• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

لزوم رفع موانع صادرات شمش سرب

  • کد خبر : 39725
  • 17 بهمن 1402 - 15:15
لزوم رفع موانع صادرات شمش سرب
یک فعال صنعت سرب گفت: در حال حاضر شرایط دشوار صادرات شمش سرب باعث شده است که بازارهای کشور در شرایط اشباع قرار گیرند و واحدهای تولیدی میزان تولید خود را کاهش دهند. به همین دلیل از دولت و مسئولان درخواست می‌کنیم تا با تثبیت نرخ ارز و تسهیل فرایند صادرات، زمینه افزایش و رونق فعالیت تولیدکنندگان و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی را فراهم کنند.

یک فعال صنعت سرب گفت: در حال حاضر شرایط دشوار صادرات شمش سرب باعث شده است که بازارهای کشور در شرایط اشباع قرار گیرند و واحدهای تولیدی میزان تولید خود را کاهش دهند. به همین دلیل از دولت و مسئولان درخواست می‌کنیم تا با تثبیت نرخ ارز و تسهیل فرایند صادرات، زمینه افزایش و رونق فعالیت تولیدکنندگان و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی را فراهم کنند.

این فعال صنعت سرب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با شرایط صنعت سرب در کشور، بیان کرد: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان شمش سرب به دلیل شرایط دشوار ورود موقت باتری فرسوده و صادرات شمش و نوسان شدید نرخ ارز، چاره‌ای جز تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از بازارهای داخلی ندارند. اگرچه اکنون میزان باتری فرسوده موجود در کشور، پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان است و کمبودی در خصوص عرضه شمش سرب احساس نمی‌شود اما حجم صادرات شمش کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، به طوری که واحدهای تولیدی که در گذشته در زمینه صادرات فعالیت داشتند، اکنون با کمتر از ظرفیت اسمی خود مشغول به تولید هستند. متاسفانه اگر میزان تولید شمش سرب در کشور روند صعودی به خود بگیرد، به دلیل صادر نشدن آن، بازارهای داخلی اشباع خواهند شد؛ کمااینکه اکنون شاهد این اتفاق هستیم و بازارهای داخلی فلز سرب در وضعیت مازاد عرضه قرار گرفته‌اند. یکی از دلایل دیگری که تاثیر منفی بر میزان تولید شمش سرب در کشور دارد، افزایش نیافتن قیمت این فلز در مقایسه با سایر فلزات است. به عنوان مثال اگر قیمت جهانی سرب حدود دو هزار و ۱۸۰ دلار در هر تن یا ۱۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، قیمت این فلز در ایران به دلیل تقاضای پایین سرب و صادر نشدن آن به خارج از کشور، به طور میانگین ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. گفتنی است که از خرداد ماه سال جاری تاکنون قیمت سرب افزایش چشمگیری را تجربه نکرده و تنها با رشد جزئی در محدوده ۹۷ تا ۱۰۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده است؛ متاسفانه اختلاف زیاد قیمت این فلز در بازارهای داخلی و خارجی، به نفع واحدهای تولیدی سرب در کشور نیست زیرا علاوه بر کاهش میزان تولید، باعث می‌شود که کارخانه‌های‌ باتری‌سازی در زمان خرید شمش سرب از تولیدکنندگان، قیمت‌های بسیار پایینی پیشنهاد دهند که حتی هزینه‌های تولید محصول را پوشش نمی‌دهد.

مسیر ناهموار صادرات

وی با اشاره به موانعی که در مسیر ورود موقت باتری و صادرات شمش سرب وجود دارد، اذعان کرد: تولیدکنندگانی که مواد اولیه مورد نیاز خود را از مسیر ورود موقت تامین می‌کنند، ملزم هستند تا بخشی از محصول تولید شده را صادر کنند؛ در این میان سازمان گمرک کشور با تعیین ۷درصد تعرفه صادراتی برای شمش سرب، مانع بزرگی در مقابل صادرکنندگان و واحدهای تولیدی که دارای مجوز صادرات هستند، قرار داده است. به همین دلیل در این شرایط، تولیدکنندگان برای اینکه متحمل خسارات مالی بیشتری نشوند، از صادرات محصولات خود منصرف می‌شوند.

این فعال صنعت سرب در خصوص فعالیت این مجموعه توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: ما در این مجموعه وظیفه خالص‌سازی شمش سرب را بر عهده داریم؛ زمانی که تولیدکنندگان پس از بازیافت باتری‌های فرسوده، شمش سرب با خلوص ۹۸٫۵ درصد را تولید کردند، به منظور افزایش خلوص و جداسازی عناصر اضافه از شمش، آن را به این مجموعه ارسال می‌کنند. در نهایت پس از انجام فرایندهای لازم، خلوص شمش سرب به ۹۹٫۹۸۵  تا ۹۹٫۹۸۸ درصد می‌رسد و آماده استفاده در کارخانه‌های باتری‌سازی و صادرات می‌شود. لازم به ذکر است که اگر میزان عناصری مانند آنتیموان، قلع، آهن و روی در شمش سرب بیش از حد استاندارد باشد، باید خالص‌سازی شمش انجام شود تا این عناصر در محدوده استاندارد قرار بگیرند. سرباره باقی‌مانده در انتهای فرایند خالص‌سازی، مجددا داخل کوره قرار می‌گیرد تا شمش سرب خشک تولید شود. گفتنی است که شمش سرب خالص به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و دمای پایین، در باتری‌ اتومبیل‌ها و شمش سرب خشک در محل اتصال برق خودرو به باتری استفاده می‌شود.

