• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

  • کد خبر : 43453
  • 04 اردیبهشت 1403 - 15:53
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) با همکاری بخش‌های مربوطه، ظرفیت تولید فولاد خام در این کشور را سالانه با تمرکز بر مولفه‌های صرفه‌جویی در انرژی و کاهش میزان انتشار کربن تولیدی سامان‌دهی و اعلام می‌کند. کمیسیون مذکور در سال میلادی جاری همچون سال‌های گذشته پس از بررسی‌های صورت گرفته از ظرفیت فولاد چین، دستورالعمل تولید فولاد خام برای واحد‌های فولادسازی مختلف در این کشور را منتشر کرد.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) با همکاری بخش‌های مربوطه، ظرفیت تولید فولاد خام در این کشور را سالانه با تمرکز بر مولفه‌های صرفه‌جویی در انرژی و کاهش میزان انتشار کربن تولیدی سامان‌دهی و اعلام می‌کند. کمیسیون مذکور در سال میلادی جاری همچون سال‌های گذشته پس از بررسی‌های صورت گرفته از ظرفیت فولاد چین، دستورالعمل تولید فولاد خام برای واحد‌های فولادسازی مختلف در این کشور را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی شده بود دستورالعمل تولید فولاد خام که اخیرا از سوی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) ارائه شد، در راستای انتظارات بازار در خصوص کاهش تولید سالانه فولاد خام کشور مذکور باشد.

برخی از منابع به این موسسه اعلام کردند که به دلیل وضعیت نامشخص مقررات جدید و تاثیرات گسترده آن بر صنعت فولاد و مواد اولیه، وضعیت متفاوتی در روند عرضه و تقاضای فولاد در بازار ایجاد شده است و برخی پیش‌بینی کرده بودند مقررات جدیدتر در قالب دستورالعمل تولید برای سال ۲۰۲۴ ارائه خواهد شد.

اعلام ظرفیت تولید فولاد خام در راستای کربن‌زدایی

در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، دولت چین در راستای کاهش میزان کربن تولیدی و رسیدن به هدف‌گذاری برایند کربن خنثی در این کشور، تاکید کرد که تولید فولاد خام در چین باید سالانه کاهش پیدا کند.

برخی منابع در همین رابطه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بیانیه رسمی دولت چین منتشر شده در روز سوم آوریل ۲۰۲۴ به جای کاهش حجم کل تولید فولاد خام، بر تعدیل تولید فولاد خام در واحدهای تولیدکننده فولاد که با مشکل کاهش قیمت و افت حجم تقاضا برای این فلز روبه رو شده بودند، متمرکز شده است.

یکی از معامله‌گران فولاد مستقر در شهر شیامن عنوان کرد: این بیانیه نشانه واضحی است مبنی بر اینکه دولت چین قصد دارد به دلیل نگرانی در خصوص روند تقاضای فولاد در صنایع پایین‌دستی، اطلاعات جامع و دقیقی از ظرفیت تولید فولاد کشور در اختیار داشته باشد و برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت واحدهای فولادسازی در سال ۲۰۲۴، از قبل اقدامات لازم را اتخاذ کند.

گفتنی است میزان تولید سالانه فولاد خام چین با ۲٫۸ درصد کاهش، به یک میلیارد و ۳۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسید. همچنین این رقم با ۱٫۶۴ درصد افت در سال ۲۰۲۲، حدود یک میلیارد و ۱۸ میلیون تن اعلام شد. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، میزان تولید فولاد خام در این کشور در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ تقریبا ثابت بود.

به گفته معامله‌گران فولاد مستقر در شهر شیامن، دولت چین به تمرکز بر هدف‌گذاری در راستای کاهش میزان کربن تولیدی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به واسطه کاهش تولید فولاد خام و هم‌سویی با اهداف کربن‌زدایی در نظر گرفته شده در این کشور ادامه خواهد داد.

