• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر تعاونی معدنی کانه آرای کاشان عنوان کرد:

بلاتکلیفی صادرکنندگان شمش سرب

  • کد خبر : 8700
  • 30 آذر 1401 - 17:12
بلاتکلیفی صادرکنندگان شمش سرب
مدیر تعاونی معدنی کانه آرای کاشان گفت: با ممنوعیت واردات باتری فرسوده و همچنین رفع تعهد ارزی، تولید خود را به 50 درصد کاهش داده‌ایم. متاسفانه این موانع باعث شده‌اند تا در زمینه صادرات شمش سرب، بازار‌های جهانی را از دست بدهیم و رقیبان ما که در گذشته از نیروی انسانی متخصص، انرژی پایدار و... برخودار نبودند، هم‌اکنون بی‌رقیب در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشند.

مدیر تعاونی معدنی کانه آرای کاشان گفت: با ممنوعیت واردات باتری فرسوده و همچنین رفع تعهد ارزی، تولید خود را به ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم. متاسفانه این موانع باعث شده‌اند تا در زمینه صادرات شمش سرب، بازار‌های جهانی را از دست بدهیم و رقیبان ما که در گذشته از نیروی انسانی متخصص، انرژی پایدار و… برخودار نبودند، هم‌اکنون بی‌رقیب در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشند.

مهدی خدابنده‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که هم‌اکنون در روند تولید با آن رو‌به‌رو هستیم، رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات شمش سرب است. با توجه به قیمت بالای سرب در داخل کشور نسبت به قیمت‌های جهانی و مقرون به صرفه نبودن تامین مواد اولیه از تامین‌کنندگان داخلی، این واحد تولیدی باتری فرسوده مورد نیاز خود را به صورت ورود موقت از کشور عراق تامین می‌کرد اما در مصوبه اخیر دولت در زمینه رفع تعهد ارزی، هیچ اشاره‌ای به این مهم از محل ورود موقت نشده است. در صورتی که این واحد ملزم به صادرات از محل واردات است و متاسفانه دولت کوتاژ‌های صادراتی ما را نمی‌پذیرد و بر موضوع رفع تعهد ارزی اصرار می‌ورزد.

وی افزود: در رابطه با ورود موقت مواد اولیه و صادرات شمش سرب، باتری فرسوده به صورت امانی از یک کشور مبدا به ایران وارد و در نهایت پس از بازیافت، تبدیل به شمش سرب می‌شود. در ادامه محصول نهایی به کشور سومی صادر می‌شود که در این بین کشور مبدا، خواستار ارز حاصل از صادرات مواد اولیه خود است و متاسفانه دولت به این موضوع توجهی نمی‌کند.

ممنوعیت ورود موقت باتری فرسوده

مدیر تعاونی معدنی کانه آرای کاشان در خصوص دیگر معضلات تولیدکنندگان شمش سرب، عنوان کرد: در صورت عدم عرضه ارز حاصل از صادرات در داخل، سازمان‌های ذی‌ربط شناسه‌های گمرکی را مسدود می‌کنند که این مسئله، باری اضافه بر دوش تولیدکنندگان است زیرا هر بار با پیگیری از سازمان‌های مربوطه، این معضل در مدت زمان کوتاهی رفع می‌شود اما بعد از این زمان، دوباره این سیکل اتفاق می‌افتد. مشکل دیگری که به تازگی با آن مواجه شده‌ایم، ممنوعیت تامین مواد اولیه به صورت ورود موقت است. با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان شمش سرب، باتری مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کنند و بدون تامین منابع مالی در این فرایند، می‌توانستند تولید بهتری داشته باشند، با ممنوعیت ورود موقت دست آن‌ها از تامین مواد اولیه کوتاه خواهد شد. با این وجود، تعاونی معدنی کانه آرای کاشان از بازار‌های داخلی غافل نشده است و با تامین باتری‌های فرسوده از سطح بازار و تبدیل آن به شمش سرب، نیاز کارخانه‌های باتری‌سازی را تامین می‌کند.

خدابنده‌لو در ارتباط با صادرات شمش سرب، تصریح کرد: شمش‌های سرب تولید شده در داخل، به کشور‌های کره جنوبی و هند صادر می‌شود اما با توجه به شرایط تحریمی که کشور طی سالیان اخیر با آن مواجه شده است، صادرات به کره جنوبی امکان‌پذیر نیست و این کشور کالا‌هایی که گواهی مبدا ایران را دارند، نمی‌پذیرد. در حال حاضر عمده شمش تولیدی ما به امارات صادر می‌شود و این کشور با تغییر برند تولیدکننده اصلی، شمش سرب ایرانی را به نام خود به سایر کشور‌ها صادر می‌کند. به دنبال این تغییر برند، تاجران اماراتی سود بیشتری از صادرات شمش به دست ‌می‌آورند. متاسفانه در نبود تولیدکنندگان ایرانی در میدان رقابت و یکه‌تازی رقیبان خارجی، کشور‌های همسایه مانند عراق و افغانستان جایگاه ایران را در بازارهای صادراتی تصرف کرده‌اند.

