• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

احتمال تبانی تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم جهان

  • کد خبر : 40117
  • 24 بهمن 1402 - 15:30
احتمال تبانی تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم جهان
تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم مانند «Alcoa» ،«Rio Tinto» و «Century Aluminium» متهم به برداشت مبالغ هنگفتی از فروش محصولات آلومینیومی خود به صنعت نوشیدنی در ایالات متحده آمریکا، هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها در زمان تورم شده‌اند و این احتمال وجود دارد که برای انجام چنین کاری، تبانی صورت گرفته باشد.

تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم مانند «Alcoa» ،«Rio Tinto» و «Century Aluminium» متهم به برداشت مبالغ هنگفتی از فروش محصولات آلومینیومی خود به صنعت نوشیدنی در ایالات متحده آمریکا، هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها در زمان تورم شده‌اند و این احتمال وجود دارد که برای انجام چنین کاری، تبانی صورت گرفته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، اخیرا اتهاماتی علیه برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم جهان مطرح شده است که البته باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. چنین اتهاماتی از سوی کن باک، نماینده کنگره آمریکا از ایالت کلرادو علیه سه شرکت مذکور و سایر تولیدکنندگان آلومینیوم مطرح شده است.

به گفته این نماینده کنگره، علی‌رغم معافیت محصولات آلومینیومی از پرداخت تعرفه‌های گمرکی، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در قیمت فروش آلومینیوم تولید شده خود تعرفه مذکور را اعمال کرده‌اند.

باک در نامه‌ای به جاناتان کانتور، دستیار دادستان کل ایالات متحده آمریکا ادعا کرد که عدم تمایل تولیدکنندگان آلومینیوم از جمله شرکت‌های «Alcoa»، «Rio Tinto» و «Century Aluminium» برای عرضه آلومینیوم بدون اعمال تعرفه‌های گمرکی، نه تنها منجر به پرداخت مبالغ هنگفت غیرقابل‌توجیهی از سوی مصرف‌کنندگان شده بلکه در این میان، اتهام احتمال تبانی ارائه قیمت‌های ضدرقابتی علیه شرکت‌های مذکور را نیز برجسته کرده است.

وی، راه حل استفاده از قانون «False Claims Act» را مطرح کرده است که در آن متشاکی در صورتی که ثابت شود وجوهی که ادعا شده تعرفه‌های گمرکی است، مبلغ بدهی شناخته شده و شرکت‌های نام برده مشمول پرداخت جریمه به دولت قرار نگیرند.

این نماینده کنگره آمریکا همچنین درخواست افزایش شفافیت و نظارت بر پریمیوم تعیین شده برای محموله‌های آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا را ارائه کرده است.

از نظر باک، در این پریمیوم‌ها دستکاری صورت گرفته است. وی از قبل نیز اتهامات مشابهی را علیه شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم مطرح کرده اما هرگز نامی از آن‌ها ذکر نکرده بود.

مسائل لجستیکی

این نماینده کنگره آمریکا ادعا کرده است که پریمیوم تعیین شده برای محموله‌های آلومینیومی به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا، بدون هیچ دلیل مشخصی اخیرا با نوسانات شدیدی همراه بوده است.

باک با توصیف نوسانات غیرعادی پریمیوم، ادعا کرد که این نوسانات علی‌رغم کاهش هزینه‌های لجستیکی، تامین آلومینیوم از سراسر جهان از جمله هزینه حمل‌و‌نقل و هزینه نگهداری در ذخایر انبارها که حداقل تغییرات را متحمل شده‌اند، رخ داده است.

با این وجود، در نامه ذکر شده به تعرفه گمرکی ۲۰۰ درصدی واردات آلومینیوم از روسیه به ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم‌های بریتانیا بر صنعت آلومینیوم روسیه و وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه آلومینیوم اولیه در روسیه اشاره‌ای نشده است.

علاوه‌براین، در نامه مذکور از مسائلی همچون تغییر مسیر عبور کشتی‌های حامل محموله‌های آلومینیوم در دریای بالتیک و سیاه به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و همچنین اختلالات ایجاد شده در صادرات آلومینیوم از مبدا خاورمیانه، هند و آسیا از طریق کانال سوئز در بحبوحه تنش‌ها در دریای سرخ نامی برده نشده است.

گفتنی است از شاخص بالتیک (BDI) که برای ارزیابی نرخ انتقال محموله‌های فله خشک و کالاهایی مانند آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای صحت‌سنجی وضعیت بازار آلومینیوم در ایالات متحده آمریکا استفاده شده است اما به طور کلی، سنجش دقیق وضعیت چنین بازاری تنها با ارزیابی یک شاخص میسر نخواهد شد.

