• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت شمش سرب خاوران:

تنها ثبات قیمتی، تولید را نجات خواهد داد

  • کد خبر : 6557
  • 25 مهر 1400 - 16:21
تنها ثبات قیمتی، تولید را نجات خواهد داد
مدیرعامل شرکت شمش سرب خاوران گفت: تا زمانی که ثبات در بازار حاکم نشود و نرخ ارز در کنترل نباشد، نمی‌توان انتظار رونق تولید داشت؛ ضمن اینکه صنعت سرب با چالش‌های جدی و حل نشدنی روبه‌رو است.
مدیرعامل شرکت شمش سرب خاوران گفت: تا زمانی که ثبات در بازار حاکم نشود و نرخ ارز در کنترل نباشد، نمی‌توان انتظار رونق تولید داشت؛ ضمن اینکه صنعت سرب با چالش‌های جدی و حل نشدنی روبه‌رو است.

مسعود خانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در نیمسال نخست سال جاری، هیچ‌گونه محصولی تولید نکردیم که علت این عدم تولید قابل ملاحظه، جابه‌جایی و ایجاد تغییراتی در جهت توسعه بوده است اما باید این نکته را خاطرنشان کرد که وجود چالش‌هایی ازجمله کمبود مواد اولیه، کاهش تقاضا، نوسانات قیمتی و… گریبان‌گیر تولید کشور شده و متاسفانه تاکنون ذره‌ای از آن برطرف نشده است.

وی مطرح کرد: به علت تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در مرزهای صادراتی کشور، طی چند ماه اخیر روند قیمتی سرب در کشور نزولی بوده است؛ چراکه صادرات این فلز با افت مواجه شده است و علاوه‌براین، در بازار داخلی نیز تقاضای مطلوبی از سوی مصرف‌کنندگان آن وجود ندارد. بنابراین منطقی به نظر نمی‌رسد که تولیدکنندگان بخواهند قیمت شمش سرب را در بازار داخلی افزایش دهند. می‌توان ادعا کرد که افزایش قیمت سرب تا مدتی اتفاق نیفتد.

آغاز سال جدید، پایان تولید ما بود

این تولیدکننده شمش سرب گفت: به طور مشخص شمش سرب با آنالیز ۹۹٫۹۸ درصد تولید می‌کنیم که البته در سال جاری با توجه به تغییر و تحولات شرکت و همچنین وضعیت بازار داخلی، خط تولید را متوقف نگه داشته‌ایم. قصد داریم تا در زمانی که شرایط بازار کمی رو به بهبودی رفت، مجددا فعالیت تولیدی خود را از سر بگیریم و روند فزاینده‌ای را از لحاظ حجم تولید طی کنیم..

کمبود مواد اولیه

خانی در مورد مواد اولیه مورد استفاده در این شرکت، بیان کرد: برای تولید شمش‌های سرب از خاک معدنی استفاده می‌کنیم که در این زمینه دچار چالش هستیم. خاک معدنی به میزان مورد نیاز عرضه نمی‌شود و در صورت عرضه، قیمت بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته می‌شود. اکثر تولیدکنندگان با این کمبود مواجه هستند که موجب توقف یا کاهش تولید آن‌ها شده است. علت این اتفاق، به اتمام رسیدن ذخایر اکسیدی معدن انگوران عنوان شده است.

خرید از بازار آزاد با فاکتور رسمی

مدیرعامل شرکت شمش سرب خاوران اضافه کرد: در زمانی که تا حدودی می‌توانستیم مواد اولیه را بدون موانع مختلف تامین کنیم، از بازار آزاد آن را خریداری می‌کردیم و برای ثبت معاملات، فاکتور رسمی دریافت می‌کردیم.

تولید مقرون‌به‌صرفه نیست

این فعال صنعت سرب در خصوص این که برخی تولیدکنندگان با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار نظیر افزایش قیمت مواد اولیه، نوسانات دلار و…، معتقد هستنند تولید مقرون‌به‌صرفه نیست، اذعان کرد: می‌توان گفت این ادعا درست است؛ چراکه قیمت‌ها به میزانی افزایش پیدا کرده و همچنین کمبود مواد اولیه به وجود آمده که تولیدکننده نمی‌تواند هیچ تصمیم پایداری برای ادامه فعالیت خود اتخاذ کند و به این ترتیب، هم در تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه دچار مشکل است و هم در تعیین قیمت تمام شده محصول که پیش‌بینی کند به چه میزان می‌تواند از فروش محصول خود کسب سود کند. شرایط ناپایدار بازار هر روز تولیدکننده را بیش از روز قبل در تنگنا قرار می‌دهد و هیچ مسئولی هم در این زمینه چاره‌اندیشی نمی‌کند.

خانی همچنین تاکید کرد: متاسفانه شرایط به نحوی پیشروی کرد که در حال فاصله‌گیری از تولید شمش سرب و ورود به عرصه تولید سایر فلزات هستیم زیرا صنعت سرب با چالش‌های جدی و حل نشدنی روبه‌رو است.

مدیرعامل شرکت شمش سرب خاوران در انتها یادآور شد: همه تولیدکنندگان از چند سال گذشته تاکنون، مداوم از دولتمردان و مسئولین این تقاضا را کرده‌اند که حباب قیمتی از بین برود و نوسانات نرخ ارز که همه چیز به آن وابسته است را مهار کنند اما متاسفانه تاکنون اقدام مهمی در این خصوص از سوی متولیان امر صورت نگرفته است. تحقق این موارد، بزرگ‌ترین خواسته از سوی تولیدکننده است تا بتوانند راحت‌تر مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و فعالیت مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6557
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری