اگرچه رشد بازار جهانی خودروهای الکتریکی نسبت به چند سال گذشته کند شده است اما فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ (شامل خودروهای پلاگین هیبردی و خودروهای هیبردی خودشارژ) برای اولین بار از مرز ۲۰ میلیون دستگاه عبور پیدا کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از پایگاه «mining.com»، بر اساس دادههای شرکت مشاورهای و تحقیقاتی «Adamas Intelligence»، ظرفیت کلی باتریهای نصب شده که شاخص بهتری برای تقاضای مواد باتری نسبت به فروش خودروها است، در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ به رکورد تاریخی خود یعنی ۸۴.۵ گیگاوات ساعت رسید.
وزن فلزات باتری مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تازه فروخته شده نیز به رکورد تاریخی جدیدی رسید. در مجموع، ۱۷۱ هزار تن گرافیت (LCE)، نیکل، کبالت و منگنز در خودروهای الکتریکی فروخته شده در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ استفاده شده بود که نسبت مدت مشابه در سال قبل از آن ۲۶ درصد بیشتر است. این ارقام مربوط به وزن فلزات استفاده شده در باتریها بوده و تقاضای کلی برای این فلزات به مراتب بیشتر است.
این موضوع زمانی رخ میدهد که خودروهای پلاگین هیبردی (PHEV) نسبت به خودروهای تمام هیبردی (BEV) محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. رشد فروش خودروهای پلاگین هیبردی، تقریبا چهار برابر سریعتر از خودروهای تمام هیبریدی است. این خودروها همچنین باتریهای کوچکتری دارند و در نتیجه فلزات کمتری در آنها استفاده میشود.
۲۰ خودروساز برتر از لحاظ هزینهکرد در فلزات باتری
افت قیمتها
با این حال، قیمت این فلزات در زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی در مقایسه با تقاضای آنها اوضاع چندان مناسبی ندارد. قیمتهای لیتیوم همچنان نزولی هستند؛ به طوری که میانگین قیمت هیدروکسید لیتیوم در ماه اکتبر ۲۰۲۴، بیش از ۳۰ درصد کمتر از میانگین قیمت آن در دسامبر سال قبل از آن بود. این درحالی است که قیمت کربنات لیتیوم نیز کاهش ۲۶ درصدی داشته است.
قیمت سولفات کبالت در سال ۲۰۲۴ چند ۱۰ درصد کاهش یافت و در سطوح بسیار پایینی قرار گرفت. قیمت سولفات نیکل نیز که بیش از یک سال پیش از قیمت ۲۰ هزار دلار به ازای هر تن (بر پایه ۱۰۰ درصد نیکل) فاصله گرفت، حرکتی صعودی را به تازگی آغاز کرده است. گرافیت ورقهای نیز همچنان روندی نزولی دارد. سولفات منگنز تنها ماده خام باتری است که با افزایش قیمت ۲۵ درصدی در چین نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۴، روندی صعودی و مثبت داشته است.
تقاضای بالا برای فلزات باتریها در سال ۲۰۲۴ به اندازهای نبود که این افت قیمتها جبران شود. ارزش کل معاملات برای این فلزات در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی ۱.۲۶ میلیارد دلار بود که این رقم ۳۸ درصد نسبت به سطوح پایین ماه ژانویه افزایش یافت اما در مقایسه با ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۳۴ درصد کاهش را ثبت کرد و با اوج تاریخی خود در ماه دسامبر ۲۰۲۲ که ۴.۲۳ میلیارد دلار بود، همچنان فاصله زیادی داشت.
انواع خودروهای الکتریکی
تصویر بالا که توسط شرکت «Adams Intelligence» تهیه شده است، نشان میدهد که هر خودروساز در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ چه مقدار برای لیتیوم، نیکل، کبالت، منگنز و گرافیت موجود در باتری خودروهای الکتریکی فروخته شده خود هزینه کرده است. این شرکت برای به دست آوردن این آمار مشخصات باتریها، شیمی آنها و میزان فلزات موجود در سه هزار مدل خودروهای الکتریکی موجود در بازار را با خریدهای کاربران نهایی مطابقت داده است.
اطلاعات به دست آمده نشان میدهد که شرکت تسلا در مقایسه با شرکت چینی «BYD» علیرغم فروش ۲۰۹ هزار دستگاه خودروی الکتریکی کمتر، برای مواد خام باتری مورد نیاز خود دو برابر بیشتر هزینه کرده است. این آمار همچنین نشاندهنده آن است که شرکت «BYD» تمام مدلهای خود را با باتری لیتیوم آهن فسفات تولید میکند. بنابراین، هیچ هزینهای برای نیکل، کبالت یا منگنز نمیپردازد. به علاوه، ۵۷ درصد از فروش شرکت «BYD» به خودروهای پلاگین هیبردی اختصاص داده شده است و این شرکت تمایل دارد خودروهای اقتصادی با باتریهای کوچکتر نیز تولید کند.
