• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل شرکت هادی مس سپاهان عنوان کرد:

حرکت رو به عقب تولیدکنندگان

  • کد خبر : 23029
  • 20 تیر 1402 - 10:04
حرکت رو به عقب تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت هادی مس سپاهان، تولیدکننده مقاطع مسی گفت: وضع تحریم‌ها علیه کشور، خام فروشی مواد اولیه، عرضه کاتد با قیمت‌های بالا در بازار‌های داخلی و رکود بازار مصرف، باعث شده است تا تولیدکنندگان مقاطع مسی علی‌رغم زمان و هزینه بسیاری که در مسیر تولید صرف ‌کرده‌اند، میزان تولیدات و میزان نیروی‌های فعال در مجموعه خود را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت هادی مس سپاهان، تولیدکننده مقاطع مسی گفت: وضع تحریم‌ها علیه کشور، خام فروشی مواد اولیه، عرضه کاتد با قیمت‌های بالا در بازار‌های داخلی و رکود بازار مصرف، باعث شده است تا تولیدکنندگان مقاطع مسی علی‌رغم زمان و هزینه بسیاری که در مسیر تولید صرف ‌کرده‌اند، میزان تولیدات و میزان نیروی‌های فعال در مجموعه خود را کاهش دهند.

محمدرضا صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۳۵ در استان اصفهان با تولید ورق مسی برای تولیدکنندگان صنایع‌دستی و لوازم خانگی، شینه مسی برای تولیدکنندگان تابلو‌های برق، شمش و اسلب آغاز کرد. سپس با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدید، فعالیت‌ خود را گسترش داد و در زمینه صادرات ورود پیدا کرد؛ شرکت هادی مس سپاهان محصولات خود را علاوه بر اصفهان در سایر استان‌های کشور همچون زنجان، کرمان و خراسان رضوی به فروش می‌رساند.

وی به شرایط تولیدکنندگان و وضعیت بازار مصرف اشاره و گفت: بدون اغراق اکنون صنعتگران در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارند که می‌توان علت آن را به مشکلاتی نظیر وضع تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور و رکود بازار مصرف نسبت داد. علاوه‌براین موارد، عدم اختصاص سهمیه کاتد مس، فروش کاتد با قیمت‌های بالا در بازار‌های داخلی، تهیه دشوار فسفر به دلیل عدم واردات مواد اولیه آن و نوسان شدید قیمت فسفر برای تولیدکنندگان بسیار مشکل‌ساز شده است. لازم به ذکر است که ۵۰ درصد تولیدات این مجموعه در صنایع‌دستی و ظروف مسی استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل حمایت از صنعت گردشگری می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار مصرف صنایع‌دستی داشته باشد اما در حال حاضر به دلیل نوسان شدید قیمت مس، تقاضای پایین مشتریان و واردات محصولات از کشور ترکیه، تولیدکنندگان صنایع‌دستی متضرر شده و به ناچار کارگاه‌های تولیدی خود را تعطیل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت هادی مس سپاهان در همین راستا ادامه داد: البته تولیدکنندگان در مسیر تولید با مشکلات دیگری همچون مسائل مالیاتی، افزایش هزینه‌های انرژی و افزایش هزینه‌های جانبی روبه‌رو هستند. متاسفانه این مشکلات باعث تا این مجموعه که چهار سال گذشته در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت بود، اکنون در یک شیفت کاری به تولید محصولات بپردازد و تعداد کارکنان خود را از ۱۲۰ نفر به ۶۰ نفر کاهش دهد. در صورتی که این صنعت به نیروی متخصص بسیار وابسته است و ما برای آموزش ‌نیرو‌های خود، زمان و هزینه‌های بالایی را متحمل شده‌ایم. باید اضافه کنم که به دلیل قیمت بالای مس، تولیدکنندگان به سرمایه در گردش بالایی نیاز دارند اما بانک‌ها یا تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و یا شرایط دشواری را برای اخذ وام تعیین می‌کنند. به همین دلیل ما برای حل مشکلات خود به سازمان‌های مختلفی مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد زیرا تنها وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود و عزمی برای عملی کردن‌ آن‌ها وجود ندارد.

صفاری در پاسخ به این سوال که آیا شرکت هادی مس سپاهان در زمینه برند‌سازی اقداماتی را انجام داده است، اذعان کرد: متاسفانه این شرکت به دلیل سابقه طولانی و همکاری با برخی از تولیدکنندگان که با مجموعه آشنا بودند، اقدامی برای مطرح کردن برند تجاری و توسعه بازار‌های خود انجام نداده است. همین مسئله باعث شد تا این مجموعه نسبت به سایر رقبا عقب بماند و نتواند مشتریان بیشتری را جذب کند؛ البته به طور حتم با بهبود شرایط بازار مصرف، تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا فعالیت‌ها و طیف مشتریان مجموعه را گسترش دهیم.