وی در رابطه با تولید شمش سرب توسط کارخانه‌های باتری‌سازی، مطرح کرد: کارخانه‌های باتری‌سازی داخلی با وضع این شرط که باتر‌های فرسوده پس از مصرف، باید به محل کارخانه‌ تولیدی بازگردد، نبض بازار و روند قیمت‌گذاری را دست گرفته‌اند و منجر به کاهش چشمگیر ماده اولیه در سطح بازار شده‌اند. از سوی دیگر، عدم واردات باتری فرسوده نیز به این معضل دامن زده و شرایط تولید را برای صنایع پایین‌دستی سرب به شدت دشوار کرده است.

افزایش قیمت سرب در ایران

مدیر تعاونی معدنی کانه آرای کاشان با اشاره به ثبات قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن «LME» و رشد اندک آن در چند سال اخیر نسبت به سایر فلزات، اذعان کرد: با توجه به رواج استفاده از باتری‌های لیتیومی در جهان، بازار مصرف سرب دچار رکود شده که تاثیر مستقیمی بر قیمت آن داشته است. اگرچه این موضوع در داخل کشور به دلیل عدم تعامل با کشور‌های توسعه‌یافته و همچنین نبود تکنولوژی استفاده از این باتری‌ها، تاثیری بر بازار مصرف سرب در کوتاه‌مدت نخواهد گذاشت اما به سبب اینکه ایران، صادرات باتری نو به کشورهایی مانند عراق و افغانستان صورت می‌پذیرد، در یک برهه زمانی خاص مانند فصل تابستان که مصرف بیشتر باتری خودرو را شاهد هستیم، قیمت سرب در داخل کشور نسبت به قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند.

خدابنده‌لو در ارتباط با افزایش بهای انرژی و قطعی برق واحد‌های صنعتی و تاثیر آن بر روند تولید، ابراز کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنیم. به دنبال این معضل، همواره در یک سردگمی به سر می‌بریم و در قرار‌داد‌هایی که با مشتریان خود منعقد می‌کنیم، نمی‌دانیم قیمت نهایی محصول را به چه میزان عنوان کنیم تا در صورت طرح آن، دچار ضرر و زیان مالی نشویم. بهای سوخت مصرفی مجموعه، حدود ۶ برابر افزایش یافته است و خوشبختانه قطعی برق مجموعه در سال جاری نسبت به سال گذشته، با مدیریت ساعات خاموشی به روزی دو ساعت کاهش پیدا کرد.

کارگاه‌های غیرمجاز مخل فعالیت‌های قانونی

وی در خصوص فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز تولید شمش سرب، اذعان کرد: فعالیت واحدهای قانونمندی مانند تعاونی معدنی کانه آرای کاشان، تحت‌الشعاع کارگاه‌های تولیدی غیرمجاز قرار گرفته و این در حالی است که واحد‌های غیرمجاز با موانع تولید نیز روبه‌رو نیستند. این کارگاه‌ها با وجود مواردی مانند عدم پرداخت مالیات، عدم پاسخ‌دهی به سازمان‌های ذی‌ربط، قیمت‌گذاری آزاد و…، به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. علی‌رغم تمام این محدودیت‌ها، فعالان حقیقی امکان رقابت با تولیدکنندگان غیرمجاز را ندارند و این معضل بیشتر در حومه شهر‌های توسعه‌یافته مانند تهران مشاهده می‌شود.

این تولیدکننده شمش سرب در رابطه با دیدگاهی که نسبت به آلایندگی صنعت سرب در افکار عمومی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: فرایند بازیافت، یک امر ضروری و حیاتی است که باید انجام شود و این قاعده از فلز استراتژیک سرب نیز مستثنی نیست. در حالی که تمامی صنایع به نوبه خود آلاینده هستند و به طور ۱۰۰ درصدی کنترل نشده‌اند.، فرایند بازیافت در صنعت سرب نیز باید با رعایت تمام موارد استاندارد، ایمنی و همچنین همکاری و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرد. لازم به ذکر است که حدود ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان شمش سرب، کارخانه‌های باتری‌سازی هستند که با توجه به کاربرد مهم باتری در خودرو، نمی‌توان بدون سرب به زندگی روزمره خود ادامه داد.

خدابنده‌لو با بیان اینکه دولت و بانک‌ها هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورند، یادآور شد: این واحد تولیدی تنها خدماتی که از بانک‌ها دریافت می‌کند، اخد ضمانت‌نامه‌های بانکی برای ترخیص کالا و صادرات است البته با مسدود شدن شناسه‌های گمرکی، دیگر قادر به اخد این ضمانت‌نامه‌ها نیز نیستیم و به دنبال موانع موجود در مسیر تولید، صادرات این مجموعه از سال ۱۳۹۷ بلاتکلیف مانده است.

وی در پایان یادآور شد: در نهایت می‌توان گفت که آینده این صنعت آن چنان که باید، روشن نیست و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، باید فعالیت در بازار‌های خارجی را از ذهن بیرون و تنها به تامین نیاز داخلی بسنده کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8700

نوشته‌های مشابه