در بیانیه منتشر شده از سوی دولت چین، بر حمایت از شرکت‌های تولیدکننده فولاد با کیفیت و افزایش فشارها بر کاهش ظرفیت‌ تولید سالانه فولاد خام شرکت‌های فولادسازی با بهر‌ه‌وری پایین تاکیده شده است.

چند منبع مطلع به وضعیت بازار فولاد اعلام کردند که کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) قرار است تحقیقات دقیقی در خصوص تاسیسات فولادسازی در سراسر چین انجام دهد که ممکن است منجر به انجام اقداماتی در جهت کاهش میزان تولید یا تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده فولاد شود.

کمی قبل‌تر از انتشار بیانیه رسمی دولت، انجمن آهن و فولاد چین از واحد‌های فولادی درخواست کرد تا میزان تولید فولاد خود را در راستای ایجاد تعادل در روند عرضه و تقاضای فولاد کاهش دهند. انجمن فوق یکی از دلایل این اقدام را کاهش مکرر میزان مصرف و قیمت فولاد در بخش املاک و سرعت پایین رشد پروژه‌های زیربنایی عنوان کرد.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار کشور چین (NBS)، میزان تولید فولاد خام این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۴، حدود ۱۶۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تن اعلام شد که ۱٫۶ درصد نسبت به حجم ۱۶۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تنی گزارش شده در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ افزایش داشت.

تردید فعالان بازار فولاد در خصوص اجرای دستورالعمل‌ها

اگرچه قیمت‌های فولاد در بازار داخلی چین پس از انتشار بیانیه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) افزایش یافت اما فعالان بازار کماکان بر این باورند که واحدهای تولیدکننده فولاد، نرخ تولید خود را در کوتاه‌مدت کاهش نخواهند داد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت میلگرد فولادی، با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در استان‌های شرقی چین را رقمی حدود سه هزار و ۳۶۰ تا سه هزار و ۳۸۰ یوان (۴۶۴ تا ۴۶۷ دلار) در هر تن در روز دوشنبه هشتم آوریل ۲۰۲۴ (اولین روز کاری پس از تعطیلات مراسم «Tomb Sweeping» در روزهای چهارم تا ششم آوریل) ارزیابی کرد که افزایش ۳۰ یوان در هر تن در مقایسه با قیمت سه هزار و ۳۳۰ تا سه هزار و ۳۵۰ یوان در هر تن ارائه شده در تاریخ سوم آوریل سال جاری میلادی را تجربه کرد.

افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی چین

به گفته یکی از معامله‌گران میلگرد فولادی مستقر در شانگهای، بسیاری از واحدهای فولادی که از روش کوره بلند در فرایند تولید خود استفاده می‌کنند، از حاشیه سود مناسبی برخوردارند. بنابراین به نظر می‌رسد این واحدها در صف اول کاهش میزان تولید فولاد قرار نداشته باشند.

در همین رابطه، تعدادی از تامین‌کنندگان واحدهای میلگرد فولادی که از روش کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌کنند، اخیرا به دلیل کاهش شدید حاشیه سود میزان ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران میلگرد فولادی مستقر در شانگهای، اگر مقامات محلی هیچ بیانیه‌ای مبنی بر کاهش تولید در واحدهای فولادسازی صادر نکنند، ممکن است روند عرضه فولاد دستخوش تغییر نشده و روند فشار نزولی بر قیمت فولاد نیز ادامه پیدا کند.

برخی منابع در بازار فولاد چین در خصوص حمایت از کاهش احتمالی میزان تولید و تاثیرگذاری آن بر قیمت محصولات ساخته شده فولادی تردید داشتند و معتقد بودند که هزینه مواد اولیه مانند سنگ‌آهن، زغال‌سنگ کک‌شو و … در فولادسازی، نقش برجسته‌تری در افزایش قیمت فولاد خواهد داشت.

منابع مذکور در ادامه اظهار داشتند که افزایش قابل‌توجه قیمت مواد اولیه پس از کاهش شدید قبلی یا افزایش قابل‌توجه در حجم تقاضای فولاد، منجر به جهش قیمت‌ها در بازار فیزیکی فولاد خواهد شد.

