• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

آیا فناوری می‌تواند بحران جهانی تغییرات اقلیمی را رفع کند؟

  • کد خبر : 35988
  • 21 آذر 1402 - 9:56
آیا فناوری می‌تواند بحران جهانی تغییرات اقلیمی را رفع کند؟
دولت‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان، میلیاردها دلار را به توسعه فناوری‌های نوظهور به منظور مبارزه با گرمایش جهانی اختصاص داده‌اند. این مهم در بلندمدت می‌تواند تاثیرات مثبتی در آب و هوای کشورهای مختلف جهان به همراه داشته باشد.

دولت‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان، میلیاردها دلار را به توسعه فناوری‌های نوظهور به منظور مبارزه با گرمایش جهانی اختصاص داده‌اند. این مهم در بلندمدت می‌تواند تاثیرات مثبتی در آب و هوای کشورهای مختلف جهان به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مقامات نزدیک به ۲۰۰ کشور به منظور دستیابی به توافق در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ (COP28) به میزبانی دبی در ماه دسامبر گرد یگدیگر آمدند و در رابطه با استفاده از فناوری‌های نوظهور در راستای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

مبلغ سرمایه‌گذاری‌ شده در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان، از طریق سرمایه‌گذاری کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خصوصی در کسب‌و‌کارهای فناور‌محور در بخش اقلیم و آب و هوا در پروژه‌هایی همچون فرایند جذب و ذخیره کربن، استفاده از هیدروژن سبز، کاهش پسماند مواد غذایی و استفاده از انرژی‌های پاک در صنایع سنگین بالغ بر ۴۹۰ میلیارد دلار بوده است.

شرکت «PwC» در همین زمینه اعلام کرد: به دلیل نابسامانی‌های اقتصاد جهانی، افزایش نرخ تورم و نرخ بهره بانکی، مبلغ سرمایه‌گذاری‌ انجام شده به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۳، حدود ۴۰ درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است اما با توجه به کاهش ۵۰ درصدی مبلغ سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های تجاری در مدت مشابه، تخصیص همین مبلغ نیز نشان از اهمیت این موضوع در جهان دارد.

کاهش کربن تولیدی

سالانه حدود ۳۷ میلیارد تن دی‌اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی و بخش صنعت در جهان تولید می‌شود. استفاده از فرایند جذب و ذخیره‌سازی کربن از طریق به دام انداختن این گازهای گلخانه‌ای پیش از رسیدن به جو زمین، ذخیره در زیر زمین و استفاده از آن‌ها برای تولید برخی محصولات، از جمله فناوری‌هایی است که برای مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای به کار می‌رود.

حال این سوال اصلی مطرح می‌شود که با توجه به هزینه‌ها و مقدار انرژی مورد نیاز برای اجرای این فرایند، امکان اجرای آن تا چه اندازه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ آژانس بین‌المللی انرژی در ماه نوامبر ۲۰۲۳ این گفته که «صنعت نفت و گاز بیش از حد به فرایند جذب و ذخیره‌سازی کربن متکی هستند» را رویکردی نادرست خواند. با این حال، کاهش کربن تولیدی به میزان سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد.

در همین رابطه، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که بیش از یک میلیارد دلار به دو پروژه کاهش و حذف کربن تولیدی در ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا تخصیص داده است که با استفاده از تکنیک حذف کربن از طریق جذب مستقیم آن در هوا عمل می‌کند و موجب کاهش سالانه بیش از دو میلیون تن کربن تولیدی در این دو ایالت خواهد شد.

 هم‌جوشی هسته‌ای

هم‌جوشی هسته‌ای می‌تواند با استفاده از انرژی تولید شده از طریق اتم‌های متصل به یکدیگر به جای جدا کردن آن‌ها، مقادیر فراوانی از برق بدون انتشار کربن تولید کند اما استفاده‌ از این فرایند برای تولید برق، سختی‌های خاص خود را به همراه دارد.

در همین راستا، سرمایه‌گذاری در فرایند هم‌جوشی هسته‌ای در سال ۲۰۲۳ با کاهش همراه بوده است که دلیل آن را می‌توان به بخشی از روند گسترده‌تر کاهش سرمایه‌گذاری کارآفرینی مرتبط دانست. طبق گزارش انجمن صنعت هم‌جوشی هسته‌ای، مقدار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی فعال در این بخش از حدود دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲، به حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال جاری کاهش یافته است.

بر این اساس، با توجه به افزایش تعداد شرکت‌هایی که به فرایند ادغام و اکتساب روی آورده‌اند، تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش هم‌جوشی هسته‌ای از ۳۳ به ۴۳ در ۱۲ کشور جهان افزایش یافته است که تعداد ۲۵ شرکت در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. استرالیا، چین، آلمان، ژاپن و بریتانیا، از جمله کشورهایی هستند که به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در بخش همجوشی هسته‌ای هستند.

انتظار می‌رود جان کری، نماینده آمریکا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ (COP28)، استراتژی جهانی خود را در زمینه هم‌جوشی هسته‌ای را اعلام کند.

