مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: اگر بخواهیم به عنوان صنعتی سبز و پیشرو به بقا و رقابت در عرصههای داخلی و بینالمللی ادامه دهیم و شاهد بهبود حداکثری فرایندهای زیستمحیطی باشیم، باید برای داشتن سامانه حملونقل پاک، ایمن و ارزان برنامهریزی و تلاش کنیم.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، انبار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه، گمرک غدیر و برخی پروژههای حملونقلی شرکت حملونقل توکا، با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و جمعی از مدیران استان و شهرستان مبارکه افتتاح شد و به بهرهبرداری رسید.
محمدیاسر طیبنیا در این مراسم بیان کرد: امروزه حملونقل، نقش محوری و زیربنایی در رشد اقتصادی کشورها ایفا میکند و از آن به عنوان یک صنعت و یکی از نشانههای کشورهای پیشرفته و توسعهیافته یاد میشود؛ تا جایی که در واقع توسعهیافتگی بدون رشد و توسعه این صنعت محقق نخواهد شد.
وی افزود: نقش ویژه این صنعت در فرایندهای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات بیبدیل است و چنانچه بخواهیم در حوزههای مختلف صنعتی پیشرفت کنیم، باید پیش از هر چیز، زیرساختهای حملونقل را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم ظرفیتهای لازم را در اختیار داشته باشیم. سهم ویژه حملونقل در قیمت تمام شده کالاها نیز نقش مهمی دارد. این بخش میتواند با هموار کردن امر مبادله و تجارت کالا و خدمات در سطح ملی و بینالمللی، موجب رشد اقتصادی کشورها شود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: برخی کارشناسان در زمینه حملونقل از اهمیت سرعت، دقت و امانت بالا یاد میکنند اما در شرایط اقتصادی فعلی، برخی پارامترهای دیگر نیز در این زمینه موثر است که از آن جمله میتوان به اهمیت برخورداری از یک شبکه گسترده حملونقل ترکیبی و چند بخشی و در عین حال ارزان و با قیمت تمام شده رقابتی اشاره کرد که به یقین از نیازهای اولیه در این حوزه است.
طیبنیا تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تولیدکنندگان فولاد مواد اولیه مورد نیاز خود را از دوردستترین نقاط با قیمت تمام شده به مراتب کمتر از ما به کارخانههای خود حمل میکنند. این در حالی است که سهم هزینه حملونقل، سهمی بسیار مهم در قیمت تمام شده کالاها است. اگر سامانه حملونقل به درستی طراحی و اجرا نشود، نه تنها تولیدکننده بلکه مصرفکننده نهایی نیز متضرر خواهد شد.
وی اظهار کرد: در ایران، زنجیره فولاد به شدت به حملونقل گره خورده است و حدود ۲۰ درصد هزینهها به حمل مربوط میشود که شامل هزینههای حمل سنگآهن و مواد اولیه تا توزیع محصول به مقصد مشتریان است. برای تولید هر تن فولاد، حداقل سه تا چهار برابر آن باید سنگآهن و سایر مواد جابهجا شود. در پارهای مواقع بسته به شرایط اقتصادی کشور، این سهم ۲۰ درصدی ممکن است به مراتب بیش از این باشد.
در حمل جادهای به شرایط اشباع رسیدهایم
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح کرد: سال گذشته تقریبا ۵۰ درصد حمل مواد و محصولات با استفاده از ظرفیتهای حمل ریلی انجام شد اما در سال جاری در بخش حمل جادهای مواد، این میزان به حدود ۵۲ درصد و در محصول نیز به حدود ۸۷ درصد افزایش یافته است. این رقم برای فولاد مبارکه به بیش از ۷۰ درصد حمل جادهای افزایش یافته؛ چرا که متاسفانه در بخش حمل ریلی، توسعه زیرساختها به خوبی انجام نشده است.
طیبنیا ابراز کرد: در صنعت فولاد کشور برای افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است. در شرایطی که امروز برای تولید ۳۰ میلیون تن، با چنین شرایطی در زمینه جابهجایی مواد مواجه هستیم. برای تحقق افق ۱۴۰۴ به ۲۰۰ میلیون تن جابهجایی فقط در زنجیره فولاد نیاز داریم. به عبارت دیگر، حمل ریلی و جادهای تا سه سال آینده حداقل باید سه برابر افزایش یابد تا بتوان صنایع مختلف را پوشش داد.
