• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

آغاز تولید ورق فولادی سنگین کم‌کربن شرکت «ArcelorMittal» در اسپانیا

  • کد خبر : 24820
  • 11 مرداد 1402 - 6:37
آغاز تولید ورق فولادی سنگین کم‌کربن شرکت «ArcelorMittal» در اسپانیا
موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه 19 جولای 2023 گزارش داد که شرکت فولادسازی «ArcelorMittal» مستقر در اروپا، طیف محصولات فولاد کم‌کربن خود را در پاسخ به افزایش حجم تقاضا برای این محصول در اروپا گسترش خواهد داد.

موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه ۱۹ جولای ۲۰۲۳ گزارش داد که شرکت فولادسازی «ArcelorMittal» مستقر در اروپا، طیف محصولات فولاد کم‌کربن خود را در پاسخ به افزایش حجم تقاضا برای این محصول در اروپا گسترش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این شرکت تولید ورق فولادی سنگین کم‌کربن در حجم حدود ۱۸ تنی را با استفاده از واحد تولید خود در کشور بلژیک و فرآوری آن در واحد فرآوری ورق فولاد سنگین در بخش «Asturias» در اسپانیا آغاز کرده است.

اسلب فولادی در واحد «Industeel» مجهز به کوره قوس الکتریکی این شرکت در شهر شارلروآ بلژیک و با استفاده از مواد اولیه ۱۰۰ درصد تامین شده از قراضه و همچنین برق ۱۰۰ درصد تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود. این اسلب‌ها در واحد تولید ورق فولاد سنگین این شرکت در شهر خیخن اسپانیا به صورت ورق فولاد سنگین نورد می‌شوند.

بر اساس پایگاه داده موسسه «Fastmarkets»، شرکت «ArcelorMittal» در شهر شارلروآ بلژیک دارای یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیت ذوب ۴۵۰ هزار تن در سال است. ظرفیت تولید ورق فولاد سنگین این شرکت در شهر خیخن اسپانیا نیز حدود ۶۰۰ هزار تن در سال است.

این شرکت تاکید کرد که انتشار دی‌اکسید کربن حاصل از تولید ورق سنگین با استفاده از روش کوره قوس الکتریکی حدود ۶۰ درصد کمتر از ورق فولادی تولیدشده با استفاده از روش کوره بلند خواهد بود.

دنیس پارین، مدیر تجاری بخش ورق فولادی سنگین شرکت «ArcelorMittal» در اروپا بیان کرد: اطلاعیه محصولات سازگار با محیط‌ زیست این شرکت که توسط شخص ثالث به تایید رسیده و مطابق با استاندارد «EN 15804» اروپا است، تا پایان سال ۲۰۲۳ برای تولید ورق فولادی سنگین تحت نام «XCarb» و مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در دسترس خواهد بود. لازم به ذکر است که «XCarb»، یک نشان تجاری ثبت شده توسط شرکت «ArcelorMittal» است.

شرکت «ArcelorMittal» در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود را تا ۳۵ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ آن را به صفر برساند. این شرکت در اظهارات خود به موسسه «Fastmarkets» در مورد پریمیومی که می‌توان برای چنین فولادی تعیین کرد، جزئیات خاصی ارائه نداد اما برخی منابع مطلع اعلام کردند که احتمالا پریمیوم حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو (۱۱۲ تا ۱۶۹ دلار) در هر تن برای این محصولات تعیین شود.

یکی از منابع مطلع به وضعیت بازار در شمال اروپا اعلام کرد که تعیین ۱۵۰ یورو در هر تن پریمیوم به واسطه کاهش ۶۰ درصدی دی‌اکسید کربن، در بازار فعلی منطقی به نظر می‌رسد.

ورق فولادی سنگین با چنین مشخصاتی و با وزن ۱۸ تن، معمولا در پروژه‌های زیربنایی بزرگ مانند مقاطع درزدار و ورق فولادی جعبه‌ای برای پل‌های جاده‌‌ای و پل‌های راه‌آهن استفاده می‌شود.

موسسه «Fastmarkets» اذعان می‌کند که استفاده از ورق فولادی سنگین کم‌کربن به خریداران این امکان را می‌دهد تا میزان انتشارات کربن خود در گستره ۳ را کاهش دهند. بر همین اساس، تامین‌کنندگان و خریداران اخیرا تمایل به ایجاد زنجیره‌های ارزش مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر پیدا کرده‌اند تا میزان انتشارات خود در گستره ۳ را کاهش دهند.

یک منبع مطلع به موسسه «Fastmarkets» گفت:  به عنوان مثال، اگر یک تولیدکننده فولاد محصول تولیدی خود را به یک شرکت خودروسازی برای تولید وسایل نقلیه الکترونیکی بفروشد، میزان انتشار گستره ۳ این تولیدکننده فولاد بسیار کمتر از زمانی خواهد بود که مثلا همین تولیدکننده محصول تولیدی خود را به یک تولیدکننده خودرو دیزلی فروخته باشد.

یک تامین‌کننده مواد اولیه اظهار داشت: چنین اقداماتی در راستای کربن‌زدایی در تولید، فروشندگان و خریداران را به خرید و فروش مسئولانه ترغیب می‌کند.

با این حال، برخی منابع در صنعت عنوان کردند که حجم تقاضا برای فولاد سبز هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد. به گفته این منابع، اکثر خریداران تمایل به سفارش حجم کوچکی از محصولات سبز دارند؛ این در حالی است که توزیع‌کنندگان سطح خرد بازار و مراکز خدمات فولادی مدعی‌اند با توجه به اینکه تقاضا از سوی کاربران نهایی هنوز چندان جدی نیست، نمی‌توانند پریمیوم‌های بالایی پرداخت کنند.

منابع آگاه به وضعیت بازار پیش‌بینی می‌کنند که حجم تقاضا برای فولاد سبز در بازار فیزیکی اروپا، به طور تصاعدی افزایش یابد که این موضوع ناشی از برخی مقررات تعیین شده در این صنعت مانند حذف تدریجی بودجه رایگان تخصیصی به صنایع تحت سیستم تجارت گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا است.

رقم این بودجه رایگان تخصیصی با کاهش ۲٫۵ درصدی در سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود. تا سال ۲۰۳۰، این بودجه رایگان تخصیصی تقریبا به نصف (۴۸٫۵ درصد) کاهش می‌یابد و در سال ۲۰۳۴، تخصیص آن به طور کامل متوقف می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24820

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.