صنعت سرب، صنعتی پویا

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود خودروهای الکتریکی به بازار و تولید باتری‌های لیتیومی میزان مصرف شمش سرب در کارخانه‌های باتری‌سازی کاهش خواهد یافت، ابراز کرد: با توجه به اینکه تاکنون در ایران اقدامات بزرگی در خصوص تولید خودروهای الکتریکی و باتری‌های لیتیومی انجام نشده است، این موضوع هم‌اکنون از عوامل تاثیر‌گذار بر تقاضای شمش سرب در کشور به شمار نمی‌آید. البته شرایط در کشورهای خارجی متفاوت است و تولید خودروهای الکتریکی روند رو به‌ رشدی را طی می‌کند؛ از طرفی هم باید توجه داشت با ورود خودروهای الکتریکی تقاضای سرب نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه ممکن است روند صعودی به خود بگیرد زیرا این خودروها علاوه بر باتری‌های لیتیوم آهن و باتری‌های نیکل متال هیبرید، به یک باتری سربی نیز نیاز دارند. گفتنی است که باتری‌های سربی قیمت کم و توانایی بالایی در روشن کردن موتور خودروهای متداول و خودروهای هیبریدی در دمای پایین دارند. بی‌شک اگر صنایع خودروسازی داخلی، تولید انبوه خودروهای الکتریکی را در دستور کار خود قرار دهند، تقاضای این باتری‌ها در ایران رشد می‌یابد؛ به همین دلیل کارخانه‌های باتری‌سازی باید برای رفع نیاز آن‌ها، میزان تولید خود را افزایش دهند تا نیازی به واردات نباشد. همچنین باید توجه داشت که باتری‌ خودروها بعد از مدتی مستهلک می‌شوند و نیاز به تعویض دارند که همین موضوع مجددا به افزایش تقاضای باتری و فلز سرب ختم می‌شود.

این فعال صنعت سرب با مقایسه وضعیت تولیدکنندگان ایرانی و کشورهای همسایه، عنوان کرد: در حال حاضر صنعت سرب در کشورهای عراق و افغانستان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت کرده است و خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی کارخانه‌های باتری‌سازی در این کشورها به گوش می‌رسد. گفتنی است که تولیدکنندگان ایرانی باتری‌ فرسوده مورد نیاز خود را از عراق وارد می‌کنند اما سهم این کشور در تولید این باتری‌ها ۱۰۰ درصدی نیست و بخشی از باتری‌های وارداتی متعلق به کشورهای سوریه، لبنان و ترکیه هستند؛ در این صورت با کاهش صادرات باتری به ایران، تولیدکنندگان عراقی از این منابع استفاده می‌کنند تا صنعت سرب و باتری‌سازی خود را ارتقا دهند. لازم به ذکر است که مقاصد اصلی صادرات شمش‌ سرب، کشورهای چین، هندوستان و کره جنوبی هستند. اگرچه میزان صادرات ایران به قدری نیست که تاثیری بر وضعیت بازار جهانی فلز سرب و قیمت آن بگذارد اما جایگاه صنعت سرب ایران نسبت به کشورهای عراق و افغانستان بالاتر است و این کشورها امکان تامین‌ فلز سرب کشورهای آسیایی را ندارند.

وی در رابطه با عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت فلز سرب در بازارهای جهانی، تصریح کرد: در وهله نخست اقدامات کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب در جهان و سپس کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری‌های سربی، تاثیر مستقیمی بر وضعیت بازار جهانی این فلز و قیمت آن دارد. گفتنی است که با توجه به کیفیت بالای باتری‌های کره‌ای، اکثر کشورهای جهان تمایل زیادی به خرید باتری از این کشور دارند؛ به عنوان مثال اگر عمر مفید باتری‌های کره‌ای حدود سه سال باشد، باتری‌های ایرانی حداکثر بعد از گذشت ۲۰ ماه باید تعویض شوند.

این فعال صنعت سرب در پاسخ به این سوال که سازمان‌ حفاظت محیط زیست تاکنون چه چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان شمش سرب به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین و شیوه‌نامه‌های وضع شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفظ سلامت افراد و محیط زیست، واحدهای تولیدکننده سرب ملزم به رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هستند. باید توجه داشت که این موضوع عمومیت دارد و تولیدکنندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند. از طرفی این سازمان در زمان اعطای مجوز واردات باتری فرسوده، همکاری مناسبی با تولیدکنندگان ندارد و حساسیت بالایی در این زمینه از خود نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که تفکر غلطی نسبت به آلاینده بودن صنعت سرب در جامعه شکل گرفته است؛ در حالی که با رعایت نکات ایمنی، خطری جان افراد را تهدید نمی‌کند و این صنعت زمانی می‌تواند خطرساز باشد که شیوه‌نامه‌های وضع شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، توسط برخی از واحدهای تولیدی رعایت نشود. در گذشته تعداد کارگاه‌های غیرمجاز در زمینه تولید سرب بسیار زیاد بود و اقدامات این کارگاه‌ها، تاثیری منفی بر فعالیت واحدهای مجاز داشت اما اکنون با نظارت دقیق و ساماندهی سازمان‌های دولتی متولی، اکثر واحدهای تولیدی دارای مجوز بهره‌برداری هستند و نسبت به حفاظت از محیط زیست اهتمام می‌ورزند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39725

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.