• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان فلزات

  • کد خبر : 30964
  • 19 مهر 1402 - 9:48
افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان فلزات
نوسان قیمت کالاها، ازدحام بی رویه کشتی‌های باربری در بنادر و افزایش هزینه حمل‌ونقل کالا از طریق دریا، فعالان بازار فلزات را به یاد شرایطی مشابه شرایط سال 2021 می‌اندازد.

نوسان قیمت کالاها، ازدحام بی رویه کشتی‌های باربری در بنادر و افزایش هزینه حمل‌ونقل کالا از طریق دریا، فعالان بازار فلزات را به یاد شرایطی مشابه شرایط سال ۲۰۲۱ می‌اندازد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، همانند سال ۲۰۲۱، با نزدیک شدن به گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن و با عنوان «LME Week»، نوسان هزینه‌های نرخ حمل‌ونقل کالا موضوع اصلی، گفت‌وگوی تولیدکنند‌گان فلزات مستقر در اروپا خواهد بود.

مشارکت‌کنندگان بازار تاکنون در سال ۲۰۲۳ با مسائلی همچون نوسان هزینه‌های نرخ حمل‌ونقل کالا، نوسانات قیمت نفت، ثبت رکورد در حجم صادرات غلات برزیل و خشک‌سالی بی‌سابقه در کانال پاناما مواجه شده‌اند و با چالش‌های آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاخص اصلی کشتی‌های باربری مخصوص بار فله‌ای (زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ حرارتی و غلات) بورس بالتیک در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ به دلیل افزایش تقاضا برای کشتی‌های حمل بار بزرگ، به بالاترین سطح خود در بیش از ۱۱ ماه گذشته رسید؛ این در حالی است که شاخص کشتی‌های غول‌پیکر حمل بار «Capesize» این بورس، بالاترین میزان خود در بیش از ۹ ماه گذشته را در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ ثبت کرد.

موسسه «Fastmarkets» میانگین نرخ کرایه حمل کالا برای یک کشتی با بار ۵۲ هزار تنی از مبدا بندر الیزابت در آفریقای‌جنوبی به بندر تیانجین در چین با یک توقف را حدود ۲۹٫۳ دلار در هر تن در روز ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به نرخ هفتگی تغییری نداشت اما حدود ۶٫۲ دلار افزایش در هر تن نسبت به نرخ ۲۳٫۱ دلار ثبت شده در روز چهارم آگوست ۲۰۲۳ را تجربه کرد.

به گفته یکی از صادرکنندگان کالا، هزینه حمل کانتینر ۲۰ فوتی حامل قراضه فلزات از بریتانیا در ماه اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۱۰۰ دلار به ازای هر کانتینر به مقصد سواحل غربی هند و ۱۵۰ دلار برای هر کانتینر به مقصد جنوب و جنوب شرقی هند افزایش یافت.

یکی دیگر از صادرکنندگان کالا مستقر در بریتانیا، بیان کرد که هزینه حامل قراضه فلزات از بریتانیا به مقصد هند، ۱۲۵ دلار به ازای هر کانتینر در ماه اکتبر ۲۰۲۳ معادل حدود پنج تا ۶ دلار به ازای هر تن قراضه آهنی یا غیرآهنی افزایش یافته است.

نرخ حمل‌ونقل برای کشتی‌های با ظرفیت حمل کالا با وزن ۳۰ هزار تا ۳۲ هزار تن قراضه آهنی از مبدا سواحل غربی ایالات متحده آمریکا به مقصد بنگلادش در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۵۹ تا ۶۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که نسبت به نرخ ۵۱ تا ۵۲ دلار به ازای هر تن تعیین شده در ماه جولای ۲۰۲۳ افزایش داشت.

یکی از معامله‌گران کالا مستقر در سنگاپور عنوان کرد که تقاضا برای استفاده از کشتی‌های حمل کالا در ماه اکتبر ۲۰۲۳، افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده که مقصد بیشتر این کشتی‌ها از ژاپن به کشورهای شرق آسیا بوده است.

