• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس عنوان کرد:

ارتقای روابط موثر و سطح دانش در مسیر توسعه

  • کد خبر : 39209
  • 10 بهمن 1402 - 5:57
ارتقای روابط موثر و سطح دانش در مسیر توسعه
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس گفت: فولاد اقلید از جمله فعالان صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید که با درک نقش و جایگاه روابط عمومی در پیشرفت و تعالی سازمان، نگرش خود را نسبت به عملکرد این بخش تغییر داده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، در صدد بازیابی جایگاه حقیقی روابط‌ عمومی در کسب‌وکار است.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس گفت: فولاد اقلید از جمله فعالان صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید که با درک نقش و جایگاه روابط عمومی در پیشرفت و تعالی سازمان، نگرش خود را نسبت به عملکرد این بخش تغییر داده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، در صدد بازیابی جایگاه حقیقی روابط‌ عمومی در کسب‌وکار است.

محمدرضا خزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص نقش و اهمیت روابط عمومی در سازمان، بیان کرد: ارتباطات و گسترش روابط اجتماعی از دیرباز زیربنا و بنیان شکل‌گیری جوامع بشری بوده‌اند. حتی به جرات می‌توان گفت که علوم و فنون مختلف، پیشرفت و توسعه خود را مرهون گسترش ارتباطات انسانی و تحولات آن هستند. در جوامع امروزی سازمان به عنوان یک سیستم پیچیده در فضای کسب‌وکار، حجم بالایی از داده‌های درون‌سازمانی را در اختیار دارد و با کسب اطلاعات از محیط پیرامون خود، ترکیب، پردازش و انعکاس آن‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین برقراری ارتباطات سازنده و تعاملات دوسویه میان محیط درونی و بیرونی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه سازمان ایفا می‌کند. بخش روابط عمومی پل ارتباطی میان سازمان‌ها و مخاطبان آن‌ها به شمار می‌آید و می‌تواند با تبادل اطلاعات درست، نقشی مهم و کلیدی در جذب مخاطبان و تحقق اهداف آینده سازمان داشته باشد. در واقع این حوزه می‌تواند با منعکس کردن عملکرد، انتقال سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های سازمان به مخاطبان و انعکاس دیدگاه‌ها، نیازها و نظرات مشتریان به مجموعه، تعامل سازنده‌ای را میان سازمان و مخاطب ایجاد کند؛ در شکل‌گیری شبکه توزیع و تقاضا به صورت برنامه‌ریزی‌شده‌تر و منسجم‌تر نقش موثری داشته باشد و با ایجاد حس رضایتمندی مشتریان از ارتباطات موثر، جایگاه سازمان را در کسب‌وکار ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها برای مدیریت اطلاعات و نحوه انتقال آن به جامعه و یا سازمان اطلاق می‌شود که اهداف اصلی آن حفظ تصویر برند، به نمایش گذاشتن دستاوردها و عملکرد سازمان در قالب بیانیه‌ها، کنفرانس خبری و … و همچنین کنترل تشویش اذهان عمومی در زمان بروز مشکلات و چالش‌ها است، اظهار داشت: برقراری روابط با رسانه‌ها، مشتریان، گروه‌های اجتماعی و …، پاسخ به درخواست رسانه‌ها، نوشتن بیانیه‌های مطبوعاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تدوین استراتژی‌های گسترش روابط عمومی، مدیریت ارتباطات، درگیر کردن ذی‌نفعان، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و مدیریت رویدادها، بخش مهمی از مسئولیت‌های روابط عمومی در سازمان‌ها است.

نقش موثر روابط عمومی در برند سازمانی

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس ادامه داد: طیف وسیع فعالیت‌های روابط عمومی و برقراری ارتباط مستقیم مخاطبان و مشتریان با سازمان، بیانگر این مسئله است که بازتاب هرگونه اطلاعاتی از سوی این بخش تاثیر بسزایی در ایجاد اعتماد و اطمینان به مخاطب و حفظ شهرت برند دارد. در واقع استراتژی‌های روابط عمومی، نقش تعیین‌کننده‌ای برای تثبیت جایگاه برند و شکل‌گیری تصویر مثبتی از برند خصوصا برای سهام‌داران، مشتریان و سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند. بنابراین بخش روابط عمومی در هر سازمانی با ایجاد کانال‌های ارتباطی مناسب و برقراری ارتباطات موثر به جز تصویرسازی می‌توانند تاثیرات منفی نسبت به شهرت برند را به حداقل برسانند. در شرایط فعلی که رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی به شدت گسترش یافته‌اند و دسترسی سریع به اخبار و اطلاعات در کسری از زمان امکان‌پذیر شده است، روابط عمومی سازمان‌ها می‌توانند با همکاری موثر با رسانه‌ها، از آسیب‌های احتمالی به برند و تشویش اذهان عمومی جلوگیری به عمل آورند.

خزایی با بیان اینکه در عصر امروز ارتباطات شکل پیچیده‌تری به خود گرفته‌اند؛ به طوری که دسترسی به اخبار فقط به روش‌های سنتی و از طریق مطبوعات و رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون نیست و هر فرد می‌تواند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به اخبار دسترسی داشته باشد، عنوان کرد: در واقع مخاطب از شکل سنتی خود خارج شده و به واسطه انواع ابزارها مانند شبکه‌های تحت وب، وبلاگ‌ها، فضاهای مجازی و … مفهوم جدیدی پیدا کرده است. تحولات در حوزه ارتباطات جمعی، روابط عمومی کسب‌وکارها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به طوری که در چنین شرایطی نقش و عملکرد روابط عمومی در به اشتراک گذاشتن پیام‌ها و اخبار موثق در کمترین زمان و ایجاد ذهنیت صحیح اهمیت بسیاری دارد و در بازتاب هر پیام باید ادراک و استنباط صحیحی از باورها، فرهنگ، تاریخ، شرایط اجتماعی و … اذهان عمومی وجود داشته باشد.

وی افزود: باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، شناخت مخاطب به تنهایی کافی نیست و برای منعکس کردن اخبار، اطلاعیه‌‎ها و پیام‌های سازمان باید از رسانه‌هایی که تحت تاثیر تکنولوژی، فرهنگ و … استفاده از آن‌ها در میان عموم جامعه رایج شده است، بهره‌مند شد. در واقع زمانی استراتژی‌های روابط عمومی تاثیرگذار خواهند بود که اخبار، پیام‌ها، اطلاعیه‌ و … با استفاده از ابزارهای جدید و در دسترس مانند تلفن همراه که در دسترس عموم جامعه است، به اشتراک گذاشته شود و مخاطب بتواند اطلاعات را بر بستر پلتفرم‌های اجتماعی دریافت کند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که مخاطبان به راحتی با سازمان ارتباط برقرار و به اخبار و اطلاعیه‌های آن دسترسی پیدا کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس تاکید کرد: باید در نظر داشت که نحوه انتشار اخبار و میزان تاثیرگذاری آن‌ها، به رعایت اصول ارتباطات نیز بستگی دارد. انتقال پیام به مخاطب باید به گونه‌ای باشد که بتوان اثرگذاری آن را در ذهن مخاطبان تضمین کرد و این مسئله بسیار به درک مدیریت روابط عمومی و استفاده از استراتژی‌های سازنده بستگی دارد؛ به این معنا که استفاده از هر فرصتی برای انتقال پیام و در هر رسانه‌ای، صرفا منجر به جذب مخاطب و تثبیت جایگاه برند در جامعه نمی‌شود بلکه باید زمان، محتوای پیام و ارکان ارتباطات را به خوبی شناخت و سپس نسبت به پیاده‌سازی برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها اقدام کرد.

