• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
بندبازی با چشمان بسته

بندبازی با چشمان بسته

  • کد خبر : 7695
  • 23 خرداد 1401 - 19:32
بندبازی با چشمان بسته
مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد گفت: قیمت‌گذاری دستوری برخلاف روند بازار به ایجاد اختلال و عدم تعادل در زنجیره تولید فولاد منجر می‌شود و تولیدکنندگان در شرایط نبود تعادل در زنجیره نمی‌توانند به تولید محصول مانند شرایط عادی بپردازند.
مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد گفت: قیمت‌گذاری دستوری برخلاف روند بازار به ایجاد اختلال و عدم تعادل در زنجیره تولید فولاد منجر می‌شود و تولیدکنندگان در شرایط نبود تعادل در زنجیره نمی‌توانند به تولید محصول مانند شرایط عادی بپردازند.

علیرضا سوزنکار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان فولاد عمدتا شرکت‌های دولتی هستند، در واقع به نحوی مواد اولیه در بورس مطابق خواسته این شرکت‌ها قیمت‌‎گذاری می‌شود. بر اساس قوانین موجود در کشور، مواد اولیه‌ای که در بورس عرضه می‌شوند، از شمول قیمت‌گذاری خارج هستند؛ اما مشاهده می‌شود عکس این موضوع اتفاق می‌افتد. دخالت در قیمت‌گذاری منجر به افزایش نوسانات در بازارها و اختلال در روال روزمره عرضه و تقاضا شده است.

دست‌هایی پشت پرده بازار فولاد

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد با تاکید بر اثر منفی افزایش قیمت ارز بر بخش تولید، بیان کرد: امروزه در زنجیره فولاد یعنی از کنسانتره تا محصول نهایی، به‌ویژه حلقه پرسود آهن اسفنجی گرفتار برخی سودجویان صنعت فولاد هستیم. در حقیقت شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی می‌توانند با گردش بالای مالی، تصمیم‌گیرنده و تعیین‌‌کننده قیمت مواد اولیه در سراسر کشور باشند.

وی افزود: تا دو سال گذشته، قیمت آهن اسفنجی بر اساس ۵۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود اما متاسفانه شرکت‌های خصولتی با رایزنی‌های متعدد قیمت این ماده اولیه فولادسازان را به بیش از ۷۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان رساندند.

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد ادامه داد: آهن اسفنجی جزو حلقه‎های مفقوده صنعت فولاد است که به دلیل عدم تعادل میان قیمت شمش و آهن اسفنجی به یکی از مشکل اساسی و زیان‌ده بودن تولیدکنندگان صنعت فولاد منجر شده است.

عدم ثبات در بازار فولاد

سوزنکار با تشریح مشکل جدی تولیدکنندگان آهن اسفنجی اظهار کرد: مشکل اول تولیدکنندگان آهن اسفنجی، کمبود جدی گندله است. اکثر کارخانه‌های آهن اسفنجی با هدف تامین فولادسازی مجموعه خود احداث شده‌اند؛ در حالی که توسعه کارخانه‌های ذوب القایی بدون در نظر گرفتن تامین مواد اولیه، در کشور صورت گرفته است. در واقع تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای احداث مجموعه خود نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی خواهند بود که حداقل دو تا پنج سال احداث یک کارخانه آهن اسفنجی به طول می‌انجامد. همین عوامل باعث شده تولیدکنندگان آهن اسفنجی با قیمت‌های گزافی این ماده اولیه را در بورس عرضه کنند و در نتیجه باعث بروز مشکلات متعددی در مسیر فولادسازان شده است.

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد با اشاره به معضل قیمت‌گذاری، گفت: در مقطع کنونی قیمت‌گذاری دستوری در باعث شده تا منافع تولید فقط برای صنایع بالادستی زنجیره فولاد باشد. متاسفانه عدم تقاضا در بازار داخلی برای فولاد باعث اختلال در تامین منابع مالی شرکت‌ها شده است و در این میان دلالان طی چند روز گذشته بهترین کیفیت شمش فولادی را به قیمت قراضه آهنی در تالار معاملات مچینگ خریداری کردند و با سود و قیمت بالاتر و بدون هیچ مشکلی، بلافاصله آن را در بازار آزاد عرضه می‌کنند. قطعا میزان پایین عرضه مواد اولیه و فروش شمش فولادی با قیمت قراضه آهنی، تاثیر به شدت منفی بر صنعت فولاد می‌گذارد.

