• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌کند:

افزایش سرمایه ۳۰ درصدی «فملی» تصویب شد

  • کد خبر : 40188
  • 25 بهمن 1402 - 8:38
افزایش سرمایه ۳۰ درصدی «فملی» تصویب شد
مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران با دستور کار استماع گزارش هیئت مدیره و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان 30 درصد، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، تطابق اساس‌نامه شرکت با نمونه اساس‌نامه سازمان بورس و سایر موارد قابل طرح که در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده بود، روز سه‌شنبه 24 بهمن ماه 1402 با حضور سهام‌داران در محل سالن مرکز همایش‌های خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران با دستور کار استماع گزارش هیئت مدیره و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۳۰ درصد، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، تطابق اساس‌نامه شرکت با نمونه اساس‌نامه سازمان بورس و سایر موارد قابل طرح که در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده بود، روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور سهام‌داران در محل سالن مرکز همایش‌های خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در ابتدای این جلسه امیر خرمی‌شاد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: در حال حاضر این شرکت حدود ۱٫۲ میلیون تن کنسانتره و ۳۰۰ هزار تن کاتد مس تولید می‌کند. شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزش بازار حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان به عنوان سومین شرکت بزرگ بورسی کشور شناخته می‌شود. همچنین تعداد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران ۶۰۰ میلیارد سهم است و مجموع کل بازدهی سهام از ابتدا به ۲۱ هزار و ۲۶۴ درصد می‌رسد.

وی افزود: با توجه به فعالیت‌های اکتشافی انجام شده در معدن میدوک در شهریور ماه سال جاری و حفاری تا عمق دو هزار و ۳۶ متری در این معدن، موفق به شکستن رکود حفاری در کشور شدیم. البته رکود قبلی حفاری در ایران (یک هزار و ۶۰۰ متر) متعلق به این مجموعه بود و در عمق دو هزار و ۳۶ متری معدن میدوک نیز همچنان فلز مس وجود دارد. ذخایر زمین‌شناسی مس کشور به ۱۹ میلیارد تن و فلز محتوی به ۵۴ میلیون تن می‌رسد که از این نظر ایران در رتبه پنجم جهان قرار دارد و با اقتدار از کشورهای مکزیک و آمریکا پیشی گرفته است؛ از نظر تولید محصول نیز ایران ۱٫۲ درصد از تولید مس جهان را به خود اختصاص می‌دهد و در رتبه ۱۷ جهانی قرار دارد. بی‌شک برای اینکه رتبه تولید مس در کشور همانند ذخایر معدنی ارتقا یابد، باید طرح‌های توسعه‌ای توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تعریف و اجرا شود.

اکتشاف، اولویت شرکت ملی مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به فعالیت‌های اکتشافی شرکت، عنوان کرد: با توجه به اینکه این مجموعه توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های اکتشافی دارد، میزان حفاری‌های اکتشافی انجام شده در شرکت ملی صنایع مس ایران تا پایان دی ماه سال جاری به ۳۴۰ هزار متر می‌رسد که عدد قابل‌توجهی است؛ بی‌شک با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، میزان حفاری این شرکت تا پایان سال جاری به ۴۰۰ هزار متر خواهد رسید. لازم به ذکر است که علاوه بر رکوردهای اکتشافی، یکی از رکوردهای تاریخی که در «فملی» به ثبت رسیده، عبور از مرز ۱۰۰ همت فروش است.

خرمی‌شاد تصریح کرد: همان طور که ذکر شد برای اینکه رتبه کشور از نظر تولید مس ارتقا یابد، باید سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه انجام شود. بخشی از این سرمایه‌‌ها از منابع بانکی، ارزی، اوراق و منابع ریالی شرکت تامین می‌شود و ۳۰ درصد از محل سود انباشته، افزایش سرمایه خواهیم داشت. در حال حاضر سرمایه شرکت ملی صنایع مس ایران ۶۰ هزار میلیارد تومان است که با افزایش ۱۸ هزار میلیارد تومانی به ۷۸ هزار میلیارد تومان می‌‌رسد. یکی از پروژه‌هایی که بخشی از منابع مالی آن‌ از طریق افزایش سرمایه تامین خواهد شد، کارخانه تولید اسید فسفریک است که به دنبال تبدیل سالانه یک میلیون تن اسید سولفوریک به اسید فسفریک هستیم زیرا ارزش‌‌افزایی زیادی برای مجموعه به همراه دارد. اسید فسفریک برای تولید کود فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران زیادی در صنایع‌ پایین‌دستی تمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند؛ به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای با ستاد فرمان اجرایی امام که به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه تولید کود فسفات است، به امضا رسید تا اسید فسفریک مورد نیاز از شرکت ملی صنایع مس ایران تامین شود. از پروژه‌های دیگر شرکت می‌توان به پروژه توسعه معدن مس سرچشمه، پروژه فاز ۲ تغلیظ میدوک با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن کنسانتره، پروژه فاز ۳ تغلیظ سرچشمه با ظرفیت ۳۴۰ هزار تن کنسانتره و احداث کارخانه مس کاتدی در مجتمع مس سونگون با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن اشاره کرد. امیدواریم تا پایان برنامه هفتم توسعه، ظرفیت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران به دو برابر فعلی ارتقا یابد و مزایای آن شامل حال سهام‌داران و صنعت کشور شود.