شرکت تویوتا که در رتبه سوم قرار دارد، کمتر از ۵۰ میلیون دلار برای فلزات باتری خود هزینه کرده است. از هر ۱۰ دستگاه خودروی الکتریکی فروخته شده توسط این شرکت، ۹ مورد آن خودروهای هیبریدی خودشارژ (HEV) هستند که ظرفیت باتری آنها کمتر از چهار کیلووات ساعت است؛ درحالی که میانگین ظرفیت باتری خودروهای تمام هیبریدی برای همه خودروسازان ۶۰ کیلووات ساعت است. این امر نشان میدهد که خودروهای هیبردی خودشارژ که معمولا با پکهای باتری نیکل-هیدرید فلز تجهیز میشوند، همچنان بخش زیادی از تقاضا برای فلزات باتری را به خود اختصاص دادهاند.
ترکیب فروش یک شرکت به تنهایی شاخص مناسبی برای میزان فلزات استفاده شده در آنها نیست. شرکت «Li Auto» که در رتبه پنجم قرار دارد و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی ۳۷ میلیون دلار برای مواد اولیه باتری هزینه کرده، علیرغم تمرکز بر خودروهای پلاگین هیبریدی یا به طور دقیقتر خودروهای الکتریکی دوربرد (EREV)، همچنان جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.
خودروهای الکتریکی شرکت چینی «Li Auto» که موتور درونسوز آنها تنها به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند، اندازه بزرگی دارند و بسیار قدرتمند هستند. محبوبترین مدل این شرکت یعنی (L6)، دارای بردی نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) است. در حالی که این مدل از باتریهای لیتیوم آهن فسفات استفاده میکند، «Li Auto» برای مدلهای پرچمدار خود از باتریهای نیکل کبالت منگنز بهره میبرد؛ بهویژه کاتدهای حاوی نیکل بالا که تقریبا ۸۰ درصد آن از نیکل تشکیل شده است.
وضع تعرفه واردات خودروی ایالات متحده از مکزیک و تبعات آن
توانایی خودروسازان چینی برای ادامه تولید و صادرات قطعات خودرو به مکزیک به منظور مونتاژ نهایی و سپس صادرات به ایالات متحده آمریکا، پس از انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور با چالشهایی مواجه شده است. تولیدکنندگان چینی سالهاست که این رویه را دنبال میکنند اما از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات، وی تهدید کرده است که تعرفه واردات خودرو از مکزیک را افزایش خواهد داد.
واردات خودروهای چینی به مکزیک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تعداد ۳۵۳ هزار و ۴۱۶ دستگاه بود که تنها روسیه بیشتر از این واردات خودرو چینی داشت. مکزیک در سال ۲۰۲۳ نیز دومین واردکننده بزرگ خودروهای چینی بود.
بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان خودروی چین، مجموع صادرات خودروی چینی به مکزیک در سال ۲۰۲۳ به ۴۱۵ هزار دستگاه رسید؛ رقمی که در پنج سال گذشته افزایشی بوده است.
بر اساس آمار موسسات مکزیکی «INEGI» و «AMDA»، فروش خودرو توسط شرکتهای «BYD»، «JAC Group»، «Geely» و دیگر برندهای چینی در مکزیک در سال ۲۰۲۳ به مجموع ۱۲۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دستگاه رسید که نسبت به سال قبل از آن ۶۳ درصد افزایش داشت.
یک تحلیلگر صنعتی بیان کرد: چین در سال ۲۰۲۳، به بزرگترین صادرکننده خودرو به مکزیک تبدیل شد. خودروهای وارداتی از چین، ۳۰ درصد از مجموع واردات خودرو به مکزیک را تشکیل میدهند و برندهای چینی تقریبا ۲۰ درصد از سهم بازار خودرو در مکزیک را به خود اختصاص دادهاند.
شرکتهای «SAIC Motor»، «Chery» و «JAC Group» بهترین عملکرد را در میان خودروسازان چینی در مکزیک داشتهاند. برند «MG» متعلق به شرکت «SAIC» در سال گذشته جزو ۱۰ برند پرفروش در مکزیک بود و فروش خودروهای آن از ۶۰ هزار دستگاه فراتر رفت.
شرکتهای «SAIC Motor» و «BYD» نیز سال گذشته میلادی از برنامههای خود برای احداث کارخانههای تولیدی در مکزیک خبر دادند. شرکت «BYD» اعلام کرد که ۶۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک واحد تولید خودروهای برقی (NEV) در مکزیک سرمایهگذاری خواهد کرد که ظرفیت تولید آن ۱۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد بود. این شرکت همچنین پیشبینی کرده بود که در سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای الکتریکی آن در مکزیک به ۵۰ هزار دستگاه برسد. شرکت «Volvo» که بخش عمدهای از سهام آن متعلق به شرکت «Geely» است، در ماه اکتبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که قصد دارد یک واحد ۷۰۰ میلیون دلاری تولید کامیون در شمال شرقی مکزیک احداث کند. شرکت «JAC Group» از سال ۲۰۱۷ با همکاری شرکت «Giant Motors» مکزیک، تولیدات محلی خود را در این کشور آغاز کرده است.
ریسکها و فرصتها
دیگر تحلیلگر صنعتی عنوان کرد: از زمانی که ترامپ اعلام کرد تعرفههای بیشتری بر واردات از چین اعمال خواهد شد، بسیاری از تولیدکنندگان چینی، قطعات و مواد مورد نیاز را به مکزیک صادر میکنند تا در آنجا مونتاژ و به یک محصول نهایی تبدیل شود. در این صورت، اگر این محصولات به ایالات متحده آمریکا صادر شوند، مکزیک به عنوان کشور مبدا شناخته خواهد شد.
توافقنامههای تجارت آزاد مکزیک، این کشور را به مقصدی جذاب برای سرمایهگذاران خارجی به منظور ایجاد ظرفیتهای تولید محلی تبدیل کرده است. مکزیک در سال ۲۰۲۳ موفق به جذب ۳۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم خارجی شد که نسبت به سال قبل از آن، ۲۷ درصد افزایش داشت. طبق گزارش وزارت اقتصاد مکزیک، مجموع این سرمایهگذاریها از ماه ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ به ۳۱ میلیارد دلار رسید که رکوردی بیسابقه به حساب میآید.
به گفته برخی بازرگانان، حدود ۸۰ درصد از خودروهای تولید شده در مکزیک صادر میشوند و ایالات متحده آمریکا مقصد اصلی این صادرات است.
طبق دادههای وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، کشور مکزیک در سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار به عنوان بزرگترین صادرکننده کالا به ایالات متحده آمریکا شناخته شد و از چین در این زمینه پیشی گرفت. ارزش صادرات مکزیک به ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۴۷۵٫۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۵ درصد معادل ۲۰ میلیارد دلار افزایش داشته است. صادرات چین به ایالات متحده آمریکا نیز به ۴۲۷٫۲ میلیارد دلار رسید که ۲۰ درصد معادل ۱۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.
به گفته فعالان بازار، با تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات خودرو از مکزیک، مشخص نیست که آیا این کشور همچنان میانبری ایدهآل برای تولیدکنندگان چینی که به دنبال ورود به بازار ایالات متحده آمریکا هستند، باقی خواهد ماند یا خیر.
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا از توقف فعالیت یکی از کارخانههای این شرکت در مکزیک خبر داد و گفت: به منظور جبران آن، تولیدات کارخانههای واقع در ایالات کالیفرنیا و تگزاس افزایش خواهد یافت.
برزیل و بلژیک، از دیگر مقاصد اصلی صادرات خودروهای برقی چین بودهاند. سان ژیاوهونگ، عضو اتاق بازرگانی چین برای واردات و صادرات ماشینآلات و محصولات الکترونیکی (CCCME) در یک کنفرانس صنعتی مطرح کرد: بازار خودروهای برقی برزیل در سال ۲۰۲۴ رونق چشمگیری داشته است و هم از نظر فروش و هم از نظر تولید، پتانسیل زیادی برای رشد در آینده دارد.
خودروسازان بزرگ چینی مانند شرکتهای «BYD»، «Great Wall Motor» و «Chery Automobile» همگی برنامههای خود را برای تولید در برزیل اعلام کردند. شرکت «BYD» اعلام کرد که در حال تاسیس کارخانههای تولیدی در شرق برزیل است که ظرفیت تولید آنها ۱۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد بود و انتظار میرود که این کارخانهها در اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ وارد مرحله تولید شوند. طبق بیانیه این شرکت، این کارخانهها همچنین لیتیوم فسفات آهن را برای بازار جهانی خودروهای الکتریکی فرآوری خواهند کرد.
انتهای پیام//