• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

افزایش نگرانی بازار مقاطع تخت فولادی آمریکا نسبت به اعتصاب در (UAW)

  • کد خبر : 29539
  • 04 مهر 1402 - 12:00
افزایش نگرانی بازار مقاطع تخت فولادی آمریکا نسبت به اعتصاب در (UAW)
برخی منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت بلاتکلیفی ناشی از اعتصاب احتمالی یک یا چند خودروساز بزرگ آمریکا، موجب نگرانی تولیدکنندگان مقاطع تخت فولادی در این کشور شده است.

برخی منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت بلاتکلیفی ناشی از اعتصاب احتمالی یک یا چند خودروساز بزرگ آمریکا، موجب نگرانی تولیدکنندگان مقاطع تخت فولادی در این کشور شده است؛ تا جایی که مشکل سهمیه‌بندی برق و کاهش ظرفیت تولید این واحدها به دنبال اینکه در حال اجراست، به مشکل فرعی این تولیدکنندگان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، فعالان بازار معتقدند که حداقل ۲۰ برنامه‌ریزی برای سهمیه‌بندی برق از ماه سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۳ طرح‌ریزی شده است اما علی‌رغم محدودیت در روند عرضه کنونی، این مسئله ممکن است تاثیر کمتری بر قیمت‌ها داشته باشد.

توجه بازار مقاطع تخت فولادی ایالات متحده آمریکا بر احتمال اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو آمریکا (UAW) در یک یا چند شرکت خودروسازی بزرگ این کشور از جمله شرکت‌های جنرال موتورز، فورد و استلانتیس معطوف شده است.

یکی از توزیع‌کنندگان فولاد در ایالت‌های غرب میانه آمریکا در ماه آگوست ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» گفت: اگر برای هر سه شرکت مذکور فراخوان اعتصاب صادر شود، این مسئله بر صنعت فولاد ایالات متحده آمریکا تاثیر ویرانگری خواهد داشت.

اخیرا این اتحادیه هر سه شرکت خودروسازی مذکور را تهدید کرده است در صورتی که هر یک از این سه شرکت نتوانند تا ساعت ۲۳:۵۹ به وقت شرق آمریکا در روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳، درست زمانی که موعد قراردادهای کارگران به اتمام می‌رسد، به یک توافق جامع دست یابند، فراخوان اعتصابات را صادر خواهد کرد.

یکی از تولیدکنندگان در همین رابطه عنوان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر کمتر کسی به دنبال ثبت سفارش حجم مورد نیاز مقاطع تخت فولادی است؛ چراکه تاثیر اعتصابات اتحادیه کارگران خودرو آمریکا به قدری فراگیر خواهد بود که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند فعلا نظاره‌گر وقایع پیشرو در بازار باشند و اقدام به خرید نکنند.

آنچه از این رویدادها برداشت می‌شود، این است که به نظر می‌رسد فعالان بازار نگرانی کمتری نسبت به فصل سهمیه‌بندی برق که در واقع زمان آن هم آغاز شده است و احتمالا تا ماه نوامبر ۲۰۲۳ هم ادامه خواهد داشت، دارند.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بعید است کاهش ظرفیت تولید، تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت کویل نورد گرم در ایالت‌های غرب میانه و جنوب آمریکا داشته باشد؛ چراکه اقدامی برنامه‌ریزی‌شده بوده و به فعالان بازار امکان این کار را خواهد داد که مواد کافی و مورد نیاز خود را از قبل آماده و خریداری کنند.

به گفته یکی از توزیع‌کنندگان، هشت برنامه برای سهمیه‌بندی برق از قبل طرح‌ریزی‌شده، بهتر از یک طرح سهمیه‌بندی برنامه‌ریزی‌نشده است زیرا سهمیه‌بندی‌های برق، چالش‌ چندانی برای تولیدکنندگان ایجاد نخواهد کرد.

تخمین‌زده می‌شود که حدود ۸۳۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۳ در واحدهای فولاد‌سازی ایالات متحده آمریکا که توسط شرکت‌های «Cleveland-Cliffs»، «Nucor»، «US Steel» و «Steel Dynamics» اداره می‌شوند، تولید شود.

بر اساس داده‌های موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI)، نرخ بهره‌برداری در میان واحدهای فولادسازی آمریکا از ماه می ۲۰۲۳ تاکنون، حدود ۷۶ درصد بوده است. میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید اخیرا در هفته منتهی به شنبه ۹ سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۷۵٫۷ درصد گزارش شده که نشان‌دهنده کاهش عرضه نورد گرم در بازار فیزیکی است.

طبق داده‌های این موسسه در هفته مذکور، تخمین زده شده است تولید فولاد خام از جمله واحدهای فولادسازی تخت، طویل، ورق فولادی و سایر واحدهای مربوطه با ۲٫۶ درصد کاهش، از یک میلیون و ۷۳۰ هزار تن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور به یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن برسد.

در عین حال قیمت فولاد نورد گرم ممکن است تنها اندکی تحت تاثیر سهمیه‌بندی برق قرار بگیرد اما کاهش در حجم عرضه می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود. به علاوه برخی از منابع آگاه به وضعیت بازار به سطوح ناچیز موجودی ذخایر انبار این تولیدی‌ها اشاره می‌کنند.

