• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

انتقاد مصرف‌کنندگان از افزایش تعرفه واردات فولاد به برزیل

  • کد خبر : 32462
  • 09 آبان 1402 - 13:04
انتقاد مصرف‌کنندگان از افزایش تعرفه واردات فولاد به برزیل
بخش صنعت کالاهای سرمایه‌ای، ساخت‌وساز و بسته‌بندی فولاد برزیل، مخالفت خود با درخواست فولادسازان مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد به 25 درصد را اعلام و پیش‌بینی ‌کردند در صورت افزایش این تعرفه، هزینه‌ها در هر بخش با روند صعودی مواجه خواهد شد.

بخش صنعت کالاهای سرمایه‌ای، ساخت‌وساز و بسته‌بندی فولاد برزیل، مخالفت خود با درخواست فولادسازان مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد به ۲۵ درصد را اعلام و پیش‌بینی ‌کردند در صورت افزایش این تعرفه، هزینه‌ها در هر بخش با روند صعودی مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، به گفته انجمن کالاهای سرمایه‌ای برزیل «Abimaq»، افزایش تعرفه‌ها موجب افزایش قیمت یخچال، اجاق گاز، قطعات خودرو، اتومبیل و ماشین‌آلات خواهد شد.

خوزه ولوسو، رئیس اجرایی انجمن «Abimaq» طی گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» که در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، بیان کرد: از آنجایی که فولاد در چندین زنجیره صنعتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اقدامات حمایتی انجمن فولاد برزیل از صنایع داخلی با وضع مالیات یا محدودیت برای کالاهای خارجی، در کل بر زنجیره ارزش صنعتی تاثیر می‌گذارد. به علاوه، این اقدام اثر قابل‌توجهی بر چندین بخش از اقتصاد که کارگران بی‌شماری در آن مشغول به‌کار و یا در حال استخدام هستند، خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: درخواست‌ها برای افزایش تعرفه‌های وارداتی، مسئله‌ای پر از تناقض است زیرا برخی از واحدهای فولادسازی برای بخش نورد، نیازمند واردات فولاد نیمه‌ساخته هستند.

به گفته رئیس اجرایی انجمن «Abimaq»، از فولاد در بخش زیرساخت‌ها گرفته تا تولید انرژی، حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل جاده‌ای، سیستم حمل‌ونقل بین شهری و درون‌شهری استفاده می‌شود.

گفتنی است انجمن فولاد برزیل با نام «Aço Brasil» درخواست کرد که تعرفه واردات محصولات فولادی به ۲۵ درصد افزایش یابد تا از ورود بی‌رویه مواد اولیه وارداتی و همچنین تعطیلی واحدهای تولید فولاد جلوگیری شود.

شرکت‌های «Gerdau» و «ArcelorMittal» در کنفرانس فولاد برزیل که در شهر سائوپائولو برزیل در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، اعلام کردند که برخی از تولیدکنندگان فولاد، ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند و اگر تعرفه واردات ۲۵ درصدی تصویب نشود، برخی از این واحدهای تولیدی مجبور خواهند شد تعدیل نیرو داشته باشند. لازم به ذکر است که تعرفه واردات فولاد در ماه‌های اخیر به‌طور مداوم در حال کاهش بوده است.

در همین رابطه، ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کویل نورد گرم فولاد وارداتی، با شرط تحویل در  بنادر اصلی آمریکای جنوبی و تقبل هزینه حمل با فروشنده و هزینه بیمه با خریدار، رقم ۵۸۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۵۹۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۱۵ سپتامبر و قیمت ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار در هر تن تعیین شده در روز چهارم آگوست ۲۰۲۳، کاهش داشت.

در روز اول اکتبر ۲۰۲۳، به دنبال درخواست واحدهای تولیدکننده فولاد برای افزایش تعرفه‌های واردات، دولت وقت برزیل تصمیم گرفت تعرفه واردات ۱۲ محصول فولادی را از ۸ تا ۱۲٫۸ درصد، به ۹ تا ۱۴٫۴ درصد افزایش دهد. با این حال، اداره صنعت ساخت‌وساز برزیل (CBIC) تاکید کرد که تعرفه‌های واردات فولاد باید در سطح قبلی یعنی بین ۸ تا ۱۲٫۸ درصد حداقل برای سه سال آینده تا ماه دسامبر ۲۰۲۶ باقی بماند.

به گفته اداره صنعت ساخت‌وساز برزیل (CBIC)، افزایش این تعرفه‌ها می‌تواند تاثیر مثبت اجتماعی و اقتصادی بر اجرای پروژه‌های دولتی برزیل مانند طرح مالی مسکن «Minha Casa Minha Vida» و طرح سرمایه‌گذاری عمومی«Programa de Aceleração do Crescimento» را به شدت کاهش دهد و حتی مانع از اجرای این طرح‌ها شود.

دیونیزیو کلاودیانوس، نایب رئیس اداره صنعت ساخت‌وساز برزیل (CBIC) در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» گفت: با افزایش تعرفه‌ها، قیمت هر خانه‌ای که در طرح برنامه طرح مالی مسکن (MCMV) با شبکه‌ای از سیم مفتول‌ها ساخته شده است، گران‌تر خواهد بود. به علاوه پل یا سدی که بر اساس طرح سرمایه‌گذاری عمومی (PAC) با استفاده از میلگرد و بتن ساخته خواهد شد، هزینه بالاتری دارد.

وی تصریح کرد: قیمت فولاد برزیل بر اساس قیمت بین‌المللی این فلز و هزینه مربوط به ترخیص آن از گمرک تعیین می‌شود.

دبیر انجمن کالاهای سرمایه‌ای برزیل «Abimaq» در همین رابطه اظهار داشت: اثرات مستقیم و غیرمستقیم افزایش قیمت فولاد و از دست دادن رقابت‌پذیری در بازار در جهت باز صنعتی‌سازی و بهبود زیرساخت‌ها خواهد بود.

فولاد در صنعت  بسته‌بندی

انجمن بسته‌بندی فولاد برزیل «Abeaço» از افزایش تعرفه برای واردات فولاد مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی حمایت نمی‌کند اما مخالف افزایش تعرفه تمامی ۱۶ محصول فولادی وارداتی به برزیل هم نیست. این انجمن معتقد است افزایش حجم واردات فولاد از چین به برزیل، به صنایع مرتبط با فولاد آسیب می‌رساند.

این انجمن در بیانیه‌ای کتبی به موسسه «Fastmarkets» در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که انجمن «Abeaço»، مخالف افزایش مالیات واردات فولاد فقط برای صنعت بسته‌بندی است زیرا رقابتی در بازار داخلی وجود ندارد و برخی از انواع فولاد مورد استفاده در این صنعت توسط صنایع داخلی برزیل تولید نمی‌شوند. گفتنی است در صنعت بسته‌بندی، از مواد اولیه‌ای همچون ورق فولادی با پوشش قلع و ورق فولادی با روکش کروم استفاده می‌شود.

به گفته انجمن «Abeaço»، افزایش تعرفه برای این نوع محصول به طور جدی بر تولیدکنندگان فولاد برای صنعت بسته‌بندی تاثیر می‌گذارد. این انجمن تاکید کرد که بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم و بیش از هزاران شغل غیرمستقیم دیگر با این تولیدکنندگان فولادی در ارتباط هستند.

موضع تولیدکنندگان خودرو

هنگامی که موسسه «Fastmarkets» در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز ۶ اکتبر ۲۰۲۳ از انجمن خودروسازی برزیل «ANFAVEA» در مورد افزایش احتمالی تعرفه واردات فولاد سوال پرسید، این انجمن به طور مستقیم با درخواست انجمن فولاد برزیل «Aço Brasil» مخالفتی نکرد.

مارسیو دی لیما لیته، رئیس انجمن خودروسازی برزیل «ANFAVEA» معتقد است که صنعت خودروسازی برزیل باید موضع خود را در این رابطه اعلام کند.

وی در گفت‌وگوی خود با انجمن فولاد برزیل «Aço Brasil» و اعضای دولت این کشور، درباره لزوم شرکت انجمن خودروسازی برزیل «ANFAVEA» در این تصمیم‌گیری اشاره کرد. اعلام موضع انجمن «ANFAVEA» در مورد این اقدام می‌تواند با این واقعیت که انجمن خودروسازی برزیل دیدگاه‌های مختلف خود را در مخالفت با واردات فولاد دارد، مرتبط باشد.

با توجه به نگرانی‌ها در مورد تعداد خودروهای وارداتی به برزیل، انجمن «ANFAVEA» به دولت این کشور پیشنهاد پایان معافیت مالیاتی واردات خودروهای هیبریدی در برزیل و تصویب تعرفه ۳۵ درصدی را ارائه داد.

انجمن «ANFAVEA» علی‌رغم پیگیری پیشنهاد خود، اعلام کرد که حدود ۲۵ درصد از فولاد تولید شده در برزیل در صنعت خودروسازی مصرف می‌شود. همچنین رئیس این انجمن بر همکاری میان شرکت‌های عضو صنعت خودروسازی به منظور یافتن راه حلی مناسب در این زمینه و حفظ فضای رقابتی در این زمینه تاکید کرد.