وی یادآور شد: تولیدکنندگانی مثل فولاد مبارکه به منظور رفع گلوگاههای خود در حوزه حمل، به سرمایهگذاری در بخش کشنده روی آوردهاند اما به طور قطع باید متولیان امر توسعه بنیادین حمل ریلی و جادهای را در دستور کار قرار دهند. در غیر این صورت، علیرغم پایین نگهداشتن هزینه سوخت و سرمایهگذاری شرکتهایی مانند فولاد مبارکه که ناگزیر از رفع گلوگاههای مسیر حمل مواد اولیه به خطوط تولید خود و عرضه محصولات به بازارهای داخلی هستند، همچنان شاهد حملونقل گران هستیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت حملونقل و کاهش قیمت تمامشده با در نظر گرفتن تجارب ارزشمند شرکت توکا در حوزه حمل، اذعان کرد: این شرکت باید با برنامهریزی بهتر، سهم بیشتری در شبکه حملونقل جادهای و توزیع کالاهای فولاد مبارکه حتی در سطح کشور ایفا کنند. به خاطر داشته باشیم استفاده از ناوگان ترابری پاک، ایمن، قوی و ارزان در کنار بهکارگیری روشهای نوین و هوشمند و استفاده از سایر ظرفیتهای موجود میتواند صنعت کشور را یاری کند.
پروین صالحی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: فولاد مبارکه در ساماندهی راهها و حوزه حملونقل جادهای اقدامات قابل تقدیری انجام داده است و انتظار میرود به منظور تسهیل در سرویسدهی و ارسال بهتر کالا و محصولات تولیدی به تمامی نقاط کشور و بالعکس، رسالت خود را در این بخش کاملتر کند.
وی تاکید کرد: منطقه مبارکه قطب صنعتی کشور است و از این نظر که حملونقل در واقع زیرساخت صنعت محسوب میشود، به معنی واقعی به حضور کارشناسان و کمیتههای قوی در این زمینه نیاز است تا با انجام کارهای کارشناسی در این حوزه، شاهد شرایط بهتری در حملونقل باشیم.
صالحی بیان کرد: ایجاد چنین کمیتههایی در شهرستان ضروری است و باید مشکلات حملونقلی منطقه به طور ویژه در کمیتههای ذکر شده مطرح و حل شود. در این کمیتهها میتوان از تجارب و ظرفیتهای تمام دلسوزان این بخش و حتی رانندگان عزیز بهرهمند شد تا در آینده بسیار نزدیک شاهد فراهم شدن کیفیت بهتری برای حملونقل کالا و محصولات تولیدی در منطقه صنعتی شهرستان مبارکه باشیم. امیدواریم با همدلی و همصدایی همه ارگانهای ذیربط بتوانیم مشکلات این بخش را حل کنیم تا رتبه شهرستان و استان را در این زمینه ارتقاء دهیم.
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان نیز تصریح کرد: در کل کشور تنها دو گمرک اختصاصی وجود دارد که یکی از آنها گمرک شاخص فولاد مبارکه است. این گمرک دارای چارت سازمانی مصوب است و کارکنان اداره گمرک در این گمرک مستقر و در حال فعالیت هستند. از سال ۱۳۶۱ این گمرک در حال فعالیت بوده است و در حال حاضر نیز با توجه به توسعه روزافزون فعالیتهای فولاد مبارکه و نیازهای موجود، روزبهروز این خدمات در حال افزایش است.
وی افزود: در سالهای گذشته انبار شماره سه به بهرهبرداری رسیده بود و خوشبختانه امروز نیز انبار شماره چهار با زیربنای ۲۰ هزار مترمربع افتتاح شد تا بتوانیم شاهد افزایش فعالیتها در فولاد مبارکه باشیم. با سرمایهگذاری گروه فولاد مبارکه برای احداث این انبار، شاهد کاهش انبارداری و دموراژ در بنادر خواهیم بود که این موضوع باعث ارائه خدماتی بهتر و سریعتر به فولاد مبارکه و واحدهای تولیدی خواهد شد.
