• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین:

اقتصاد ایران نیازمند جراحی است

  • کد خبر : 11655
  • 10 بهمن 1401 - 16:55
اقتصاد ایران نیازمند جراحی است
مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین، تولید‌کننده انواع قطعات برنزی، گفت: در کشور ما سوداگری و واسطه‌گری که بخش اعظم اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد، از بسیاری جهات در امان هستند و فشار اقتصادی، روی دوش تولیدکنندگان است. می‌توان به صراحت گفت اقتصاد ایران بیمار است ولی این بیماری صعب‌العلاج‌ نیست و با یک جراحی البته به دست اهلش قابل درمان است.

مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین، تولید‌کننده انواع قطعات برنزی، گفت: در کشور ما سوداگری و واسطه‌گری که بخش اعظم اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد، از بسیاری جهات در امان هستند و فشار اقتصادی، روی دوش تولیدکنندگان است. می‌توان به صراحت گفت اقتصاد ایران بیمار است ولی این بیماری صعب‌العلاج‌ نیست و با یک جراحی البته به دست اهلش قابل درمان است.

امیر آدینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین در سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را در کارگاهی واقع در شهرک صنعتی پاکدشت آغاز کرد و در آن زمان تنها با اتحادیه صنف ریخته‌گران تهران در ارتباط بود؛ تا اینکه در سال ۱۳۸۶ موفق به دریافت جواز تاسیس صنایع از وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

هدف از تاسیس این کارگاه، تولید قطعات برنزی نظیر بوش پرس سیم بکسل و همچنین شیرآلات صنعت آب از جمله شیرهای یک‌طرفه، شیر انشعاب و… به روش ریخته‌گری با قالب ماسه‌ای است. بر همین اساس مشتریان ما، شرکت‌های آب و فاضلاب منطقه‌ای (آبفا) و کارگاه‌های پرس‌سازی هستند.

در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین طبق پروانه بهره‌برداری، ۱۰۰ تن قطعات برنزی است اما تنها با ۳۵ درصد ظرفیت، قادر به توليد است؛ از جمله مهم‌ترین دلایل این امر، می‌توان به شرایط اقتصادی بحران‌زده حاکم بر کشور و همچنین افزایش قیمت‌ها اشاره کرد.

وی در خصوص فرایند تولید در این مجموعه، توضیح داد: روش ریخته‌گری با قالب ماسه‌ای مورد استفاده در کارگاه ذوب و فلزات امین، روشی کاملا سنتی بوده و بنابراین به‌ هیچ‌گونه ماشین‌آلاتی احتیاج ندارد و قادر هستیم با کمترین امکانات، انواع قطعات برنزی را تولید کنیم.

کمبود و گرانی مواد اولیه سد راه صنعت ریخته‌گری

مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: به طور کلی مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت قطعات برنزی را اغلب از بازار ضایعات تهیه می‌کنیم. از آنجایی که معادن فعال مس تحت نظارت و کنترل سازمان‌های دولتی هستند، از این رو تهیه مس برای ما کار آسانی نیست و نمی‌توانیم از تالار بورس کالا، مس خریداری کنیم بنابراین ناچاریم از بازار آزاد با قیمتی بسیار گران‌تر، تهیه کنیم. لازم به ذکر است برخی مواد اولیه مورد نیاز ما از جمله گرافیت، پودرهای گرافیتی و فسفر، وارداتی هستند؛ تامین فسفر به علت اینکه از آن برای تولید مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت مهمات استفاده می‌شود، بسیار مشکل است. از‌ طرف دیگر ترخیص مواد اولیه وارداتی از گمرک، اغلب با مشکلات متعددی همراه است که تولیدکننده را آزار می‌دهد.

آدینی در همین راستا افزود:  همچنین در طی سال‌های اخیر، با افزایش قیمت مواد اولیه، میزان سوددهی تولید برای ما به حداقل رسیده است به طوری که در چهار ماه گذشته، روند تولید در بدترین شرایط ممکن قرار گرفت زیرا هزینه‌های تولید که عاملی مهم، در ارائه‌ محصول باکیفیت است به شدت افزایش یافته است. از یک سو تعدد شرکت‌های بزرگ و کوچک ریخته‌گری در ایران سبب شده با کمبود مواد اولیه مواجه شویم و از سویی دیگر در فصل زمستان به دلیل شرایط حمل‌و‌نقل، ضایعات به میزان زیادی نسبت به دیگر فصل‌ها کمیاب می‌شود. بنابراین با کمبود مواد اولیه در بازار، بالطبع قیمت نیز روند صعودی به خود می‌گیرد.

وی به بیان تفاوت دوران ابتدایی انقلاب با شرایط حال حاضر کشور پرداخت و گفت: در اوایل انقلاب اتحادیه‌ها از طرف دولت برای تولیدکنندگان صنایع مختلف سهمیه در نظر می‌گرفتند و از این طریق به رونق تولید کمک بسزایی می‌شد ولی هم‌اکنون در بازار رقابت شدیدی در جریان است و بعضا رقابت‌ها ناسالم و ناعادلانه هستند که سبب می‌شود تولیدکننده به ناچار مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت بسیار بالاتری خریداری کند.

این تولیدکننده اضافه کرد: به طور کلی اصلی‌ترین مشکل تولید، تغییرات مستمر قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی است.

کیفیت ضامن بقای کسب‌و‌کار

مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات تولیدی، عنوان کرد: از ابتدا، هدف ما این بوده که محصولاتی باکیفیت ارائه دهیم بنابراین اعتماد مشتری به محصولات، برای ما امری مهم است؛ اگر محصول خریداری شده از مجموعه ما، ایراد یا اشکال فنی داشته باشد حتی پس از تحویل آن، مشتری در صورت نارضایتی می‌تواند درخواست مرجوعی دهد و به جای آن محصول جدید و سالم را تحویل بگیرد ولی متاسفانه برخی شرکت‌های سودجو، محصول تقلبی عرضه می‌کنند و چون قیمت آن ارزان‌تر است، برخی افراد اقدام به خرید آن می‌کنند اما دوام زیادی ندارد.

آدینی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی در دست‌یابی به اهداف یک کسب‌و‌کار اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از مواقع سعی کردیم تا نیروهای جوان و توانمند برای مجموعه استخدام کنیم که این امر تحقق نیافت زیرا صنعت ریخته‌گری به روش سنتی، حرفه‌ای بسیار دشوار است و از این رو افراد تمایلی به فعالیت در این زمینه ندارند و بنابراین ما با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستیم.

رونق اقتصادی مستلزم حمایت دولت

مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور، تاکید کرد: نوسانات قیمت از عمده مشکلات صنف ماست و همین نوسانات باعث شده تا تنوع و حتی کیفیت محصولات نیز افت پیدا کند. در واقع کمبود مواد اولیه و نوسانات قیمت به ویژه در حوزه صنعت، مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی است. نوسانات قیمت مواد اولیه و کمبود آن منجر می‌شود تولیدکنندگان نتوانند از تمام ظرفیت واحدهای تولیدی خود استفاده کنند در صورتی که رفع موانع تولید، امکان استفاده از تمام ظرفیت واحدهای تولیدی را فراهم کرده و این امر افزایش تولید را به دنبال دارد. به طور مثال قبلا ۱۰ کارگاه ریخته‌گری در شهرک صنعتی پاکدشت وجود داشت که در حال حاضر به دو کارگاه ریخته‌گری کاهش یافته و دلیل آن هم همین کمبود مواد اولیه و نوسانات قیمت آن است.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی صنعت ریخته‌گری اشاره کرد و گفت: شرایط برای تولیدکننده بسیار دشوار و استرس‌زا شده است؛ به عنوان مثال مواد اولیه مورد نیاز را خریداری کرده و قطعه تولید می‌کنیم اما در ماه بعد قادر نیستیم همان مواد اولیه را خریداری کنیم چراکه قیمت‌ آن افزایش یافته است.

علاوه‌بر‌این متاسفانه در تابستان با معضل تامین برق و در زمستان هم‌زمان با معضل تامین برق و گاز مواجه هستیم که ادامه‌دار بودن این چالش نه تنها برای ما بلکه برای تمامی واحدهای تولیدی مشکل‌آفرین بوده و زمینه‌ساز عدم ایفای تعهدات آن‌هاست.

آدینی ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از فعالان صنعتی، بیان کرد: تنها راه سامان دادن به این آشفته بازار فعلی، حمایت از بخش تولید بوده که رسیدن به این هدف تنها به حمایت دولت و مسئولان ذی‌ربط نیازمند است. حمایت دولت سبب رونق در کسب‌و‌کار شده و زمینه اشتغال‌زایی و توسعه صنایع مختلف را در پی خواهد داشت.

مدیر کارگاه تولیدی ذوب فلزات امین ضمن اشاره به اهمیت صادرات محصول، افزود: پیشرفت اقتصاد هر کشور به میزان صادرات آن مربوط است چراکه سبب ارزآوری برای کشور می‌شود. مجموعه ما از طریق واسطه محصولات خود را به کشورهای عراق و سوریه صادر کرده است.

وی در خصوص مقایسه ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: با توجه به اینکه ایران خود معادن مس بسیاری را در اختیار دارد بنابراین در حوزه صنعت ریخته‌گری توانایی رقابت با سایر کشورهای فعال در این عرصه مانند ترکیه را دارد. کیفیت محصولات ما نسبت به این کشور حتی بسیار بیشتر بوده و تنها از لحاظ پیشرفته بودن تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، ترکیه از ایران جلوتر است.

در خاتمه آدینی در خصوص آینده صنعت ریخته‌گری ایران، یادآور شد: اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، این صنعت رو به تباهی بوده و کاملا واضح است تا ۱۰ سال آینده صنعت ریخته‌گری در ایران به کل از بین خواهد رفت مگر اینکه دولت فکری به حال شرایط وخیم حال حاضر کند تا واحدهای تولیدی بتوانند دوباره کمر راست کرده و این صنعت را سرپا نگه دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11655

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.