نیازمند تغییر در نگرش‌ها هستیم

خزایی با اشاره به اینکه روابط عمومی یکی از موثرترین عوامل در انعکاس عملکرد و دستاوردهای سازمان تلقی می‌شود زیرا ممکن است سازمان برنامه تولید را محقق کرده باشد و طرح‌های توسعه‌ای را مرحله به مرحله اجرا کند اما کارنامه درستی از عملکرد آن ارائه نشده باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر انتظارات از هر سازمانی فراتر از گذشته شده است و روند پیشبرد اهداف و برنامه‌ها به شکل شعارگونه نیز می‌تواند مخاطب را از برند دلسرد کند. بنابراین مخاطبان باید به راحتی بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات درست، عملکرد سازمان را مشاهده کنند و تصویری واضح از سازمان داشته باشد. در اینجا سازمان‌هایی که بتوانند با خلاقیت و نوآوری هر روز روابط خود را بهبود ببخشند و تغییر در نگرش و رفتار را سرلوحه امور روابط عمومی قرار دهند، همگام با تغییر و تحول در نوع روابط و ابزارهای ارتباط جمعی از ایده‌های نو و خلاقانه بهره‌مند می‌شوند. لازمه تحقق این امر، ارتقا و به‌روزرسانی دانش عمومی مدیریت روابط عمومی در علم و صنعت است تا همواره بتواند استراتژی‌ها را در جهت اهداف و برنامه‌های سازمان دنبال کند زیرا روابط عمومی نه‌ تنها عملکرد بلکه افکار و رویکردهای سازمان را بازتاب می‌دهد و استفاده از افراد توانمند، با سطح دانش مناسب و باانگیزه در این حوزه موثر واقع می‌شود.

به گفته وی، با این حال گسترش روابط عمومی بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی با جامعه، از موضوعات مهمی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و چنانکه باید و شاید زیرساخت‌های فناوری اطلاعات لازم برای گسترش ارتباطات ایجاد نشده است. بنابراین انعکاس تمام ابعاد و ارکان بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنعت فولاد، موضوع چالش‌برانگیزی برای سازمان‌ها به شمار می‌آید. در واقع در این حوزه اقدامات بنیادینی برای تغییر نگرش‌ها به نقش و جایگاه روابط عمومی انجام نشده است و اغلب حوزه فعالیت روابط عمومی و بازاریابی و تبلیغات در یک سمت‌و‌‌سو قرار می‌گیرد که آن‌ها را از رسالت اصلی خود یعنی ارتباطات دوسویه سازمان و مخاطب منحرف می‌کند.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس مطرح کرد: چنانچه اشاره شد تصویرسازی برند در اذهان عمومی، یکی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی است؛ به طوری که در صورت بروز چالش، اخبار نادرست نتوانند عموم جامعه را در جهت مخالف سازمان سوق دهند. در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی، بروز چالش‌هایی نظیر ناترازی میان تولید و مصرف برق، افت بازار سهام و … نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند افراد جامعه از اهمیت و نقش صنعت در رشد تولید و رونق اقتصادی آگاهی چندانی نداشته‌اند؛ در حالی که اگر روابط عمومی‌ سازمان‌ها با شفاف‌سازی، تصویر پررنگ‌تر و منسجم‌تری را از نقش و اهمیت صنایع معدنی و فلزی در اذهان عمومی حک کرده بودند، اعتماد آحاد جامعه به این بخش بیشتر از گذشته بود.

خزایی با بیان اینکه شرکت فولاد اقلید پارس از جمله فعالان صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود که با درک نقش و جایگاه روابط عمومی در پیشرفت و تعالی سازمان، نگرش خود را نسبت به عملکرد این بخش تغییر داده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در صدد بازیابی جایگاه حقیقی روابط‌ عمومی در کسب‌وکار است، تصریح کرد: در همین راستا این شرکت ابتدا ابزارها و روش‌های ارتباطی را به درستی شناسایی می‌کند و روابط سازمانی را با مخاطبان متناسب با روش‌ها و رویکردهای جدید تغییر می‌دهد. برنامه‌ریزی استراتژیک، فرایندمحور بودن برنامه‌ها و برقراری ارتباطات استراتژیک با عموم جامعه در کنار انجام فرایندهای تحقیق و توسعه، از جمله موضوعاتی هستند که شرکت فولاد اقلید پارس به آن‌ها توجه ویژه‌‌ای دارد و در تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌های خود، استفاده از ابزارها و راهکارهای مناسب را در اولویت قرار می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: این شرکت میزان تاثیر اتخاذ رویکردها و اجرای برنامه‌ها را ارزیابی می‌کند تا به استانداردهای مناسب در گسترش روابط خود با جامعه مخاطبان برسد و تصمیمات و اقدامات مناسب‌تری را برای بهبود روابط دوسویه سازمانی خود به ثمر برساند. شرکت فولاد اقلید پارس با تداوم یادگیری و ارتقای سطح دانش در مسیر توسعه و رفع چالش‌های آینده بخش روابط عمومی حرکت می‌کند؛ به طوری که بتواند از این طریق به جایگاهی ویژه در صنعت فولاد کشور دست یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39209

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.