• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

افزایش استفاده از سنگ‌آهن کم‌عیار در چین طی سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 38534
  • 27 دی 1402 - 13:51
افزایش استفاده از سنگ‌آهن کم‌عیار در چین طی سال ۲۰۲۴
برخی از صنایع در چین مانند صنعت املاک و مستغلات به علت کاهش حجم تقاضا برای فولاد، تصمیم به ایجاد تغییراتی در راستای تطبیق شرایط خود با فضای نامطمئن بازار و روند رشد کند اقتصادی گرفته‌اند.

برخی از صنایع در چین مانند صنعت املاک و مستغلات به علت کاهش حجم تقاضا برای فولاد، تصمیم به ایجاد تغییراتی در راستای تطبیق شرایط خود با فضای نامطمئن بازار و روند رشد کند اقتصادی گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، واحدهای فولادسازی چین به دلیل کاهش حاشیه‌های سود، اقدام به تغییر نرخ مصرف سنگ‌آهن و اتخاذ استراتژی‌های جدید خرید خود در سال ۲۰۲۳ کردند. با این حال، برخی دیگر از واحدهای تولید فولاد از تغییر نسبت مصرف ترکیب خلوص سنگ‌آهن مورد استفاده در فرایند تف‌جوشی و کوره‌های بلند و در عین حال حفظ ذخایر سنگ‌آهن با عیار پایین خود خبر دادند.

به گفته برخی از منابع آگاه، این اقدام تولیدکنندگان فولاد منجر به اتخاذ رویکردی توسط این فولادسازان در راستای افزایش مجدد حجم استفاده از سنگ‌آهن کم‌عیار در سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

تغییر الگوهای خرید فولادسازان در بازار چین

برخی از منابع اعلام کردند که واحدهای تولید فولاد در چین از زمان آغاز همه‌گیری کرونا که اقتصاد چین را تحت تاثیر قرار داد، الگوهای مصرف و استراتژی‌های خرید سنگ‌آهن خود را تغییر داده‌اند. به گفته بعضی از فعالان بازار، در حالی که چین همچنان بر بازیابی رشد کند اقتصاد خود متمرکز شده است، احتمال می‌رود به‌کارگیری الگوهای فعلی مصرف تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه داشته باشد.

یکی از تولیدکنندگان فولاد مستقر در استان هبئی به موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: واحد‌های تولید فولاد در چین، احتمالا روند حفظ موجودی انبارهای سنگ‌آهن کم‌عیار خود را برای مقابله با آنچه فضای نامطمئن بازار نامیده می‌شود، همچنان دنبال خواهند کرد.

وی افزود: این کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند به جای سفارش محموله‌های دریایی با حجم بالا با زمان تحویل بلندمدت، محموله‌های سنگ‌آهن کم‌عیار در مقادیر کم از چین خریداری کنند.

یک تاجر مستقر در استان شاندونگ چین بیان کرد: مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن کم‌عیار بیشتری در چین، تمایل به خرید این مواد اولیه وارداتی با ارز یوان در محموله‌هایی با حجم کم و با قیمت‌های فعلی ارائه شده پیدا کرده‌اند.

یکی دیگر فولادسازان مستقر در استان هونان مطرح کرد: واحدهای تولید فولاد در چین برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، استفاده از سنگ‌آهن کم‌عیار را ترجیح می‌دهند.

اکثر فعالان بازار بر این باورند که حجم تقاضای فولاد در بخش املاک و مستغلات چین که در حالت کلی ۴۰ درصد از تقاضای فولاد در چین را به خود اختصاص می‌دهد، در سال ۲۰۲۴ همچنان عملکرد ضعیفی خواهد داشت.

در همین خصوص به گفته برخی از منابع، اکثر واحدهای فولادسازی به منظور بهبود راندمان تولید ترجیح می‌دهند به جای خرید سنگ‌آهن پر عیار از سنگ‌آهن کم‌عیار استفاده کنند تا در صورت ادامه روند نزولی قیمت فولاد، هزینه‌های تولید و ضررهای احتمالی خود در آینده را کاهش دهند.

یکی از معامله‌گران مستقر در سنگاپور تصریح کرد: برای واحدهای تولیدکننده فولاد بهتر است که به جای تغییر در ترکیب مواد اولیه مورد استفاده در کوره‌های بلند به منظور تولید فولاد، از کوره‌های قوس الکتریکی که صرفه اقتصادی به مراتب بالاتری نیز دارند، استفاده کنند.

صرفه اقتصادی سنگ‌آهن پر عیار نسبت به عیار متوسط

میزان سودآوری فولادسازان در چین در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و حتی برخی از آن‌ها متحمل ضرر شدند. این مسئله منجر به این شد که تولیدکنندگان فولاد از ترکیب سنگ‌آهن با خلوص متفاوتی در سال ۲۰۲۳ استفاده کنند و به همین دلیل تقاضا برای سنگ‌آهن کم‌عیار افزایش یافت.

یکی از تولیدکنندگان فولاد مستقر در استان آن‌هویی خاطرنشان کرد: میانگین قیمت سنگ‌آهن پرعیار دانه‌بندی‌ شده معدن کاراجاس و سنگ‌آهن کم‌‎عیار فوق ویژه دانه‌بندی‌شده معدن کاراجاس (SSF) در بنادر اصلی چین، صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سنگ‌آهن با عیار متوسط استرالیا دارد.

وی افزود: بیشتر واحدهای تولیدکننده فولاد سعی در افزایش مقدار تولید خود ندارند بلکه عمدتا تلاش می‌کنند فرایند تولید آن‌ها متوقف نشود؛ ضمن اینکه این موضوع می‌تواند تقاضای فولادسازان برای استفاده از ترکیب سنگ‌آهن با عیارهای متفاوت را افزایش دهد.

یکی از معامله‌گران سنگ‌آهن مستقر در استان شیامن چین در همین راستا اظهار داشت: با توجه به بازیابی آهسته حاشیه سود فولادسازان بزرگ و در صورت درخواست این تولیدکنندگان، حاضر است حجم تقاضای سنگ‌آهن کم‌عیار دانه‌بندی‌ شده را در مدت زمان کوتاهی تامین کند.

برخی از فعالان بازار بر این باورند که حجم تقاضا و میزان قیمت‌های سنگ‌آهن کم‌عیار ممکن است در کوتاه‌مدت افزایش پیدا کند؛ مگر اینکه قیمت کلی سنگ‌آهن پس از کاهش تولید فولاد روند نزولی به خود بگیرد.

یکی از معامله‌گران مستقر در شانگهای در همین راستا بیان کرد: با کاهش ارائه تخفیف برای سنگ‌آهن کم‌عیار دانه‌بندی‌ شده نسبت به شاخص قیمت سنگ‌آهن با محتوای حداقل ۶۲ درصد آهن، قیمت برخی از محموله‌های سنگ‌آهن کم‌عیار دانه‌بندی‌ شده استرالیا دیگر نسبت به گذشته صرفه ‌اقتصادی بالایی ندارد. از این‌ رو، برخی از واحدهای تولید فولاد ممکن است به دنبال تامین سنگ‌آهن کم‌عیار دانه‌بندی‌ شده مقرون به صرفه‌تری از هند، برزیل و استرالیا باشند.

یک منبع آگاه به وضعیت بازار فولاد مستقر در جنوب چین به موسسه «Fastmarkets» گفت: قیمت سنگ‌آهن کم‌عیار به سطح نسبتا بالایی رسیده است.

وی معتقد است با توجه به مقرون به صرفه بودن کلی قیمت سنگ‌آهن، ممکن است برای تامین‌کنندگان دشوار باشد که میزان تخفیف ارائه شده برای سنگ‌آهن کم‌عیار دانه‌بندی‌ شده و سنگ‌آهن با محتوای حداقل ۶۲ درصد آهن را در کوتاه‌مدت افزایش دهند.

افزایش تولید سنگ‌آهن کم عیار در واحدهای معدنی

شرکت «Rio Tinto» اعلام کرد که همچنان به تولید سنگ‌آهن کم‌عیار «SP10» در حجم بالا در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد. یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در شانگهای عنوان کرد: هم‌اکنون بازار به شدت متقاضی سنگ‌آهن کم عیار «SP10» است و زمانی که حاشیه سود واحدهای تولید فولاد در چین پایین باشد، مواد اولیه‌ای که با تخفیف ارائه می‌شوند، نسبت به سنگ‌آهن با عیار متوسط و پرعیار خواهان بیشتری دارند.

در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید سنگ‌آهن کم‌عیار در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ در استرالیا افزایش یابد. بر همین اساس، انتظار می‌رود اولین محموله سنگ‌آهن پروژه «Onslow Iron» که توسط شرکت «MinRes» در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های «Red Hill Iron Joint Venture (RHIJV) ،«Baowu»، «AMCI و «POSCO» توسعه یافته است، در سال ۲۰۲۴ به بازارهای هدف صادر شود.

پیش‌بینی می‌شود در این پروژه سالانه حدود ۳۵ میلیون تن سنگ‌آهن با محتوای ۵۶٫۵ تا ۵۷٫۵ درصد آهن تولید شود. به علاوه، عمر معدن در این پروژه حدود ۳۰ سال تخمین زده شده است.

یکی از سخنگویان شرکت «MinRes» به موسسه «Fastmarkets» گفت: احتمالا چین بازار هدف اصلی سنگ‌آهن صادراتی پروژه «Onslow Iron» خواهد بود. با توجه به اینکه ۵۰ درصد از سهام شرکت «MinRes» در این پروژه به شرکت «Baosteel» تعلق دارد، بر اساس قرارداد حق پیش‌فروش ۲۵ درصد از مقدار تولید سالانه در این پروژه به این شرکت واگذار شده است.

به گفته یک معامله‌گر سنگ‌آهن مستقر در شهر نینگبو، انتظار می‌رود سنگ‌آهن تولیدی در پروژه «Onslow Iron» جایگزین سنگ‌آهن کم‌عیار فوق ویژه دانه‌بندی‌شده معدن کاراجاس (SSF) صادر شده توسط شرکت «Fortescue» به جهت عرضه در بازار فیزیکی چین شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38534

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.