در مسیر سواحل شرق ترکیه، هزینه حمل کالا برای کشتی‌های با قابلیت حمل کالا تا ۵۰ هزار تن، بین ۳۵ تا ۳۸ دلار در هر تن در روز چهارشنبه چهارم اکتبر سال جاری تعیین شد که نسبت به نرخ ۳۲ تا ۳۳ دلار به ازای هر تن در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۳ و نرخ ۲۲ تا ۲۴ دلار در هر تن در ماه آگوست ۲۰۲۳ افزایش داشت. طبق گفته برخی منابع بازار، نرخ‌های اعلام شده نسبت به نرخ بالای ۴۰ دلار در هر تن تعیین شد که در ابتدای ماه اکتبر سال جاری میلادی کاهش یافته است.

کاهش جزئی در نرخ حمل کالا از طریق کشتی‌های فله‌بر در ابتدای ماه اکتبر ۲۰۲۳، به کاهش قیمت نفت و افزایش نرخ حمل کالا در اواخر ماه سپتامبر سال جاری میلادی مرتبط است. نوسان ایجاد شده در هزینه حمل کالاها از طریق دریا، این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که آیا این روند افزایش هزینه‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود یا در درازمدت، این نرخ‌ها روند معکوس به خود می‌گیرند؛ البته ناگفته نماند که نرخ حمل فلزات از طریق دریا در همه مسیری‌های کشتیرانی جهان، روند افزایشی را تجربه نکرده است.

در همین راستا نرخ حمل کالا از مبدا استرالیا به مقصد بنگلادش به دلیل کمبود محموله‌های صادراتی از چین ناشی از تعطیلات روز ملی این کشور در ماه اکتبر ۲۰۲۳، تغییر چندانی را به ثبت نرساند و در برخی موارد حتی روند نزولی را تجربه کرد.

تاثیر افزایش نرخ حمل کالا از طریق دریا بر بازار

تولیدکنندگان سنگ منگنز که مواد اولیه مورد نیاز خود را از آفریقای‌جنوبی برای فرآوری به چین منتقل می‌کنند، اعلام کردند که افزایش نرخ‌های حمل‌ونقل از طریق دریا در تابستان سال ۲۰۲۳، موجب افزایش هزینه‌های کارگران معدن شده است؛ چراکه افزایش حجم عرضه این محصول، باعث کاهش قیمت سنگ معدن در ماه‌های اخیر و افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان می‌شود.

با این حال، یکی از تولیدکنندگان سنگ منگنز مطرح کرد: افزایش نرخ حمل‌ونقل، موجب پویایی این بازار و افزایش حجم تقاضا برای آن در دو هفته گذشته شده و این مسئله هزینه تولید این محصول را افزایش داده است.

وی افزود: در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۳، پیشنهادات برای استفاده از کشتی‌های باربری در ماه نوامبر ۲۰۲۳ به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا از طریق دریا کاهش یافته است.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت هفتگی سنگ منگنز با خلوص ۳۷ درصد، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بندر تیانجین چین با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز ۲۹ سپتامبر را حدود ۳٫۵۸ دلار در هر تن خشک ارزیابی کرد که سه سنت در هر تن خشک نسبت به قیمت ۳٫۵۵ دلار در هر تن خشک تعیین شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش داشت.

تاثیر افزایش نرخ هزینه حمل کالا از طریق دریا بر قیمت سنگ منگنز

افزایش هزینه‌های حمل محموله‌های قراضه آهنی به این معنی است که فروش این مواد در مسیرهای دریایی طولانی‌تر مانند بریتانیا تا بنگلادش، دشوارتر خواهد شد.

به گفته یکی از فروشندگان کالا در هند، به دلیل افزایش هزینه‌های حمل قراضه آهنی از طریق دریا، حمل این قراضه‌ها از مبدا بریتانیا به مقصد بنگلادش مشمول پریمیوم حداقل ۲۵ تا ۲۸ دلار در هر تن نسبت به قیمت قراضه آهنی از مبدا بریتانیا به مقصد هند خواهد شد. این امر موجب کاهش حجم فروش قراضه آهنی در بنگلادش می‌شود.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با افزایش هزینه حمل‌ونقل و کاهش حجم تقاضا برای قراضه آهنی در بنگلادش و پاکستان، حجم واردات قراضه آهنی از طریق دریا به هند طی چند هفته گذشته، افزایش چشمگیری را به ثبت رسانده که این موضوع موجب کاهش قیمت این قراضه‌ها در بازار هند شده است.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت محموله قراضه فولادی خرد شده با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بندر «Nhava Sheva» هند را حدود ۴۲۱٫۲۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص قیمت ۴۲۵٫۵۶ دلار در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور و نسبت به شاخص قیمت ۴۳۴٫۵ دلار در هر تن تعیین شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور، کاهش را به ثبت رساند.

