سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۹:۴۳ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۲ /سه شنبه/۲۷ آذر ۱۴۰۳

طی ماه‌های پایانی 2024،

حجم فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا و اروپا نزولی شد

حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین با روندی افزایشی همراه شده است اما از سوی دیگر، نرخ جذب این خودروها در بازار آمریکا و اروپا به دلیل اینکه هنوز خودروسازان و دولت‌ها در این کشورها نتوانسته‌اند وعده‌های خود در رابطه با تولید خودروهایی با قیمتی مقرون به صرفه و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ را عملیاتی کنند، روندی نزولی به خود گرفته است.

حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین با روندی افزایشی همراه شده است اما از سوی دیگر، نرخ جذب این خودروها در بازار آمریکا و اروپا به دلیل اینکه هنوز خودروسازان و دولت‌ها در این کشورها نتوانسته‌اند وعده‌های خود در رابطه با تولید خودروهایی با قیمتی مقرون به صرفه و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ را عملیاتی کنند، روندی نزولی به خود گرفته است. به علاوه دونالد ترامپ، رئس‌ جمهور جدید آمریکا اخیرا از طرح دولت بایدن برای تخصیص یارانه به خودروهای الکتریکی به شدت انتقاد کرده است و همین موضوع می‌تواند بر چالش‌های کنونی بخش خودروهای الکتریکی در بازار آمریکا و اروپا بیفزاید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، با توجه به اختصاص یارانه و ارائه بسته‌‌های حمایتی از سوی دولت چین به بخش خودروهای الکتریکی، حدود ۵۰ درصد از حجم فروش کل انواع خودروها در بازار این کشور در ماه جولای ۲۰۲۴ به خودروهای الکتریکی اختصاص داشت.

از جمله عواملی که مانع از افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی در بازار آمریکا و اروپا شده است، می‌توان به نگرانی‌ها در خصوص میزان مسافت طی شده با یک‌بار شارژ کامل این خودروها، زیرساخت ضعیف و کمبود ایستگاه‌های شارژ و قیمت‌ بالای خودروهای الکتریکی اشاره کرد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی شده است حجم فروش خودروهای الکتریکی در جهان به ۱۷ میلیون خودرو برسد. به عبارت دیگر، از هر پنج خودرو فروخته شده در بازارهای بین‌المللی، یک خودرو الکتریکی است. طبق گزارش مذکور، بیشترین حجم فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ مربوط به خودروهای هیبریدی خواهد بود.

بر اساس آمار ارائه شده، حدود ۶۰ درصد از خودروهای الکتریکی فروخته شده در بازار چین به خودروهای هیبریدی اختصاص دارد. در بازار اروپا، حجم فروش خودروهای تمام الکتریکی در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴، حدود ۵٫۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و سهم بازار این خودروها در قاره سبز از ۱۴ درصد به ۱۳ درصد افت پیدا کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده، خودروهای تمام الکتریکی حدود ۸ درصد از حجم کل فروش خودروها در بازار آمریکا را در ماه اکتبر ۲۰۲۴ به خود اختصاص داد. بر همین اساس، می‌توان بیان کرد که اگرچه بازار خودروهای الکتریکی در آمریکا در حال رشد بوده اما سرعت رشد کاهشی‌ شده است و منطبق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مبتنی بر طرح‌های مرتبط با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و طرح برایند انتشار کربن صفر به پیش نمی‌رود. چنین وضعیتی در بازار خودروهای الکتریکی در آمریکا و اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم افت تمایل مصرف‌کنندگان به خرید این نوع از خودروها، چالش‌ها همچنان در بخش مذکور پابرجا هستند.

البته باید عنوان کرد مقرون به صرفه نبودن قیمت خودروهای الکتریکی نسبت به قیمت خودروهای با موتور احتراقی داخلی در کاهش سرعت فروش این خودروها در بازار آمریکا تاثیرگذار بوده است.

در همین راستا، اگرچه قیمت خودروهای الکتریکی به طور کلی در بازار آمریکا از سال ۲۰۲۲ به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است اما با این حال، میانگین قیمت این خودروها در ماه اکتبر ۲۰۲۴ که حدود ۵۶ هزار دلار اعلام شده، همچنان نسبت به میانگین قیمت ۴۸ هزار دلاری اعلام شده برای خودروهای با موتور احتراق داخلی بیشتر است.

بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات «Associated Press-NORC» و موسسه «Energy Policy Institute» در دانشگاه شیکاگو، مسئله قیمت بالا همچنان به عنوان مشکل اصلی از سوی مصرف‌کنندگان آمریکایی در بازار خودروهای الکتریکی مطرح شده است. در بازار آلمان، حجم فروش خودروهای الکتریکی پس از اینکه دولت این کشور به طور ناگهانی پریمیوم خرید ۶ هزار و ۷۵۰ یورویی برای خرید خودروهای تا سقف قیمت ۴۰ هزار یورو و پریمیوم خرید چهار هزار و ۵۰۰ یورو برای خرید خودروهای تا سقف قیمت ۶۵ هزار یورو را لغو کرد، در اوایل سال ۲۰۲۴ با کاهش همراه شد.

انجمن خودروسازی اروپا (ADAC) طی گزارشی اعلام کرده است که در حال حاضر خودروهای با موتور احتراق داخلی نسبت به خودروهای الکتریکی، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند. شماری از احزاب سیاسی محافظه‌کار و فعالان صنعتی، هدف‌گذاری اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن اکثر وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ را زیر سوال برده‌اند؛ البته ممکن است تغییراتی در این هدف‌گذاری در یکی از جلسات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۶ صورت بگیرد.

در این هدف‌گذاری، انجمن خودروسازان اروپا محدودیت‌هایی را بر میزان انتشار دی‌اکسید کربن خودروهای تولید شده که قرار است تا سال ۲۰۲۶ عملیاتی شود، وضع کرده است. در صورتی که خودورسازان این محدودیت‌ها را رعایت نکنند، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد. ناگفته نماند برخی از خودروسازان طرح خود مبنی بر تولید خودروهای الکتریکی را به دلیل وضعیت فعلی بازار این خودروها به تعویق انداخته‌اند.

از سوی دیگر، اگرچه دونالد ترامپ وعده داده است که به طرح پرداخت یارانه مربوط به دولت بایدن برای خودروهای الکتریکی پایان خواهد داد اما به نظر می‌رسد با توجه به روابط نزدیک وی با ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، ممکن است ترامپ مواضع ملایم‌تری در این خصوص اتخاذ کند.

طبق یکی از مفاد قانون کاهش تورم آمریکا که از سوید دولت بایدن ارائه شده است، خودروسازان ملزم به فروش خودروهای الکتریکی تحت استانداردهای تعیین شده از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا که وظیفه تعیین میزان مجاز انتشار کربن خودروها را بر عهده دارد، نیستند. با این حال، در یکی از بندهای این قانون مشخص شده است خودورسازان باید حداقل ۵۶ درصد از حجم فروش خودروهای تولیدی خود را به فروش خودروهای الکتریکی اختصاص دهند که مطابق با قوانین تدوین شده در طرح برایند انتشار کربن صفر ۲۰۵۰ است.

یک مسئله بسیار مهم که نیازمند ارزیابی بیشتری بوده، این است که حتی اگر دولت جدید آمریکا اعتبارات تخصیص یافته به بخش خودروهای الکتریکی را لغو کند، به نظر می‌رسد خودروسازان تمایلی ندارند که روند گذار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را متوقف کنند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن خودروهای سواری چین، سهم فروش خودروهای الکتریکی در این بازار به ۲۵٫۸ درصد از حجم ۱۳٫۵ میلیون خودروی فروخته شده در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ رسید. با توجه به اختصاص حجم زیادی از یارانه‌های دولتی به بخش خودروهای الکتریکی و همچنین ارائه بسته حمایتی از سوی دولت چین، تمایل مصرف‌کنندگان در بازار کشور مذکور نسبت به خرید خودروهای الکتریکی و هیبریدی با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده است.

گفتنی است برخی از خودروهای الکتریکی در بازار چین، با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسند. ناگفته نماند سهم فروش خودروهای الکتریک چین در بازارهای بین‌المللی نیز با روندی افزایشی همراه بوده است.

خودروسازان آمریکایی نیز برای اینکه از قافله رقابت‌ها عقب نمانند، تلاش می‌کنند تا با کاهش هزینه تولید خودروهای الکتریکی، سهم بیشتری از بازار جهانی را به دست آورند. با این حال، خودروهای الکتریکی چینی کماکان به تنهایی در این بازارها یکه‌تازی می‌کنند.

انتهای پیام//

خودروسازان آمریکایی خطاب به دولت جدید:

۷:۱۹ /دوشنبه/۱۲ آذر ۱۴۰۳

همگام با رکود بازار مواد معدنی حیاتی،

۸:۰۱ /دوشنبه/۲۱ آبان ۱۴۰۳

رویارویی قاره سبز با شریک تجاری استراتژیک خود؛

۱۵:۳۲ /سه شنبه/۲۴ مهر ۱۴۰۳

با هدف کاهش هزینه‌های سالانه صورت می‌پذیرد؛

۱۱:۳۳ /چهارشنبه/۲۱ شهریور ۱۴۰۳

پس از توافق میان سه کشور محقق شد؛

۹:۲۴ /شنبه/۲۳ تیر ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/27

209579

فلزات آنلاین

1403/09/27

614015

فلزات آنلاین

1403/09/27

901461

فلزات آنلاین

1403/09/27

3285726

فلزات آنلاین

1403/09/27

25928

فلزات آنلاین

1403/09/27

13706

فلزات آنلاین

1403/09/27

41885

فلزات آنلاین

1403/09/27

50750

فلزات آنلاین

1403/09/27

42766

فلزات آنلاین

1403/09/27

41434

فلزات آنلاین

1403/09/27

28108

فلزات آنلاین

1403/09/27

29971

فلزات آنلاین

1403/09/27

28487

فلزات آنلاین

1403/09/27

37281

فلزات آنلاین

1403/09/27

35036

فلزات آنلاین

1403/09/27

57917

فلزات آنلاین

1403/09/27

27619

فلزات آنلاین

1403/09/27

42124

فلزات آنلاین

1403/09/27

46318

فلزات آنلاین

1403/09/27

4941700