اما و اگر‌های واردات ماشین‌آلات

وی با بیان اینکه ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل بومی‌سازی نشده است، مطرح کرد: تولیدکنندگان باید برای تولید شینه و تسمه مسی از ماشین‌آلات خاصی همچون کانفرم استفاده کنند اما به دلیل اینکه این دستگاه در داخل ساخته‌ نشده‌ است، تولیدکنندگان باید اقدام به واردات کنند؛ این دستگاه عموما توسط کشور‌های اروپایی و کشور چین ساخته می‌شود اما تولیدکنندگان ایرانی به سبب وجود تحریم‌ها، امکان خریداری از کشور‌های اروپایی را نداشته و به ناچار مجبور به واردات دستگاه‌هایی باکیفیت کمتر از چین هستند. همچنین صنعتگران باید برای تولید ورق از غلتک‌های آلمانی در دستگاه نورد استفاده کنند زیرا کیفیت غلتک‌های ساخت‌ سایر کشور‌ها آنچنان مناسب نیست؛ البته واردات این غلتک‌ها هم با اما و اگر‌های فراوانی همراه است. علاوه بر شرایط دشوار واردات ماشین‌آلات، تولیدکنندگان در خصوص تهیه قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز با چالش‌هایی مواجه هستند زیرا تامین منابع مالی ارزی برای خرید قطعات یکی از مشکلات اصلی آن‌هاست. متاسفانه باید اذعان کنم که قیمت ماشین‌آلات داخلی هم بسیار بالاست و خرید آن‌ها برای سرمایه‌گذاران جدید، با این شرایط بازار مصرف توجیه اقتصادی ندارد. لازم به ذکر است که ۶۰ درصد ماشین‌آلات شرکت هادی مس سپاهان وارداتی و ۴۰ درصد آن‌ها ساخت داخل هستند.

مدیرعامل شرکت هادی مس سپاهان با اشاره به راهکار‌هایی که می‌تواند باعث بهبود شرایط تولیدکنندگان شود، اظهار کرد: در سال‌های قبل دولت سهمیه‌ای برای تهیه مواد اولیه و تخفیفی برای خرید آن به تولیدکنندگان اعطا می‌کرد اما اکنون دیگر خبری از سهمیه و تخفیف نیست و کاتد مس با قیمت ۴۴۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم به فروش می‌رود. در صورتی که اگر به تولیدکنندگان سهمیه خرید کاتد تعلق بگیرد، آن‌ها محصولات خود را با قیمت کمتری تولید کرده و مشتریان به دلیل قیمت پایین محصولات نهایی، تمایل بیشتری به خرید خواهند داشت؛ در نتیجه هم شرایط تولیدکنندگان و هم وضعیت بازار مصرف بهبود می‌یابد. البته باید به نکته مهمی اشاره که اگر تولید کاتد مس در کشور افزایش یابد و قیمت فروش آن همچنان بر اساس بازار‌های صادراتی باشد، شرایط صنعتگران تغییری نخواهد کرد؛ به همین دلیل مسئله اصلی ما قیمت کاتد مس است. همچنین جلوگیری از خام فروشی کاتد مس و صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر نیز می‌تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان و اقتصاد کشور کند.

صادرات مقرون به صرفه نیست

صفاری با بیان اینکه وضع تحریم‌ها علیه کشور باعث تا این واحد تولیدی بازار‌های صادراتی خود را از دست بدهد، تصریح کرد: شرکت هادی مس سپاهان در گذشته در زمینه صادرات اسلب مسی فعالیت داشت اما اکنون به دلیل تحریم‌ها و شرایط دشوار صادرات، دیگر در این زمینه فعالیتی ندارد. همچنین به دلیل اینکه هزینه‌های تولید این محصول بسیار بالاست و تولید تنها در صورت صادرات توجیه اقتصادی دارد، ما به ناچار تولید اسلب را متوقف کرده‌ایم؛ در صورتی که تعداد تولیدکنندگان اسلب در کشور بسیار محدود است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش میزان مصرف آلومینیوم در صنعت برق، باعث کاهش میزان تولید برخی از محصولات شما شده است، گفت: بله تا حدودی افزایش مصرف آلومینیوم در صنعت برق، بر میزان تولیدات ما تاثیر داشته است اما نکته مهم اینجاست که برای تولید تابلو‌های برق امکان استفاده از آلومینیوم وجود ندارد و تولیدکنندگان باید از مس استفاده کنند زیرا آلومینیوم در ولتاژ‌های بالای برق ذوب می‌شود؛ در صورتی که مس نقطه ذوب بالاتر و رسانایی بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد. به همین دلیل میزان تولید محصولاتی که برای تولید تابلو‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت هادی مس سپاهان در پایان در خصوص دورنمای این صنعت، خاطرنشان کرد: اگر دولت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان داخلی را به عمل آورد، می‌توان به آینده صنعت مقاطع مسی امیدوار بود زیرا این صنعت یکی از صنایع اشتغال‌زای کشور است و تولیدکنندگان ایرانی از نظر تولید محصولات در خاورمیانه حرفی برای گفتن دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23029

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.