• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

استانداردسازی فعالیت‌ها و محصولات؛ هدف مدیریت و كاركنان فولاد مباركه

  • کد خبر : 31270
  • 23 مهر 1402 - 9:27
استانداردسازی فعالیت‌ها و محصولات؛ هدف مدیریت و كاركنان فولاد مباركه
در جهان امروز، استانداردسازی منحصرا به تولید تجهیزات و محصولات محدود نمی‌شود. با توجه به توسعه علوم در همه زمینه‌ها، امروزه کمتر فعالیتی را سراغ داریم که نیاز به رعایت الزامات استانداردهای آن حوزه نداشته باشد.
در جهان امروز، استانداردسازی منحصرا به تولید تجهیزات و محصولات محدود نمی‌شود. با توجه به توسعه علوم در همه زمینه‌ها، امروزه کمتر فعالیتی را سراغ داریم که نیاز به رعایت الزامات استانداردهای آن حوزه نداشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ۲۲ مهر ماه، روز جهانی استاندارد نام‌گذاری شده است تا در مقیاس جهانی، تاکیدی بر اهمیت استاندارد باشد. در فولاد مبارکه و به‌ طور اعم گروه فولاد مبارکه، استانداردسازی تمامی فعالیت‌ها و محصولات به‌ عنوان هدف مدیریت و کارکنان در نظر گرفته شده است. 
در همین راستا، علیرضا کی‌یگانه، مدیر کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: استانداردسازی از پایه‌های علم است و در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزایی دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج سنجش‌پذیر علوم، فنون و تجربه‌های بشری که به‌ صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به‌ منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار رود.

وی عنوان کرد: در جهان صنعتی امروز، همه‌ چیز در حال تحول است. در این عرصه، استانداردهای جدیدی که به مدیریت کیفیت موسوم است، فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی‌کند بلکه خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می‌گیرد. این مدیریت و برنامه‌ریزی هدفمند، پویایی را به بخش‌های سازمانی هدیه می‌دهد. سرمایه‌گذاری در راه بهبود کیفیت کالاهای تولیدی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف‌کنندگان داخلی و راه‌یابی کالاها به بازارهای جهانی و کاهش واردات، مهم‌ترین اصل در توسعه اقتصادی است.

مدیر کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: هر کشور در حال‌ توسعه که افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در راس برنامه‌های خود قرار داده باشد، درمی‌یابد که استانداردسازی شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات، ازجمله نکات اصلی در برنامه‌های توسعه است.

کی‌یگانه مطرح کرد: در این راستا و بنا به اهمیت رعایت استانداردها واحد کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه، مشخصات و پارامترهای متنوع کیفی کلیه محصولات تولیدی در نواحی مختلف آهن‌سازی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، نورد گرم و سرد اعم از تختال و انواع ورق‌های گرم و سرد را مطابق با استانداردهای تعریف‌ شده ملی و بین‌المللی (ISO,DIN,EN,JIS و…) برای هر محصول بر اساس نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان کنترل، بازرسی و پس از مطابقت و تایید ارسال می‌کند تا در کنار سیستم‌های مختلف مدیریت کیفیت (ISO) ضامن حقوق مشتریان باشد.

امیر صالحی، مدیر آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: با توجه به نقش کلیدی آزمایشگاه در فرایند تولید محصولات باکیفیت از زمان ایجاد مفهوم استاندارد، همواره آزمایشگاه یکی از ارکان اصلی در تدوین و به‌کارگیری مفاهیم استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: جهت استانداردسازی فعالیت آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان، استاندارد (ISO/IEC 17025) تحت عنوان الزامات عمومی احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون تدوین شده است. این استاندارد با ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه، علاوه‌بر بررسی الزامات مدیریتی، به الزامات فنی و تخصصی مورد نیاز یک آزمایشگاه نیز می‌پردازد و به‌ طور مستمر آزمایشگاه‌ها را ارزیابی می‌کند تا از به‌روز بودن روش‌های آزمون، مناسب بودن تجهیزات، تاسیسات و دانش فنی کارکنان اطمینان حاصل کند.

مدیر آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: اخذ گواهینامه‌ استاندارد (ISO/IEC 17025) توسط یک آزمایشگاه، باعث ایجاد مزایایی همچون افزایش دقت و صحت نتایج آزمایشگاهی؛ کسب اعتبار ملی و بین‌المللی به‌ نحوی‌ که نتایج خروجی این آزمایشگاه در آزمون‌هایی که صلاحیت آن کسب شده در تمام نقاط جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ افزایش اعتماد مشتریان و بهبود و ارتقای دانش فنی کارکنان می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه از ابتدای تدوین این استاندارد، نسبت به استقرار آن اقدام کرده و اولین گواهینامه این استاندارد را از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) در سال ۱۳۹۰ دریافت کرده است. در راستای اعتباربخشی بین‌المللی به آزمایشگاه‌های شرکت، آزمایشگاه‌ها توسط آژانس تایید صلاحیت ترکیه (TURKAK) در سال ۲۰۱۶ نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و گواهینامه این استاندارد با اعتبار بین‌المللی اخذ شده است و به‌طور مستمر جهت تمدید این گواهینامه‌ها، آزمایشگاه‌ها مورد ارزیابی و ممیزی قرار می‌گیرند.

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در این خصوص بیان کرد: فولاد مبارکه در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در زمینه محصولات فولادی تخت نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند؛ کارشناسان و متخصصان این شرکت در کمیته‌های متناظر در سازمان ملی استاندارد عضویت داشته و در تدوین و بازنگری استانداردها مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: گفتنی است کمیته‌های متناظر در حوزه‌های مختلف محصولات فولادی و به‌ تفکیک طبقه‌بندی انجام‌ شده وجود دارد که افراد بر اساس تخصص در این کمیته‌ها عضویت داشته‌اند. از آنجایی که واحد متالورژی و روش‌های تولید طراحی و تولید محصولات جدید را بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهد، نقش پررنگی در این راستا ایفا می‌کند و به سایر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز خدمات قابل‌توجهی ارائه می‌دهد.

محمدعلی زمانی، رئیس پشتیبانی فنی مشتریان شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: از استانداردها به‌ عنوان زبان مشترک دنیای امروز در رشد و توسعه کسب‌وکارها و انجام تبادلات تجاری یاد می‌شود و تنها با تکیه و تسلط بر این زبان، امکان معنا بخشیدن به دادوستد جهانی و حضور در بازارهای بین‌المللی وجود دارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، استانداردها در زندگی اجتماعی ما کمک می‌کنند تا از کیفیت محصولات و خدماتی که دریافت می‌کنیم اطمینان داشته باشیم. در واقع اگر کالایی با شاخص‌های استاندارد تولید و ارائه شود، از کیفیت خوبی برخوردار بوده و به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای جهان برای حرکت‌های اقتصادی خود استانداردهایی را معرفی می‌کنند.

رئیس پشتیبانی فنی مشتریان شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: با توجه به اینکه هدف غایی استانداردها، ارائه خدمت کیفی به مصرف‌کنندگان و رشد و توسعه تولیدکنندگان و نیز رمز بقا در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی است، در تمام کشورها خصوصا ایران، موضوع تدوین و استقرار استانداردها با جدیت دنبال می‌شود.

سیامک شجاعی، مدیر تضمین کیفیت  استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه در این زمینه مطرح کرد: یکی از عوامل اصلی و مهم موفقیت سازمان‌ها در فضای کسب‌وکار، بدون شک مفهوم کلیدی مدیریت است. تعریف مدیریت در نگاه کلاسیک در چرخه برنامه‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام خلاصه شده است. در واقع سازمان‌ها با درک محیط، اقدام به برنامه‌ریزی جهت دستیابی به موفقیت در فضای رقابتی کرده و سپس منابع لازم برای دستیابی به برنامه را شناسایی و تامین می‌کنند. در مرحله اجرا، عملیات سازمان در جهت تحقق برنامه‌ها مدیریت می‌شود و در نهایت با ممیزی و بررسی فرایندها، میزان انطباق و اثربخشی عملیات در تحقق برنامه‌ها، سنجش می‌شود و متناسب با آن اقدامات اصلاحی و یا بازنگری برنامه‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش رقابت و پیچیدگی فضای کسب‌وکار، عوامل و مولفه‌های موفقیت در سازمان‌ها نیز دستخوش تغییرات شده‌اند و به‌تبع آن مدیریت بنگاه‌ها پیچیده‌تر و مشکل‌تر شده است. به‌ طور مثال، اگر در سال‌های گذشته صرفا از مدیریت کیفیت، ایمنی و یا محیط‌ زیست صحبت می‌شد، امروزه مدیریت انرژی و آب، برند، ریسک، دانش، نوآوری، رضایت مشتری، تداوم کسب‌وکار، آموزش، دارایی‌ها و…، جزئی از وظایف مدیران جهت موفقیت سازمان‌ها شده است.

مدیر تضمین کیفیت  استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: استانداردهای مدیریتی، در واقع نقش ایجاد یک الگوی یکپارچه مدیریتی برای تمام المان‌های موثر بر کسب‌وکار سازمان‌ها را بر عهده دارند. فولاد مبارکه به‌ عنوان یک سازمان پیشرو در این حوزه، همواره از بدو تاسیس استفاده از استانداردهای مدیریتی در کنار استانداردهای فنی را به‌عنوان یک راهبرد مدنظر داشته است.

شجاعی تصریح کرد: استقرار ۱۰ استاندارد مدیریتی در حوزه‌های مختلف، گواهی بر این مدعاست. همچنین حضور بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان شرکت در فرایند ممیزی داخلی، آموزش‌های سالانه برای رده‌های مختلف نشان از اهمیت این موضوع در تربیت مدیرانی با تفکر سیستمی برای آینده سازمان دارد.

وی در پایان یادآور شد: همچنین شرکت فولاد مبارکه از سال ۲۰۱۵ تاکنون  موفق به اخذ و تمدید گواهینامه‌های استانداردهای مدیریتی شامل سیستم مدیریت کیفیت (ISO9001)، مدیریت محیط‌ زیست (ISO14001)، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (ISO45001)، مدیریت انرژی (ISO50001)، مدیریت ادعای مشتریان (ISO10002)، مدیریت رضایت مشتری  (ISO10004)، مدیریت ریسک (ISO31000)، مدیریت دانش (ISO30401)، مدیریت شایستگی (ISO10015)، مدیریت کرونا (ISO45005)  و دستورالعمل فنی کالیبراسیون (ISO17025) از شرکت S.G.S سوئیس  شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31270

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.