییر نیابد.