حمل ۱۱ میلیون تن بار توسط گروه حملونقل توکا فولاد در سال ۱۴۰۰
احمدرضا سبزواری، مدیرعامل گروه سرمایهگذاری توکا فولاد نیز اظهار کرد: گروه توکا فولاد در حوزه حملونقل جادهای و حملونقل ریلی، بخش سنگینی از حمل بار کشور را به عهده دارد. در سال ۱۴۰۰ با سرمایهگذاری انجام شده در حوزه حملونقل، حدود ۱۱ میلیون تن بار توسط گروه حملونقل جادهای و ریلی توکا فولاد جابهجا شده است.
وی ادامه داد: با برنامهریزی صورت گرفته به دنبال آن هستیم که در حوزه حملونقل، از مباحث سنتی به سمت نوآوری و فناوریهای جدید مثل «IOT» اینترنت اشیا، «RFID»، «GPS» و خودرانها حرکت کنیم که همگی از مباحث روز دنیا هستند و امید میرود مجموعه حملونقلی گروه سرمایهگذاری توکا فولاد بتواند مجموعهای پیشرو در زمینه نوآوری در صنعت حملونقل شود.
سبزواری مطرح کرد: مباحث رگولاتوری در حوزه حملونقل، فعالیت در این حوزه را دشوار کرده است اما با توجه به سیاستگذاریهای جدیدی که مسئولان امر در این زمینه خواهند داشت، انتظار و امید میرود که راه برای مجموعههایی نظیر گروه حملونقل جادهای و ریلی توکا فولاد باز شود و این مجموعهها بتوانند با بهکارگیری نوآوریهای بهتر در این زمینه پیشرو باشند. آنچه در مجموعه حملونقلی توکا همواره شاهد آن بودهایم، تلاش برای تمرکز بر سه عنصر سرعت، دقت و امانت بوده است.
مدیرعامل گروه سرمایهگذاری توکا فولاد ابراز کرد: حملونقل، مانند جریان خونی است که در رگ اقتصاد چرخش دارد و هرگونه توقف این جریان، باعث اختلال در روند تولید خواهد شد. بنابراین سرمایهگذاری انجام شده توسط شرکت فولاد مبارکه در حوزه حملونقل، یک سرمایهگذاری راهبردی به شمار میآید. خوشبختانه توجه مدیرعامل فولاد مبارکه به این موضوع مشهود است و حمایت و نگاه راهبردی وی به مجموعه حملونقلی در بسیاری از موارد برای ما راهگشا بوده است و توسعه ناوگان شرکت حملونقل توکا و افزودن خودروهای خریداری شده جدید به این شرکت، از همین نگاه راهبردی نشئت میگیرد.
وی یادآور شد: امیدواریم با حمایتهای روزافزون مجموعه مدیریت فولاد مبارکه و معاونان و همچنین توسعه درونزایی که با اتکا به نوآوری و بهکارگیری فناوریهای جدید در دست اقدام قرار دادهایم، بتوانیم عناصر سرعت، دقت و امانت در حملونقل را به طور رضایتمند ارائه کنیم و مجموعه حملونقلی توکا به مجموعهای سرآمد در کشور تبدیل شود. امروزه شرکتها از اینکه تنها باری را جابهجا کنند، خارج شدهاند و به سمت مباحث لجستیک حرکت کردهاند. مواردی از قبیل گمرک، انبار و…، ازجمله همین مباحث لجستیک است که باید جایگزین مباحث قبلی شود و امیدواریم مجموعه توکا فولاد نقش لجستیکی خود در حملونقل کشور به ویژه برای شرکت فولاد مبارکه را به خوبی ایفا کند.
بنیامین حیدرزاده، مدیرعامل شرکت حملونقل توکا نیز اذعان کرد: این شرکت ۱۸۰ دستگاه کشنده را در مالکیت خود دارد که در مراسم امروز با افزوده شدن ۵۰ دستگاه کشنده جدید، این میزان به ۲۳۰ دستگاه رسید. امروز سی و یکمین سالروز تاسیس شرکت حملونقل توکا است. در این ۳۱ سال سرمایهگذاریهای زیادی انجام شده است تا شاهد بروز تواناییهای حال حاضر این شرکت در عرصه صنعت حملونقل کشور و کمک به فولاد مبارکه برای انجام ماموریتها باشیم.
