• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
یک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در گفت‌وگو با «فلزات ‌آنلاین» مطرح کرد:

اقدامات دولت، شاه کلید حل مشکلات

  • کد خبر : 34953
  • 08 آذر 1402 - 4:47
اقدامات دولت، شاه کلید حل مشکلات
یک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: با توجه به چالش کمبود نقدینگی، سرنوشت واحدهای تولیدی به دولت و اقدامات آن برای رونق اقتصادی و تغییر شرایط بازار وابسته است. به همین دلیل تا زمانی که تولیدکنندگان ایرانی مانند همتایان خارجی خود از حمایت‌های لازم برخوردار نشوند، تحول زیادی در وضعیت آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

یک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: با توجه به چالش کمبود نقدینگی، سرنوشت واحدهای تولیدی به دولت و اقدامات آن برای رونق اقتصادی و تغییر شرایط بازار وابسته است. به همین دلیل تا زمانی که تولیدکنندگان ایرانی مانند همتایان خارجی خود از حمایت‌های لازم برخوردار نشوند، تحول زیادی در وضعیت آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

صمد حسن‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به بزرگ‌ترین مشکلات صنعتگران، بیان کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی و افت میزان تقاضای محصولات از سوی مشتریان به دلیل ورود محصولات «UPVC» به بازار، اصلی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان پروفیل‌ آلومینیومی در کشور بوده و ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم. اگرچه برخی از همکاران ما توانسته‌اند با صادرات محصولات به شهرهای سلیمانیه و اربیل عراق، میزان فروش خود را حفظ کنند اما ما به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه صادرات تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده‌ایم؛ در صورتی که بسیار تمایل داریم با شناسایی مشتریان و بازارهای جدید، محصولات خود را صادر کرده و میزان فروش مجموعه را افزایش دهیم. متاسفانه باید اذعان کنم که ما نمی‌دانیم برای کسب اطلاعات و راهنمایی در زمینه صادرات باید به کدام نهاد و یا ارگان مراجعه کنیم تا موفق به توسعه بازارهای خود شویم. لازم به ذکر است که این مجموعه در استان آذربایجان شرقی واقع شده و ما پروفیل‌های تولید شده را فقط در این استان به فروش می‌رسانیم؛ این پروفیل‌ها مصارف ساختمانی و صنعتی داشته و در ساخت چراغ‌های ال ای دی، هواکش‌ها، در و پنجره، اجاق گازها و… کاربرد دارند.

وی در همین راستا ادامه داد: در گذشته مشتریان تمایل زیادی به خرید پروفیل‌های آلومینیومی داشتند اما اکنون شرایط تغییر کرده و محصولات «UPVC» مورد توجه قرار گرفته‌اند زیرا فعالان صنعت ساختمان‌سازی، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و برای مدیریت هزینه‌ها از در و پنجره‌های «UPVC» استفاده می‌کنند. همین موضوع سبب شده تا بازار مصرف پروفیل‌های ساختمانی برخلاف بازار مصرف پروفیل‌های صنعتی از شرایط مناسبی برخوردار نباشد؛ در صورتی که در و پنجره‌های آلومینیومی تا چندین سال کارایی خود را حفظ کرده و مجددا به چرخه تولید بازمی‌گردند اما در و پنجره‌های «UPVC» بعد از مدت کوتاهی تغییر رنگ و شکل می‌دهند. گفتنی است که در سال‌های گذشته تولیدکنندگان ترک محصولات «UPVC» را تولید و در بازار عرضه می‌کردند و تولیدکنندگان ایرانی، پروفیل‌های آلومینیومی را به فروش می‌رساندند اما با واردات دستگاه‌های تولید محصولات «UPVC»، اکنون مصرف پروفیل آلومینیومی در بازارهای داخلی کاهش یافته است.