احتمال کاهش حجم تقاضای مواد اولیه واحدهای فولادسازی

برخی از فعالان بازار معتقدند که کاهش میزان تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۴، در نهایت حجم تقاضا و قیمت مواد اولیه به‌ کار رفته در فولادسازی را کاهش خواهد داد.

یکی از واحدهای فولادی مستقر در جنوب چین مطرح کرد: کاهش تولید فولاد خام، افت قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کک‌شو را به دنبال دارد. با این حال، تاثیر نهایی بر قیمت‌ها به اجرای دستورالعمل‌های ابلاغ شده در جهت کاهش میزان تولید در بلندمدت بستگی خواهد داشت.

به گفته یکی از تولیدکنندگان فولاد مستقر در پکن، قیمت سنگ‌آهن می‌تواند نوسان بیشتری داشته باشد زیرا کاهش تولید فولاد خام ممکن است تقاضا برای سنگ‌آهن را کاهش یا توانایی فولادسازان در تامین مواد اولیه را افزایش دهد. با این وجود، در صورتی می‌توان رسیدن به چنین مرحله‌ای را متصور شد که کاهش تولید از سوی فولادسازان، حاشیه سود آن‌ها را دچار خدشه نکند.

برخی منابع تاکید کردند که قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در بازار داخلی چین با توجه به کاهش تقاضا برای آن، روند نزولی را در پیش گرفته است.

به گفته یک معامله‌گر زغال‌سنگ مستقر در شهر پکن چین، هنوز برنامه خاصی در این رابطه اعلام نشده است اما واحدهای فولادسازی و کک‌‌سازی در چین در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود محتاطانه عمل می‌کنند زیرا پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازار کاهش بیشتری را تجربه کنند.

برخی از واحدهای فولادسازی در استان هبئی و شهر تیانجین چین، کاهش قیمت کک را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ یوان در هر تن از روز ۹ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کردند. در همین راستا، این هشتمین سری است که قیمت کک از ماه ژانویه ۲۰۲۴ کاهش را به ثبت رسانده است.

چندین منبع بازار اعلام کردند: در صورتی که قیمت و حجم تقاضا برای فولاد در کوتاه مدت کاهشی باشد، ممکن است روند نزولی قیمت کک‌ ادامه پیدا کند.

به گفته منابع مذکور، فعالان بازار فروسیلیسیوم و وانادیوم تاکنون واکنش خاصی به کاهش میزان تولید سالانه فولاد خام در چین نشان نداده‌اند.

یکی از معامله‌گران بازار فروسیلیم مستقر در چین خاطرتشان کرد: قبل از انتشار بیانیه کمیسیون مذکور در روز سوم آوریل ۲۰۲۴، بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند که میزان تولید فولاد خام در سال ۲۰۲۴، مشابه یا کمتر از مقدار اعلام شده برای سال ۲۰۲۳ باشد.

در همین راستا، یکی دیگر از معامله‌گران بازار فروسیلیم مطرح کرد: کاهش میزان تولید فولاد خام ممکن است روند نزولی در بازار فروآلیاژ را در پی داشته باشد. با این وجود، ممکن است رسیدن به چنین وضعیتی و تاثیرگذاری کاهش میزان تولید فولاد خام در قیمت فروآلیاژها مدتی به طول بینجامد زیرا فروسیلیسیوم و وانادیوم، مواد اولیه مورد استفاده در صنایع بالادستی فولاد هستند.

از دیدگاه یک معامله‌گر سنگ منگنز در چین، افت میزان تولید فولاد خام حجم تقاضا برای سنگ معدن منگنز و آلیاژهای منگنز را کاهش می‌دهد. با این حال، با توجه به گستردگی بازار منگنز به عنوان یکی از مواد معدنی حیاتی، تاثیرگذاری کاهش میزان تولید فولاد خام بر قیمت منگنز چندان بالا نخواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43453

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.