• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

افزایش قیمت نفت هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه

  • کد خبر : 38046
  • 20 دی 1402 - 14:40
افزایش قیمت نفت هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه
در روز 9 ژانویه سال 2024، قیمت نفت به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش مقدار تولید نفت لیبی بیش از دو دلار افزایش یافت.

در روز ۹ ژانویه سال ۲۰۲۴، قیمت نفت به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش مقدار تولید نفت لیبی بیش از دو دلار افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت آتی نفت برنت در روز ۹ ژانویه سال ۲۰۲۴ با دو دلار معادل ۲٫۶۳ درصد افزایش، به ۷۸٫۱۲ دلار در هر بشکه رسید؛ این در حالی است که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲٫۰۹ دلار برابر با ۲٫۹۵ درصد افزایش، رقم ۷۲٫۸۶ دلار در هر بشکه را به ثبت رساند.

به گفته تحلیلگران، عواملی مانند افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش مقدار عرضه مداوم نفت لیبی، موجب افزایش قیمت‌های نفت در این روز شد. در همین راستا، برخی از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی به دلیل حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به جهت نشان دادن حمایت خود از گروه حماس در جنگ با اسرائیل، همچنان از عبور و‌ مرور در دریای سرخ اجتناب می‌کنند.

شرکت ترابری دریایی آلمانی «Hapag-Lloyd» در روز سه‌شنبه ۹ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که مسیر دماغه امید نیک واقع در سواحل آفریقای‌ جنوبی را جایگزین مسیر دریای سرخ کرده است.

اخیرا ارتش اسرائیل اعلام کرده است که جنگ این کشور با گروه حماس تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت. این بیانیه ارتش اسرائیل، موجب افزایش نگرانی‌ها از تبدیل این جنگ به یک بحران منطقه‌ای شده که ممکن است عرضه نفت از منطقه خاورمیانه را مختل کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گفت‌و‌گوی خود با رهبران اسرائیلی، بیان کرد: اگر تمامی طرف‌های اسرائیلی با تشکیل کشور فلسطین موافقت کنند، کشورهای همسایه عربی از این اقدام حمایت خواهند کرد.

گفتی است به دنبال کاهش شدید قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان سعودی (OSP)، قیمت نفت برنت و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ترتیب ۳ و ۴ درصد در روز دوشنبه هشتم ژانویه ۲۰۲۴ کاهش یافتند که این امر نگرانی‌هایی را برای عرضه و تقاضای این سوخت فسیلی ایجاد کرد.

تاماس وارگا، یکی از تحلیلگران شاخص قیمت نفت در همین رابطه عنوان کرد: آیا اقدام عربستان برای کاهش قیمت‌های رسمی فروش نفت به پایین‌ترین سطح ۲۷ ماهه خود را می‌توان نشانه‌ای از افزایش بالقوه حجم عرضه نفت تفسیر کرد و یا این اقدام عربستان، دلالت بر اختلافات جدی میان اعضای سازمان اوپک پلاس دارد؟ لازم به ذکر است که مقامات عربستان صعودی، اخیرا از تمایل خود برای همکاری در جهت ثبات قیمت در بازار نفت خبر دادند.

کارستن فریچ، تحلیلگر بانک «Commerzbank» مطرح کرد: کاهش قیمت‌های رسمی فروش نفت، نشان‌‌دهنده افت حجم تقاضا برای این سوخت فسیلی در سه منطقه مهم پرمتقاضی در جهان است.

طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، مقدار تولیدات در صنایع مختلف آلمان در ماه نوامبر ۲۰۲۳، به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و ششمین روند نزولی ماهانه متوالی خود را به ثبت رساند؛ همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر ارائه اطلاعات موجودی نفت انبارهای ایالات متحده آمریکا هستند که قرار است به زودی از سوی انجمن «American Petroleum Institute» منتشر شود.

داده‌های مرتبط با تورم هسته‌ای در ایالات متحده آمریکا که به زودی منتشر خواهد شد، می‌تواند اطلاعاتی در رابطه با مبارزه دولت این کشور با افزایش تورم ارائه دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38046

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.