در ادامه این جلسه غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران، ابراز کرد: کمربند کانی‌زایی مس از شمال غرب کشور تا جنوب شرق کشور گسترده شده است؛ اکثر معادن شرکت ملی صنایع مس ایران روی این کمربند قرار دارند که مهم‌ترین دارایی‌های شرکت محسوب می‌شوند. گفتنی است که با همت کارکنان و انجام عملیات اکتشافی در سال ۱۴۰۱ و ۱۰ ماهه سال جاری، ذخایر زمین‌شناسی شرکت ملی صنایع مس ایران بالغ بر ۱۴٫۵ درصد افزایش یافت و از ۱۷٫۱ میلیارد تن به ۱۹٫۶ میلیارد تن رسید. میزان حفاری اکتشافی انجام شده در سال ۱۴۰۱، برابر با ۲۰۰ هزار متر بود که این مقدار در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، با رشد بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته و رشد ۱۱ درصدی نسبت به برنامه تعیین شده در سال جاری به بیش از ۳۳۳ هزار متر رسید. شرکت ملی صنایع مس ایران در کنار این فعالیت‌ها نیز به دنبال تامین پایدار مواد اولیه از منابع داخلی است؛ در همین راستا دو پهنه معدنی فسفات در بوشهر با هدف تامین مواد اولیه کارخانه اسید فسفریک و تکمیل زنجیره ارزش به ثبت رسیده و اقدامات اکتشافی این پهنه‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص عملکرد شرکت در زمینه تولید و فروش، اظهار داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران در تمام موارد از جمله تولید و استخراج سنگ سولفور، کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن، مفتول، لجن آندی و اسید سولفوریک به ارقامی بیشتر از مقادیر برنامه‌ریزی شده در سال ۱۴۰۲ دست یافته است. البته در زمینه تولید کاتد مس در ۱۰ ماهه سال جاری، ۹۵ درصد اهداف خود را محقق کردیم که علت آن را می‌توان به قطع برق و تعمیرات اساسی بویلر کارخانه ذوب خاتون‌آباد و عدم خرید قراضه مس در سال جاری به دلیل تفاوت نرخ ارز نسبت داد. در سال ۱۴۰۱ میزان کل استخراج و حجم عملیات خاکی مجموعه ۲۳۳ میلیون تن، استخراج سنگ سولفور ۴۶٫۸ میلیون تن، تولید کنسانتره مس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن، تولید کنسانتره مولیبدن ۱۰ هزار و ۸۲۴ تن و تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه ۱۵۲ هزار تن بود. میزان فروش برنامه‌‌ریزی شده «فملی» در ۱۰ ماهه سال جاری، ۹۸ همت بود که با رشد ۳ درصدی موفق به کسب رکورد ۱۰۱ همت شدیم. درآمد عملیاتی و سود ناخالص شرکت ملی صنایع مس ایران به ترتیب از ۸۸ و ۵۲ همت در سال ۱۴۰۱ به ۹۱ و ۵۷ همت در ۹ ماهه حسابرسی نشده سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است؛ همچنین سود خالص «فملی» در سال گذشته ۵۰ همت بود که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۴۷ همت رسیده است اما تا پایان سال جاری از مرز ارقام احصا شده در سال ۱۴۰۱ عبور خواهیم کرد. لازم به ذکر است که متوسط قیمت مس در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲، هشت هزار و ۳۴۸ دلار در هر تن بود که بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی «CRU»، قیمت این فلز در سال ۲۰۲۴ به ۹ هزار و ۸۰ دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۹ هزار و ۶۰۱ دلار بر تن خواهد رسید.