وی تاکید کرد: در سال گذشته، مجموع حمل مستقیم و غیرمستقیم شرکت حملونقل توکا برای فولاد مبارکه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن مواد اولیه و محصول بوده است که حمل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این میزان، با بارنامه توسط کلیه شعب این شرکت در سراسر کشور انجام شده و دو میلیون تن دیگر از طریق شرکتهای همکار با محوریت قرارداد منعقد شده با فولاد مبارکه صورت پذیرفته است. گفتنی است ۵۰۰ هزار تن از این میزان حمل توسط کامیونهای ملکی شرکت انجام گرفته است.
بهرهبرداری از طرح توسعه انبار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه
حیدرزاده عنوان کرد: امروز انبار گمرک فولاد مبارکه در شرکت حملونقل توکا با سرمایهگذاری حدود ۲۰ میلیارد تومانی و با توجه به استانداردهای اداره کل گمرک استان اصفهان ایجاد و افتتاح شده است.
مدیرعامل شرکت حملونقل توکا خاطرنشان کرد: در راستای توسعه فعالیتهای لجستیکی با موضوع ترخیص کالا و ترانزیت بینالملل، جلسات مختلفی برگزار شده است که امیدواریم بتوانیم تا سال آینده در این زمینه مجوزهای مورد نیاز را اخذ کنیم. این شرکت در راستای توسعه فعالیتهای خود بر بستر فناوری اطلاعات، پس از کسب پروانه فعالیت مربوطه، به یک شرکت حملونقل بزرگمقیاس هوشمند تبدیل شده است.
وی افزود: بازارگاه الکترونیک شرکت حملونقل توکا، توکابار نامگذاری شده است که در این برنامه، سالن اعلام بار به صورت مجازی خواهد بود. باشگاه رانندگان شرکت حملونقل توکا نیز در قالب این برنامه تاسیس شده است تا رانندگانی که از سراسر کشور برای شرکت خدمات حملونقل انجام میدهند، در این سامانه ثبت شوند و به تعداد حمل بار، امتیاز دریافت کنند. اهمیت این موضوع این است که رانندگان میتوانند با شرکت در فراخوانهای بار شرکت حملونقل توکا، حملونقل بیشتری انجام دهند.
رحیم خلقی، رئیس هیئت مدیره شرکت حملونقل توکا نیز تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده، حدود ۵۲ درصد مواد اولیه و ۸۷ درصد محصولات فولاد مبارکه از طریق جاده حمل میشود. نوسان کرایه حمل و عدم استقبال حمل از برخی مبادی، ازجمله معضلات اساسی در حمل محصولات شرکت محسوب میشود و به عنوان گلوگاه حمل جادهای مواد اولیه و محصولات فولاد مبارکه شناسایی شده است. به همین دلیل مقرر شد که شرکت حملونقل توکا با توسعه ناوگان خود برای رفع این گلوگاه اقدام کند و با عنایت به حمایتهای همهجانبه مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه از توسعه ناوگان حملونقل جادهای و ریلی، شرکت حملونقل توکا با بودجهای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان جهت توسعه ناوگان خود اقدام کرد تا با ظرفیت کاملتری وظیفه خود را در زمینه حمل محصولات فولاد مبارکه انجام دهد.
وی ادامه داد: در واقع کامیونهای ملکی شرکت حملونقل توکا به عنوان ابزاری در جهت رفع معضلات حملونقلی و همچنین خط شکن در برخی مسیرها و مواقع ضروری مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در راستای توسعه کسبوکار حملونقل در منطقه، این شرکت از ظرفیت حملونقل شهرستان مبارکه در راستای اهداف حمل جادهای فولاد مبارکه استفاده میکند.
گفتنی است در این آیین علاوه بر بهرهبرداری از طرح توسعه انبار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه در شرکت حملونقل توکا و بهرهبرداری از ۵۰ دستگاه کشنده جدیدالورود به ناوگان شرکت حملونقل توکا، از کارمندان و رانندگان نمونه شرکت حملونقل توکا به مناسبت گرامیداشت سالروز حملونقل قدردانی و در بخش دیگری از این مراسم با حضور مدعوین، از لباس فرم مزین به سردوشی رانندگان و طرح باشگاه رانندگان شرکت حملونقل توکا رونمایی شد.
انتهای پیام//