یکی از معامله‌گران بازار به موسسه «Fastmarkets» گفت: سهمیه‌‌بندی برق چندان بر روی قیمت‌ها تاثیر نمی‌گذارد اما ممکن است سرعت روند نزولی قیمت را کاهش دهد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار مطرح کرد: موجودی‌ ذخایر بازار کاهش یافته است و فرایند تعمیر و نگهداری برخی واحدهای تولیدی ممکن است این روند کاهشی قیمت را متوقف کند.

قیمت فولاد نورد گرم در ایالت‌های غرب میانه آمریکا از زمانی که قیمت آن در روز ۲۳ مارس ۲۰۲۳ به ۵۹٫۴۸ دلار در هر (cwt) رسید، به طور پیوسته در حال کاهش است.

شاخص روزانه کویل نورد گرم فولاد موسسه «Fastmarkets» با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا با ۴۶٫۱۶ درصد کاهش، به ۳۳٫۸۱ دلار به ازای هر (cwt) در روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ رسید که پایین‌ترین میزان آن در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

برخی منابع مطلع از وضعیت بازار مستقر در ایالت‌های جنوبی ایالات متحده آمریکا نیز معتقدند سهمیه‌بندی برق در واحدهای فولادسازی، تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌ها ندارد.

یکی از توزیع‌کنندگان در ایالت‌های جنوبی آمریکا خاطرنشان کرد: واحدهای فولادسازی در این مناطق همه در مورد سهمیه‌بندی برق صحبت می‌کنند اما تاکنون این موضوع هیچ گونه تاثیری در قیمت‌ها نداشته است. گفتنی است زمان انتظار از مرحله تولید تا تحویل محصولات واحدهای فولادسازی در ایالت‌های جنوبی آمریکا به مشتریان، از چهار تا ۶ هفته متغیر است.

با در نظر گرفتن قیمت کویل نورد گرم ایالت‌های غرب میانه آمریکا، موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت هفتگی این محصول با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های جنوبی آمریکا را ۵۸٫۹۴ دلار در هر cwt (یک هزار و ۱۷۸ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر تن کوچک) در روز ۲۲ مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد و از آن زمان تاکنون با ۴۱٫۶۵ درصد کاهش، به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۳۴٫۳۹ دلار به ازای هر (cwt) در روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ رسید.

برخی منابع مطرح کردند: اگرچه فعالیت در کارخانه‌های مذکور این سه شرکت خودروسازی وجود دارد، اما تمرکز آن‌ها بر اعتصابات اتحادیه کارگران خودرو معطوف است.

یکی دیگر از توزیع‌کنندگان در ایالت‌های جنوبی آمریکا اظهار داشت: فعالیت‌ کارخانه‌های مذکور در زمان سهمیه‌بندی برق، تنها در ساعات اعلام شده برقرار است و این موضوع بر کار توزیع‌کنندگانی که محموله‌های با حجم پایین خریداری می‌کنند، تاثیری ندارد.

در عین حال مصرف‌کنندگان نگران تاثیر اعتصاب کارگران این خودروسازان هستند؛ حتی اگر دو هفته زمان این اعتصاب به طول بینجامد؛ چراکه معتقدند این مسئله موجب نوسان در بازار خواهد شد.

به گفته یکی از توزیع‌کنندگان فعال در بازار ایالت‌های جنوبی آمریکا، اعتصاب در این سه شرکت بزرگ خودروسازی می‌تواند تاثیر بسزایی بر هزینه قراضه و مقدار تولید در شرکت‌های فولادی داشته باشد.

میانگین ماهانه کویل نورد گرم در ایالت‌های جنوبی و ایالت‌های غرب میانه آمریکا (دلار بر cwt)

تاثیر سهمیه‌بندی برق بر زمان انتظار از مرحله تولید تا تحویل کالا

به گفته برخی منابع، پیش‌بینی زمان انتظار از مرحله تولید تا تحویل کالا در این کارخانه‌ها به دلیل تعداد سمیه‌بندی‌های ایجاد شده دشوار است اما این زمان می‌تواند از چهار تا ۶ هفته متغیر باشد.

یکی از تولیدکنندگان فولاد با اشاره به چندین برنامه سهمیه‌بندی برق ‌در نظر گرفته در این کارخانه‌ها، تعیین زمان دقیق تحویل کویل نورد را تا حدودی چالش‌برانگیز دانست.

در همین رابطه، یکی از مصرف‌کنندگان تاکید کرد: ممکن است در زمان انتظار از مرحله تولید تا تحویل کالا در این کارخانه‌ها به دلیل سهمیه‌بندی برق تغییراتی ایجاد شود.

وی در پایان یادآور شد: کارخانه‌های تولیدی کوچک‌تر، چندان نگران سهمیه‌بندی برق در نظر گرفته شده نیستند؛ چراکه ممکن است زمان انتظار از مرحله تولید تا تحویل سه تا چهار هفته‌ای کویل نورد گرم تولیدی آن‌ها به یک بازه ۶ هفته‌ای تغییر پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29539

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.