• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

استراتژی جدید استرالیا در حوزه مواد معدنی حیاتی

  • کد خبر : 35985
  • 21 آذر 1402 - 9:12
استراتژی جدید استرالیا در حوزه مواد معدنی حیاتی
وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی به موسسه «Fastmarkets» گفت: امکان توسعه فرایند تولید مواد فعال کاتدی (CAM) در این ایالت را پس از آغاز روند تولید مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) بررسی و ارزیابی خواهد کرد.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی به موسسه «Fastmarkets» گفت: امکان توسعه فرایند تولید مواد فعال کاتدی (CAM) در این ایالت را پس از آغاز روند تولید مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) بررسی و ارزیابی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بیل جانستون بیان کرد: این اقدام بخشی از طرح ایالت استرالیای غربی برای توسعه زنجیره تامین باتری لیتیوم‌یونی در صنایع پایین‌دستی و حمایت بیشتر از فرصت‌های ارزش افزوده برای صنعت باتری و مواد معدنی حیاتی به‌کاررفته در تولید آن به شمار می‌رود.

جانستون در مصاحبه اختصاصی اخیر خود بیان کرد: از زمانی که ایالت استرالیای غربی طرح استراتژی صنعت باتری خود را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد، تمرکز خود را استخراج مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم و نیکل و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تامین تولید باتری‌ها از طریق افزایش مقدار تولید هیدروکسید لیتیوم قرار داد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو واحد تولید هیدروکسید لیتیوم، در حال فعالیت و یک واحد تولید دیگر در ایالت استرالیای غربی، در دست ساخت قرار دارد. اخیرا شرکت معدنی «BHP» یک واحد تولید سولفات نیکل را در پالایشگاه فعلی خود راه‌اندازی کرده است. به علاوه، برخی شرکت‌های دیگر در این ایالت پروژه‌هایی برای تولید نیکل، کبالت، گرافیت و آلومینا با خلوص بالا در صنایع میان‌دستی در دست اجرا دارند.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی با تاکید بر اینکه این نهاد از روزنه منطق به این مسائل می‌نگرد، تصریح کرد: این نهاد در حال همکاری با تعدادی از فعالان این بخش در زمینه تولید مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) است و هنگامی که تولید این مواد واسطه به نقطه مورد نظر رسید، می‌توان در رابطه با راه‌اندازی واحدهای تولید مواد فعال کاتدی بحث و مذاکره کرد.

گفتنی است مواد فعال کاتدی (CAM)، یک ماده اولیه حیاتی در تولید باتری است که حدود ۴۰ درصد از هزینه تولید سلول باتری را به خود اختصاص می‌دهد. در حال حاضر، فرآوری تولید مواد فعال کاتدی (CAM) و مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) در آسیا متمرکز شده است اما برخی شرکت‌ها در تلاش هستند تا ظرفیت‌های جدید دیگری را در سایر منطق دنیا راه‌اندازی کنند.

در اوایل سال جاری میلادی، شرکت «IGO Limited»، شرکت «Wyloo Metals» و یک شرکت تولیدکننده باتری، مجوز ساخت واحد مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) در تولید باتری را در منطقه صنعتی استراتژیک «Kwinana-Rockingham» در ایالت استرالیای غربی دریافت کردند. پیش‌بینی می‌شود فاز مطالعات امکان‌سنجی در این پروژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

در همین حال، شرکت «Pure Battery Technologies» در فاز مطالعات امکان‌سنجی به منظور احداث یک واحد مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) در منطقه «Kalgoorlie-Coolgardie» در ایالت استرالیای غربی قرار دارد.

جانستون در این رابطه گفت: اگرچه ممکن است ساخت ابرکارخانه‌های تولید باتری در آینده نزدیک در این ایالت در دستور کار نباشد اما با توجه به کمبود فعلی کارخانه‌های تولید خودرو در کشور استرالیا، می‌توان به ادامه این روند در زنجیره تامین صنایع پایین‌دستی ایالت استرالیای غربی با دید واقع‌بینانه‌تر نگریست.

وی در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: اگر شرکتی بخواهد یک کارخانه تولید باتری در ایالت استرالیای غربی تاسیس کند، این اقدام وی با استقبال مواجه خواهد شد اما مطمئنا با چالش تامین مواد اولیه از چین در این زمینه مواجه خواهد شد.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکز این ایالت بر روی مراحل اولیه و بخش میانی زنجیره تامین باتری است؛ اگرچه در آینده تمرکز ما بر این بخش افزایش خواهد یافت اما آنطور که به نظر می‌رسد، این ایالت مکان مناسبی برای احداث ابرکارخانه‌های تولید باتری نیست.

استراتژی استرالیا برای استخراج و تولید مواد معدنی حیاتی

دولت مرکزی استرالیا یک استراتژی حمایتی برای مواد معدنی حیاتی در دستور کار قرار داده که تا حدی مبتنی بر کاهش اتکای این کشور به چین برای تامین این مواد است.

چین مدت‌ها قبل از بسیاری از دیگر کشورهای دنیا، تصمیم گرفت که تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای الکتریکی (EV) و زنجیره تامین مرتبط با آن معطوف کند و به نظر می‌رسد استراتژی این کشور موفقیت‌آمیز بوده است.

گفتنی است شرکت‌های چینی، نقش بسیار پررنگی در تولید باتری‌های لیتیومی از توسعه منابع، پالایش و فرآوری آن گرفته تا تولید و بازیافت باتری دارند. به علاوه، این کشور بیشترین مقدار تولید لیتیوم، ظرفیت سلولی و تولید دیگر مواد اولیه به‌کاررفته در باتری‌ها در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است و مواد اولیه مورد نیاز برخی از شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان را تامین می‌کند.

به گفته جانستون، یک راه منطقی برای ریسک‌زدایی زنجیره لجستیک، برخورداری از واحدهای فرآوری متفاوت در چندین مکان مختلف و کاهش جابه‌جایی این مواد اولیه در سراسر جهان به نفع محیط زیست است.

در عین حال تجربه ایالت استرالیای غربی در دفع پسماندها در فرایندهای تولید باتری، به عاملی برای راه‌اندازی واحدهای تولید و فرآوری مواد اولیه مورد استفاده در باتری به صورت بومی در این کشور شده است.

وی در همین رابطه از توسعه زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی در ایالت استرالیای غربی خبر داد اما در خصوص کشورهای مبدا سرمایه‌گذاری در این صنعت اظهار نظری نکرد.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی همچنین به سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت «Tianqi Lithium Energy Australia» استرالیا با شرکت‌های «Tianqi Lithium» چین و «IGO Limited» مستقر در پرت استرالیا اشاره کرد.

شرکت «Tianqi Lithium Energy Australia» به میزان ۵۱ درصد از سهام معدن لیتیوم «Greenbushes» را در اختیار دارد و مدیریت یک واحد فرآوری هیدروکسید لیتیوم در شهر کوینانا بر عهده این شرکت است.

جانستون تاکید کرد: هیئت بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسط دولت مشترک‌المنافع ایالتی اداره می‌شود و آن‌ها می‌توانند هر تصمیمی که تمایل دارند، در این رابطه اتخاذ کنند اما در حالت کلی از حضور سرمایه‌گذاران در ایالت استرالیای غربی به شدت استقبال خواهد شد.

وی عنوان کرد: ترجیح ما بر این است تا یک سرمایه‌گذار چینی که قصد دارد یک واحد تولید هیدروکسید لیتیوم راه‌اندازی کند، این کار را به جای چین در ایالت استرالیای غربی انجام دهد.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی ضمن اشاره به وجود صنعت فرآوری هیدروکسید لیتیوم بسیار قدرتمند در چین، بیان کرد: بر همین اساس از حضور سرمایه‌گذارن چینی برای ساخت واحدهای فرآوری در این ایالت استقبال می‌کنیم.

جانستون همچنین به حضور سایر شرکت‌های معدنی بین‌المللی از جمله شرکت آمریکایی «Albemarle» و شرکت شیلیایی «SQM» در این ایالت اشاره کرد.

لازم به یادآوری است روابط چین و استرالیا تا همین اواخر، به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده بود و هر دو طرف، تعرفه واردات بر محصولات مهم صادراتی یکدیگر اعمال کرده بودند. با این حال، این دو کشور اخیرا به سمت و سوی عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و تلاش برای توسعه تجارت دوجانبه حرکت کرده‌اند.

تولید عناصر نادر خاکی

اقدامات انجام شده برای توسعه تولید مواد معدنی حیاتی در ایالت استرالیای غربی، به فرآوری و تولید عناصر نادر خاکی نیز کشیده شده است. لازم به ذکر است که از عناصر نادر خاکی، در تولید آهنرباهای به‌کاررفته در تولید موتور خودروهای الکتریکی و سیستم‌های توربین بادی استفاده می‌شود.

در حال حاضر چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و فرآوری‌کننده این عناصر در جهان است و کشورهای غربی درصد هستند با توسعه زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی بومی، وابستگی خود به چین را کاهش دهند.

در حال حاضر دو واحد فرآوری عناصر نادر خاکی با نام «Eneabba» متعلق به شرکت «Iluka Resources» و تاسیسات فرآوری شرکت «Lynas Rare Earths» واقع در شهر کالگورلی در ایالت استرالیای غربی در دست ساخت است؛ اگرچه استخراج عناصر نادر خاکی از قبل در این ایالت وجود داشت.

دولت مرکزی استرالیا پس از دیدار آنتونی آلبانیز، نخست وزیر این کشور و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بر اهمیت توسعه زنجیره‌های تامین عناصر نادر خاکی تاکید کرد.

یکی از مزیت‌های این گفت‌وگوها، توافق بر سر راه‌اندازی دو واحد فرآوری عناصر نادر خاکی در استرالیا است که امکان تامین بخشی از نیاز برخی از کشورهای غربی به این عناصر را تامین می‌کند. این موضوع، نشان‌دهنده ایجاد فرصت برای رشد صنعت عناصر نادر خاکی در طول زمان است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام عناصر نادر خاکی استخراج شده در ایالات متحده آمریکا، به عنوان کنسانتره به چین جهت فرآوری صادر می‌شود و سپس به آمریکا بازگردانده می‌شود.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی ادامه داد: زمانی که واحدهای فرآوری عناصر نادر خاکی «Eneabba» و تاسیسات فرآوری شرکت «Lynas Rare Earths» به بهره‌برداری برسد، کنسانتره عناصر نادر خاکی استخراج شده در ایالات متحده آمریکا می‌تواند برای فرآوری به این دو واحد در استرالیا فرستاده شود و پس از فرآوری دوباره به این کشور ارسال شود.

علاوه‌براین، شرکت «Lynas Rare Earths» در حال ساخت یک مرکز فرآوری عناصر نادر خاکی در شهر سادریفت در ایالت تگزاس آمریکا است تا بتواند عناصر مورد نیاز برای تولیدکنندگان تجاری و دفاعی آمریکا را تامین کند.

جانستون بیان کرد: در واقع می‌توان فرایند لیچینگ و فروشکست این عناصر را در تاسیسات فرآوری شرکت «Lynas Rare Earths» در استرالیا انجام داد و سپس فرآوری این عناصر را به تاسیسات شهر سادریفت در ایالت تگزاس محول کرد که در نوع خود، یک پیشرفت در توسعه زنجیره این عناصر محسوب می‌شود. همچنین می‌توان از مواد اولیه استخراج شده در استرالیا و آمریکا برای تامین خوراک این واحدهای فرآوری استفاده کرد.

وی یادآور شد: تاسیسات فرآوری شرکت «Lynas Rare Earths» در ایالت استرالیای غربی تقریبا آماده بهر‌برداری است و تاسیسات شرکت «Iluka Resources» در مرحله ساخت قرار دارد.

گفتنی است اسامی عناصر نادر خاکی در فهرست مواد معدنی مهم ارائه شده توسط دولت استرالیا گنجانده شده ‌است اما نام نیکل در این فهرست به چشم نمی‌خورد.

وزیر معادن و نفت ایالت استرالیای غربی در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: دولت ایالت استرالیای غربی معتقد است که نیکل باید در فهرست مواد معدنی حیاتی ارائه شده توسط دولت مرکزی این کشور قرار بگیرد زیرا این عنصر، یک ماده اولیه حیاتی در تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی به شمار می‌رود و در واقع، اهمیت نیکل در این باتری‌ها از لیتیوم بیشتر است.

جانستون در پایان تمام اقداماتی که در اندونزی به منظور افزایش تولید لیتیوم انجام شده است را پر اهمیت بر شمرد و تاکید کرد: فعالیت‌های انجام شده در خصوص تولید و فرآوری مواد اولیه حیاتی صنعت باتری در ایالت استرالیای غربی، به مراتب از اهمیت بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35985

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.