• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع حرارتی آروین بخار

امکان جایگزینی ورق رنگی با دیگر محصولات مشابه وجود دارد

  • کد خبر : 1229
  • 16 دی 1398 - 19:07
امکان جایگزینی ورق رنگی با دیگر محصولات مشابه وجود دارد
مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع حرارتی آروین بخار گفت: برای زیبایی و حفظ محصولات شرکت از هوازدگی و پوسیدگی، از ورق‌های گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنیم اما این ورق‌ها به راحتی قابلیت جایگزینی با ورق‌های دیگر مانند ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه معمولی و ورق استنلس را دارند.

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع حرارتی آروین بخار گفت: برای زیبایی و حفظ محصولات شرکت از هوازدگی و پوسیدگی، از ورق‌های گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنیم اما این ورق‌ها به راحتی قابلیت جایگزینی با ورق‌های دیگر مانند ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه معمولی و ورق استنلس را دارند.

محمد بهزادمهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت صنایع حرارتی آروین بخار، اظهار داشت: شرکت ما در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و در زمینه طراحی و ساخت دیگ بخار ازجمله دیگ بخار تک‌کوره و دیگ بخار دوکوره از ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم بر ساعت تا ۳۵ تن، دیگ روغن داغ، دیگ آب گرم، انواع اتوکلاو، مخازن تحت فشار، ویست هیت بویلر، مبدل حرارتی، سختی‌گیر، توربولاتور، منبع کندانس، فیلترشنی، آکومولاتور، CHP، غبارسوز، مخزن ذخیره گاز مایع از ۱۲۵ گالن تا ۳۰ هزار گالن فعالیت می‌کند.

وی افزود: مصرف فولاد شرکت به حدود یک هزار تن در سال می‌رسد. همچنین شرکت ما ورق رنگی را عموما برای روکش استفاده می‌کند که جنس آن‌ها از گالوانیزه است. عمده ورق مصرفی را از بازار آزاد تامین می‌کنیم و شرکت فولاد مبارکه تامین‌کننده اصلی ورق رنگی شرکت ما است.

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع حرارتی آروین بخار در خصوص علت استفاده از ورق رنگی، عنوان کرد: روی سطح بیرونی هر یک از تولیدات شرکت، باید عایق‌کاری انجام شود زیرا صنعت تولید دیگ‌های بخار به نوعی با حرارت سر و کار دارد و جلوگیری از هدررفت گرما به نوعی باید هدف نخست این حوزه باشد.

بهزادمهر در تشریح فرآیند استفاده ورق رنگی، خاطرنشان کرد: دیگ بخار در هنگام فعالیت داغ می‌شود و ممکن است در این فرآیند گرما تا حدودی هدر برود. برای جلوگیری از این امر باید روی دیگ بخار عملیات عایق‌کاری انجام داد که این فرآیند با پشم سنگ صورت می‌گیرد. با این حال، باید روی پشم سنگ عایق نیز ورق دیگری به کار رود تا جنبه زیبایی محصول حفظ شود که بهترین و تا حدودی ارزان‌ترین گزینه، ورق رنگی فولادی است. البته ورق رنگی، پشم سنگ از دیگ بخار در مقابل هوازدگی و پوسیدگی نیز حفظ می‌کند؛ زیرا اگر آب و رطوبت به پشم سنگ برسد، ممکن است دیگ دچار پوسیدگی شود. ضخامت ورق‌های رنگی فولادی معمولا ۰٫۷۵ میلی‌متر است.

وی در خصوص احتمال جایگزینی ورق رنگی با دیگر ورق‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر، برخی از تولیدکنندگان دیگ بخار از سایر ورق‌ها مانند استنلس استیل، ورق گالوانیزه معمولی بدون رنگ و حتی برخی از ورق آلومینیوم نیز برای عایق‌کاری استفاده می‌کنند. حتی می‌توان پلاستیک را نیز به عنوان روکش مورد مصرف قرار داد. البته یکی از گزینه‌ها نیز می‌تواند خرید ورق‌های معمولی فولادی با ضخامت ۰٫۷۵ میلی‌متر تا یک میلی‌متر باشد که پس از نصب آن روی دیگ بخار، رنگ‌آمیزی شود؛ اما این راهکار نیز با هزینه‌های نسبتا بالایی همراه است. ضمن اینکه استفاده از هر ورق فولادی دیگری به جای ورق گالوانیزه معمولی، باعث می‌شود محصول در مقابل هوازدگی به ویژه رطوبت نسبتا بالا دوام چندانی نیاورد لذا بهترین گزینه همان ورق گالوانیزه رنگی معمولی باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع حرارتی آروین بخار با بیان اینکه استفاده از ورق آلومینیوم برای عایق‌کاری و روکش دیگ بخار نیز از سوی برخی تولیدکنندگان محتمل است، اضافه کرد: هرچند که ممکن است در نگاه اول، قیمت آلومینیوم نسبت به فولاد بیشتر باشد اما تولیدکنندگان محصول خود را به گونه‌ای تولید خواهند کرد که هزینه‌های استفاده از آلومینیوم به عنوان روکش خنثی شود. با این حال، در شرکت ما استفاده از آلومینیوم به عنوان روکش در دستور کار قرار ندارد؛ زیرا یکی از خواص آلومینیوم ضمن مقاومت بسیار بالا در مقابل هوازدگی، نرمی آن است که این ویژگی سبب می‌شود محصول هنگام حمل‌ونقل دچار آسیب جزئی شود.

بهزادمهر در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت بالای آلومینیوم نسبت به فولاد، چگونه برخی از تولیدکنندگان از ورق آلومینیوم، استفاده می‌‎کنند، اظهار کرد: قیمت آلومینیوم در بازار ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و قیمت ورق رنگی گالوانیزه حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده اما چگالی آلومینیوم حدود یک‌سوم فولاد است. این یعنی یک متر مربع ورق آلومینیوم در بدترین حالت یک‌سوم یک متر مربع ورق گالوانیزه وزن دارد. در نتیجه، قیمت خرید آن نیز به نسبت ارزان‌تر می‌شود؛ اما همان‌طور که گفته شد، آلومینیوم بسیار نرم است و برای دیگ‌های بخار بسیار سنگین مناسب نیست. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه جهت حفظ زیبایی و جلب رضایت مشتری، ورق گالوانیزه رنگی را ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: تولیدکننده شرایط بازار را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت محصولات خود را با رقبای دیگر مقایسه می‌کند تا بتواند محصولاتی رقابتی و قابل عرضه تولید کند. باید توجه داشت که قیمت برخی از ورق‌ها مانند ورق گرم سه میلی‌متر ممکن است از ورق چهار میلی‌متر بیشتر باشد. با این حال، شرایط اقتصادی و روش‌های تولید ممکن است بر نوع محصول تاثیر بگذارد. در این شرایط تولیدکننده تشخیص می‌دهد که استفاده از چه ماده اولیه‌ای برای تولید محصول مورد پسند مشتریان واقع می‌شود و پاسخگوی هزینه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1229

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت