• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

اختلاف در بهره‌برداری یکی از معادن شرکت «Sigma Lithium» در برزیل

  • کد خبر : 30733
  • 17 مهر 1402 - 14:07
اختلاف در بهره‌برداری یکی از معادن شرکت «Sigma Lithium» در برزیل
دادگاهی در برزیل، حکم توقف فروش یا استخراج از دو قطعه زمین که شرکت «Sigma Lithium» در حال برنامه‌ریزی برای استخراج به روش روباز در آن است را صادر کرد.

دادگاهی در برزیل، حکم توقف فروش یا استخراج از دو قطعه زمین که شرکت «Sigma Lithium» در حال برنامه‌ریزی برای استخراج به روش روباز در آن است را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «Sigma Lithium» مستقر در ونکوور کانادا، یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در بخش استخراج و تولید لیتیوم در برزیل محسوب می‌شود که در استفاده از روش‌های استخراج مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر پیشگام است. به گفته شرکت «Sigma Lithium»، نام این شرکت از سوی برخی تولیدکنندگان برتر خودرو جهان به عنوان یک هدف بالقوه برای فرایند اکتساب و خرید مطرح است.

در ماه‌های اخیر، شرکت «Sigma Lithium» درگیر یک نبرد حقوقی میان زن و شوهری شده است که تا اوایل سال ۲۰۲۳، این شرکت را با یکدیگر اداره می‌کردند. طلاق این زوج، منجر به ارائه دست کم پنج دادخواست حقوقی بر سر مشاغلی که این دو با یکدیگر ایجاد کرده بودند، شد. یکی از این دادخواست‌های حقوقی، بر سر برخی از حقوق بهره‌برداری از معادنی است که شرکت «Sigma Lithium» قصد دارد در آن استخراج انجام دهد.

خبرگزاری رویترز با بررسی چهار شکایت گزارش نشده قبلی در برزیل که از سوی آنا کابرال گاردنر، مدیر اجرایی فعلی شرکت «Sigma Lithium» و کالوین گاردنر، همسر و مدیرعامل سابق وی ارائه شده بود، اشاره کرد. کالوین گاردنر در ماه ژانویه ۲۰۲۳ از سمت خود کناره‌گیری کرد و شرکت «Sigma Lithium» دلیل این استعفا را اعلام نکرد.

سخنگوی شرکت «Sigma Lithium» در بیانیه‌ای در پاسخ به سوالی درباره مسائل مطرح شده توسط گاردنر در دادخواست‌ها، بیان کرد: اکثر این اتهامات بی پایه و اساس هستند و اثبات نادرستی آن‌ها طی مراحل دادرسی در دادگاه مشخص خواهد شد.

آنا کابرال گاردنر به درخواست برای اظهارنظر در همین رابطه پاسخی ارائه نداده است. در یکی از دعاوی مطرح شده، کالوین گاردنر، همسر خود را متهم کرد که از اختیارات وی به عنوان سهام‌دار عمده در شرکتی به نام «RI-X Mineracao e Consultoria» که هر دو در آن سهام دارند، برای واگذاری حق بهره‌برداری معادن از شرکت تابعه «RI-X Mineracao e Consultoria» با نام «RI-X» به شرکت «Sigma Lithium» سوء استفاده کرده است.

وکلای کالوین گاردنر استدلال کردند که این واگذاری حق بهره‌برداری معادن به شرکت «Sigma Lithium» برای استخراج لیتیوم، بر توسعه پروژه معدنی شرکت «RI-X» تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بررسی اسناد نشان می‌دهد که در زمان واگذاری حق بهره‌برداری معادن، کالوین گاردنر حدود ۴۹ درصد و همسر وی، حدود ۵۱ درصد از سهام شرکت «RI-X» در اختیار داشته‌‎اند. شرکت «RI-X» در این خصوص هنوز اظهارنظری ارائه نداده است.

یک قاضی در ایالت سائوپائولو برزیل طی حکمی در روز ۲۷ ژوئن ۲۰۲۳ در رابطه با واگذاری حق بهره‌برداری معادن که در ماه می ۲۰۲۳ اعطا شده است، مطرح کرد: واگذاری آزادانه این حق بهره‌برداری ممکن است به منافع کالوین گاردنر آسیب برساند. بر اساس این حکم، شرکت «Sigma Lithium» امکان فروش، استخراج و یا استفاده از این دو قطعه زمین معدنی خود که آن را از طریق شرکت «RI-X» به دست آورده است، ندارد.

خبرگزاری رویترز عنوان کرد در رابطه با چگونگی و زمان لغو این حکم اطلاعی در دسترس نیست. طبق اسناد موجود در دادخواست ارائه شده توسط وکلای کالوین گاردنر، قطعه زمین‌های مورد مناقشه در میان دو گودال معدنی قرار دارند که برای بهره‌برداری فازهای دوم و سوم پروژه «Grota do Cirilo» واقع در ایالت میناس گرایس برزیل برنامه‌ریزی شده است.

شرکت «Sigma Lithium» در این خصوص به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که صدور این حکم، به توسعه معادن این شرکت لطمه‌ای وارد نمی‌کند. این شرکت افزود: این منطقه از طریق توافق‌نامه مشترک که در ماه آگوست ۲۰۲۳ با شرکت «RI-X» به امضا رسید، توسعه پیدا خواهد کرد و مسئله دادخواست مطرح شده هیچ تاثیری بر توافق میان شرکت‌های «Sigma Lithium» و «RI-X» نگذاشته است.

سخنگوی شرکت «Sigma Lithium» خاطرنشان کرد: دادخواست مطرح شده در رابطه با دو قطعه زمین‌ مذکور، به عنوان مانعی برای بررسی پیشنهاد خرید سهام ارائه شده از سوی برخی شرکای بالقوه این شرکت در صنایع جهانی انرژی، خودرو، باتری و پالایش لیتیوم نخواهد بود.

گفتنی است سهام شرکت «Sigma Lithium» در بعد از ظهر روز معاملاتی پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۴ درصد افزایش یافت اما پس از ارائه گزارش رویترز در مورد حکم دادگاه مذکور، ارزش سهام این شرکت حدود ۲ درصد افت پیدا کرد.

طبق اسناد موجود در پرونده قضایی، زمین‌های مورد مناقشه مساحتی بالغ بر حداقل ۱۵ هکتار دارند و وکلای کالوین گاردنر ارزش آن را ۲٫۹ میلیارد رئال برزیل (۵۹۵ میلیون دلار آمریکا) تخمین می‌زنند.

شرکت «Sigma Lithium» ضمن مخالفت با این ارزش‌گذاری، آن را غیرمتعارف خواند و افزود: کالوین گاردنر از قبل با این واگذاری از طریق ایمیل‌ موافقت خود را اعلام کرده است؛ مسئله‌ای که هنوز به تایید خبرگزاری رویترز نرسیده است.

شرکت «Sigma Lithium» در خصوص این دو قطعه زمین تاکید کرد که این زمین‌ها، دارای هیچ منابع و ذخایر معدنی نیستند و این شرکت برای ارزش‌گذاری این دو قطعه با شرکت «Deloitte» همکاری خواهد کرد؛ اگرچه شرکت «Deloitte» تاکنون اظهار نظری در این رابطه ارائه نداده است.

وکلای شرکت «Sigma Lithium» درخواست لغو این حکم را به قاضی ارائه دادند و طی دادخواستی در روز ۲۸ آگوست ۲۰۲۳ استدلال کردند که این کار بر توسعه آزاد تجارت این شرکت در پروژه «Mineracao» تاثیر می‌گذارد.

آن‌ها همچنین از قاضی درخواست کردند که به منظور حفظ داده‌های تجاری حساس این شرکت، این پرونده دادخواهی مهر و موم شود؛ البته قاضی این پرونده هنوز در این خصوص تصمیم خود را اعلام نکرده است.

لازم به ذکر است که فرایند استخراج معدن در فاز اول پروژه «Grota do Cirilo»، تنها دارایی پر سود شرکت «Sigma Lithium» که در حدود ۶ کیلومتری (چهار مایلی) شمال منطقه مورد مناقشه واقع شده در حال انجام است.

طبق گزارش انجمن معدن برزیل، شرکت «Sigma Lithium» در یک بیانیه مطبوعاتی در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که انتظار می‌رود در اولین سال بهره‌برداری کامل از فاز اول این پروژه، حدود ۲۷۰ هزار تن کنسانتره لیتیوم تولید شود که معادل بیش از ۱۱۲ هزار تن کنسانتره لیتیوم تولید شده در کل برزیل در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

شرکت «Sigma Lithium» در بیانیه خود عنوان کرد که با توسعه فاز دوم این پروژه که طبق گزارش مالی روز ۳۰ ژوئن سال جاری از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد، مقدار تولید کنسانتره لیتیوم این شرکت به ۷۶۶ هزار تن در سال افزایش می‌یابد.

ارزش سهام شرکت «Sigma Lithium» در سال جاری به دلیل انتظارات برای خرید سهام این شرکت از سوی برخی شرکت‌های مطرح دیگر، حدود ۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. در همین رابطه، این شرکت مطرح کرد که چندین پیشنهاد خرید سهام از برخی طلایه‌داران صنعت جهانی در صنایعی همچون انرژی، خودرو، باتری و پالایش لیتیوم دریافت کرده است.

به گفته برخی از شرکت‌های فعال در حوزه معدن، ماجرای طلاق کالوین گاردنر و آنا کابرال گاردنر، بر برنامه این شرکت به منظور توسعه سهام خود سایه افکنه است. ماه گذشته، شرکت «Sigma Lithium» از کالوین گاردنر در دادگاهی در نیویورک شکایت کرد و وی را به سرقت اسرار تجاری برای به‌دست آوردن اهرم فشار در روند طلاق از کالوین گاردنر متهم کرد.

شرکت «Sigma Lithium» از اظهار نظر در مورد دادخواست مطرح شده در دادگاه نیویورک خودداری کرد و افزود: مسئله طلاق یک موضوع کاملا خصوصی و شخصی است و هیچ تاثیری بر نحوه تجارت این شرکت نخواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30733

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.