کمبود نقدینگی، سرمنشا مشکلات

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در رابطه با چالش کمبود نقدینگی، عنوان کرد: همان طور که ذکر شد، یکی از مشکلات تولیدکنندگان کمبود نقدینگی است که همین موضوع باعث شد تا علی‌رغم تمایل ما برای به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خرید دستگاه‌های پرس اکستروژن با توان بالاتر، امکان این کار را نداشته باشیم. البته برخی از همکاران ما که منابع مالی کافی در اختیار دارند، یا اقدام به واردات کرده و از ماشین‌آلات چینی استفاده می‌کنند و یا از ماشین‌سازان داخلی، دستگاه‌هایی با توان بالاتر خریداری می‌کنند. به عنوان مثال سایر واحدهای تولیدی که مجهز به دستگاه‌های پرس اکستروژن ۱۰ اینچ هستند، توانایی تولید بدنه دینام‌های برق، پروفیل‌هایی که در صنعت روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و… را دارند اما ما به دلیل استفاده از دستگاه‌های پرس اکستروژن چهار اینچی، توانایی تولید برخی از پروفیل‌ها را نداشته و یا آن‌ها را در اندازه‌های کوچک‌تر به مشتریان عرضه می‌کنیم. همین موضوع باعث شده تا نتوانیم پروفیل‌هایی در اندازه و وزن‌های مختلف تولید کرده و سبد محصولات متنوعی داشته باشیم؛ ضمن اینکه با توجه به میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مجموعه، از حاشیه سود بالایی برخوردار نیستیم و باید برای توسعه فعالیت‌های خود از ماشین‌آلات جدید استفاده کنیم. گفتنی است که ما برای رفع چالش کمبود نقدینگی، حدود هشت سال پیش به سازمان صمت استان و بانک‌ها مراجعه کردیم اما پروانه ساختمان کارگاه به عنوان وثیقه مورد قبول واقع نشد و سند مجموعه نیز به دلیل اینکه زمین آن متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه است، به نام ما ثبت نشده است؛ متاسفانه سند ملکی معتبر دیگری هم در اختیار نداریم تا به عنوان وثیقه نزد بانک قرار دهیم و به همین دلیل موفق به اخذ وام و تسهیلات نشدیم. لازم به ذکر است که برخی از ماشین‌سازان داخلی در زمینه ساخت دستگاه‌های پرس اکستروژن، بسیار باقدرت عمل کرده و ماشین‌آلات باکیفیتی را ساخته‌اند؛ به همین دلیل تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌های خرید، حمل‌و‌نقل و ترخیص ماشین‌آلات از گمرک، تمایل زیادی به خرید از ماشین‌سازان ایرانی دارند. در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات و تامین قطعات یدکی هم ما با مشکلی مواجه نبوده و به راحتی اقلام مورد نیاز را از بازارهای داخلی تامین می‌کنیم.

حسن‌زاده در خصوص مواد اولیه مورد استفاده در این کارگاه توضیح داد: به دلیل توان پایین‌دستگاه‌های پرس اکستروژن مجموعه، امکان استفاده از بیلت‌های استاندارد را نداشته و با خریداری شمش و ضایعات آلومینیوم، ریخته‌گری بیلت‌های مورد نیاز را انجام می‌دهیم. ما همواره سعی می‌کنیم از مواد اولیه باکیفیت استفاده کرده تا در زمان ذوب، آلودگی را به محیط زیست وارد نکنیم؛ به همین دلیل تاکنون با سازمان حفاظت محیط زیست مشکلی نداشته و به فعالیت خود ادامه داده‌ایم. باید اضافه کنم که اثرات منفی کمبود نقدینگی بسیار گسترده است و در حال حاضر مواد اولیه را یا به صورت اعتباری تهیه می‌کنیم و یا هزینه آن را قبل از خرید از مشتریان دریافت می‌کنیم؛ به همین دلیل توان خرید مواد اولیه در تناژ بالا را نداریم. در خرید اعتباری نیز باید پول بیشتری نسبت به خرید نقدی بپردازیم. ضمن اینکه با افزایش نرخ دلار، قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود گرفته و پس از کاهش نرخ دلار این روند تغییری نمی‌کند زیرا فروشندگان مواد اولیه برای اینکه متضرر نشوند، آلومینیوم را با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسانند. در این شرایط افزایش میزان تولید شمش آلومینیوم در کشور هم تاثیری بر فعالیت صنایع پایین‌دستی ندارد زیرا با وجود سازوکارهای نامتعارف بورس کالا و خریداران عمده، واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس امکان خرید از این تالار صنعتی را ندارند.