وی ادامه داد: از آنجا که فاصله میان نرخ ارز نیما و نرخ ارز بازار آزاد ایجاد شده است و قیمت‌گذاری محصولات به ویژه فولادی با نرخ ارز نیمایی صورت می‌گیرد، برای برخی دلالان جذابیت به وجود می‌آید و این فرایند باعث ایجاد اختلال در صنعت فولاد می‌شود.

سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری

سوزنکار در خصوص وضعیت شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد عنوان کرد: تمامی فعالیت مجموعه بر تولید بیلت فولادی در ابعاد ۱۲۵ در ۱۲۵ و در طول ۶ و ۱۲ متر با گرید۳SP،۴SP و۵SP متمرکز شده است. با توجه اینکه شرکت ما اولین تولیدکننده فولاد القایی در منطقه است، بر اساس سفارش‌ مشتریان مقاطع نوردی ازجمله تولیدکنندگان نبشی، ناودانی، میلگرد اقدام به تولید محصولات می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد توضیحاتی درباره نحوی تامین مواد اولیه ارائه داد و گفت: ۳۰ درصد از قراضه آهنی و ۷۰ درصد از آهن اسفنجی مورد نیاز مجموعه را از بازار آزاد تامین می‌کنیم.

وی با توجه به الزام عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، اذعان کرد: این حرکت مثبت دولت جهت شفاف‌سازی معاملات، بسیار شایسته است اما به شرطی که به درستی اجرا شود؛ در واقع اگر اقدامات و تفکر خوب دولت به درستی پیاده‌سازی نشود، قطعا موجب ضرردهی تمامی تولیدکنندگان زنجیره فولاد خواهد شد. با توجه به میزان تعیین شده، بخشی از محصولات نهایی را در بورس عرضه می‌کنیم.

سوزنکار تصریح کرد: به عنوان مثال، یک تولیدکننده آهن اسفنجی ماهانه با تولید ۵۰ هزار تن، ۳۰ هزار تن در ماه یعنی هفته‌ای پنج هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه می‌کند. در صورتی که اکثر تولیدکنندگان شمش فولادی باید تمامی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. فرمول قیمت‌گذاری به درستی انجام نمی‌شود؛ به طوری که طی هفته اخیر شمش فولادی با یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش قیمت مواجه شد اما آهن اسفنجی ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افت قیمت داشت. در همین حال عدم ایجاد تعادل در قیمت و کاهش غیرموجه ضرایب موجب کاهش انگیزه تولیدکنندگان می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین تبعات منفی فرایند قیمت‌گذاری دستوری به‌هم‌ریختگی تعادل تقاضا و قیمت‌ها در بازار است. همچنین به لحاظ کمی و کیفی ضرر زیادی به تولید وارد می‌شود که در ادامه چنین اتفاقی با برخی از تورم‌های کاذب کالایی مواجه می‌شویم.

حذف قیمت‌گذاری دستوری

سوزنکار با بیان اینکه در قیمت‌گذاری دستوری به بهانه حمایت از مصرف‌کننده، زمینه ضرر و زیان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در بازار فراهم می‌شود، اظهار کرد: دخالت نکردن دولت در بازار و قیمت‌گذاری مواد اولیه، بهترین راهکار ایجاد تعادل در زنجیره تولید است. قیمت‌گذاری دستوری منجر به اختلال در سازوکارهای ایجاد شده در بازار و تعادل در معاملات می‌شود، در حالی که بهتر است در این زمینه تعیین قیمت از طریق عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گیرد. انجام چنین اقداماتی منجر به کاهش اختلافات قیمتی موجود بین داخل و خارج می‌شود و شاهد ایجاد شفافیت معاملات و تعیین قیمت‌ها از طریق عرضه و تقاضا خواهیم بود.

