• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

افزایش حجم واردات روی به چین و خوش‌بینی نسبت به بازیابی این بازار

  • کد خبر : 29594
  • 05 مهر 1402 - 6:13
افزایش حجم واردات روی به چین و خوش‌بینی نسبت به بازیابی این بازار
به نظر می‌رسد تمایل چین به واردات فلز روی تصفیه شده پس از یک دوره دوری طولانی‌ مدت از بازارهای بین‌المللی دوباره افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد تمایل چین به واردات فلز روی تصفیه شده پس از یک دوره دوری طولانی‌ مدت از بازارهای بین‌المللی دوباره افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، حدود ۷۶ هزار و ۸۰۰ تن فلز روی در ماه جولای ۲۰۲۳ به چین وارد شد که بالاترین میزان ماهانه از ماه آپریل ۲۰۱۹ محسوب می‌شود.

چین در سال ۲۰۲۳، ظرفیت تولید داخلی روی تصفیه شده را افزایش داده است اما بورس آتی شانگهای همچنان با کاهش موجودی انبارها و محدودیت در اختلاف قیمت‌ها روبروست.

قیمت روی بورس آتی شانگهای (ShFE) نسبت به قیمت روی بورس فلزات لندن (LME) بیشتر شده و همین مسئله موجب باز شدن یک پنجره آربیتراژ برای واردات این فلز در چین شده است. در حال حاضر مقادیر زیادی از حجم واردات این فلز به چین انجام شده است و این روند ادامه دارد.

در واقع می‌توان گفت چنین روندی، یک بخش عمده و اساسی برای فلزات پایه تلقی می‌شود. روند بازار این فلز در چین در حال بهبود است و معامله‌گران نسبت به تاثیر مثبت حمایت‌های ارائه شده در قالب بسته‌های حمایتی از سوی دولت در بخش املاک امیدوارند. از سوی دیگر، بازار این فلز در کشورهای غربی به دلیل کاهش فعالیت واحدهای تولیدی وضعیت مناسبی ندارد.

حجم واردات، صادرات و تجارت خالص روی تصفیه شده در چین

بازگشت چین به بازار واردات

چین در دهه گذشته، واردکننده خالص روی تصفیه شده بوده است اما این مسئله در سال ۲۰۲۲ تغییر پیدا کرد. حجم واردات روی به چین از ۴۳۴ هزار تن در سال ۲۰۲۱، به ۷۹ هزار تن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. در مقابل، حجم صادرات روی این کشور از پنج هزار تن، به ۸۱ هزار تن افزایش یافت. به این معنی که چین برای اولین بار از سال ۲۰۰۷، یک صادرکننده محض فلز روی تلقی می‌شد.

گفتنی است تغییرات ایجاد شده در الگوهای تجاری فلز روی به دلیل کاهش حجم تقاضای این فلز در چین و افزایش پریمیوم‌های بازار فیزیکی در بازارهای غربی، تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا به همراه توقف موقت فعالیت واحدهای ذوب روی در اروپا اتفاق افتاد.

چین در سال ۲۰۲۲، محموله‌هایی از فلز روی را به ترکیه صادر کرد و حدود سه هزار و ۳۰۰ تن از این فلز به ایالات متحده آمریکا صادرات داشت که اولین محموله صادراتی روی چین به این کشور از سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شد. حجم صادرات روی چین در هفت ماهه سال ۲۰۲۳، حدود پنج هزار تن بوده است.

از سوی دیگر به دلیل بازیابی نسبی ظرفیت تولید واحدهای ذوب اروپا و کاهش حجم تقاضا برای آن، پریمیوم در بازار فیزیکی کشورهای غربی در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم فلز روی با شرط تحویل در بندر آنتورپ بلژیک را از ۵۲۵ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۲ نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن، حدود ۳۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نشان از یک روند کاهشی داشت. هم‌اکنون به نظر‌ می‌رسد بازار چین با کمبود روی مواجه شده باشد.

الگوهای فصلی ذخایر انبار روی بورس آتی شانگهای در ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳

کاهش حجم ذخایر انبار روی بورس آتی شانگهای

در حال حاضر حجم ذخایر روی ثبت شده بورس آتی شانگهای حدود ۴۳ هزار و ۱۸۱ تن است. با آغاز فرایند ذخیره‌سازی فصلی معمول که در دوره تعطیلات سال نو چینی انجام شد، حجم روی ذخیره شده در ماه مارس ۲۰۲۳ به حدود ۱۲۴ هزار تن رسید که نسبت به حجم ۱۷۹ هزار تن موجودی انبار این بورس در ماه آپریل سال ۲۰۲۲ حجم کمتری داشت.