از شاخص مذکور، اغلب به عنوان شاخص اصلی فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌شود زیرا تغییرات در شاخص بالتیک، منعکس‌کننده وضعیت روند عرضه و تقاضا برای مواد اولیه مهم به‌کاررفته در فرایند تولید است.

بر همین اساس، ارزیابی شاخص بالتیک از پریمیوم تعیین شده برای محموله‌های محصولات آلومینیومی به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا، نشان از وضعیت مناسب و شرایط معمول آن دارد.

به عنوان مثال شاخص بالتیک در ماه اکتبر ۲۰۲۱، به بالاترین حد خود در بحبوحه اختلالات روند عرضه پس از افزایش بیماران مبتلا به ویروس کرونا رسید. هم‌زمان با افزایش پریمیوم محموله‌های آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا در مدت مشابه، حدود ۳۴٫۷۵ تا ۳۶ سنت در هر پوند تعیین شد. پس از آن پریمیوم و شاخص مذکور هر دو روندی نزولی به خود گرفتند.

همچنین روند صعودی شاخص بالتیک در ماه می ۲۰۲۲، با روند افزایشی پریمیوم محموله‌های آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا و رسیدن مقدار آن به ۳۹٫۷۵ تا ۴۰٫۲۵ سنت در هر پوند هم‌زمان شد که البته هر دوی آن‌ها پس از مدتی کاهش یافتند. علاوه‌براین، روند عرضه و تقاضای محموله‌های آلومینیوم در ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

شایان ذکر است زمانی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ طبق بند ۲۳۲ قانون تجارت آمریکا بر واردات آلومینیوم به این کشور تعرفه گمرکی اعمال کرد و سپس شرکت «UC Rusal» را در فهرست تحریم‌ها قرار داد، پریمیوم محموله‌های آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۸ با رقم ۹٫۴ تا ۹٫۵ سنت در هر پوند آغاز شد و در اوایل ماه آوریل همان سال، به ۲۲ تا ۲۳ سنت در هر پوند رسید.

پس از آن پریمیوم مذکور به مدت دو سال روندی کاهشی داشت و حتی در مواقعی به سطوح قبل از اعمال تعرفه‌های کمرگی در سال ۲۰۱۸ برگشت؛ البته در ماه آوریل ۲۰۲۲ و در بحبوحه نگرانی‌های بازار جهانی در خصوص بدتر شدن وضعیت شیوع ویروس کرونا در چین، پریمیوم آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا، به ۳۹ تا ۴۱ سنت در هر پوند رسید. با این حال پس از ماه آوریل ۲۰۲۲، پریمیوم نام برده روند کاهشی را دنبال کرد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» به عنوان یک آژانس مستقل ارائه‌دهنده ارزیابی قیمت که هیچ نفعی در افزایش یا کاهش قیمت کالاها متوجه این موسسه نمی‌شود، در روز چهارشنبه هفتم فوریه ۲۰۲۴ پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A»، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله‌‌ها درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا را ۱۸٫۲۵ تا ۱۹٫۲۵ سنت در هر پوند ارزیابی کرد که ۰٫۶۹ درصد به نسبت پریمیوم ۱۸٫۵ تا ۱۹٫۲۵ سنت در هر پوند تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش را تجربه کرد.

تورم و فشار هزینه‌های تولید

گذشته از مسائل لجستیکی، بازار آلومینیوم با چالش‌های دیگری نظیر افزایش تورم و فشار هزینه‌های تولید از جمله میزان دستمزد نیروی کار و افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو است. هر گونه نوسان در هزینه موارد ذکر شده در پریمیوم‌ها منعکس خواهد شد.

به عنوان مثال می‌توان به هزینه‌های اصلی یک واحد ذوب آلومینیوم اشاره کرد که حدود یک سوم آن به قیمت آلومینا مربوط می‌شود. در همین راستا، شرکت «Alcoa» در آخرین گزارش سه ماهه خود اعلام کرد انتظار می‌رود که تغییر قیمت ۱۰ دلاری در هر تن در قیمت آلومینا، حدود ۴۳ میلیون دلار بر هزینه واحدهای ذوب آلومینیوم این شرکت در سال ۲۰۲۴ بیفزاید.

شرکت «Alcoa» در گزارش جزئیات فرایند تولید خود در سال ۲۰۲۳، به تاثیر حساسیت هزینه سالانه تغییر ۱۰ دلار در هر تن آلومینا بر میزان درآمدهای اصلی شرکت «Rio Tinto»، با در نظر گرفتن شاخص درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) در سال مذکور که ۶۰ میلیون دلار بود، اشاره کرد.

اخیرا تاخیر در حمل‌و‌نقل محموله‌های بوکسیت از مبدا کشور گینه و کمبود مواد اولیه تولید آلومینیوم در چین، همراه با انتشار اخباری مبنی بر کاهش میزان تولید آلومینا در پالایشگاه «Kwinana» متعلق به شرکت «Alcoa» در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، منجر به افزایش قیمت آلومینا شده است.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت آلومینا با شرط تحویل به بنادر استرالیا و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) را ۳۴۸٫۵۴ دلار در هر تن در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد. این موسسه شاخص قیمت آلومینا با مشخصات مشابه را حدود ۳۶۵٫۰۸ دلار در هر تن در روز هفتم فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت آلومینیوم، تغییرات ایجاد شده در هزینه‌های انرژی است. در همین رابطه تولیدکنندگان آلومینیوم در سراسر جهان طی چند دهه گذشته مجبور شده‌اند به‌ دلیل افزایش قیمت‌های انرژی، ظرفیت تولید خود را به‌ طور موقت محدود و اغلب به‌ صورت دائم فرایند تولید خود را متوقف کنند. تنها در چند سال گذشته، بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم در قاره اروپا کاهش یافته است.

در عین حال در آمریکا، تنها واحدهای ذوب شرکت «Alcoa» در بخش «Massena» و بخش «Warrick» در کلان‌شهر نیویورک، واحد ذوب شرکت «Alcoa» در ایالت ایندیانا و واحدهای ذوب شرکت «Century Aluminium» در بخش «Mt Holly» در ایالت کارولینای جنوبی و شهر «Seebree» در ایالت کنتاکی فعال هستند.

علاوه‌براین، ابهاماتی در ارتباط با ادامه فعالیت واحدهای ذوب شرکت «Century Aluminium» در بخش «Mt Holly» در ایالت کارولینای جنوبی و شهر «Seebree» در ایالت کنتاکی وجود دارد زیرا هر دو واحد ذوب باید الزامات مورد نیاز سازمان بین‌المللی استانداردسازی را تا اول ماه می سال جاری میلادی برآورده کنند. در غیر این صورت، حق صدور حواله فروش محصولات خود را در بورس فلزات لندن از دست خواهند داد.

در همین راستا، یکی از سخنگویان شرکت «Century Aluminium» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت قصد دارد طی چند ماه آینده، مشکل مذکور را رفع کرده تا حق دریافت حواله فروش محصولات خود را همچنان حفظ کند.

لازم به ذکر است که میزان تولید آلومینیوم شرکت‌های «Alcoa»، «Rio Tinto» و «Century Aluminium» که کن باک آن‌ها را به تبانی متهم کرده است، مجموعا ۶ میلیون تن ارزیابی می‌شود.

سود غیرمنتظره شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم

به گفته باک، اگر سه تولیدکننده آلومینیوم مذکور از پول‌های بادآورده ناشی از تخطی از قانون عایدی داشته باشند، مبلغ مورد نظر در گزارش مالی آن‌ها منعکس نخواهد شد.

در رابطه با زیان خالص شرکت‌های ذکر شده ارقامی ارائه شده است. در همین راستا، شرکت «Alcoa» زیان خالص ۶۵۱ میلیون دلاری را برای سال ۲۰۲۳ گزارش کرد که فاصله زیادی با زیان خالص ۱۲۳ میلیون دلاری گزارش شده این شرکت در سال ۲۰۲۲ دارد.

شرکت «Rio Tinto» هنوز نتایج سال ۲۰۲۳ خود را منتشر نکرده است اما میزان درآمد خالص آن که شامل بخش‌های دیگری از جمله سنگ‌آهن و مس می‌شود، در نیمه اول سال مذکور ۴۳ درصد کاهش یافت؛ همچنین شاخص درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) آلومینیوم این شرکت نیز در مدت مشابه ۶۰ درصد افت پیدا کرد.

شرکت «Century Aluminium» که هنوز نتایج گزارش مالی سال ۲۰۲۳ خود را منتشر نکرده است، اخیرا اعلام کرد که ۱۳٫۸ میلیون دلار و ۲۹٫۳ میلیون دلار در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۳ زیان خالص داشته است.

علاوه‌براین، شرکت‌های «Rio Tinto» و «Alcoa» در تلاش هستند تا بر روی محصولات آلومینیومی کم‌کربن تولیدی خود یک پریمیوم سبز اعمال کنند. به نظر می‌رسد در حال حاضر اغلب مصرف‌کنندگان محصولات آلومینیومی سبز با پذیرش چنین رویه‌ای مخالفند و چنین مبلغی را به تولیدکنندگان این محصولات پرداخت نمی‌کنند.

موسسه «Fastmarkets» اختلاف قیمت آلومینیوم کم‌کربن آلیاژی «P1020A»، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا با قیمت آلومینیوم کم‌کربن با لحاظ ارزش افزوده محصول، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا را در روز جمعه دوم فوریه ۲۰۲۴ صفر ارزیابی کرد که  دقیقا مشابه اختلاف قیمت آلومینیوم‌‌های غیرسبز است.