استفاده از هيدروژن سبز

هیدروژن سوختی است که از طریق فرایند الکترولیز آب ایجاد می‌شود و گازهای گلخانه‌ای بسیار ناچیزی تولید می‌کند. اگر هیدروژن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی باد یا انرژی خورشیدی تولید شود، به آن هیدروژن سبز گفته می‌شود. همچنین اگر هیدروژن با انرژی هسته‌ای تولید شود، هیدروژن صورتی یا بنفش نامیده می‌شود.

ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا در مسیر تولید هیدروژن پاک قدم بگذارد؛ در همین راستا، دولت این کشور در ماه اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که هفت میلیارد دلار اعتبار برای ساخت هفت پروژه قطب تولید هیدروژن در سراسر آمریکا در نظر گرفته است. علاوه‌براین، قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا شرایطی را برای پرداخت اعتبار مالیاتی برای تولید هیدروژن سبز فراهم کرده است.

برخی دولت‌ها و شرکت‌ها بر این باورند که هیدروژن سبز می‌تواند راهی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایعی مانند فولاد، سیمان‌سازی و سایر بخش‌های تولیدات صنعتی باشد که کربن‌زدایی در آن به دشواری انجام می‌شود. استفاده از هيدروژن سبز مانند فرایند جذب و ذخیره کربن پرهزینه‌ و انرژی‌بر است و به همین دلیل، عملیاتی شدن و یا نشدن آن در مقیاس گسترده هنوز مشخص نیست.

شرکت «PwC» در همین زمینه اعلام کرد که فناوری‌های مرتبط با استفاده از هیدروژن سبز و کاهش پسماندهای مواد غذایی، پتانسیل کاهش انتشار کربن نسبتا بالایی دارند اما سرمایه‌گذاری‌های کمی به آن‌ها اختصاص یافته است.

بر همین اساس سرمایه‌گذاری اختصاص یافته به بخش هیدروژن سبز، سهم حدود ۳٫۹ درصدی از بودجه جهانی فناوری‌های مربوط به بخش تغییرات اقلیمی و آب‌و‌هوایی را به خود اختصاص داد؛ در حالی که سهم بخش پسماندهای مواد غذایی از این بودجه، حدود ۰٫۷ درصد بود.

 سایر بخش‌ها

تعداد زیادی از فناوری‌های مرتبط با بخش تغییرات اقلیمی و آب‌ و‌ هوایی در حال توسعه هستند که در صورت استقبال گسترده و سپس به‌کارگیری آن‌ها، موجب تاثیرگذاری مثبت در ایجاد تعادل در تغییرات اقلیمی و آب‌ و‌ هوایی جهانی خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به تولید گوشت‌های آزمایشگاهی، ساخت باتری‌های پیشرفته و پرورش حشرات به عنوان منبع غذایی اشاره کرد.

از میان موارد مذکور، گوشت تولید شده در آزمایشگاه در سال جاری با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳، سازمان‌های ناظر در ایالات متحده آمریکا، اولین مجوز صدور فروش مرغ پرورش یافته در سلول‌های بافت چربی پنهان را صادر کرد.

در صنعت پرورش دام و طیور اگر بتوان بر هزینه‌های بالا و چالش‌های پیش روی افزایش تولید غلبه کرد، می‌توان بخش کشاورزی را متحول ساخت و انتشار کربن مرتبط با صنعت پرورش دام و طیور را به حداقل رساند.

افزایش سهم قاره آسیا و آفریقا در دریافت بودجه

طبق گفته شرکت «Deloitte»، شرکت‌های فعال در ایالات متحده آمریکا، حدود ۴۹ درصد از سهم کل بودجه تخصیص یافته برای توسعه فناوری‌های مربوط به بخش تغییرات اقلیمی و آب‌و‌هوایی جهان را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین سهم دیگر کشورها از این بودجه نیز با روند صعودی همراه بوده است.

به عنوان مثال، سهم چین از این بودجه از ۲ درصد طی سال‌های ۱۴-۲۰۱۰، به ۲۲ درصد طی سال‌های ۲۳-۲۰۲۰ افزایش یافت؛ در حالی که سهم فرانسه، بریتانیا، هند و سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز با روند صعودی مواجه شد.

دیوید شاتسکی، مدیر عامل شرکت «Deloitte» در همین خصوص مطرح کرد: سرمایه‌گذاری در توسعه سوخت‌های زیستی در آسیا افزایش یافته و سهم شرکت‌های تولیدکننده دوچرخه و موتور سیکلت الکتریکی در آفریقا از دریافت بودجه، نسبتا مناسب ارزیابی شده است.

وی یادآور شد: اگر اکوسیستمی پیرامون فناوری‌های مرتبط با بخش تغییرات اقلیمی و آب‌ و‌ هوایی ایجاد شود، کارآفرینان در کشورهای توسعه یافته می‌توانند نقش اساسی در زمینه افزایش جذب سرمایه در مناطقی که با مشکلات تغییرات اقلیمی بیشتری روبه‌رو هستند، ایفا کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35988

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.