افت قیمت لیتیوم طی هفتههای اخیر باعث شده است که هزینه تولید سلول باتریهای لیتیومیونی به شدت کاهش یابد و به ۷.۵ درصد از قیمت یک خودرو الکتریکی تسلا «Model 3 Base» برسد؛ رقمی که در ماه ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۱۵ درصد بود. در ادامه این مطلب بررسی خواهد شد که چگونه کاهش قیمت مواد اولیه حیاتی بر تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و راهبردهای قیمتگذاری جهانی این خودروها تاثیر میگذارد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم بین ماههای ژانویه ۲۰۲۳ تا آگوست ۲۰۲۴ به میزان ۸۶ درصد کاهش یافت که این مسئله باعث افت ۵۰ تا ۶۰ درصدی هزینههای تولید سلول باتریهای لیتیومیونی شده است.
از سال ۲۰۲۲، قیمت مواد اولیه باتری به شدت در مسیر کاهش حرکت کرده؛ به طوری که هماکنون قیمت لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکسید تقریبا برابر با ۱۴ درصد قیمت ژانویه سال ۲۰۲۳ این محصول ست. در همین حال، قیمت سولفات نیکل با کاهش ۳۰ درصدی روبهرو شد و فسفات آهن در طول این مدت ۵۳ درصد افت قیمت پیدا کرد (نمودار یک).
روند کاهش قابل توجه قیمت مواد اولیه از ماه ژانویه ۲۰۲۳
در نتیجه این روند، قیمت سلول باتریهای لیتیومیونی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است (نمودار ۲). قیمت سلول باتریهای تخت لیتیوم آهن فسفات در چین نزدیک به ۴۹ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است؛ در حالی که سلول باتریهای تخت (NCM-811) حدود ۶۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت قیمت دارند. در کرهجنوبی، قیمت سلول باتریهای استوانهای (NCM-811) معادل ۶۷.۱ دلار به ازای هر کیلووات ساعت برآورد میشود.
روند میانگین قیمت سلولهای لیتیومیونی در چین
دورهای جدید از عرضه خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه
کاهش قیمت سلول باتریها موجب شده است بسیاری از خودروهای کاملا الکتریکی سواری (BEV) در چین، قیمتهایی کمتر از خودروهای دارای موتور درونسوز داشته باشند. با ورود این خودروهای الکتریکی باکیفیت از چین به بازار کشورهای غربی و همچنین گسترش استفاده از این خودروها، هر چند با سرعتی کندتر از گذشته، درک ساختار هزینههای سلول باتری و تاثیرگذاری قیمت مواد اولیه بر بازار برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و سایر ذینفعان ضروری است زیرا هدف اصلی این تولیدکنندگان، حفظ سرعت گذار به حملونقل الکتریکی است. تجزیه و تحلیل شفاف هزینههای تولید همچنین برای شرکتهای بیمه اهمیت دارد زیرا آنها باید تعمیرات پیچیده و اغلب پرهزینه مرتبط با خودروهای الکتریکی را ارزیابی کنند.
میانگین قیمت یک خودروی سواری با موتور درونسوز در بریتانیا ۳۵ هزار پوند (۴۶ هزار دلار) بوده که معادل قیمت خودرو برقی «BYD Seal»است (که تحت تعرفههای تجاری قرار گرفته است). علاوهبراین، خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه (با قیمت کمتر از ۲۵ هزار پوند) به زودی وارد بازار کشورهای غربی خواهند شد و انتظار میرود مدلهایی از برندهای «Dacia»، سیتروئن، فیات، رنو و «Vauxhall» اواخر امسال در بریتانیا عرضه شوند.
لیتیوم تنها ۲ تا ۳ درصد از جرم سلولها را تشکیل میدهد اما ۱۰ تا ۱۳ درصد از قیمت آنها را شامل میشود. در پک باتری خودروی تسلا «Model 3 LR»، به میزان ۴,۴۱۶ سلول (NCM-811) وجود دارد که شامل ۷.۳ کیلوگرم لیتیوم (که نیاز به ۴۴.۲ کیلوگرم لیتیوم هیدروکسید دارد)، ۵۰.۳ کیلوگرم نیکل، ۶.۵ کیلوگرم کبالت و ۶ کیلوگرم منگنز است. در حالی که پک باتری خودروی تسلا «Model 3 Base RWD» شامل ۶.۴ کیلوگرم لیتیوم (۳۳.۸ کیلوگرم لیتیوم کربنات) و ۴۴.۴ کیلوگرم آهن در سلولهای باتری لیتیوم آهن فسفات خود است. در خودروهای «BYD Seal» و «Atto 3»، پک باتری خودروی «Seal» به ۸.۸ کیلوگرم لیتیوم (۴۶.۷ کیلوگرم لیتیوم کربنات) و ۶۲.۱ کیلوگرم آهن نیاز دارد؛ در حالی که «Atto 3» به ۶.۵ کیلوگرم لیتیوم (۳۴.۵ کیلوگرم لیتیوم کربنات) و ۴۵.۸ کیلوگرم آهن نیاز خواهد داشت. این مقادیر تنها به سلولهای باتری اشاره دارند.
در تمامی پکها، گرافیت طبیعی سنگینترین جزو است؛ به طوری که پک باتری خودروی «BYD Seal» به ۱۳۱.۸ کیلوگرم گرافیت طبیعی نیاز دارد. یکی دیگر از نکات مهم، تفاوت الکترولیت مورد نیاز در پک باتری خودروی تسلا «Model 3 LR» (۲۵.۴ کیلوگرم) در مقایسه با سایر پکها است (۷۸ کیلوگرم برای سایز مشابه استفاده شده در خودروی Seal).
بحثها درباره توسعه زنجیرههای تامین در کشورهای غربی، معمولا بر تولید مواد فعال آندی و مواد فعال کاتدی تمرکز دارند و مواردی مانند جداکنندهها، الکترولیتها و جمعکنندههای جریان را که به مقادیر زیادی مواد معدنی نیاز دارند، نادیده میگیرند. به عنوان مثال، پک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی موجود در خودروی تسلا «Model 3 Base» به ۱۰.۹ کیلوگرم جداکننده، ۷۰.۸ کیلوگرم الکترولیت، ۱۶.۶ کیلوگرم فویل مسی و ۱۱.۲ کیلوگرم فویل آلومینیومی نیاز دارد. شکل ۳، قیمتهای مربوط به تمامی مواد موجود در هر خودرو الکتریکی را به ازای هر پک بررسی میکند.
بررسی کلی قیمت سلولها در هر پک باتری
باتریهای (LFP) چینی ۲۵ درصد ارزانتر از باتریهای (NCM-811) کرهای
دو سلول باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) تولید شده در چین، قیمتی نزدیک به ۵۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت دارند؛ در حالی که قیمت سلول باتری (NCM-811) شرکت «LG» تولید شده در کرهجنوبی ۶۷.۱ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است. این تفاوت به دلیل هزینههای کمتر مواد اولیه و هزینههای تولید پایینتر لیتیوم آهن فسفات در چین است. با وجود قیمت نسبتا پایین لیتیوم، این ماده سهم بالایی از قیمت این سلول باتریها را تشکیل میدهد و ۱۰ تا ۱۳ درصد از کل قیمت را به خود اختصاص میدهد؛ در حالی که تنها ۲ تا ۳ درصد از جرم این سلول باتریها را شامل میشود.
در واقع ۲۱ تا ۲۴ درصد از قیمت کلی هر یک از این سه سلول باتری مربوط به هزینههای فرایند ساخت و تولید میشود. هزینههای تولید مواد فعال کاتدی در سلول (NCM-811) شرکت «LG» حدود ۱۲.۶ درصد از قیمت آن را تشکیل میدهد. در مقایسه با حدود ۵ درصد برای سلولهای لیتیوم آهن فسفات. سایر هزینهها مربوط به مواد تشکیلدهنده سلولها است.