تعهد به پیمان‌نامه بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی

برزیل به عنوان یکی از اعضای پیمان‌نامه بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی «MERCOSUR»، مشمول پرداخت تعرفه خارجی مشترک است. در این پیمان‌نامه تجاری، نرخ مالیات بر محصولات وارداتی بر اساس طبقه‌بندی تعرفه آن‌ها برای اعضای آن همچون کشورهای آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه تعریف می‌شود. با این حال، ایجاد هر تغییر نرخ مالیاتی منوط به پذیرش اعضای این پیمان‌نامه نیست.

در همین راستا، اعضای این پیمان‌نامه مجازند در مکانیزمی به نام فهرست استثنائات تعرفه خارجی مشترک (LETEC)، تعرفه‌های متفاوتی برای تعداد محدودی از محصولات، جدای از تعرفه‌هایی که مورد توافق همه اعضای این توافق‌نامه قرار می‌گیرد، تعیین کنند.

در ابتدای ماه اکتبر ۲۰۲۳، انجمن فولاد برزیل «Aço Brasil» درخواست رسمی خود برای قرار گرفتن در لیست استثنائات تعرفه پیمان‌نامه بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی را ارائه کرد. این انجمن خواستار افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات ۱۶ محصول فولادی از جمله کویل و میلگرد نورد گرم، نورد سرد، فولاد گالوانیزه، کویل و میلگرد با روکش آلومینیوم روی «Galvalume» شد.

دنیلا لاکردا چاوز، وکیل متخصص در قوانین گمرکی، واردات و صادرات از شرکت حقوقی «HLL & Pieri Advogados»، بیان کرد: برای اینکه یک محصول در لیست استثناهای این پیمان‌نامه قرار بگیرد، شرکت فعال صنعتی متقاضی باید اثرات اقتصادی مورد انتظار تغییر نرخ پیشنهادی را از نظر کاهش هزینه، تغییرات در فضای رقابتی، شرایط تولید، وضعیت اشتغال و روند واردات و صادرات بررسی کرده و ارائه دهد.

به علاوه، این شرکت فعال صنعتی متقاضی باید سناریوی تولید فعلی و مبحث رقابت‌پذیری محصول و همچنین تاثیر این پیشنهاد بر ساختار تعرفه زنجیره تامین محصول و فوریت و مرتبط بودن تغییر نرخ پیشنهادی را تفسیر کند.

وی مطرح کرد: درخواست افزایش تعرفه در برزیل باید متناسب با معیارهای منافع ملی این کشور ارائه و تعریف شود؛ ضمن اینکه تغییرات در فهرست استثنائات تعرفه خارجی مشترک (LETEC)، هر ۶ ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد و ۲۰ کالا (که با یک کد شناسایی هشت رقمی تعریف می‌شوند) را می‌توان در هر دوره در برزیل با رعایت محدودیت حداکثر ۱۰۰ کد تعریف کرد.

این وکیل حقوقی در ادامه اظهار داشت: وزارت تجارت خارجی برزیل هم‌اکنون باید تصمیم خود را در رابطه با تایید یا رد درخواست انجمن فولاد برزیل «Aço Brasil» اعلام کند.

لاکردا چاوز خاطرنشان کرد: علاوه بر فهرست استثنائات تعرفه خارجی مشترک (LETEC)، برخی موارد استثنایی دیگری برای تعیین تعرفه‌های واردات وجود دارد؛ از جمله این موارد می‌توان به برخی عوامل اجتماعی سیاسی یا موقعیت‌های اضطراری همچون همه‌گیری کرونا اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تعرفه‌های اولیه برای بسیاری از محصولات در بخش فولاد که به دلیل همه‌گیری کرونا کاهش یافته بود، به نرخ قبلی خود برگردند.

بر اساس این گزارش، در هشت ماهه سال جاری میلادی، واردات فولاد به برزیل ۴۹.۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود و به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید؛ از این میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از مبدا چین به مقصد برزیل آمده بود. واردات فولاد از چین به برزیل در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۸.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته کارلوس لوریرو، رئیس انجمن توزیع‌کنندگان فولاد برزیل، مجموع قیمت سنگ‌آهن و زغال‌ کک‌شوی چین ۳۴۲ دلار در تن است؛ در حالی که چینی‌ها (HRC) را با قیمت ۵۴۰ دلار در تن می‌فروشند. فاصله ۱۹۸ دلاری بین این دو رقم، هزینه‌های نیروی انسانی، حمل‌ونقل، استهلاک تجهیزات، انرژی، نورد، عناصر آلیاژی و… را پوشش نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: مکزیک نیز اخیرا تعرفه‌ واردات محصولات فولادی را به ۲۵ درصد افزایش داده است. تعرفه‌های واردات آرژانتین ۱۲ تا ۲۰ درصد است و آمریکا، اروپا و هند نیز موانع مخصوص خود را برای واردات فولاد از چین تعیین کرده‌اند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32462

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.