به گفته سخنگوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR)، چهار سال پس از اجرای توافقنامه میان این کشور با مکزیک و کانادا (USMCA)، به وضوح میتوان تاثیر مثبت آن بر بخش خودروی این سه کشور را مشاهده کرد. با توجه به این مسئله، خودروسازان این کشورها به طور فزایندهای تمرکز خود را بر روی افزایش سرمایهگذاری در تولید خودروهای با آلایندگی صفر و تولید خودروهای هیبریدی معطوف ساختهاند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، روز دوشنبه اول جولای ۲۰۲۴، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) گزارشی در خصوص بازدهی توافقنامه میان آمریکا با مکزیک و کانادا (USMCA) در رابطه با وضعیت تجارت خودروها منتشر کرد.
گفتنی است توافقنامه میان آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در روز ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ به قانون تبدیل و اجرای آن از روز اول جولای همان سال آغاز شد. طبق اظهارات سخنگوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا، توافقنامه میان آمریکا با مکزیک و کانادا (USMCA) با هدف ایجاد فضای تجاری منصفانه در راستای رشد اقتصادی در قاره آمریکای شمالی ارائه شد. لازم به ذکر است که بازبینی مجدد امکان اجرای الزامآور این توافقنامه در یک دوره ۶ ساله، برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
قوانین ثبت شده در توافقنامه میان آمریکا با مکزیک و کانادا (USMCA) در راستای تعیین میزان استفاده از مواد اولیه استخراج شده داخلی در این سه کشور و استفاده از آن در تولید کالاهایی مانند خودرو به منظور دریافت امتیاز فروش محصول تولیدی که معاف از پرداخت تعرفههای واردات گمرکی بوده، ارائه شده است.
بر همین اساس و مطابق با توافقنامه مذکور، یک تولیدکننده خودرو در سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا باید حداقل ۷۰ درصد از فولاد و آلومینیوم مورد استفاده خود را از این سه کشور تامین کند.
طبق متن گزارش ارائه شده از سوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR)، برخورداری از امتیاز معافیت از پرداخت تعرفههای گمرکی باعث شده است میزان تولید خودرو در قاره آمریکای شمالی افزایش یافته و حجم سرمایهگذاریها در راستای رشد تولید خودروها در این قاره روند صعودی به خود بگیرد. از همین رو، توافقنامه ارائه شده باعث شده است فضای رقابت در بخش تولید خودرو در قاره آمریکای شمالی گسترش یابد.
افزایش تمرکز بر تولید خودروهای هیبریدی با آلایندگی صفر
طبق متن گزارش منتشر شده توسط دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR)، صنعت خودروسازی نیز به سمت گذار به انرژیهای تجدیدپذیر قدم برداشته است و بر همین اساس خودروسازان در قاره آمریکای شمالی تمایل دارند سرمایهگذاری خود بر روی تولید خودروهای بدون آلایندگی و خودروهای هیبریدی را افزایش دهند.
در همین رابطه، در گزارش مذکور به آمادگی خودروسازان بر اجرای کامل مفاد توافقنامه در راستای گذار به انرژیهای تجدیدپذیر همزمان با پایان دوره فعلی در ماه جولای ۲۰۲۵ و آغاز دوره طولانی و الزامآورتر از سال ۲۰۲۶ اشاره شده است.
دن اوجزو، مشاور ارشد بخش تجارت و حملونقل بینالمللی در شرکت «Thompson Hine»، روز سهشنبه دوم جولای ۲۰۲۴ اظهار داشت که چالشبرانگیزترین مشکل پیش روی صنعت اتوموبیل، گذار از خودروهای با موتور احتراق داخلی به خودروهای الکتریکی و برآورده کردن مفاد قوانین ارائه شده طبق توافقنامه مذکور برای خودروهای الکتریکی خواهد بود.
بر اساس متن گزارش مذکور، برخی از خودروسازان با توجه به محدودیتهای موجود در بازار رو به رشد باتری داخلی و خودروهای الکتریکی، نگرانیهای خود را مبنی بر اینکه ممکن است پس از پایان دوره فعلی اجرای توافقنامه در ماه جولای ۲۰۲۵، میزان انعطافپذیریهای تولیدکنندگان در راستای اجرای قوانین وضع شده در توافقنامه افزایش پیدا کند، ابراز کردند.
همچنین، در گزارش مذکور فعالان صنعت خودرو پیشنهاد کردهاند که اصلاحاتی در متن قوانین توافقنامه نامبرده شده با هدف تشویق به تولید مواد اولیه حیاتی در قاره آمریکای شمالی به منظور استفاده در تولید خودروهای الکتریکی و خودران صورت پذیرد.
علاوهبراین، فعالان بازار خواستار ارائه اطلاعات و شفافیت بیشتر در رابطه با جزئیات مفاد قانون توافقنامه مذکور و نحوه اجرای آنها شدند. در این گزارش بر درخواست تعدادی از تولیدکنندگان برای تحت پوشش قرار گرفتن بخش وسایل نقلیه الکتریکی و خودروهای هیبریدی مبتنی بر توافقنامه مذکور، به دلیل محدودیت دسترسی به عرضه باتریهای لیتیومیونی تولید شده در سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک اشاره شده است تا مشمول تخفیف در پرداخت تعرفههای وارداتی قرار بگیرند.
گفتنی است که با وجود افزایش حجم سرمایهگذاریهای اختصاص یافته برای رشد تولید باتری در قاره آمریکای شمالی، بسیاری از این سرمایهگذاریها تا پس از سال ۲۰۲۵ به طور کامل محقق نخواهد شد. به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان نیازمند تامین باتری و سلولهای آن از منابعی به غیر از سه کشور نامبرده هستند.
نقش مکزیک در توافقنامه «USMCA» در هالهای از ابهام
فیلیپ بل، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد (SMA) در یک کنفرانس مطبوعاتی در نشست سالانه انجمن «Metals Service Center Institute (MSCI)» که روز سوم ژوئن سال ۲۰۲۴ برگزار شد، عنوان کرد که توافقنامه «USMCA»، نمونهای بارز از عملکرد مثبت اجرای توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا محسوب میشود.
وی در ادامه افزود: توافقنامه «USMCA» یک طرح حمایتی بسیار قدرتمند تلقی میشود و عمل به مفاد آن از سوی تولیدکنندگان اهمیت بسزایی دارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد (SMA) با اشاره به افزایش اخیر حجم واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا با مبدا تولید مکزیک، خاطرنشان کرد: به منظور عمل به مفاد قانون توافقنامه ذکر شده، اولا نباید یک کشور به تنهایی به قطب ترابری تبدیل شود و ثانیا کشورها نباید فقط بر افزایش حجم واردات برخی محصولات خاص تکیه کنند.
باب ویدنر، مدیر ارشد اجرایی انجمن «Metals Service Center Institute»، از وجود برخی نگرانیها مربوط به دور زدن قوانین توافقنامه «USMCA» از طریق برخی کشورها با واردات برخی محصولات از طریق کانادا یا مکزیک خبر داد.
دن اوجزو در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد: بخش واقعا چالشبرانگیز ارزیابی مجدد توافقنامه «USMCA» در سال ۲۰۲۶ مربوط به سرمایهگذاری چین در تولید وسایل نقلیه الکتریکی در مکزیک و بهرهبرداری از مزایای مفاد قانون مذکور برای واردات مواد اولیه به خاک مکزیک است که البته ایالات متحده آمریکا هرگز اجازه چنین کاری را به چین از طریق اصلاح مفاد این توافقنامه نخواهد داد.
در همین رابطه، دو شرکت «Cleveland-Cliffs» و «Steel Dynamics» نسبت به نقش مکزیک در اجرای مفاد قانون توافقنامه «USMCA» ابراز تردید کردند.
لورنکو گونکالوز، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت «Cleveland-Cliffs»، حاضر در کنفرانس «Global Steel Dynamics 2024» که روز ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ برگزار شد، معتقد است که پس از بازبینی مجدد در مفاد توافقنامه «USMCA» در سال ۲۰۲۶، احتمالا نام کشور مکزیک از این توافقنامه حذف خواهد شد.
وی اظهارات خود را اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی که در آن مدیران اتحادیه صنعت خودرو و شرود براون، سناتور آمریکایی حضور داشتند، دوباره تکرار کرد. گفتنی است که این کنفرانس در یکی از واحدهای تولیدی شرکت «Cleveland-Cliffs» برگزار شد.
گونکالوز در کنفرانس مطبوعاتی مذکور که روز ۲۶ ژوئن سال ۲۰۲۴ برگزار شد، اظهار داشت که نام مکزیک باید از توافقنامه تجاری «USMCA» که تنها یک سویه به نفع این کشور بوده است، حذف شود.
بر خلاف گونکالوز، دن اوجزو معتقد است که باقی ماندن در عرضه رقابتهای جهانی برای آمریکای شمالی بدون حضور مکزیک چالشبرانگیز خواهد بود.
وی در ادامه تاکید کرد: جلوگیری از تبدیل مکزیک به محلی برای دور زدن قوانین توافقنامه «USMCA» از طریق سایر کشورهای جهان از جمله چین، امری بس دشوار خواهد بود.
مارک میلت، مدیر عامل شرکت «Steel Dynamics» اظهارات مشابهی را در کنفرانس «Global Steel Dynamics 2024» مطرح کرد و گفت: مکزیک باید به توافقنامه «USMCA» پایبند باشد.
وی همچنین از بازار رو به رشد مکزیک به عنوان یکی از بازارهای با دسترسی بسیار عالی برای آمریکا نام برد و آینده این کشور در بازارهای ایالات متحده آمریکا را روشن ارزیابی کرد.
انتهای پیام//