قیمت تخمینی سلولهای (NCM-811) در پک باتری خودروی تسلا «Model 3 LR» تا ماه آگوست ۲۰۲۴ حدود ۵,۲۴۳ دلار است. در مقایسه، پکهای باتری لیتیوم آهن فسفات با وجود برد کمتر به ازای هر کیلووات ساعت، به طور قابلتوجهی ارزانتر هستند. قیمت این پکها به ترتیب ۲,۹۲۵ دلار برای «Model 3 Base»، رقم ۴,۱۷۴ دلار برای خودروی «BYD Seal» و ۳,۰۸۱ دلار برای خودروی «BYD Atto 3» است. از نظر برد، این هزینهها معادل ۱۰ دلار به ازای هر کیلومتر برای «Model 3 LR»، میزان هفت دلار برای «Model 3 Base»، رقم ۸.۷ دلار برای «BYD Seal» و ۹٫۳ دلار برای «BYD Atto 3» است.
قیمت سلولهای باتری در خودروی تسلا «Model 3 Base» در ماه آگوست ۲۰۲۴ برابر با ۷.۵ درصد از قیمت این خودرو بود؛ در حالی که در ابتدای سال ۲۰۲۳ این مقدار به ۱۵ درصد میرسید.
شکل ۴، قیمت خودروی تسلا «Model 3» در ایالات متحده آمریکا و تغییرات ارزش سلولهای باتری آن نسبت به قیمت خردهفروشی از ماه ژانویه ۲۰۲۳ به بعد را نشان میدهد. پیش از پایان فروش اخیر، سلولهای باتری لیتیوم آهن فسفات حدود ۷.۵ درصد از قیمت این خودرو را تشکیل میدادند که از ابتدای سال ۲۰۲۳ کاهش قیمیتی ۱۵ درصدی داشته و باعث بهبود سودآوری این خودرو شده است.
هزینه سلولهای باتری خودرو تسلا «Model 3 Base» نسبت به قیمت آن
تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی اکنون میتوانند به سودآوری بیشتری دست یابند و سرمایهگذاری بیشتری در بهبود فناوری این خودروها انجام دهند که نشانهای امیدوارکننده برای گذار به آیندهای سبزتر است. با این حال، شرایطی که زمینه کاهش قیمت این سلولها را ایجاد میکند، پایدار نیست و بسیاری از ذینفعان بالادستی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند و در شرایطی که حاشیه سود آنها کاهش یافته است، برای پیشبرد و گسترش پروژههای خود دچار چالش شدهاند.
جمعبندی:
کاهش قیمت مواد اولیه و عوامل اقتصادی دیگر قیمت سلولهای باتری را به پایینترین سطح تاریخی خود رسانده است. با این حال، این وضعیت کنونی غیر قابل استمرار است زیرا بسیاری از استخراجکنندگان، پالایشگران و تولیدکنندگان مواد کاتدی در بخش بالادستی با مشکل حفظ یا گسترش پروژههای خود مواجه هستند. در حالی که انتظار میرود قیمت مواد اولیه افزایش یابد، این قیمتها باید در سطحی تثبیت شوند که هم سودآوری تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در بخش پاییندستی را پشتیبانی و هم تامین کافی مواد اولیه از بخش بالادستی را برای پاسخ به تقاضا تحریک کند. تثبیت قیمتها برای رشد پایدار و بلندمدت صنعت خودروهای الکتریکی امری حیاتی است.
برای تداوم گسترش عمومی خودروهای الکتریکی، قیمت این خودروها باید همچنان کاهش یابد. برای جبران افزایش احتمالی قیمت خودروهای الکتریکی به دلیل افزایش قیمت سلولهای باتری، تولیدکنندگان این خودروها میتوانند بر تولید سلولهایی با چگالی انرژی بالاتر، ایمنی بهبود یافته و عمر طولانیتر تمرکز کنند. بهینهسازی طراحی پک باتری و افزایش کارایی سامانه انتقال نیرو خودروهای الکتریکی نیز به حفظ قیمت مقرون به صرفه این خودروها کمک کرده و از گسترش مستمر حمل و نقل الکتریکی پشتیبانی خواهد کرد.
انتهای پیام//