کاهش قیمت قراضه فولادی خرد شده قبل از گردهمایی سالانه «LME Week»

یکی از مدیران واحدهای فرآوری بزرگ قراضه آهنی در بریتانیا، در روز جمعه ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ اظهار داشت که کاهش قیمت‌ قراضه‌های صادراتی در کنار افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل از طریق دریا، تولیدکنندگان قراضه در مناطقی مانند بریتانیا را تحت فشار قرار داده است. این بدین معناست که انتظار می‌رود به زودی قیمت‌های خوراک واحدهای فرآوری قراضه آهنی روند نزولی را در پیش بگیرد.

وی افزود: قیمت‌های خوراک واحدهای فرآوری قراضه آهنی باید با افزایش نرخ حمل آن‌ها از طریق کشتی‌های باربری کاهش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم سفارش ماهانه قراضه از سوی فولادسازان در بریتانیا روند نزولی به خود گرفته است؛ با این حال، این حجم چندان چشمگیری نیست و این مسئله موجب خواهد شد قیمت‌ها به‌ طور مصنوعی افزایش را تجربه کنند.

این مدیر فولادی افزود: با بازگشت ثبات قیمت‌ها، بازار در برخی موارد نیاز به اصلاح قیمت و یا کاهش آن خواهد داشت؛ چراکه قیمت‌های خوراک واحدهای فرآوری قراضه آهنی بریتانیا در یک مقطع، افزایش قیمت نامتعارفی را به ثبت رساند.

افزایش قیمت نفت

به گفته شرکت واسطه کشتیرانی «Intermodel»، روند صعودی نرخ حمل‌ونقل از طریق دریا به دلیل افزایش قیمت نفت و به دنبال کاهش عرضه آن از سوی تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه و عربستان سعودی اتفاق افتاد.

در همین رابطه، قیمت آتی نفت خام برنت در ماه‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و از ۷۱٫۱۷ دلار در هر بشکه در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳، به ۹۳٫۵ دلار در روز ۲۷ سپتامبر سال جاری رسید. از آن زمان به بعد، قیمت‌ها اصلاح شد و شاخص قیمت مبنا بر روی ۸۷٫۷۱ دلار در هر بشکه در پایان روز معاملاتی چهارم اکتبر ۲۰۲۳ قرار گرفت.

شرکت «Intermodel» در روز سوم اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که انتظار می‌رود کاهش حجم عرضه اعلام شده نفت توسط عربستان سعودی و روسیه، موجب تعیین قیمت مبنای آن در طول سال شود اما پیش‌بینی‌ رسیدن قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه ممکن است در بحبوحه محدودیت‌های عرضه فعلی و وضعیت شکننده محیط کلان اقتصادی کوتاه‌مدت دور از انتظار نباشد.

برخی از فعالان بازار قراضه در روز پنجشنبه پنجم اکتبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود قیمت نفت همچنان روند صعودی داشته باشد و این مسئله می‌تواند یکی از دلایل اصلی برای ادامه روند صعودی نرخ حمل‌ونقل نسبت به اوایل سال جاری میلادی باشد.

به گفته یکی از صادرکنندگان عمده قراضه آهنی مستقر در بریتانیا، تنها متغیر ثابت در معاملات این قراضه‌ها در حال حاضر حجم محموله‌ها و کانتینرهای کشتی‌های باربری است که به نظر می‌رسد در ماه نوامبر ۲۰۲۳ دوباره افزایش یابد. این مسئله به دلیل افزایش قیمت نفت اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از دلایل آن، افزایش فعالیت‌های خرید قراضه آهنی پس از جشنواره دیوالی در هند است.

خشک‌سالی کانال پاناما

خشک‌سالی کانال پاناما در تابستان ۲۰۲۳، یکی دیگر از عواملی به شمار می‌آید که به گفته فعالان بازار، موجب افزایش هزینه حمل‌ونقل دریایی شده است.

پس از پشت سرگذاشتن یک فصل طولانی و بدون بارش در تابستان، شروع پدیده آب و هوایی «ال نینو»، منجر به افزایش سطح آب در دریاچه گاتون که یکی از منابع تامین آب شرب برای کشور پاناما در نظر گرفته می‌شود، شده است. همچنین سطح آب کانال پاناما به طول ۸۰ کیلومتر، به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۶ رسیده است.

از آنجایی که به دنبال عبور کشتی‌ها از این آبراه، میلیون‌ها گالن آب در دریاچه جابه‌جا می‌شود، مقامات کانال به دنبال اجرای رویه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب هستند. از جمله این اقدامات می‌توان به کاهش تعداد کشتی‌های عبوری از این کانال اشاره کرد.

یکی از فعلان صنعت حمل‌ونقل به موسسه «Fastmarkets» گفت: انجام این اقدامات در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب در کانال پاناما، منجر به ازدحام کشتی‌ها شده است؛ چراکه کشتی‌های کمتری اجاره عبور از این کانال را دارند. به همین دلیل این کشتی‌ها نمی‌توانند کالای حمل شده خود را سر موعد تحویل دهند و برای بارگیری مجدد به بازار برگردند.

میانگین روزهایی که این کشتی‌ها برای عبور از کانال در یک زمان غیرپیک به مقصد شمال این آبراه در صف انتظار خواهند بود، در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به هفت روز رسید و حداکثر زمان انتظار برای عبور این کشتی‌های باری، ۱۵٫۸ روز در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به ثبت رسید.

صف انتظار برای کشتی‌های عبوری به مقصد جنوب این آبراه در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود هفت روز تعیین شد و حداکثر زمان انتظار برای عبور این کشتی‌های باری در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳، به حدود ۱۳٫۳ روز رسید.

همچنین صف انتظار کشتی‌های غیر رزرو شده به مقصد شمال این آبراه که به سمت اقیانوس اطلس حرکت می‌کردند، در تاریخ چهارم اکتبر سال جاری میلادی به طور میانگین سه روز تعیین شد؛ در حالی که زمان انتظار کشتی‌های غیر رزرو شده به مقصد جنوب این کانال در مسیر اقیانوس آرام، به حدود ۵٫۶ روز رسید.

مقامات این کانال اعلام کردند تعداد کشتی‌هایی که در حال حاضر در صف انتظار هستند، نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. در همین خصوص برخی فعالان بازار عنوان کردند که اختلال به وجود آمده باعث شده است که برخی از کشتی‌ها، مسیرهای جایگزین با زمان تحویل طولانی‌‌تر را برای عبور از کانال انتخاب کنند. این مسئله ممکن است موجب ازدحام کشتی‌ها در دیگر مسیرهای آبی شود.

به گفته مقامات آبراه پاناما، این اقدامات تا سال ۲۰۲۴ و در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت مگر اینکه شرایط آب و هوایی به طور قابل‌توجهی نسبت به پیش‌بینی‌های فعلی تغییر پیدا کند؛ ضمن اینکه اقدامات انجام شده، بیشترین تاثیر را بر روی کشتی‌های بدون رزرو خواهد داشت.

صادرات سویا

یکی دیگر از عواملی که بر افزایش نرخ حمل‌ونقل از طریق دریا تاثیر گذاشته است، افزایش تقاضا برای صادرات غلات برزیل محسوب می‌شود که منجر به روند صعودی تعداد درخواست برای کشتی‌های حمل بار این محصولات شده است.

موسسه «Fastmarkets» در روز سوم اکتبر ۲۰۲۳ گزارش داد که حجم صادرات سویا از برزیل در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به ۶٫۴ میلیون تن رسید؛ این در حالی است که حجم محموله‌های صادراتی ذرت این کشور، به ۸٫۷ میلیون تن افزایش یافت که یک رکورد جدید در حجم صادرات این محصولات در کشور برزیل محسوب می‌شود.

محموله‌های سویا در بحبوحه افزایش حجم تقاضا از سوی کشور چین و خشک‌سالی در آرژانتین به شدت افزایش یافته است. همچنین برزیل مجبور است حجم سویای مورد نیاز بازار داخلی خود را از طریق واردات تامین کند.

گفتنی است حجم روزانه صادرات محموله‌های سویا در ماه آگوست ۲۰۲۳ به طور متوسط ۳۸۳ هزار و ۹۹۰ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸٫۵ درصد افزایش داشت. همچنین حجم روزانه صادرات ذرت نیز به طور متوسط به ۳۷۳ هزار و ۲۰۴ تن در ماه آگوست سال جاری رسید که حدود ۱۵٫۲ درصد نسبت به حجم صادرات روزانه ۳۲۳ هزار و ۷۴۳ تن در سال ۲۰۲۲ افزایش را تجربه کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30964

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.