«فملی» پرچمدار توسعه صنعت مس در کشور

معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران در رابطه با طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه، مطرح کرد: در برنامه هفتم توسعه، شرکت ملی صنایع مس ایران اهدافی مانند توسعه فعالیت‌های اکتشافی برای افزایش ذخیره قطعی مس از ۶٫۴ میلیارد تن به ۱۹٫۷ میلیارد تن، تولید سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس، تولید ۶۰۰ هزار تن کاتد مس و تولید ۲۰۰ هزار تن مفتول را در دستور کار خود دارد. گفتنی است که ۴۴ پروژه توسعه‌ای، سرمایه‌گذاری و زیرساختی در این شرکت تعریف شده که ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها معادل ۱۲ میلیارد یورو است. در این بین، ۱۶ پروژه با ارزش ۶٫۵ میلیارد یورو تبدیل به قرارداد شده است. در ۱۰ ماهه امسال، ۳۰ همت سرمایه برای پروژه‌های توسعه‌ای جذب شده است که از این مقدار ۷٫۵ همت به پروژه‌های مربوط به افزایش سرمایه دوره فعلی اختصاص یافته و از منابع داخلی شرکت جذب شده است. خوشبختانه با اقدامات کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران در واحدهای توسعه‌ای و مالی موفق شدیم تا چالش‌هایی را که در زمینه اعتبار اسنادی و انتقال پول به تکنولوگ‌ها و تامین‌کنندگان بود مرتفع سازیم؛ به طوری که میزان سرمایه جذب شده برای پروژه‌های توسعه‌ای در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ (فروردین تا تیر ماه)، سه همت بود که در ۶ ماهه بعد از آن (مرداد تا دی ماه) به ۲۷ همت افزایش یافت. مجموع سرمایه مورد نیاز برای اجرای پنج طرح توسعه‌ای شرکت که پیش‌تر ذکر شد، به ۷۳٫۴ همت می‌رسد که با توجه به منابع مالی جذب‌ شده، هنوز به ۶۸٫۴۶ همت اعتبارات نیاز است که تا سال ۱۴۰۵ تامین خواهد شد. لازم به ذکر است که میزان سرمایه‌گذاری پروژه احداث کارخانه تغلیظ مس دره‌آلو با عیار ۲۴٫۵ درصد که در بهمن ماه امسال افتتاح شد، ۳۱۱ میلیون یورو بوده است که برای حدود ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. همچنین میزان سرمایه‌گذاری پروژه احداث کارخانه تغلیظ مس دره‌زار با عیار ۲۶ درصد که در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، ۲۵۰ میلیون یورو است که اشتغال‌زایی مستقیم ۴۰۰ نفر را به دنبال دارد. با راه‌اندازی این دو کارخانه و با فرض اینکه در سال ۱۴۰۳ با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت باشند، حداقل ۲۰۰ میلیون دلار به درآمد عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه خواهد شد.

ملاطاهری در همین راستا ادامه داد: در اسفند ماه امسال باطله‌برداری بزرگ‌ترین معدن مس خاورمیانه با ذخیره زمین‌شناسی سه میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج یک میلیارد تن که به همت اکتشاف‌گران شرکت ملی صنایع مس ایران شناسایی، مطالعه و ارزیابی شد، آغاز می‌شود. از ۴۴ پروژه توسعه‌ای شرکت، هفت پروژه جزو طرح‌های پیشران هستند که میزان پیشرفت آن‌ها توسط نهاد ریاست جمهوری رصد می‌شود. فاز ۲ تغلیظ میدوک (۳۹٫۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی)، آهک خاتون‌آباد (۵۳٫۰۳ درصد پیشرفت)، کارخانه فلوتاسیون سرباره خاتون‌آباد (۵۵٫۸۹ درصد پیشرفت)، فاز ۳ و ۴ تغلیظ مس سرچشمه (۴٫۸۵ درصد پیشرفت)، فاز ۳ تغلیظ مس سونگون (۲۰٫۴۱ درصد پیشرفت)، طرح تولید مس کاتدی سونگون (۲۴٫۳ درصد پیشرفت) و طرح تولید اسید فسفریک و واحدهای جانبی (۲٫۵ درصد پیشرفت) از جمله این طرح‌ها هستند. لازم به ذکر است که طرح‌های فاز ۳ و ۴ تغلیظ مس سرچشمه با ظرفیت ورودی ۱۸ میلیون تن و فاز ۳ تغلیظ مس سونگون با ظرفیت ورودی ۲۱ میلیون تن جزو مگاپروژه‌‌های ملی و بین‌المللی هستند که برای اولین بار در ایران توسط شرکت ملی صنایع مس ایران اجرا می‌شوند و به بهره‌برداری می‌رسند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40188

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.