ممنوعیت واردات قراضه آهنی

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد با اشاره به ممنوعیت واردات قراضه آهنی در کشور، عنوان کرد: واردات قراضه آهن و ضایعات فلزی به کشور ممنوع است و تعداد محدودی از شرکت‌های بزرگ و ارگان‌های دولتی می‌توانند با داشتن مجوز و با بروکراسی سخت، اقدام به واردات کنند. با توجه به نوسان و شناور بودن قیمت ارز، تامین قراضه آهنی داخلی نسبت به قیمت قراضه خارجی مقرون به‌صرفه‌تر‌ است. بر این اساس فولادسازان ترجیح می‌دهند قراضه آهنی را در داخل از کشور تامین کنند اما با توجه به نوسان ارز، قیمت قراضه آهنی پایدار نبوده و در زمان‌هایی این سازوکار تغییر می‌کند.

برنامه زمان‌بندی قطعی برق استان یزد

سوزنکار با اشاره به اعمال محدودیت‌ برق مصرفی صنایع فولادی اظهار کرد: متاسفانه از تاریخ ۱۶ خرداد ماه سال جاری، برنامه زمان‌بندی هفتگی مبنی بر اعمال محدودیت و خاموشی برق مصرفی ۱۰ تا ۹۰ درصد دیماند را دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته، استان یزد متحمل خاموشی با میزان ۲۰۰ مگاوات شد، گفت: کل میزان برق مصرفی استان یزد بیش از ۹۸۵ مگاوات است که در ابتدا ۹۰۰ مگاوات خاموشی ذکر شد. پس از آن با اصلاح آیین‌نامه اعلام کردند که استان یزد در سال جاری متحمل خاموشی با میزان ۴۸۵ مگاوات است. البته تمامی فولادسازان نسبت به محدودیت‌های برق اعمال شده بر شرکت‌های فولادی اعتراض کردند و گفته شده که محدودیت‌های ابلاغی شرکت‌های برق منطقه‌ای به فولادسازان باعث خواهد شد تا تقریبا تمام کارخانه‌های تولیدکننده فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود سه ماه تعطیل ‌شوند یا با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت تولید، کار ‌کنند.

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد با تشریح سایر مشکلات فولادسازان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد از اساسی‌ترین بخش‌های صنعت در کشور بوده که متاسفانه طی ۱۵ ماه گذشته دچار رکود شده است. در حال حاضر با کمبود نقدینگی و کمبود نیروی کار متخصص دست ‌و پنجه نرم می‌کنیم. فولادسازان به‌ویژه واحدهای القایی در وضعیت نامطلوب و زیان‌دهی قرار دارند که با وجود این شرایط قادر به تداوم تولید نخواهند بود.

چالش‌های کمبود نیروی انسانی

سوزنکار تصریح کرد: با اینکه یزد جزو استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود و دارای مشاغل زیادی است، اما اکثر نیروهای بومی به دنبال سایر مشاغل هستند. شرکت ما به دلیل مشکلات متعدد در این زمینه، سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد با جابه‌جایی نیروی انسانی مواجه است.

وی با بیان اینکه در گذشته با کشورهای هند و پاکستان صادرات داشته‌ایم، افزود: در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به کشورهای هند و پاکستان صادرات انجام دادیم اما به دلیل مشکلات متعدد نتوانستیم به میزان کافی شمش فولادی در بورس کالا عرضه کنیم و به همین دلیل کد بورسی و به تبع آن صادرات ما باطل شد. تاکنون نیز به دلیل گوناگون به ویژه هزینه ۱۱ درصدی برگشت ارز و … اقدام به صادرات نکرده‌ایم.

بهره‌برداری از خط تولید کلاف میلگرد در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد در پایان در خصوص چشم‌انداز و استراتژی‌هایی شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد مطرح کرد: خوشبختانه طرح توسعه میلگرد کلاف با ظرفیت سالیانه ۲۰۰ هزار تن را در دستور کار داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. اکنون پروژه‌ احداث کارخانه تولید میلگرد در مراحل اولیه مجوزها، واگذاری زمین، تامین سرمایه و… قرار دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7695
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد