• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان خبر داد:

اجرای پروژه آزمایشی مهار گازهای سولفیدی در شرکت فولاد خوزستان

  • کد خبر : 34460
  • 02 آذر 1402 - 5:43
اجرای پروژه آزمایشی مهار گازهای سولفیدی در شرکت فولاد خوزستان
کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان گفت: با همت مدیریت تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی شرکت فولاد خوزستان، پروژه آزمایشی مهار گازهای سولفیدی در یکی از ساختمان‌های اداری بخش‌ احیا اجرا شد.

کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان گفت: با همت مدیریت تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی شرکت فولاد خوزستان، پروژه آزمایشی مهار گازهای سولفیدی در یکی از ساختمان‌های اداری بخش‌ احیا اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان، گازهای سولفیدی شامل ترکیبات دی‌اکسید گوگرد و تری‌اکسید گوگرد بوده و تحت عنوان کلی گازهای «SOX» معرفی می‌شوند. این گازها بی‌رنگ، چگال‌تر از هوا، سمی و غیرقابل اشتعال هستند. منشاء گازهای سولفیدی می‌تواند طبیعی (ناشی از آتشفشان‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و فاسد شدن بیولوژیکی) و یا غیرطبیعی (ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی و کک، فرایندهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی و فرایندهای حرارتی بر روی مواد معدنی) باشد. گازهای سولفیدی در مقادیر بیش از حد مجاز، سمی بوده و عامل اصلی باران‌های اسیدی به شمار می‌آیند.

در راستای اجرای پروژه‌ پژوهشی طراحی، ساخت و نصب دستگاه تصفیه هوای گازهای سولفیدی در ساختمان‌های سایت صنعتی (به صورت پایلوت) در شرکت فولاد خوزستان، رویا منجزی، کارشناس تحقیق و توسعه این مجموعه، توضیح مختصری درباره فرایند تصفیه گازهای سولفیدی ارائه داد و گفت: با توجه به نقش اکسیدهای گوگرد در آلودگی هوای شهری و صنعتی، روش‌های متعددی برای تصفیه آن‌ها در دنیا ارائه شده است. روش‌های تصفیه عموما مبتنی بر استفاده از فاز مایع (نظیر استفاده از اسکرابرهای آهک مایع، اسکرابرهای آمینی، اسکرابرهای سدیم کلریت «NaClO2» و…)، جذب در دماهای بالا (نظیر جذب با استفاده از جاذب‌های اکسید روی «ZnO») و جذب کربن فعال یا اکسیدهای فلزی است.

وی در خصوص اهداف شرکت فولاد خوزستان از ساخت این دستگاه‌، عنوان کرد: این دستگاه به درخواست مدیر بخش احیا و مدیر محیط زیست شرکت با هدف ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی و سلامت کارکنان در فضاهای بسته بومی‌سازی شد. با افزایش میزان ترکیبات گوگرد در معادن سنگ‌آهن و احتمال روند افزایشی آن در آینده، انتشار اجتناب‌ناپذیر گازهای سمی «SOX» در فرایندهای تولید فولاد به معضلی جدی‌تر تبدیل خواهد شد.

منجزی در همین راستا ادامه داد: با توجه به الزامات سازمان محیط‌ زیست و دریافت گزارشات متعدد از مشکلات حاصل از انتشار گازهای سولفیدی برای کارکنان به‌ ویژه در بخش‌های اداری واحدهای احیا و نظر به اینکه دستیابی به بهبود مستمر در کاهش انتشار آلاینده‌ها از جمله اهداف شرکت فولاد خوزستان اعلام شده است و به منظور تحقق این مهم، اجرای طرح‌های زیست‌‌محیطی با تمرکز بر کنترل و کاهش انتشار آلاینده‌ها در اولویت قرار گرفته است.

کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: شرکت‌های معتبر آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی، از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تصفیه گازهای سولفیدی به شمار می‌آیند. البته در دستگاه‌های تصفیه تولید شده توسط این شرکت‌ها، هیچ‌گونه اطلاعاتی از فیلترها و فناوری آن‌ها ارائه نمی‌شود. در دستگاه تصفیه هوای سولفیدی که زیرنظر مدیریت تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان و توسط یک شرکت دانش‌بنیان و کاملا به صورت بومی ساخته شده است، از فناوری تلفیقی خشک در دمای محیط شامل فناوری‌های پلاسمای سرد، جذب شیمیایی، تجزیه فوتوکاتالیستی و فناوری نانو استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی فیلترهای مواد مورد استفاده در دستگاه و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی آن، به‌ وسیله‌ متخصصان کشور طراحی، ساخت و نصب شده است؛ همچنین در این پروژه برای اولین بار در کشور، از محصول تولید شده از غبار کوره قوس الکتریکی (EAF Dust) شرکت فولاد خوزستان به عنوان کاتالیست جاذب ترکیبات سولفیدی در یکی از فیلترهای این دستگاه استفاده شده است.
کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان اضافه کرد: با توجه به اینکه سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن غبار کوره‌های قوس الکتریکی در شرکت‌های فولادساز تولید می‌شود و این مسئله مشکلات زیست‌محیطی متعددی به همراه دارد، تبدیل این نوع غبارها به کاتالیست جاذب ترکیبات سولفیدی می‌تواند نقش مهمی در بهبود شرایط زیست‌محیطی شرکت‌های فولادسازی ایفا کند.
منجزی در پایان یادآور شد: این دستگاه و فناوری تلفیقی مورد استفاده در آن، برای اولین بار در کشور در مدت زمان ۶ ماه و با صرف هزینه یک سوم نمونه‌های نیمه‌مشابه خارجی به صورت صنعتی تولید شده و در شرکت فولاد خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
انتهای پیام//
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34460

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.