پیکر بی‌جان تولید

وی با اشاره به سایر موانع تولید، ابراز کرد: افرادی که در خطوط تولید پروفیل آلومینیومی‌ به‌کار گرفته می‌شوند، باید از مهارت کافی برخوردار باشند؛ به همین دلیل این صنعت به نیروی متخصص وابسته است اما در صورت مراجعه افراد تازه‌کار به مجموعه، ما آموزش‌های لازم را به آن‌ها می‌دهیم که بسته به توانایی و استعداد افراد، زمان یادگیری برای هر شخص متفاوت است. اگرچه اکنون اولویت نیروی انسانی فعالیت در مشاغل آسان بوده و تمایلی به‌کار با دستگاه‌های پرس اکستروژن در کارگاه را ندارند؛ این در حالی است که در گذشته به دلیل کمبود شغل در جامعه، تفکر افراد بسیار متفاوت از امروز بود و واحدهای تولیدی مشکلی در زمینه جذب نیروی انسانی نداشتند. گفتنی است که در حال حاضر هفت نفر در این کارگاه فعالیت دارند اما در صورت بهبود شرایط و رفع مشکل کمبود نقدینگی، امکان اشتغال‌زایی برای افراد بیشتری را داریم زیرا با خریداری دستگاه‌های پولیش، تجهیز واحد آبکاری و… فرصت‌های شغلی جدیدی را در مجموعه ایجاد خواهیم کرد. باید اضافه کنم که قطعی برق در فصل تابستان مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورد زیرا از قبل اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گرفت و به یکباره برق قطع می‌شد؛ همین مسئله باعث شد تا چندین بار کنداکتور برق و کنترل فاز مجموعه دچار آسیب شوند که تعویض آن‌ها هزینه‌های زیادی را به همراه داشت. اگر زمان قطعی برق به طول نینجامد، می‌توانیم به راحتی بیلت باقی مانده در داخل دستگاه پرس اکستروژن را تخلیه کنیم اما با طولانی‌تر شدن این زمان، از برنامه‌های خود عقب افتاده و باید چندین ساعت برای گرم شدن مجدد دستگاه‌ها صبر کنیم. علاوه‌براین، سازمان امور مالیاتی نیز بدون توجه به افزایش هزینه‌های ثابت و متغیر و کاهش درآمد صنعتگران، مالیات‌های سنگینی را برای واحدهای تولیدی در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال هزینه خرید قالب‌های فولادی در سال ۱۳۹۰، حدود ۵۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان رسیده است. در کنار افزایش قیمت، کیفیت این قالب‌ها نیز بسیار کاهش یافته است و به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده، قالب‌های باکیفیت نیز وارد نمی‌شوند؛ در این شرایط تولیدکنندگان باید از قالب‌های چینی و ایرانی موجود در بازار که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، استفاده کنند.

این فعال صنعت آلومینیوم در رابطه با کپی‌برداری از پروفیل‌های عرضه شده در بازار، اظهار داشت: این موضوع در اکثر استان‌های کشور  مشاهده شده و تولیدکنندگان زیادی با آن روبه‌رو هستند اما به دلیل تعداد بالای محصولات کپی شده در بازار، امکان پیگیری این موارد وجود ندارد. به همین دلیل کپی‌برداری از محصولات امری اجتناب ناپذیر بوده و حتی پس از گذراندن فرایند طولانی ثبت رسمی، برخی از تولیدکنندگان با تغییر جزئی در طراحی پروفیل، مجددا همان محصول را با کارایی یکسان تولید می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34953

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.