• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

افزایش تولید فولاد اوکراین در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 31417
  • 25 مهر 1402 - 12:27
افزایش تولید فولاد اوکراین در سال ۲۰۲۳
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اوکراین «Ukrmetalurgprom» گفت: اوکراین در حالی مقدار تولید فولاد خود را در سال 2023 به 6.5 میلیون تن افزایش داد که در صورت رفع موانع به منظور آغاز به‌کار حمل‌ونقل دریایی در شهرهای بندری این کشور، این میزان تولید به دو برابر افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اوکراین «Ukrmetalurgprom» گفت: اوکراین در حالی مقدار تولید فولاد خود را در سال ۲۰۲۳ به ۶٫۵ میلیون تن افزایش داد که در صورت رفع موانع به منظور آغاز به‌کار حمل‌ونقل دریایی در شهرهای بندری این کشور، این میزان تولید به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، میزان تولید فولاد اوکراین از زمان تهاجم روسیه به این کشور ۷۱ درصد کاهش یافت و از ۲۱٫۴ میلیون تن به ۶٫۳ میلیون تن رسید. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، اوکراین در سال ۲۰۲۲ در میان کشورهای تولیدکننده فولاد در رتبه ۲۵‌ قرار گرفت.

لازم به ذکر است که دو واحد فولادسازی بزرگ اوکراین طی ماه‌های محاصره شهر بندری ماریوپل توسط روسیه، تا حد زیادی ویران شدند. در حال حاضر، حرکت کشتی‌ها از بنادر اوکراین در دریای سیاه به یک کریدور موقت بشردوستانه محدود می‌شود؛ چراکه روسیه توافق‌نامه مرتبط با تامین غلات مورد حمایت سازمان ملل که به مدت یک سال اجرایی شده بود را نقض کرد.

صنعت فولاد اوکراین احتمالا بیشترین ضرر را پس از حمله روسیه به این کشور متحمل شده است. الکساندر کالنکوف، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اکراین «Ukrmetalurgprom» در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز، بیان کرد: در سال ۲۰۲۲، تعدادی از واحدهای فولادسازی این کشور به دلیل بمباران توسط روسیه از بین رفتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به واحد تولید فولاد مستقر در شهر ماریوپل اشاره کرد.

وی افزود: در ماه فوریه ۲۰۲۲ و قبل از تهاجم روسیه به اوکراین، این کشور حدود ۱۰ واحد فعال فولادسازی با ظرفیت مجموع ۲۵٫۳ میلیون تن سالانه داشت و ۶ واحد باقیمانده آن، توانایی تولید حدود ۱۷ میلیون تن فولاد در سال را دارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اوکراین در ادامه مطرح کرد: در هشت ماهه سال ۲۰۲۳، مقدار تولید به لطف اجرای طرح‌های بازسازی و افزایش حجم سفارش‌ها از سوی نیروهای مسلح اوکراین ۵ درصد افزایش یافت؛ بر همین اساس آغاز به‌کار حمل‌ونقل دریایی در شهرهای بندری این کشور در دریای سیاه، امری بسیار حیاتی برای صادرات خواهد بود.

به گفته کالنکوف، تعرفه‌های حمل بار از طریق راه‌آهن در یک سال، دو برابر افزایش یافته و عدم وجود حمل‌ونقل دریایی مانع این صنعت در جهت استفاده از ارزان‌ترین راه صادرات فولاد در این کشور شده است.

وی تاکید کرد: اگر حمل‌ونقل دریایی در شهرهای بندری این کشور دوباره آغاز نشود، صنعت فولاد این کشور از بین خواهد رفت و بقیه صنایع مرتبط نیز به مثابه آن دچار مشکل خواهند شد. همچنین در صورت آغاز به‌کار مجدد فعالیت حمل‌ونقل در بنادر اوکراین، میزان تولید فولاد در این کشور دو برابر افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اوکراین اظهار داشت: در حالت طبیعی، حدود ۸۰ درصد از فولاد تولیدی اوکراین صادر می‌شود؛ در حالی که این کشور همواره به صادرات فولاد متکی بوده است. در ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته، میزان صادرات محصولات فولادی حدود ۸۰ درصد بوده است و هیچ کشور دیگری در جهان وجود ندارد که تا این حد به صادرات فولاد وابسته باشد.

نیاز بازار داخلی اوکراین به فولاد قبل از آغاز جنگ، سالانه حدود پنج میلیون تن بود و این میزان در سال ابتدایی جنگ، به دو میلیون تن کاهش یافت. اجرای طرح‌های بازسازی و افزایش حجم تقاضا از سوی ارتش اوکراین باعث شد حجم تقاضای داخلی فولاد در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

کالنکوف خاطرنشان کرد: سهم صادرات فولاد اوکراین در سال ۲۰۲۳، به ۵۳ درصد کاهش یافته و در سال جاری میلادی، تقاضا برای فولاد در بازار داخلی با روند افزایشی مواجه شده است؛ به همین دلیل شرکت‌های فولادسازی این کشور، در حال افزایش مقدار تولید خود هستند.

گفتنی است در سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را به کشور خود ضمیمه کرد، اوکراین کنترل برخی از مناطق صنعتی در شرق این کشور که حدود ۳۰ درصد از ظرفیت فولادسازی در آن واقع شده بود را از دست داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31417

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.