• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

افزایش صادرات زغال‌سنگ حرارتی اندونزی

  • کد خبر : 33759
  • 23 آبان 1402 - 14:31
افزایش صادرات زغال‌سنگ حرارتی اندونزی
حجم صادرات زغال‌سنگ حرارتی اندونزی در 10 ماهه سال جاری میلادی از 413 میلیون تن فراتر رفت. این روند صعودی، موقعیت این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این منبع انرژی با آلایندگی بالا تثبیت می‌کند.

حجم صادرات زغال‌سنگ حرارتی اندونزی در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی از ۴۱۳ میلیون تن فراتر رفت. این روند صعودی، موقعیت این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این منبع انرژی با آلایندگی بالا تثبیت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، حجم محموله‌های زغال‌سنگ صادراتی اندونزی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱٫۵ درصد افزایش یافت که تقریبا دو برابر نرخ رشد کل صادرات زغال‌سنگ در جهان محسوب می‌شود. این کشور علی‌رغم تلاش‌ها برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی، به بالاترین میزان صادرات زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ دست یافته است.

داده‌های شرکت «Kpler» نشان می‌دهد که برای اولین بار، بیش از ۵۰ درصد از حجم صادرات جهانی زغال‌سنگ حرارتی اندونزی در زمان باز بودن پنجره آربیتراژ در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ انجام شده که نشان‌دهنده برتری این کشور در صادرات این ماده نسبت به رقبای خود است.

ثبت رکوردهای جدید در بازار و صادرات زغال‌سنگ حرارتی توسط اندونزی

سهم دومین صادرکننده بزرگ زغال‌سنگ دنیا یعنی استرالیا در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱۹٫۴ درصد بود که نسبت به سهم ۲۰ درصدی این کشور در سال ۲۰۲۲ یک روند کاهشی را به ثبت رساند. در عین حال سهم سومین صادرکننده بزرگ زغال‌سنگ یعنی روسیه در این مدت به ۱۱ درصد رسید که نسبت به سهم ۱۲٫۳ درصدی در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ روندی نزولی را تجربه کرد.

سهم آفریقای جنوبی و کلمبیا به عنوان چهارمین و پنجمین صادرکننده بزرگ زغال‌سنگ نیز در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد. همچنین سهم آمریکا به عنوان ششمین صادرکننده بزرگ زغال‌سنگ دنیا اندکی روند صعودی به خود گرفت.

بازارهای برتر صادراتی زغال‌سنگ اندونزی

از ابتدای ماه ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸۳ میلیون تن زغال‌سنگ از اندونزی به چین و هنگ کنگ صادر شد. این مقدار حدود ۴۴ درصد از حجم کل صادرات زغال‌سنگ اندونزی را شامل می‌شود.

این آمار نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۳ درصد افزایش داشته است که نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های صنعتی چین در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با حجم تقاضای کاهش یافته این کشور در زمان اعمال قرنطینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۲ بود.

حجم صادرات زغال‌سنگ اندونزی بر اساس مقاصد وارداتی

هند، دومین خریدار بزرگ زغال‌سنگ از اندونزی بود و تقریبا ۲۰ درصد از حجم کل زغال‌سنگ (حدود ۸۲ میلیون تن) صادراتی این کشور را به خود اختصاص داد. کشور فیلیپین با سهم ۷٫۲ درصدی (۳۰ میلیون تن)، سومین مقصد صادراتی زغال‌سنگ اندونزی بود.

کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان نیز از خریداران اصلی زغال‌سنگ اندونزی بودند. انتظار می‌رود این سه کشور همانند چین، حجم واردات زغال‌سنگ مورد نیاز خود را در ماه‌های پایانی سال جاری افزایش دهند؛ چراکه شرکت‌های تولیدکننده برق در آستانه افزایش تقاضای انرژی برق در فصل سرما به ذخایر این ماده برای گرمایش نیاز خواهند داشت.

مزیت قیمتی زغال‌سنگ اندونزی

یکی از دلایل اصلی افزایش سهم بازار زغال‌سنگ اندونزی در بازار، قیمت پایین‌تر آن نسبت به زغال‌سنگ با کیفیت بالاتر و تولید شده توسط کشورهایی همچون استرالیا است.

طبق گزارش گروه بورس اوراق بهادار لندن، قیمت مبنای زغال‌سنگ حرارتی اندونزی با ارزش حرارتی چهار هزار و ۲۰۰ کیلو کالری در هر کیلوگرم، در حال حاضر به طور میانگین حدود ۶۵ دلار در هر تن تعیین شده است

مقایسه قیمت زغال‌سنگ حرارتی اندونزی و استرالیا

این رقم با میانگین قیمت ۱۸۴ دلار در هر تن برای زغال‌سنگ صادر شده از نیوکاسل در استرالیا با ارزش حرارتی ۶ هزار و ۲۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرم قابل مقایسه است.

قیمت‌های زغال‌سنگ صادراتی از کلمبیا، آفریقای جنوبی، موزامبیک و روسیه نیز رقمی مابین قیمت‌ زغال‌سنگ اندونزی و استرالیا است که نشان می‌دهد زغال‌سنگ اندونزی به دلیل کیفیت پایین‌تر در مقایسه با سایر گریدها، از داشتن مزیت قیمتی پایدار نسبت به زغال‌سنگ‌های صادراتی دیگر کشورها بهر‌ه‌مند است.

همچنین هزینه حمل‌ونقل زغال‌سنگ اندونزی به مقاصد صادراتی نسبت به هزینه حمل‌ونقل زغال‌سنگ چین و هند کمتر است که این موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت زغال‌سنگ این کشور در کشورهای آسیایی به شمار می‌رود.

مقایسه قیمت و حجم زغال‌سنگ صادراتی اندونزی به چین

طبق داده‌های بورس کشتیرانی شانگهای، در حال حاضر هزینه حمل یک تن زغال‌سنگ از اندونزی به چین حدود هشت تا ۱۰ دلار برآورد می‌شود؛ در حالی که هزینه حمل زغال‌سنگ از استرالیا به چین، حدود ۱۴ تا ۱۵ دلار در هر تن تعیین شده است.

زمان حمل زغال‌سنگ از اندونزی به مراکز وارداتی در چین و هند نیز تقریبا نصف زمان حمل این ماده از استرالیا به این دو کشور است. به همین دلیل مراجعه به زغال‌سنگ اندونزی در بازار فیزیکی در زمان نیاز به دسترسی فوری به این ماده، یک مزیت اساسی برای این کشور محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به مزیت‌هایی چون دسترسی آسان و نزدیک و قیمت پایین به زغال‌سنگ اندونزی در زمانی که مصرف این ماده در روزهای باقیمانده سال ۲۰۲۳ در نیمکره شمالی زمین به اوج خود می‌رسد، روند صعودی صادرات زغال‌سنگ از اندونزی به مقاصد هدف همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

از سوی دیگر، کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ استرالیا به پایین‌ترین میزان خود از اواسط سال ۲۰۲۱، ممکن است باعث افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید زغال‌سنگ با کیفیت بالاتر از استرالیا به منظور افزایش انرژی برق تولیدی و در عین حال محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

برای آن دسته از تولیدکنندگان انرژی برقی که تنها افزایش تولید انرژی برق و کاهش هزینه تولید برای آن‌ها اهمیت دارد، خرید زغال‌سنگ اندونزی همچنان گزینه نخست به شمار می‌رود. این موضوع بدان معناست که حجم صادرات زغال‌سنگ اندونزی در کل سال ۲۰۲۳ احتمالا مجددا رکوردشکنی خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33759

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.