کاهش حجم موجودی انبار، موجب کاهش منحنی قیمت آتی فلز روی در این بورس شده است. قیمت نقدی این فلز در بیشتر ماه‌های سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، مشمول تعیین پریمیوم بیشتری شد.

طبق گزارش موسسه «SMM»، موجودی فلز روی انبار بازرگانان تا روز ۲۵ آگوست ۲۰۲۳، به ۸۱ هزار و ۵۰۰ تن در هفت انبار این بورس رسید.

این میزان در هفته ابتدایی ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ تن کاهش داشت و موسسه «SMM» این روند نزولی را به خریدارانی نسبت داد که فلزات قابل‌ دسترس را خریداری کردند.

مجموع موجودی قابل رصد روی در بورس آتی شانگهای چین، در حال حاضر کمتر از مقدار موجود انبار این فلز در سیستم انبار بورس فلزات لندن بوده که موجودی روی آن ۱۴۵ هزار و ۱۷۵ تن است.

آنطور که به نظر می‌رسد، روند افزایشی فلز روی در انبارهای بورس فلزات لندن در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۳ روند معکوس به خود گرفته است؛ به طوری که حدود ۶۴ هزار تن حواله فروش روی برای بارگیری و سپس توزیع در بازار فیزیکی در دو هفته ابتدایی ماه سپتامبر ۲۰۲۳ ابطال شده است.

با توجه به اینکه مهم‌ترین انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن در سنگاپور، بندر «Klang» مالزی و بندر کاوهسیونگ تایوان واقع شده است، به نظر می‌رسد که با توجه به باز شدن پنجره آربیتراژ واردات چین، مقصد اصلی این فلز چین باشد.

خوش‌بینی به بازیابی بازار فلز روی در چین

نیاز چین به روی بیشتر، کمی تعجب‌ برانگیز به نظر می‌رسد؛ چراکه واحدهای ذوب این کشور ظرفیت تولید خود را در سال ۲۰۲۳ پس از سهمیه‌بندی‌های برق و کاهش مصرف انرژی در سال ۲۰۲۲ افزایش داده بودند.

بر اساس گزارش موسسه «SMM»، مجموع تولید ملی روی در چین، سه میلیون و ۷۸۰ هزار تن در هفت ماهه سال جاری میلادی عنوان شد که نشان‌دهنده نرخ رشد سالانه تقریبا ۱۰ درصدی است.

با این حال، افزایش پریمیوم فلز روی در شمال چین، موجب کاهش حجم انبار این فلز در بورس آتی شانگهای و افزایش خرید این فلز از تولیدکنندگان مستقر در استان گوانگدونگ شده است.

همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل اوج خرید و فروش فلز روی به ویژه در بخش ساخت‌وساز، فرایند ذخیره‌سازی در انبارها آغاز شده است. با این حال، ممکن است تغییر روند بازار روی بر تعیین پریمیوم برای این فلز تاثیر بگذارد.

قیمت روی بورس آتی شانگهای از اواسط ماه آگوست ۲۰۲۳ در حال افزایش است و در روز پنجشنبه هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود از ماه آپریل ۲۰۲۳ رسید.

لازم به ذکر است که ارائه بسته‌های حمایتی دولت چین برای رشد بخش‌های در وضعیت رکود این کشور به ویژه املاک، موجب افزایش قیمت و بازیابی بازار فلز روی به همراه دیگر فلزات پایه در این کشور شده است.

به گفته تحلیلگران بانک «Citi»، کل مجموعه فلزات پایه بورس فلزات شانگهای نسبت به فلزات پایه بورس فلزات لندن افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بیشتر فلزات موجود در انبارهای بورس آتی شانگهای مانند روی، در حالت بکواردیشن قرار دارند که باعث ایجاد وضعیتی برای تعیین پریمیوم نقدی برای آن‌ها می‌شود. به گفته این تحیلگران، باز بودن پنجره آربیتراژ برای تقریبا تمامی این فلزات پایه موجب افزایش حاشیه سود برای فروشندگان نیز خواهد شد.

به عقیده این تحلیلگران، حجم واردات این فلزات به خصوص روی در ماه آگوست ۲۰۲۳ روند صعودی داشت و به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ هم این روند ادامه داشته باشد.

البته این مسئله به ساختارهای پریمیوم در بورس‌‌های آتی شانگهای، لندن و احتمال بازیابی بخش املاک چین بستگی دارد. در همین رابطه، معاملات صورت گرفته پیرامون فلز روی تصفیه شده در چین ظرف چند ماه آتی این مسئله را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29594

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.