• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
ایران بزرگترین صادرکننده شمش سرب خاورمیانه

امارات متحده عربی، بزرگترین رقیب ایران در صادرات شمش سرب است

  • کد خبر : 850
  • 24 تیر 1396 - 16:16
امارات متحده عربی، بزرگترین رقیب ایران در صادرات شمش سرب است
ترکیه به‌عنوان کشوری که در منطقه خاورمیانه دارای بیشترین ذخایر معدنی سرب است، تولیدکننده اول معدنی سرب به‌شمار می‌آید. با این وجود، این کشور عمده شمش سرب مورد نیاز خود را از محل واردات تامین می‌کند.
ترکیه به‌عنوان کشوری که در منطقه خاورمیانه دارای بیشترین ذخایر معدنی سرب است، تولیدکننده اول معدنی سرب به‌شمار می‌آید. با این وجود، این کشور عمده شمش سرب مورد نیاز خود را از محل واردات تامین می‌کند.

در سال گذشته، میزان تبادلات جهانی شمش سرب در دنیا که شامل سرب تصفیه شده، سرب کار نشده حاوی آنتیموان و سرب کار نشده آلیاژی می‌شود، معادل ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تن بود؛ از این حجم تجارت جهانی، واردات شمش سرب به کشورهای خاورمیانه بدون احتساب ایران حدود ۱۸۵ هزار تن  برآورد شد. میزان واردات ایران نیز در این سال حدود ۱۲ هزار تن گزارش شده است. بنابراین در مجموع حدود ۶٫۸ درصد واردات جهانی شمش سرب به کشورهای خاورمیانه اختصاص داشته است. در نمودار ۱، سهم هر یک از کشورهای واردکننده شمش سرب از مجموع حجم واردات خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ نشان داده شده است.

در سال‌های گذشته، ترکیه همواره بزرگترین واردکننده شمش سرب در خاورمیانه بوده است، در سال گذشته، سهم این کشور از واردات این محصول حدود ۵۴ درصد واردات منطقه و حدود ۳٫۵ درصد واردات دنیا بود. به لحاظ میزان واردات در سطح جهان، ترکیه در سال ۲۰۱۶ در رتبه نهم بزرگترین واردکننده شمش سرب، پس از آمریکا، هند، ویتنام، انگلستان، آلمان، کره جنوبی، چک و تایلند قرار گرفت.

کشور ترکیه با دارا بودن حدود یک درصد ذخایر معدنی سرب دنیا، جزء ۲۰ کشور برتر تولیدکننده معدنی سرب جهان و همچنین دارای بیشترین ذخایر سرب در منطقه خاورمیانه است. عمده تولید کنسانتره سرب این کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود در حالی که این کشور شمش سرب تصفیه شده مورد نیاز خود را عمدتا از طریق واردات تامین می‌کند. کشور ترکیه، عمده شمش سرب خود را در سال ۲۰۱۶ از کشورهای بلغارستان (۴۰ درصد)،  قزاقستان (۲۴ درصد)، روسیه (۱۵ درصد) و آذربایجان (۳٫۵ درصد) تامین کرد.

همان‌طور که در نمودار ۱ قابل مشاهده است، پس از ترکیه امارات متحده عربی دومین واردکننده شمش سرب منطقه بوده است که این محصول را عمدتا از کشورهای نظیر ایران، انگلستان و عربستان سعودی تامین کرده است.

میزان صادرات کشورهای خاورمیانه از انواع شمش سرب در سال ۲۰۱۶ بدون در نظر گرفتن ایران، حدود ۱۳۰ هزار تن و با در نظر گرفتن ایران حدود ۲۲۰ هزار تن برآورد شده است. مهم‌ترین کشورهای صادرکننده و سهم هریک از آن‌ها از مجموع صادرات شمش سرب کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۶، در نمودار ۲ آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، ایران بزرگترین صادرکننده شمش سرب خاورمیانه به‌شمار می‌رود. صادرات شمش سرب ایران در سال گذشته که به بیش از ۹۳ هزار تن می‌رسید، عمدتا به مقصد کشورهای امارات متحده عربی، هند، کره جنوبی، اندونزی و پاکستان انجام شد. با توجه به وجود بازار خوب این محصول در منطقه خاورمیانه، انتظار می‌رود که در صورت افزایش حجم تولید این محصول در کشور، شاهد افزایش صادرات آن باشیم. گفتنی است که امارات متحده عربی، با صادرات کمتر از ۸۶ هزار تن شمش سرب در سال گذشته، اصلی‌ترین رقیب ایران برای صادرات این محصول به‌شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=850

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
تامین مفتول مسی آمریکا توسط کشورهای کانادا و مکزیک
طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ صورت گرفت؛

تامین مفتول مسی آمریکا توسط کشورهای کانادا و مکزیک

19اردیبهشت
درآمد عملیاتی شرکت فولاد چین «CSC» کاهش یافت
19اردیبهشت
سرب دو هزار و ۱۹۷ دلار قیمت‌گذاری شد