• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی تندر سازه یزد مطرح کرد:

آینده صنعت نسوز روشن اما ریسک‌پذیر است

  • کد خبر : 37103
  • 06 دی 1402 - 10:12
آینده صنعت نسوز روشن اما ریسک‌پذیر است
مدیرعامل گروه صنعتی تندر سازه یزد، تولیدکننده بلوک‌ نسوز گفت: واقعیت امر این است که شرایط تولید انواع نسوزها در سال 1401، به مراتب بهتر از سال جاری بود و در حال حاضر بازار این محصولات با یک رکود نسبی مواجه است.

مدیرعامل گروه صنعتی تندر سازه یزد، تولیدکننده بلوک‌ نسوز گفت: واقعیت امر این است که شرایط تولید انواع نسوزها در سال ۱۴۰۱، به مراتب بهتر از سال جاری بود و در حال حاضر بازار این محصولات با یک رکود نسبی مواجه است. از آنجایی که نسوزها کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف اعم از فولاد، پتروشیمی و… دارند، بنابراین می‌توان آینده روشنی برای این صنعت متصور شد اما با توجه به رکود حاکم در بازار، سرمایه‌گذاری‌های جدید در این عرصه با ریسک بالایی همراه خواهد بود.

علی محمد دهقانی اشکذری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: زمینه فعالیت گروه صنعتی تندر سازه یزد، طراحی، ساخت و نصب انواع بلوک نسوز (Z Block)، انواع کوره‌های شاتل، کوره‌های پخت مظروف و کوره‌ پخت آجر نسوز است. علاوه‌براین، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی خط تولید چینی بهداشتی و طراحی و ساخت هم‌زن‌های استیل دو هزار لیتری لعاب نیز در مجموعه انجام می‌شود. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در شهرک صنعتی یزد آغاز کردیم و هم‌اکنون ۲۰ نفر در داخل شرکت مشغول به‌ کار هستند.

تولید زد بلوک مقاوم در برابر سایش و شوک حرارتی

وی با بیان اینکه زد بلوک با ضخامت ۳۰×۳۰ با دانسیته ۱۲۸ در این گروه صنعتی تولید می‌شود، تصریح کرد: این محصول به عنوان عایق حرارتی در بدنه کوره‌های مورد استفاده در صنایع مختلف اعم از فولاد (القایی و قوس الکتریکی)، پتروشیمی (گرم‌کن، ریفورمر و کراکینگ)، سرامیک (شاتلی، تونلی و رولری)، شیشه و کوره عملیات حرارتی استفاده می‌شود. زد بلوک از ویژگی‌های مناسبی برخوردار است که از جمله می‌توان به مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در برابر سایش و شوک حرارتی، انقباض و ذخیره‌سازی حرارت پایین، گرم و سرد شدن سریع و انعطاف‌پذیری جهت برش و نصب آسان اشاره کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی تندر سازه یزد ضمن تاکید بر حمایت از ساخت داخل، به واردات نمونه بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت چینی این محصول به داخل کشور اشاره کرد و ادامه داد: این در حالی است که نمونه داخلی زد بلوک با کیفیت بیشتر، قیمت مناسب‌تر و طول عمر بالاتر (حدود ۲۰ سال) توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. از طرفی، ماده اولیه مورد نیاز تولید این محصول یعنی پنبه نسوز وارداتی است و نمونه داخلی آن از کیفیت مطلوب برخوردار نیست. پنبه نسوز تنها توسط یک شرکت به نام (IMD) که نمایندگی شرکت مورگان را در اختیار دارد، در کشور به فروش می‎رسد؛ در حالی که شرکت‌های چینی فعال در این عرصه، بیش از ۱۰ نمایندگی در ایران دارند و همین مسئله تامین پنبه نسوز مرغوب و باکیفیت را با مشکل مواجه کرده است.

دهقانی اشکذری با اشاره به استفاده از دستگاه‌های پرس‌کاری و برش‌کاری ساخت داخل برای تولید زد بلوک، تصریح کرد: دانش و تکنولوژی تولید این محصول، وارداتی و متعلق به کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه بوده است اما خوشبختانه شرکت‌های داخلی با تکیه بر توان و تخصص جوانان این مرز و بوم، موفق به مهندسی معکوس و بومی‌سازی آن طی سالیان اخیر شده‌اند؛ ضمن اینکه کوره‌های شاتل مورد استفاده در کارخانجات تولید آجر نسوز نیز تا چند سال قبل از کشور آلمان وارد می‌شد که با گذر زمان و دستیابی به دانش و تکنولوژی مورد نیاز، هم‌اکنون شاهد بومی‌سازی این کوره‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از شرایط تولید نسوز در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه چیست، عنوان کرد: صنعت نسوز در ایران از لحاظ دانش و تکنولوژی به خودکفایی رسیده است و به جرات می‌توان گفت انواع نسوزهای تولیدی، قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه اروپایی را دارند. از این رو امیدواریم معضل کمبود مواد اولیه باکیفیت و مرغوب در آینده نزدیک رفع شود تا فعالان این صنعت با سرعت بیشتری در مسیر توسعه و رقابت با شرکت‌های خارجی پیشروی کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی تندر سازه یزد در ادامه به مقایسه کارکرد بلوک نسوز و آجرهای نسوز پرداخت و مطرح کرد: آجرهای نسوز مورد استفاده در بدنه‌ کوره‌های مختلف به دلیل سرد و گرم شدن مداوم، معمولا پس از مدتی آسیب می‌بینند و باید تعویض شوند اما زد بلوک به دلیل مقاومت حرارتی و فرسایشی و همچنین شوک‌پذیری بالایی که دارد، می‌تواند جایگزین خوبی برای آجر نسوز باشد. این محصول علاوه بر برخورداری از طول عمر بالا، میزان مصرف انرژی در کوره را نیز کاهش می‌دهد.

می‌خواستیم یک شرکت دانش‌بنیان شویم اما نشد!

دهقانی اشکذری با بیان اینکه متاسفانه دولت هیچ حمایتی از واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس نمی‌کند، تاکید کرد: ما عملکرد چشمگیر و قابل‌توجهی در حوزه بومی‌سازی در سال‌های گذشته داشته‌ایم و به موفقیت‌های فراوانی همچون ساخت انواع کوره‌‎های شاتل پخت چینی تا دمای یک هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، ساخت کوره‌های شاتل یک تا سه طبقه، ساخت کوره‌های شاتل پخت رنگ کاشی و سرامیک تا دمای یک هزار و ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد و ساخت کابین دوار لعاب‌زنی چینی بهداشتی دست یافته‌ایم. علاوه‌براین، پس از ساخت و نصب خط اتوماتیک توالت فرنگی (از جنس سرامیک)، موفق به بومی‌سازی دانش و تکنولوژی تولید این محصول که تا پیش از این در اختیار یک شرکت ایتالیایی بود، شده‌ایم؛ با این وجود متاسفانه با درخواست ما مبنی بر دانش‌بنیان شدن موافقت نمی‌شود! واقعیت امر این است که دولت و مسئولان توجه چندانی به تولید در بخش خصوصی نداشته و عدم حمایت از فعالان این بخش، منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس شده است.

وی با اشاره به کارکرد کوره‌های شاتل در کارگاه‌های تولید آجرهای نسوز، خاطرنشان کرد: بدون شک کوره‌های شاتل از کارکرد بهتری در مقایسه با کوره‌های سنتی برخوردار است؛ برای مثال اگر بخواهیم از یک کوره سنتی آجرپزی برای تولید ۱۰ هزار آجر نما استفاده کنیم، حداقل یک هفته برای پخت آن زمان نیاز است اما این حجم از آجر طی ۲۴ ساعت و مصرف سوخت کمتر در کوره‌های شاتل تولید خواهد شد.

این فعال صنعت نسوز در ادامه به معضل کمبود نیروی انسانی در استان یزد اشاره کرد و گفت: یزد یکی از استان‌های مهاجرپذیر در سطح کشور محسوب می‌شود و علی‌رغم نیاز واحدهای مختلف صنعتی استان به نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص، در حال حاضر با معضل کمبود نیروی انسانی داخلی مواجه هستیم. از این رو چاره‌ای جز به‌کارگیری اتباع خارجی نداریم و البته کلیه قوانین کار مرتبط با این مسئله را رعایت کرده‌ایم.

دهقانی اشکذری در پایان با بیان اینکه وضعیت بازار نسوز در سال ۱۴۰۱، به مراتب بهتر از سال جاری بود و هم‌اکنون بازار با یک رکود نسبی مواجه است، یادآور شد: کمبود نقدینگی، ادامه تولید در واحدهای صنعتی را به خطر انداخته است. از طرفی، مشتریان نیز قادر به خرید نقدی سفارشات خود نیستند و به همین علت هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان از این شرایط نامناسب اقتصادی متضرر شده‌اند. با این وجود اگر چالش‌های موجود در صنعت نسوز به ویژه در زمینه تامین مواد اولیه رفع شود، می‌توان نسبت به آینده امیدوار بود و اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدید برای احداث خطوط تولید تمام‌اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک انواع نسوزها کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37103

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.