در همین حال، اختلاف قیمت آلومینیوم کم‌کربن آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بنادر اروپا حدود ۱۰ تا ۲۵ دلار در هر تن در روز جمعه دوم فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی شد. بر همین اساس احتمالا تاثیر به‌کارگیری شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در قیمت‌گذاری‌های آلومینیوم سبز، به تدریج در آینده خود را نشان خواهد داد.

بند ۲۳۲ قانون تجارت آمریکا و اعمال تعرفه‌های گمرکی

اتهامات باک مبنی بر اینکه سه تولیدکننده نام برده به طور بالقوه درگیر تبانی بر سر ارائه قیمت‌های ضدرقابتی هستند، تا حد زیادی به تعرفه‌های بند ۲۳۲ قانون تجارت آمریکا مربوط می‌شود که در سال ۲۰۱۸ بر واردات آلومینیوم به این کشور اعمال شد.

در همین رابطه در سال ۲۰۱۹، دولت آمریکا تعرفه‌های گمرکی واردات از برخی کشورها از جمله کانادا را لغو کرد. علاوه‌براین، قراضه آلومینیوم بازیافت شده در آمریکا که تخمین زده می‌شود در بیش از ۷۰ درصد از قوطی‌های آلومینیومی تولید شده در آمریکا مورد استفاده قرار ‌گیرد، مشمول تعرفه‌های گمرکی بند ۲۳۲ قانون تجارت آمریکا نیست.

به گفته وی، این مسئله مانع اعمال تعرفه‌های گمرکی از سوی تولیدکنندگان آلومینیوم در قیمت فروش محصولات آن‌ها نخواهد شد.

انجمن آلومینیوم که شرکت‌های «Rio Tinto» و «Alcoa» از اعضای آن محسوب می‌شوند، در بیانیه‌ای به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که قیمت آلومینیوم در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) نظارت می‌شود و این کمیسیون تاکنون هیچ نشانه‌ای از بی‌نظمی در بازار فلز مذکور در آمریکا مشاهده نکرده است.

با توجه به اظهارات برخی مصرف‌کنندگان نهایی در صنعت نوشیدنی، پریمیوم محصولات آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه آمریکا به گونه‌ای محاسبه می‌شود که مصرف‌کنندگان نهایی آلومینیوم بدون در نظر گرفتن کشور مبدا یا مقدار محتوای بازیافتی استفاده شده در تولید قوطی آلومینیومی، در نهایت تعرفه‌های گمرکی را پرداخت می‌کنند.

برایان کرافورد، رئیس و مدیر اجرایی موسسه «Beer Institute» عنوان کرد که پریمیوم محصولات آلومینیوم به مقصد ایالت‌های غرب میانه آمریکا، به یک عامل تاثیرگذار تبدیل شده است که به طور مصنوعی قیمت آلومینیوم را برای مصرف‌کنندگان نهایی افزایش می‌دهد.

برخی مصرف‌کنندگان نهایی بر این باورند که باید اختیارات سازمان تنظیم‌کننده قوانین فدرال در رابطه با افزایش نظارت بر نحوه ارزیابی پریمیوم محصولات آلومینیومی به مقصد ایالت‌های غرب میانه آمریکا را افزایش داد. آن‌ها معتقدند که این اقدام، رقابت و شفافیت را در بازارهای آلومینیوم ایالات متحده آمریکا افزایش می‌دهد.

با این وجود، راه‌حل قانونی پیشنهادی نظارت، بررسی و تعیین قیمت و ارائه گزارش نهادها در بازار آلومینیوم، منجر به کاهش مقدار پریمیوم نخواهد شد.

اغلب مصرف‌کنندگان تاکید دارند که هزینه‌ها در زنجیره تامین نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت اما آنچه در این حین مهم برشمرده می‌شود، این است که آیا تولیدکنندگان آلومینیوم افزایش هزینه‌ها را مدیریت خواهند کرد و یا افزایش هزینه‌ها را به برخی از مصرف‌کنندگان نهایی همچون تولیدکنندگان قوطی‌ نوشیدنی‌ها منتقل می‌کنند؟

همچنین قیمت‌گذاری در بازار آلومینیوم ایالت‌های غرب میانه آمریکا، با چالش‌های بزرگی نظیر تعداد بالای مراکز انجام معاملات، پراکندگی جغرافیایی مصرف‌کنندگان و روش‌های متنوع حمل فلزات روبه‌رو است. با این تفاسیر، متهم کردن تولیدکنندگان آلومینیوم به تبانی برای افزایش قیمت‌ها در زمان تورم به نظر می‌رسد که اقدامی به دور از تصور و غیرمنطقی باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40117

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.